Известно е, че електромобилите не издават почти никакъв звук, но все по-често специалисти и обикновени хора си задават въпроса: Нужен ли е звук на електромобилите? Електрическа кола, издаваща звук е все едно хладилник с нагреватели. Електромобилите са направени да се движат безшумно и това им качество носи големи ползи за по-спокойното ежедневие в града, но има и вреди. Не са малко и хората, и компаниите, които искат да заставят електромобилите да шумят, тоест да издават звук. И това не е поредната прищявка. На лице са сериозни доводи и основания.
Какво се случва?
Компанията Nissan обяви официално създаването на иновационна система, носеща името eVADER, която позволява на електромобилите да издават звук по време на движение. В разработката на Nissan усилено се включиха още десет компании, сред които Renault, Peugeot и Citroen.
За какво е нужно това?
За да не стават пешеходци, велосипедисти и други участници от движението жертва на безшумните превозни средства. Или иначе казано eVADER ще оповестява на хората, че към тях се приближава електромобил.
Как работи системата?
Самата система работи по следния начин: На предното стъкло на автомобила с електрически двигател е монтирана специална камера, която следи за обстановката около електрокара. Когато в полезрението на системата попадне пешеходец, велосипедист или друг участник от пътното движение eVADER задейства шест високоговорителя, които изпращат звуков сигнал по посока на обекта, като по този начин оповестяват приближаването на електрическото превозно средство. Звукът от системата е достатъчно силен, за да предупреди пешеходеца, но в същото време е пет пъти по-тих от стандартен автомобил с двигател с вътрешно горене.
Кой защитава пешеходците?
Всичко това е продиктувано от една директива на Европейския съюз. През пролетта на 2014-а ЕС гласува, че след една петилетка всички нови електромобили трябва да са снабдени със системи, имитиращи звук. Така от 2019 година, ако си купите електромобил от страна в Европа, то той ще бъде снабден със звукова система.
Кой още се занимава с проблема?
Освен Nissan и доста други компании работят по създаването на аналогични системи, но пионер в тази област е компанията Lotus Engineering. През 2008 година те разработиха система, която е предназначена за хибриди и работи, когато те са в т.нар. електрически режим. Тя беше доста по-проста от eVADER. Най-общо казано работата и се следеше от датчик, който от своя страна следи натискането на педала на газта. Вследствие се включва високоговорител, който имитира звука на обикновен двигател с вътрешно горене. Впоследствие Toyota разработи подобна система за своя Prius, а Audi - за електрическия си суперкар R8 e-tron. В разработката на подобни системи се включиха и компании, като Roland, които иначе нямат отношение към автомобилите.
Може ли тези системи да се използват и в стандартните автомобили?
Напълно възможно е. Днес усилватели на звука от моторите, които чрез тонколоните в салона транслират звука от мотора се срещат като опция в почти всеки спорткар. При Lexus например този звук се регулира според желанието на собственика, а при хот-хеча Clio RS системата имитира звука на различни двигатели. Тя може да звучи като Nissan GT-R, Clio V6 или като мотоциклет. На този етап обаче, звучите са насочени основно в купето. С напредването на технологиите звуците от автомобили и електромобили ще се изменят и може би, колкото и невероятно да звучи, един ден звукът от атмосферен V-образен осмак може да ни се струва неприятен. Едва ли, ще кажете, но всъщност нещата, искаме или не, отиват точно в тази посока.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Skier
10:27 24.08.2015
2 копеле
11:00 24.08.2015
3 Цецо
15:50 24.08.2015
4 Румен Янев
17:20 24.08.2015
5 незнайко
18:19 24.08.2015
6 Срам
21:10 24.08.2015
7 The Guest
21:19 24.08.2015
8 mobile
Audi още от преди 3-4 години ги слагат на R8.
22:36 24.08.2015
9 вес
10:06 25.08.2015