31 Декември, 2005 16:05 1 333 0

Музите

  • isabella-
  • arabella-
  • “жигули”-
  • giuliеtta-
  • giulia-
  • skoda-
  • favorit

Продължение от миналия брой...

Следващото прераждане на Диана като автомобилна емблема е през втората половина на 60-те години, когато френската компания Citroen решава да смени имиджа на култовия 2CV. Вярно служещото в продължение на 20 години купе на 2CV отстъпва мястото си на доста по-солидна каросерия, вече с правоъгълни фарове. Автомобилът е пряко насочен към женската част от водачите на моторни превозни средства и точно поради тази причина получава женско име.Връщайки се малко назад в годините, трябва да отбележим и едно чешко творение, оставило трайна следа в автомобилостроенето. Естествено и тази марка е с женско название. Става въпрос за легендарната Praga. В историята на чехословашката автомобилна промишленост има и още един “женски” автомобил, който е далеч по-познат у нас. Марката Skoda се произвежда и днес, но първоначално освен женското си име получава прозвището “Лидушка”, което всъщност е доста близко до руското “Ладушка”.

Между другото името Lada идва малко по-късно. Първият модел 2101, носи названието “Жигули” и едва не довежда до пълен крах експортната политика на АвтоВАЗ. Много от хората не си и помисляли да купят автомобил с име толкова близко до думата “жиголо”.Ако трябва да бъде присъдена награда за автомобил с женско име, то тя трябва да е притежание на италианците. Нация от темпераментни и постоянно влюбени хора няма как да не кръсти някой от автомобилите си с женско име. Първите две такива названия са за автомобилната марка Alfa-Romeo и са добре познати и днес – Giuliеtta и Giulia. По-голямата сестра се появява на бял свят още през 50-те на миналия век и се продава в продължение на десет години. “Малката” се произвежда петнайсет години (1962 – 1977 г.).

Най-екзотичните дамски названия на четириколесни са може би тези на немската марка Borgward. Основателят на фирмата и главен конструктор Карл Богвард е създател на не един състезателен болид, спечелил награди от престижни състезания. На базата на едно спортно купе той разработва цивилна версия и я кръщава Isabella. Красавицата слиза от конвейера в продължение на седем години, след което е наследена от Arabella.

Своята лепта за увековечаването на женски имена са внесли и конструкторите от Албиона. В средата на 50-те компанията Wolseley-Hornet открива филиал за производство на спортни автомобили, който получава названието Ginetta. И вече 45 години под тази марка се правят отлични поръчкови автомобили.

Започнахме този разказ с име на жена, която реално е съществувала. И ще завършим с още един пример, в който муза на конструктора е собствената му съпруга. Става дума за чешкия инженер Павел Гушек, който след края на Войната работи в Швейцария, но с идеята за завръщане в родната Чехословакия. Готовият проект, с който Павел решава да се върне у дома, е завършен с прякото участие на съпругата му Мария. Поради тази причина Гушек решава да кръсти концептуалната си разработка именно на жена си. Този автомобил става основа за създаването на модела на Skoda, наречен Favorit.

Това са само част от примерите за четириколесни с имена на жени. Като се замисли човек тове е нещо напълно естествено. За да се “роди” един автомобил е нужна муза, а тя също е жена.

Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА