Last news in Fakti

18 Януари, 2010 08:29 2 374 0

Най-красивите летища в света

  • летище-
  • терминал 3-
  • пекин-
  • barajas-
  • twa терминал

Дизайнът на едно летище рядко остава забелязан, защото всички, които преминават през него, се интересуват от две неща: да стигнат бързо до следващия полет и да са убедени в мерките за сигурност, които са взети. Въпреки това някои градове по света са наели известни архитекти, за да създадат най-красивите терминали. Туристическият сайт Travelandleisure.com е изготвил класация на най-красивите летища в света.

Повечето от тези летища са в Азия. В Китай и Южна Корея на аерогарите се гледа на символ на развитието на нацията, както и като възможност да демонстрират технологичното си превъзходство над останалия свят. Летищата там са сравнително по-новопостроени, докато в САЩ и Европа те са доста по-стари. Когато терминал TWA на летище John F. Kennedy в Ню Йорк е бил завършен през 1960 г., това е било истинско събитие. През 1960 година летището е обслужило 8.8 млн. пътници, докато през 2009 г. бройката е около 48 милиона. Това означава, че пътуването със самолет, което преди време е било голямо преживяване, днес е просто един начин на придвижване, към който имат достъп всички.

Някои летища по света обаче не само че строят нови терминали, но и ги създават с един красив и незабравим дизайн, способен да събуди старата забравена магия на пътуването по въздух.

На първо място е Терминал 3 на международното летище в Пекин. Терминалът отвори врати през 2008 г. точно навреме за Олимпийските игри. Той е с внушителната дължина от 3.2 км и е най-дългата сграда в света. Построен е във формата на дракон. Архитектите са измислили необикновен начин да покажат изкуството си, като са поставили специален цветен стъклен покрив, през който слънчевата светлина влиза в червено и жълто, двата цвята, символизиращи знамето на Китай. Това е направено и с цел по-лесна ориентация на пътниците.

На втора позиция в класацията е Терминал 4 на летище Barajas в Мадрид. Открит е през 2006 г. Специалният дизайн на бамбуковия му покрив пропуска светлина по живописен начин, създавайки усещането, че пътникът се придвижва под дъга с дължина половин миля. Терминалът има капацитет 35 млн. пътници на година и е с амбициите да стане най-големият в Европа.

Третото място е за TWA терминал на John F. Kennedy International Airport в Ню Йорк. Строежът на самото летище започва през 30-те години на миналия век, като терминалът се появява чак през 1960 г. Сегашният му вид се различава коренно от този отпреди 50 години. Днес там могат да се видят елегантни бетонни сгради, извиващи се по необикновен начин, отразяващ романтичната представа за авиополет на архитекта Еро Сааринен.

Терминалът на JFK е вдъхновил Рафаел Виньоли да създаде Carrasco International Airport в Уругвай. Архитектът е построил съвсем елементарна сграда с дължина малко повече от 300 метра. Летището се състои от едно-единствено помещение с ниска арка, изцяло осветено от слънцето, досущ като стара влакова гара. Дизайнът е направен така, че да внесе допълнителна емоция и драматизъм сред посрещачите и изпращачите.

На пето място се нарежда още едно испанско летище Sondika в Билбао. Построено е през 2000 г. и носи прозвището La Paloma (в превод - гълъбицата) заради вътрешната му форма, наподобяваща силует на птица. Сравняват го с произведение на Гауди. Архитектурата е баско-каталунски модерен барок, превръщайки тази спирка на самолетите в сграда с изящен дизайн. Красив е дори подземният паркинг.

Шестата позиция държи международното летище в Денвър, Колорадо. Това летище редовно е избирано за бизнес летище номер 1 в Северна Америка. Особеното в него е покривът - прилича на селце от големи бели индиански колиби. Архитектът, измислил интересната концепция, имал само 3 седмици за нея. Летището отваря врати през 1995 г. Красиво е както на снимка, така и от самолет - силуетът му се откроява на фона на Скалистите планини. Впечатление прави и интересната музика, която пристигащите пътници чуват на влизане в летището. Тя е дело на Джим Грийн, който е създател и на смеещите се ескалатори в Denver Convention Center.

Седмото летище в класацията е Incheon в Южна Корея. Откакто отваря врати през 2001 г., Incheon често печели приза за най-добро летище в света. То не само е едно от най-добре функциониращите, но е и доста красиво. Покривът прилича на купол на традиционен корейски храм, а коридорите са украсени с произведения на местни творци. Терминалът за влаковете е в биомеханичен стил и едно от малкото места по света днес, които изглеждат наистина футуристично. Интересно е, че летището разполага с градина от борови дръвчета и цветя.

Осмото място е за Маракеш Менара в Мароко. Летището е добър пример за красиво съчетание на модернизъм и традиционна ислямска архитектура. Дизайнът се състои от масивни бетонни ромбове, в които като перде са преплетени сложни арабски мотиви. Сградата е завършена през 2008 г. На покрива й има 72 фотоволтаични пирамиди, които генерират електричество.

Класацията поставя на девета позиция Chek Lap Kok в Хонконг. По красота летището отстъпва много на това в Пекин. Силната му страна е най-вече в неговата функционалност. То е така добре структурирано и снабдено с упътвания, че дори да слизате от 17-часовия полет от Ню Йорк, няма опасност да се загубите. Влакът за центъра на Хонконг е на самия главен терминал и няма как да го изпуснете. Заминаващите пътници, които пристигат с влака, просто трябва да свалят куфарите са на перона и чекирането е на крачки от тях.

Десетото летище е Templehof в Берлин. Трудно е да наречем нещо красиво, когато знаем, че е построено от „архитекта на Третия райх“ Алберт Шпеер. Летището е завършено през 1936 г. Нацистите го правят във формата на дъга, дълга половин километър, като тази форма започва да се използва след това навсякъде по света. През 2008 г. летището е затворено и на негово място ще се издигне увеселителен парк, а терминалът ще бъде запазен като културен паметник.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА