Saab 9-5

Публикувана: 17 Януари, 2004 13:39
4 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 14388
ШРИФТ ПЕЧАТ

Преди седем години ортодоксалните поклонници на Saab посрещнаха новината за предстоящата премиера на първата изцяло нова разработка на компанията от дълги години със смесени чувства. Преобладаващи, естествено, бяха опасенията, че под крилото на General Motors чешитската шведска марка ще изгуби индивидуалността си. Отрова в кръвта на всеки уважаващ себе си "саабаджия" вливаше най-вече потресаващата вест, че наследникът на 9000 ще използва платформата на Opel Vectra, пък била тя и модифицирана. За почитателите на екстравагантните скандинавски изтребители надали съществуваше по-тягостна перспектива от това трохатанската продукция да се превърне в луксозен дериват на един от най-масовите немски автомобили. Щяха ли да паднат в жертва на глобализацията десетилетните традиции на една от малкото останали независими марки, така любима на особняците със странни вкусове от двете страни на Атлантика? Дистанцията на времето позволява смело да се отговори отрицателно на този въпрос. Подобни страхове бяха разтърсвали вече Saab-общността. През 1984 г. кооперацията с FIAT не само не повлия отрицателно на имиджа на марката, а и даде чудесни плодове. Американците пък станаха собственици на шведската компания още през 1992 г., а за толкова време "апокалипсисът" все щеше да е настъпил.

Новият флагман на скандинавците 9-5 дебютира през лятото на 1997 г. и в много отношения се оказа "по-Saab" от предшественика си 9000. Да, в Тролхатан заработиха с "чужди" възли и агрегати, янките очевидно бяха натиснали тук-таме, за да съобразят особеностите на модела с очакванията и вкусовете на американските потребители, от гамата изчезна незаменимата за всеки саабаджия

каросерия

хечбек... Шведите обаче явно никога няма да паднат по гръб. Контактният ключ, например, се върна "там, където му е мястото" - в конзолата между предните седалки, и не може да се извади ако не е включена задна предавка. Нивото на пасивна и активна безопасност - друга запазена марка на скандинавците - за пореден път беше на непознати висоти, а изработката и качеството на материалите остана типично скандинавско. Съвсем в духа на екстравагантните шведски разбирания за автомобилостроене бе изградена дори рекламната кампания, която съпътстваше 9-5 на пазара. Акцент в нея бяха смразяващо детайлната фотография на челнен сблъсък между два Saab-а и призивът "Остани жив".


Седем години са достатъчно продължителен период, за да се направят някои изводи за предимствата и недостатъците на шведския флагман. За утеха на всички почитатели на марката те са изцяло положителни. Качеството на изработка превъзхожда всичко произвеждано до този момент в Трохатан. Единствената черна точка в пасива на 9-5 по този параграф отнася ауспухната система, която според статистиките е податлива на корозия.

Особено високи оценки се чуват по адрес на

салона

който по традиция се отличава с отлична ергономия и нестандартни стилови и конструктивни решения. Сглобката и използваните материали са с изключително качество, а шумоизолацията е на почти дразнещо високо ниво. Saab 9-5 вероятно е единственвият автомобил в света, чието арматурно табло разполага с предварително програмирана степен на еластичност. При напън с колене то се огъва, а след това заема обичайната си позиция. Решението е част от комплекса за пасивна безопасност, внедрен в шведския флагман. Остава необяснимо как инженерите на Saab са се справили с опасността от паразитни шумове, която грози подобен "подвижен" кокпит. Факт е обаче, че дори при най-ранните екзепляри в салона цари пълна акустична скука. Същото трудно може да се каже за ергономичните хрумки на шведите, с които потенциалният собственик има да се забавлява дълго - четирите сенника, неравноделно разграфеният циферблат на скоростомера, функцията "night panel", която изключва осветлението на всички периферни показателни уреди при шофиране нощем и т.н. Що се отнася до оборудването, оплаквания досега не са се чували дори от притежатели на най-"бедно" екипираните модификации...

Най-приятната изненада за скептичните антиглобалисти обаче се крие под предния капак на 9-5. Ключовата дума тук, естествено, е "турбо". Saab борави с два

четирицилиндрови дигателя

от близо тридесет години. За това време 2.0- и 2.3-литровите агрегати са претърпели такава метаморфоза, каквато не е постигала нито една компания по света. За разлика от всеобщата тенденция на повишаване на мощността, шведите работят изцяло за оптимизиране на кривата на въртящия момент.

Неефективността на ръчната спирачка най-често се дължи на “запекло” жило
Благорадение на вездесъщия турбокомпресор тези два мотора със 150 и 170 (185 от Юли 2000) коня съответно притежават еластичност, каквато няма нито един продукт на съвременното двигателостроене с аналогичен обем. Повечето инженери са на мнение, че максимумът от мощност, който има смисъл при предно предаване, е около 215-220 к.с. Топверсията на 9-5 Aero разполага с 230, а от Август 2001 г. - 250 коня. Ако се вярва на тестовете, тази модификация превъзхожда в повечето режими на доускорение Porsche 911 turbo! През пролетта на миналата година Saab пък отново нажежи страстите с феноменалните 305 к.с., бълвани от същия 2.3-литров четирицилиндров двигател.

Кой е собственик на марката все пак се познава по допълненията към моторната гама. Освен двата наистина легендарни агрегата, 9-5-ицата се екипира с трилитров V6 от Opel Omega B, който шведите все пак не са се стърпели да "пипнат". Отличава се с извъредно култивиран и спокоен ход. Абсолютната новост за Saab обаче са двата дизелови двигателя - за първи път в историята на компанията, доставяни от Isuzu. Внедряването им бе отлагано на няколко пъти, заради неудовлетворението на шведските конструктори от параметрите и експлоатационните им характеристики. Оценки за дизеловите модификации в качеството им на автомобили-втора употреба не могат да се дадат. За сметка на това нравът на останалите агрегати е добре известен. Механичната им здравина не подлежи на съмнение. Според статистиките незначителен брой дефекти са показали само някои коли от първите две години на производството. Касае се за повреди на най-чувствителната част - турбокомпресора, отстранени в рамките на гаранцията.

По необясними причини най-податливи на корозия са ауспусите на трилитровите версии
Повече проблеми може да създаде сложната запалителна система Trionic, собствена разработка на Saab. Състои се в снабдяването на всяка свещ с индивидуална бобина. В редки случаи се стига до къси съединения, моторът започва да се дави от неотработената горивна смес и трябва незабавно да се загаси, за да се предотврати достигането й до катализатора. Друг проблем при 9-5-иците от 1997 и 1998 г. са течовете на масло от гарнитурите на двигателя и трансмисията - стара болест на всички Saab-и. Като цяло обаче, сериозни проблеми по силовата част са практически изключени.

За жалост огромната мощност под предния капак има и тъмна страна.

Ходовата част

на 9-5 трябва да се прегледа основно преди покупка. Натоварванията върху предния мост са огромни и амортизацията му логично нараства с всеки изминат километър. Подложена на особено интензивно износване е

спирачната система

която в повечето случаи се нуждае от сериозно обновяване. В случая зависимостта между степента на амортизация и мощността на избраната модификация е правопропорционална.

Многобройните допълнителни екстри натоварват акумулатора и животът му нерядко приключва преди очакваното
Колкото и противници на GM да има сред "саабаджиите", не може да се отрече, че с 9-5 шведите са останали верни на себе си. Флагманът от Тролхатан си остава едно от най-солидните предложения в горния сегмент на средния клас. Ако не друго, и най-ревностните борци за чистотата на шведската марка трудно ще отрекат, че американците внесоха поне един положителен момент в политиката на компанията - поддръжката на Saab вече не е само по силите на избрани.

Справка за модела
Saab 9-5 (YS3E)
История
Юни 1997 Saab 9-5 заменя флагмана 9000, произвеждан от 1984 година. Новият модел се предлага само с каросерия седан и се оборудва с два четирицилиндрови турбодвигателя (2.0 и 2.3 литра) с мощност 150 и 170 к.с. и един V-образен трилитров шестак с 200 коня
Януари 1999 На пазара дебютира комбито 9-5 Wagon
Юни 1999 Започват продажбите на топ-версията 9-5 Turbo Aero с мощност 230 к.с.
Юли 2000 Мощността на 2.3-литровия двигател нараства на 185 к.с.
Август 2001 Saab подлага 9-5 на модернизация. В моторната гама е включен първия дизелов агрегат в историята на компанията. Двигателят е V-образен, шестцилиндров, с мощност 176 к.с. Върховата модификация Turbo Aero вече разполага с 250 к.с.
Март 2002 Четирицилиндров дизел със 120 к.с. допълва избора от мотори
Април 2003 Шведите отново повишават мощността на двигателя, монтиран в топ-версията Turbo Aero - този път на 305 к.с.

 

Цени на резервни части
Двигател (без оборудване)
3 852 EUR
Скоростна кутия (автоматична)
3 341 EUR
Динамо
630 EUR
Стартер
190 EUR
Водна помпа
190 EUR
Ауспух (без катализатор)
599 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
300 EUR
Накладки (предни дискови)
110 EUR
Фар (комплект)
250 EUR
Преден калник
530 EUR
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Saab 9-5 2.3t /170 к. с./, произведен 1997 г.

 

Цени на старо на Saab 9-5 (YS3E)E
Модел
Вр.
кВ/к.с.
Нов
2001
2000
1999
1998
1997
Saab 9-5 2.0t
4
110/150
27 865
-
15 600
13 300
11 750
10 300
Saab 9-5 2.0t SE
4
110/150
32 058
20 200
17 600
15 050
13 500
11 950
Saab 9-5 2.0t S
4
110/150
29 629
18 600
16 150
13 750
-
-
Saab 9-5 2.0t S Sport Edition
4
110/150
29 629
18 800
-
-
-
-
Saab 9-5 2.0t SE Sport Edition
4
110/150
32 058
20 600
-
-
-
-
Saab 9-5 2.0t Linear
4
110/150
29 950
19 200
-
-
-
-
Saab 9-5 2.0t Arc
4
110/150
33 330
21 200
-
-
-
-
Saab 9-5 2.0t Vector
4
110/150
33 500
21 400
-
-
-
-
Saab 9-5 2.3t
4
125/170
29 900
-
-
14 800
13 100
11 600
Saab 9-5 2.3t SE
4
125/170
32 431
-
18 100
15 600
14 250
12 800
Saab 9-5 2.3t S
4
125/170
30 386
-
16 600
14 550
-
-
Saab 9-5 2.3t S
4
136/185
31 035
19 900
17 450
-
-
-
Saab 9-5 2.3t SE
4
136/185
33 464
21 200
18 850
-
-
-
Saab 9-5 2.3t S Sport Edition
4
136/185
31 035
19 900
-
-
-
-
Saab 9-5 2.3t SE Sport Edition
4
136/185
33 464
21 400
-
-
-
-
Saab 9-5 2.3t Linear
4
136/185
31 450
20 200
-
-
-
-
Saab 9-5 2.3t Arc
4
136/185
34 800
22 300
-
-
-
-
Saab 9-5 2.3t Vector
4
136/185
35 000
22 350
-
-
-
-
Saab 9-5 3.0t V6
4
147/200
33 157
-
-
-
14 250
13 050
Saab 9-5 3.0t V6 SE
4
147/200
39 012
24 050
21 700
18 550
16 300
14 450
Saab 9-5 3.0t V6 Griffin
4
147/200
41 389
25 350
22 100
19 050
-
-
Saab 9-5 2.3 Turbo Aero
4
169/230
35 611
21 550
19 350
16 350
-
-
Saab 9-5 2.3 Turbo Aero
4
184/250
38 550
23 100
-
-
-
-
Saab 9-5 3.0 TiD Linear
4
130/176
31 950
21 650
-
-
-
-
Saab 9-5 3.0 TiD Arc
4
130/176
34 800
23 600
-
-
-
-
Saab 9-5 3.0 TiD Vector
4
130/176
35 000
23 400
-
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke


Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери
Вежди Рашидов
Министърът на културата говори с премиера Борисов по време на правителствено заседание:
Ако забелязвате, аз съм темерут човек на вид и нямам никакво чувство за хумор, а чувство за правда."

Още бисери