Last news in Fakti

24 Август, 2015 10:19 13 210 9

Нужен ли е звук на електромобилите?

  • електромобили-
  • звук
Известно е, че електромобилите не издават почти никакъв звук, но все по-често специалисти и обикновени хора си задават въпроса: Нужен ли е звук на електромобилите? Електрическа кола, издаваща звук е все едно хладилник с нагреватели. Електромобилите са направени да се движат безшумно и това им качество носи големи ползи за по-спокойното ежедневие в града, но има и вреди. Не са малко и хората, и компаниите, които искат да заставят електромобилите да шумят, тоест да издават звук. И това не е поредната прищявка. На лице са сериозни доводи и основания.
 
Какво се случва?
Компанията Nissan обяви официално създаването на иновационна система, носеща името eVADER, която позволява на електромобилите да издават звук по време на движение. В разработката на Nissan усилено се включиха още десет компании, сред които Renault, Peugeot и Citroen.
За какво е нужно това?
За да не стават пешеходци, велосипедисти и други участници от движението жертва на безшумните превозни средства. Или иначе казано eVADER ще оповестява на хората, че към тях се приближава електромобил.
 
Как работи системата?
Самата система работи по следния начин: На предното стъкло на автомобила с електрически двигател е монтирана специална камера, която следи за обстановката около електрокара. Когато в полезрението на системата попадне пешеходец, велосипедист или друг участник от пътното движение eVADER задейства шест високоговорителя, които изпращат звуков сигнал по посока на обекта, като по този начин оповестяват приближаването на електрическото превозно средство. Звукът от системата е достатъчно силен, за да предупреди пешеходеца, но в същото време е пет пъти по-тих от стандартен автомобил с двигател с вътрешно горене.
Кой защитава пешеходците?
Всичко това е продиктувано от една директива на Европейския съюз. През пролетта на 2014-а ЕС гласува, че след една петилетка всички нови електромобили трябва да са снабдени със системи, имитиращи звук. Така от 2019 година, ако си купите електромобил от страна в Европа, то той ще бъде снабден със звукова система.
 
Кой още се занимава с проблема?
Освен Nissan и доста други компании работят по създаването на аналогични системи, но пионер в тази област е компанията Lotus Engineering. През 2008 година те разработиха система, която е предназначена за хибриди и работи, когато те са в т.нар. електрически режим. Тя беше доста по-проста от eVADER. Най-общо казано работата и се следеше от датчик, който от своя страна следи натискането на педала на газта. Вследствие се включва високоговорител, който имитира звука на обикновен двигател с вътрешно горене. Впоследствие Toyota разработи подобна система за своя Prius, а Audi - за електрическия си суперкар R8 e-tron. В разработката на подобни системи се включиха и компании, като Roland, които иначе нямат отношение към автомобилите.
Може ли тези системи да се използват и в стандартните автомобили?
Напълно възможно е. Днес усилватели на звука от моторите, които чрез тонколоните в салона транслират звука от мотора се срещат като опция в почти всеки спорткар. При Lexus например този звук се регулира според желанието на собственика, а при хот-хеча Clio RS системата имитира звука на различни двигатели. Тя може да звучи като Nissan GT-R, Clio V6 или като мотоциклет. На този етап обаче, звучите са насочени основно в купето. С напредването на технологиите звуците от автомобили и електромобили ще се изменят и може би, колкото и невероятно да звучи, един ден звукът от атмосферен V-образен осмак може да ни се струва неприятен. Едва ли, ще кажете, но всъщност нещата, искаме или не, отиват точно в тази посока.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Skier

    2 0 Отговор
    За нас, най-отявлените фенове едва ли, но за децата ни ще е точно както казва автора.
  • 2 копеле

    1 0 Отговор
    Хаха ГранТурисмо на PS но на живо, извратена работа.
  • 3 Цецо

    0 1 Отговор
    Аз за тва на тихата бензинка съм сложил 1000 вата музика да ме чуват
  • 4 Румен Янев

    0 0 Отговор
    Освен 6 високо говорителя да се монтират и десетина ксенон - фарове и дузина полицейски лампи на тавана които да се задействат при доближаването на пешеходец...велосипедист...магаре...кон...куче и така нататък!!!Освен това да се монтиарат въздушни дюшеци и юргани отпред защото магарето...кучето..пешеходеца или говедото дето се шляе по пътя може и да са глухи и недовиждащи а това си е проблем!!!Ей това е пътя хора от рено..пежо...сутиен и подобни
  • 5 незнайко

    0 0 Отговор
    Колоездачите издават ли звук, тоест колелото. Защо тогава се говори по тези въпроси? ЕС да издаде нареждане всички велосипеди да бръмчат. Голям смях ще падне.
  • 6 Срам

    0 1 Отговор
    Незнайко,прост ли си?Едно е да те удари колело,друго е 2тона джип нали?
  • 7 The Guest

    1 0 Отговор
    Колелото няма двигател. Коя от частите му трябва да издава звук? А може би просто велосипедиста трябва да бръмчи с уста?
  • 8 mobile

    0 0 Отговор
    Батко по-прост коментар едва ли съм виждал някога и едва ли ще видя, дай да те блъсна с 30 км/час с колело и с кола, тогава ще бръмчиш с уста.....

    Audi още от преди 3-4 години ги слагат на R8.
  • 9 вес

    0 0 Отговор
    Електромобилите за българския пазар ще звучат с най-новите чалга хитове и ще имат безплатен доживотен ъпгрейт.