Last news in Fakti

1 Октомври, 2005 10:17 618 0

Vanden Plas

  • vanden plas

Дори и в наши дни спокойно бихме могли да твърдим, че Британия остава една от най-консервативните държави в света, където винаги би следвало да държите сметка за това, което говорите, пишете и вършите. Особено ако съдбата е отредила да бъдете част от старата, известна с добрите си маниери, английска аристокрация. Ситуацията шестдесет години назад в никакъв случай не е била по-различна - дори напротив. Хората със синя кръв във висша степен държат на своя престиж и демонстрират този факт с всяко свое действие, като например твърдият отказ от самостоятелното шофиране на личния автомобил. Дори в тежките следвоенни години, когато немалка част от аристократичното съсловие изпитва известни финансови затруднения, винаги се предвижда перо в семейния бюджет, предвидено за издръжка на личен шофьор. В “добрите фамилии” това е закон, а техните членове дори не са имали желание да овладеят изкуството за управление на автомобил, тъй като подобно занимание се счита за всичко друго, но не и за присъщо на благородническия елит. Естествено този факт принуждава британската автомобилна промишленост да отчита интересите на въпросния кръг от клиенти и да създава такива возила, в които пасажерите и водачът да се намират под един покрив, но и едновременно с това да бъдат достатъчно обособени един от друг. При това подобни машини не се произвеждат единствено от широко популярните фирми за луксозни автомобили като Rolls-Royce или Daimler, а и от марки, известни повече като широкодостъпни - например Austin. Именно с един техен величествен екземпляр ви предстои запознанство в настоящия материал, въпреки че последният е известен и се е продавал под далеч по-престижната и “импортно” звучаща марка Vanden Plas...

Всъщност последната в никакъв случай не е непозната за тогавашния европеец, тъй като от началото на 19 век Carosserie Van den Plas се счита за една от най-реномираните световни фирми за производство на автомобилни купета. Белгийската фирма осигурява заетост на 400 работници, които съсредоточени в две отделни предприятия, изработват по 300 каросерии годишно, като сред клиентите на компанията се откриват престижни имена като Germain, De Dion Bouton, Berliet и даже задокеанската Packard. През 1913 година популярността на Carosserie Van den Plas е толкова голяма, че британският Times помества на икономическите си страници няколко големи материала, посветени на белгийците. Последните решават, че това е изключително подходящ момент за настъпление на Острова и още през същата година там се регистрира фирмата Vanden Plas Ltd.

Началото на Първата световна война обаче изправя новото предприятие пред сериозни изпитания и само благодарение на двете последвали реорганизации то съумява да избегне банкрута, но с цената на пълно прекъсване на връзките с фирмата-майка в Белгия. В периода между двете световни войни Vanden Plas изгражда имиджа на фирма-специалист в изработването на купета за луксозни автомобили по индивидуална поръчка. Новият военен конфликт отново поставя на изпитание оцеляването на марката, като спасението идва със сключването на контракт със самолетостроителната компания De Havilland. Впоследствие се оказва, че мирът и следвоенните години ще бъдат още по-тежки, тъй като очакваните поръчки от Rolls-Royce така и не пристигат, тъй като аристократичната марка току-що е приютила под крилото си цяла плеяда от други фирми, специализирани в производство на купета. И именно когато поражението изглежда неизбежно идва избавителят на Vanden Plas в лицето на собственика на марката Austin - сър Хърбърт Остин.

Продължава в следващия брой

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА