Last news in Fakti

22 Октомври, 2005 21:45 835 0

Bella macchina, dude!

  • moal roadster

Няма по-тежка мъка от тази, която наляга милионерското сърце. Стане ли дума за автомобили, Ерик Зоснър разбира по-добре от всеки това. Калифорнийският милиардер гради блестяща кариера в енергийната индустрия, в резултат на което по едно време започва да се чуди дали да си купи някоя малка африканска държава, или да влага парите си в коли. Лесно избира второто, но тогава се изправя пред друг проблем. Когато утолява страстта си по класически Ferrari-та от 50-те и 60-те и в гаража му попадат две 410 Superamerica, едно 400 Superamerica Aerodynamica, 500 Superfast и същото 340 ММ, с което Скудерията печели Mille miglia през 1953-а, Зоснър започва да инвестира в другата си любов - ход-род. Притежава солидна колекция от класически Ford-ове от 1932-ра и няколко абсолютни нереставрирани униката, изработени още през 40-те и 50-те.

Всеки нормален човек би се спрял дотук. Милиардерите обаче са друга бира и скоро на Зоснър му се приисква по някакъв начин да съчетае двете си любими возила в едно и да се сдобие с... хот-род Ferrari. Задачата се оказва доста по-трудна, отколкото богаташът си представял. В Страната на неограничените възможности всеки с неговия финансов гръб може да си поръча такъв хибрид, но Зоснър иска не просто изложбена играчка, а реален автомобил, който да кара по улиците. При това достатъчно бързо.

"Реших, че може да се направи хот-род от италиански части вместо от Ford", разказва милиардерът. "Така радиаторната решетка от ''32 Coupe отстъпи място на муцуна от Alfa Romeo 8C Grand Prix. Вместо раздутата задница на класически хот-род пък исках елегантно заобленото дупе на 166 Touring. Не на последно място, малкият V-образен блок от Chevy трябваше да бъде заменен от 12-цилиндров двигател от Ferrari. Такива ми ти работи..."

"Работи"-те обаче се оказват по-трудно осъществими от първоначалната идея. С подобни конфигурации не се занимава нито едно от иначе безбройните ателиета за поръчкови возила в Калифорния. Един човек обаче се заразява от хрумването да се проектира и изработи подходяща за целта каросерия и шаси, което да се справи с 5.5-литров дванайсетак на 550 Maranello. Стийв Моул рядко попада в светлината на прожекторите, макар че е потомствен производител на поръчкови автомобили. Семейството му се захваща с този бизнес още през 1946 г., когато откриват гараж в Оукланд. За две години 20 от неговите майстори и сътрудници създават Moal Roadster. Изцяло ръчно изработеният шедьовър спира дъха като се започне с дръжките на вратите, мине се през уникалната изпускателна система и се стигне до проектираното специално за случая предно окачване.

Моул си спомня, че в началото получил само няколко снимки на Alfa 8C Grand Prix, Ferrari Touring Barchetta и 275. Закачени на стената на гаража, те трябвало да материализират напълно нов автомобил от двигател, трансмисия и заден мост от 550 Maranello.Погледнат отстрани, Moal Roadster създава впечатление едновременно на отроче на Енцо Ферари и Херни Форд. Разбира се, да се угоди на всички е невъзможно. Пуристите на тема хот-род се присмиват, понеже роудстърът нямал нищо общо с муксулатурата на ''32 Coupe, а фераристите категорично отказват да признаят возило, по което не са работили Pininfarina. Когато се комбинират толкова различни стилове, винаги съществува риск да се пръкне някой дизайнерски Франкенщайн. В случая с Moal Roadster обаче се налага да замълчат и най-агресивните критикари.

Същото важи и за скептиците по въпроса с изложбената принадлежност на униката. Простите сметки показват, че комбинацията от тегло 1 156 кг и 485-те коня на 12-цилиндровия мотор осигурява на шедьовъра на Моул мощностен коефициент от 2.38 кг на конска сила. За сравнение при Dodge Viper ''02 (450 к.с.) тази цифра е 3.49, а постижението на донора във версията 575M Maranello (515 к.с.) - 3.36 кг. Със своите 4.16 килца на конска сила пък предишното поколение на Corvette изглежда направо като автобус от градския транспорт.

Всъщност каква по-ярка реклама може да се направи на Moal Roadster от факта, че неотдавна поръчка за същия е направил актьорът Тим Алън, може би единственият американски шоумен-колекционер, чиято сбирка съперничи на Джейленовата...

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА