12 Септември, 2011 12:18 2 700 0

S-моторът на Audi в детайли

  • audi, s6, s6 avant, s7 sportback, s8, bentley, continental gt, v8 4.0 tfsi, cylinder on demand

В последно време почти всички усилия на автомобилните инженери са впегнати в намаляване на разхода на гориво и вместване в строгите екологични норми, налагани в Европа и САЩ. И докато при малолитражките това е лесно постижимо, то при мощните мотори е много по-сложно.

Явно обаче инженерите от Инголщат са се справили с тази трудна задача и като пример за решението на проблема посочват доста от характеристиките на новия мотор V8 4.0 TFSI. От следващата година този двигател ще се монтира на наточените версии S6, S6 Avant, S7 Sportback, S8, както и на Bentley Continental GT.

Блокът на агрегат е отлят под ниско налягане от алуминиево-силициеви сплави, като диаметърът на цилиндъра 84.5 мм, а ходът на буталото – 89 мм. Работният обем е 3 993 см3, а според заводските данни разходът на гориво варира между 9.7 и 10.2 литра на 100 километра пробег.

На каква цена обаче са постигнати тези резултати? Немците акцентират на системата Cylinder on demand, при която при ниски обороти половината от цилиндрите спират да работят. Ако водачът не натиска много педала на газта и ъгловата скорост на коляновия вал е в диапазона от 960 до 3 500 об/мин, а седемстепенната роботизирана трансмисия S tronic се държи на предивки не по-ниски от трета, активните цилиндри са първи, четвърти, шести и седми, а останалите си "почиват". Преходът от осем на четири цилиндъра отнема едва 0.3 секунди.

За това време всмукателните и изпускателни клапани се затварят плътно, бензин не постъпва и не се подава искра. Горивните камери обаче се пълнят с въздух, за да не се получи вакум при движението на буталото в долна мъртва точка.

Рекуперацията на енергия, start/stop системата, непосредственото впръскване на гориво под високо налягане и двата турбокомпресора са другите способи, чрез които се намалява разходът на гориво при този мощен двигател.

Инженерите не са забравили и за износването на материалите. Непрекъснато работещите бутала и цилиндри имат различно покритие от тези, които при спокойна езда си "почиват". На практика всечки тези нововъведения намаляват разхода на гориво с около 12%, като данните са при скорости между 80 и 130 км/ч.

Иначе новият битурбо осмак разполага с две мощностни версии. Първата развива 420 к.с. и максимален въртящ момент от 550 Нм в диапазона 1 400 - 5 250 об/мин. По-мощният вариант генерира 520 к.с. и 650 Нм, които са налични в диапазона 1 700 - 5 000 об/мин.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА