Last news in Fakti

25 Септември, 2015 11:38 9 543 34

Дизелгейт: грижа за природата или търговска война?

  • дизелгейт-
  • volkswagen

Обвиненията в екологично мошеничество вкараха Volkswagen AG в блато, каквото 78-годишната история на концерна не помни. Компанията стремително губи пазарна капитализация, а имиджът й се срива катастрофално. Това обаче далеч не е първият случай, в който щатските власти използват регулаторните норми като инструмент за търговски натиск.



През последните години американските производители и особено General Motors отнесоха няколко глоби за различни технически проблеми, но лъвският пай от санкциите се стовари върху чуждестранни компании.

През 2009-2010 г. под въпрос бе поставена репутацията на Toyota в САЩ. Срещу японската марка заваляха частни искове заради предполагаем дефект на педала на газта в различни модели, който се заклещвал в стелката и ускорявал безконтролно колите.



Toyota отзова над 10 млн. автомобила за отстраняване на проблема, въпреки че след безбройни тестове инженерите на компанията така и не бяха успели да възпроизведат описвания в обвиненията пагубен ефект. Това обаче не укроти щатските власти, които наложиха на японския производител рекордна глоба в размер на $1.2 млрд. за "заблуждаване на потребителите и несвоевременно отстраняване на неизправности".



След проведени тестове през 2012 г. американските регулаторни органи поставиха под съмнение достоверността на обявените от Hyundai и Kia данни за разхода на гориво. Според щатските власти моделите Accent, Elantra, Veloster, Santa Fe, Rio и Soul от 2012-2013 г. харчели повече от декларираното, което доведе до глоба от $300 млн. за "несъответствие с екологичните стандарти" през ноември 2014 г.



През януари тази година под прицела на американците попадна и Honda. Регулаторните орани в САЩ обвиниха японския производител в прикриването на повече от 1 700 катастрофи, причинени от технически дефект. Компанията беше глобена със $70 млн.

Обстоятелството, че най-крупните санкции през последните години се налагат именно на чуждестранни производители на пазара в САЩ, кара мнозина наблюдатели да подозират властите в услужлива избирателност на отправяните обвинения и дори протекционизъм, прикрит под благовидната грижа за здравето на обикновения американец.



В сравнение с други производители продукцията на VW не е толкова популярна на американския пазар, но делът на немците не е за пренебрегване. Системният натиск срещу чуждестранни автомобилни компании от Европа и Азия не само облагодетелства щатските им конкуренти, които банкрутираха след финансовата криза от 2008 г., а и разчиства територия за нови играчи като нескрито субсидираната от американския бюджет Tesla и Apple, която се готви за навлизане на пазара на автомобили през 2019 г.

"Дизелгейт" съвпада подозрително с разногласията по Трансатлантическо партньорство за търговия и инвестиции (ТПТИ) между САЩ и Европейския съюз, което трябва да бъде подписано тази година, а някои по-параноични наблюдатели свързват скандала и с надигащата се външнополитическа еманципация на Германия по въпроса със санкциите срещу Русия, разполагането на американски ядрени ракети на територията на страната и планирания газопровод "Северен поток 2".

 

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гост

    1 0 Отговор
    Американците просто за пореден път демонстрираха, че ТЕ трябва да са световният фактор във всичко, без значение какви последствия в световен мащаб има това за другите държави. Важно е техните си производства и интереси да са ОК, останалите да обслужват тях и да са им колонии и суровинни придатъци за да имат евтин бенз и какво ли още не!!!
  • 2 гост

    2 0 Отговор
    Американците може и да използват момента , но никой не им е крив на надутите бюрократи от ВАГ , че смятат всички за прости и загубени . След като се претендираш , че предлагаш "чист" дизел , бъди така добър и да го докажеш , а ако разчиташ , че другите са глупаци и заплеси и можеш да ги метнеш с елементарни номера , ще си плащаш за тарикатлъка . И не си мислете , че шефа на Фолксваген щеше да си признае един час след скандала , ако не знаеше , че имат необорими доказателства да го заковат .
  • 3 ghost

    1 0 Отговор
    Аналогиите с азиатските автопроизводители в статията нямат нищо общо с издънката на VW! В случая става дума за УМИШЛЕНИ ДЕЙСТВИЯ на компанията, водещи до неспазване на законовите разпоредби, и на Вагените ще им скъсат задника от съдебни разправии и огромни глоби. За което, разбира се, сами са си виновни!
  • 4 гост

    4 0 Отговор
    ФВ лъжат както всички други производители, в този случай може и повече да е. Но ГМ например и техните дефектни ключалки, причинили десетки смъртни случаи се разминаха с глоба под 1 млрд. Доказаха, че ГМ са знаели и въпреки това не са действали години наред. Е сега това да знаеш, че колата може да причини катастрофа и да убие човек сравнено с това да колата да покаже по-високи норми, някак си не е едно и също. За глобата на Тойота- също си остана недоказана, но японците си платиха.
    Измамата на ФВ не е фатална, не застрашава никой директно, но всичко е на политическа основа, не на екологична.
    На фона на техните огромни питкапи и дизели по 5,6литра, някак си не върви да обвиняват толкова настъпателно.
    Тук се доказва, че Европейците са слабаци, вместо да си защитят производителите, те се слагат на САЩ, а те хич не мислят за здравето на американците това е всеизвестно. Блъскат ГМО и консерванти, но иначе ФВ им цапал въздуха. Безсрамници са си и това е.
  • 5 mediator37

    3 0 Отговор
    Излиза, че на Фолксваген "престъпленията" по-големи от на Хитлер за избити 6 милиона евреи. Какви са тия 16 млрд. глоби, какво е това чудо ? Германците да бяха избили цял Израел нямаше да плащат такива репарации.
    Евреите не окрадоха Германия така, както този "регулаторен" орган. Що за закони, що за политики в САЩ ?
  • 6 2222

    2 0 Отговор
    Какво реват американците,много се притеснили за околната среда а техните централи в България не замърсяват ли
  • 7 фауве

    2 0 Отговор
    Всичко е насочено срещу Германия, която в близките години се превърна в суперсила от световен мащаб! Германия е и гръбнака на ЕС и точно това притеснява американците.
    Конфликта с бежанците и организираната от ЦРУ мигранция беше насочена главно срещу Германия, сега и най големия немски концерн е подложен на атака, заради експанзията му в САЩ, наскоро немците създадоха супер модерен завод в Щатите.
    Просто рекет, но законен, както в България правят същото нашит е "управници".

    Коментиран от #25, #32

  • 8 ghost

    2 1 Отговор
    От помийната яма, в която се накиснаха VW, няма измъкване със стратегия от типа: а в Америка защо бият негрите? Доносът срещу БМВ е просто върха на бизнес помиярщината! Ваген келешите просто си заслужават шута между краката и фалита! Всеки един от 11 млн притежатели на TDI, може да ги съди, че без негово знание са му пробутали продукт (кола), с който той, макар и невиновно, нарушава закона! И само в "независимия" български съд подобен казус може да бъде в полза на VW...
  • 9 Julio

    1 1 Отговор
    Ще ми се автора на това писание ако може (понеже явно е запознат добре с геополитиката и протекционизма) да напише и една статия по следните върпоси:
    Геополитика ли са глобите на Майкрософт и Гугъл от ЕК?
    Кога немски регулаторен орган(или дори Европейски такъв) е разкрил нередности в немска авто-компания и я е глобил (дори и символично)? Виждаме че в САЩ това се случва и на американски компании.
    Как да тълкуваме оглушителното мълчание на немските и европейските институции по казуса при положение че огромната част от проблемните автомобили са продадени в Европа? Протекционизъм ли е? ТПТИ ли е проблема? Или е геополитика?
  • 10 аз

    3 0 Отговор
    Америка е най-наглата и гадна държава наред с исраел.Края на света ще почне именно от там и те ще го предизвикат.Нагли колонизатори,затриващи цели народи,предизвикаващи войни в целия свят заради совствена облага.Само да питам колко войни са имали на собствена територия в кьоравата им история и колко войни са предизвикали на чужда?
    Смърт за USrA!!!

    Коментиран от #13

  • 11 гост

    2 0 Отговор
    Където се сетиш да е имало война, Америка е била там и е подклаждала войната. Основно е задкулисна игра, под друг предтекст, но Американците дирижират войните през последните 100 години. На своя земя са имали един сериозен конфликт, които не може да има печеливши, а другото е борбата с черните, което със сигурност са загубили. Сега черните диктуват какво се случва в страната.
    Само не разбирам защо Европа се слага по този гнусен начин, а не си отстоява своето. Американците принудиха всички бежанци да дойдат в Европа, а те са се подсигурили със закон, че не приемат. Германия да ги извози всички сирийци до един с кораби до САЩ, да видим какво ще стане когато те сами трябва да си сърбат попарата. Ако някой пита какво е наглост, ей това точно е.
  • 12 Бай хой

    1 1 Отговор
    Много политика и нищо за изясняване на същността на проблема.

    Допуска ли че някакъв софтуер включвал системите за пречистване при високи обороти и веднага твърдят че това става само при тестове. Ами може при ниски обороти да е излишно да се включват и натоварват агрегатите. Най вероятно по този начин работят и системите при другите производители.

    Просто терор по американски и докато им минава номерът.
  • 13 оьоьоьоьоьоь

    0 0 Отговор

    До коментар #10 от "аз":

    Хи хи ,забрави само да кажеш,Аллах акбар и да си сложиш чалмата. Като ти е толкоз вътрешно,грабвай калашника и отивай да се биеш,кво чакаш?

    Коментиран от #14

  • 14 Бай хой

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "оьоьоьоьоьоь":

    А пък ти забрави че точно сащ създадоха ислямски държави в центъра на Европа. Така също и забравяш че сащ разрушиха държавите със светско управление и наложиха исляма в северна Африка и близкият изток.

    Един ден и на теб ще ти завият чалмата както е тръгнало.

    Коментиран от #16

  • 15 гост

    3 0 Отговор
    Аз пък не разбирам , долукоментиращите заплата ли вземате от Фолксваген или дивиденти та се хвърляте като Матросов на амбразурата за него . На някой да му идва наум , че това дето излиза от "дас ауто" го диша не шофьора му , а този зад него . Винаги ми се е искало поне един от собствениците на "чист" дизел да подиша само пет минути от ауспуха на любимия му автомобил , а не да го оставя за следващия ,а и за всички останали , които изобщо не държат да ги има тези "автомобили". И за всички които ще се изцепят , че големите бензинови двигатели замърсявали повече , да ама не , отворете си учебниците по химия от гимназията , които явно сте прескочили и вижте какво са азотни окиси и твърди частици и какво причиняват и колко ПЪТИ по вредни са от въглеродния двуокис който е основната емисия на бензиновия двигател , да не говорим за газовия , а другите практически липсват и си помислете защо всички производители пишат в рекламите си колко гр. въглероден двуокис изпускат дизелите им , но другите емисии са строго пазена тайна . И си помислете защо в Америка и Япония не се карат дизели , освен за най-тежките камиони .
  • 16 оьоьоьоьоьоь

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "Бай хой":

    Не се притеснявай,аз съм Будист. А ти забрави ли,че СССР наложиха комунизма на милиони хора,живеещи в Източна Европа,без те да искат това? Разлика има ли?

    Коментиран от #19

  • 17 ехааа

    2 0 Отговор
    Маркионе , направо ги разпиля тия германчета.И двамата дето много му се пениха с напъни да купува Алфа Ромео и да затрият Фиат , като автопроизводител ги прати в заслужен отдих и вече не са шефчета на ФВ след една две хитри комбинацийки.
  • 18 гост1234

    1 0 Отговор
    Хахахаха нач.каха им го на смотаните Ваг.ни VW. Най после да излезе истината за това коло струват. Сега са наред и колегите им от БМВ
  • 19 Бай хой

    0 0 Отговор

    До коментар #16 от "оьоьоьоьоьоь":

    А ти забрави ли че комунизма произлиза от западна Европа и Ленин бе изпратен в Русия от Швейцария. Лесно се манипулират неуките.

    Четете, имате интернет и го използвайте за да се образовате. Ако само теглите чалга и се плюете за глупости скоро ще се превърнете в бежанци.
  • 20 хелмут

    0 0 Отговор
    прост народ бе,хората доказано му казват ,че му продават стока която му трови въздуха който диша и отгоре на всичко производителя го заблуждава че автомобила е екологичен,а той глупака вика браво така трябва тровете ни,това е политика.Това е българска простотия
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 кирилица

    0 0 Отговор
    Абе тия прости ли са? Не, че защитавам VW ама какви са тия простотии с вредни емисии точно пък от 2.0 ТДИ. Един най-обиконовен неефективен V8 бензин като на Crown Victoria, със сигурност замърсява в пъти повече. С тия пикапи дето ги карат както ние малолитражките и с бусовете им като Ford E-series, които са с двигател като на ЗИЛ ще ми говорят за екология. Ето най-обикновен пример за това как обикновен американец си дърпа каравана с дизелов Рам. С клипове от тоя тип е пълно, дори ако приемем, че този е нагласен, или е единичен случай, почти същото е и с пикапи на по 1, 2 години.
    https://www.youtube.com/watch?v=xI_PjfIYAe0
  • 23 водач на МПС

    0 0 Отговор
    Аз пък ще почакам като се сринат ВАГ да си продават колите по 2 за лев и една бакшиш и тогава ще си взема нов ваген, пък вие тук си приказвайте колкото си щете.
    Ама за хамериканците сте прави - измет ...
  • 24 екологичния

    0 0 Отговор
    Яхвайте колелетатаа
  • 25 Еееех

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "фауве":

    Най-после един смислен коментар да прочета.Тук повечето са авто-фенчета и с кеф плюят най-големият производител на автомобили в света,като не осъзнават,че започва икономическа война.Наред ще бъдат и други марки и модели,а екологията ще е само повод.Всъщност какво стана със споразумението за свободна търговия между САЩ и ЕС ,май нещо зацикли. Американците с това споразумение щяха да наводнят ЕС с евтини стоки и най вече коли.
  • 26

    0 1 Отговор
    ВАГ си е виновен сам, като рекламира димящия си тракторав двигател за чист, то наистина би трябвало да е чист не само в рекламата му.
  • 27 Крум Янкулов

    0 0 Отговор
    Хора не симпатизирам на никоя друга държава освен България,но на американците им признавам че защитават своите интереси по цял свят.
  • 28 Нека е повод

    0 0 Отговор
    т.нар. екологиля, ама тая гнусна смрад ние и децата ни я дишаме денонощно в градове с похлупак отровни газове, наречен СМОГ. Тая смрад да не си въобразява някой, че ще трае вечно?! Най-късно до 2050, когато е крайния срок за достъп на ДВГ коли до европейските градове, според решението на ЕК от 2012.
    Бензинови хиперколи и останалата тълпа на ток, това е за близкото бъдеще.

    Коментиран от #29

  • 29 Бай хой

    0 0 Отговор

    До коментар #28 от "Нека е повод":

    Дишай спокойно тогава изпаренията от изстрелите с обеднен уран които окупаторите от сащ изстрелват ежедневно в България.

    Много сте загрижени за екологията а продадохте България за жълти стотинки.

    Коментиран от #30

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 аха

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "фауве":

    Хубаво е в конспиративните приказки които разправяш да включиш баба Меркел, защото тя покани бежанците, а германците ги приемат с ръкопляскане.
  • 33 алфа

    0 0 Отговор
    ето най после, нищо че са тъпите американци все някои трябваше да постави на място тия тъпи ВАГ. само лъжа мажат и се изкарват най добрите ,ама най добрите от зад напред трябва да са тия
  • 34 ддд

    0 0 Отговор
    ФВ са го направили умишлено
    за да мамят
    а другите появили се дефекти сега ще платим
    ама не сами да правят устроиства за сакатлъци
    а германските гадове нарочно ги правят
    вижте и закона
    за умишлено престъпление и неумишлено