Last news in Fakti

6 Август, 2005 15:47 13 598 4

Peugeot 806/Citroёn Evasion/FIAT Ulysse/Lancia Zeta

  • peugeot 806-
  • citroen evasion-
  • fiat ulysse-
  • lancia zeta

В началото на 90-те години на миналия век модата на еднообемните автомобили накара почти всички европейски производители да ревизират моделната си гама. Разработката на ново возило обаче струва доста и за да спестят средства, много компании заработиха съвместно с конкуренцията. Един от първите подобни бракове по сметка бе сключен между FIAT и PSA. През януари 1994 г. двете фирми показаха пред публика отрочетата си. Макар на бял свят да се бяха появили цели четири нови модела, дори за купувачи със силно влошено зрение ставаше ясно, че под различните марки и названия се крие един и същи автомобил. "Четиризнаците" Peugeot 806, Citroёn Evasion, FIAT Ulysse и Lancia Z (Zeta) се различават само по емблемата и дребни детайли от външността, но използват една и съща платформа. Тя носи заводския индекс U60 и малко по-късно послужи дори за товарни модификации, които също имаха различни имена - Expert, Jumpy и Scudo в зависимост от марката. Четирите модела даже се произвеждат в един завод - NordSEVEL в Северна Франция.

Единадесет години след дебюта на Еврована, както често наричат 806, Evasion, Ulysse и Z за краткост, може да се зърне удивително рядко по улиците. Изключение прави Peugeot-то, което се радва на по-широка популярност. За споменатия период обаче в Германия например са продадени малко над 35 000 екземпляра - твърде скромен резултат на фона на амбицията на производителите. Освен всичко друго, цените на употребяваните автомобили обикновено са чувствително по-ниски от нормалното за подобни возила, а след премиерата на новата генерация Еврован преди три години спаднаха още повече. Това ги прави примамлива алтернатива за купувачите, колкото и нисък да е броят на любителите на еднообемни коли у нас.Преимуществата на минивана са ясни дори за пълния лаик. Освен че разполага с еднакво удобен за семейни и бизнес-нужди автомобил, собственикът рядко влага повече средства в поддръжката на подобно возило, отколкото при "нормална" кола. Както всеки модел на пазара-втора ръка обаче, Еврованът не е лишен от недостатъци. Те са абсолютно еднакви при четирите представителя на серията U60, която за разлика от други подобни проекти като Volkswagen Sharan/Ford Galaxy/Seat Alhambra например се комплектова с напълно еднакви двигатели. Изключение прави само FIAT Ulysse, който единствен се оборудва с 1.8-литров бензинов мотор в качеството си на най-достъпен от четворката. Повечето от дефектите лесно минават в графата "Детски болести" и са отстранени още в първите месеци след старта на производството.

В технологичен план Еврованът е типичен продукт на 90-те години. Това означава, че хронични повреди по каросерията и силовата част са почти изключени. Купето на "четиризнаците" действително се доближава до представата за безупречност. Дизайнът не блести с оригиналност, но сглобката е на изключително високо ниво. Собственици се оплакват само от късия живот на ауспухната система, която корозира по подобие на много други возила, използвани предимно в града. В колите, произведени до октомври 1994 г., пък отказва механизмът за сгъване на страничните огледала. Дефектът принуждава производителите да започнат монтирането на нови електродвигатели. Същото става и с нискокачествените уплътнения на вратата на багажника, монтирани през 1995 и 1996 г. FIAT и PSA решават да ги променят след оплаквания на клиенти.

С прецизна сглобка и качествени материали може да се похвали и интериорът на Еврована, без значение от марката. Уютът се гарантира не само от ергономията, а и от изобилието на свободно пространство, макар че 806, Evasion, Ulysse и Z отстъпват на конкуренцията по този показател. Пълното удоволствие от салона се нарушава само от дребни проблемчета, които производителите отстраняват системно по време на цялата кариера на модела. Колите от 1995 г. например страдат от калпави копчета по арматурното табло. Бутоните на климатика се натискат с труд или изобщо не реагират на натиска. Недостатъкът е отстранен след изменение в крепежа на корпуса на блока за управление в централната конзола. В най-ранните екземпляри пък електрическите стъкла мистериозно забавят хода си, когато се затварят. Оказва се, че уплътнителят по контура на рамката се нуждае от смазка, каквато на конвейера се използва от 1995 г. насетне. Пак при колите от началото на производството понякога се появява тракане в иначе изключително удобните странични врати, които се плъзгат настрани. Дразнещият дефект се появява главно при лоша пътна настилка и е отстранен през 1996 г. след промяна в петлетата на бравите и използване на пенообразен уплътнител. През ноември 1995 г. FIAT и PSA правят още една модификация по интериора, която се налага заради вибрациите и тракането от задните седалки, когато никой не седи на тях. Изменени са пружините и започва да се монтира гумена опора.

Сред малкото недостатъци, с които производителите така и не успяват да се справят, е недостатъчният капацитет на вентилационната система. Заради обема на купето климатикът се задъхва и често могат да се чуят оплаквания от слабата му ефективност. Мнозина недоволстват също от малката площ на огледалото за задно виждане и ограничената видимост напред и настрани. В седемместния си вариант пък Peugeot 806, Citroёn Evasion, FIAT Ulysse и Lancia Z разполагат с едва 235 литров багажник, които са смешни за кола от този клас.

За сметка на това, малко конкуренти могат да се мерят с френско-италианския ван по ниво на комфорта и изискана возия. Окачването се справя безпроблемно и с най-отвратителните пътни настилки, спестявайки на пасажерите неприятни усещания. Повишената енергоемкост на ходовата част обаче скъсява ресурса є. Значителна роля за бързото износване на тампоните, щангите на предния мост и амортисьорите играе и масата на Еврована.

С нея са призовани да се справят бензинови и дизелови двигатели с мощност от 90 до 147 к.с., които са доказали надеждността си. Неизправности се срещат рядко и то главно в най-ранните екземпляри. Така например двулитровият бензинов агрегат с мощност 121 или 132 к.с. в колите от 1995 г. понякога изпитва трудности със студения старт и самоволно покачва оборотите на празен ход. Дефектите са отстранени за сметка на производителите още през същата година чрез препрограмиране на компютъра на запалването. Друг конструктивен недостатък не само на въпросния мотор, а и на турбоверсията му със 147 коня, е неудачното разположение на шланговете на охладителната система. Те се трият постоянно в различни детайли в моторния отсек и така се създава риск от скъсване. Отново през 1995 г. PSA и FIAT отстраняват проблема.

Особено интересни заради великолепните си експлоатационни качества са турбодизелите, монтирани на Еврована. За разлика от бензиновите си събратя, които не страдат от липса на апетит (топмоторът със 147 к.с. безпроблемно се справя с над 15 литра на 100 км), "печките" се отличават с изключителна икономичност при напълно приемливи динамични характеристики. Дизеловата гама е представена от 1.9- и 2.1-литрови агрегати с мощност 90 и 109 к.с. съответно. Най-новите екземпляри се комплектоват с широко акламирания HDi с аналогичен обем и мощност, но цената им засега ги прави труднодостъпни за българския купувач. Единствените недостатъци на дизеларките са малко по-високото ниво на вибрациите. При колите от 1996 г. с 1.9-литров двигател понякога те се дължат на разхлабени болтови съединения на амбриажа.

Колкото и странно да звучи за френско-италиански автомобил, Еврованът може да се похвали с абсолютно безпроблемна електрическа инсталация. Оплаквания има само от фабричната стереосистема на колите от 1995 г., чийто радиоприемник капризничи заради проблеми с кабела на антената.

Като цяло Peugeot 806, Citroёn Evasion, FIAT Ulysse и Lancia Z рядко създават грижи на собствениците си. Автомобилът е изпипан в конструктивен план и единствено необяснимо бързото обезценяване на употребяваните екземпляри може да притесни потенцианите купувачи. То обаче има и своите позитивни черти - Еврованът е едно от най-изгодните предложения на пазара.

Справка за модела

Peugeot 806/Citroen Evasion/FIAT Ulysse/Lancia Zeta

История
Април 1994 FIAT и PSA представят моделите от съвместния си проект U60. Започват продажбите на Peugeot 806, Citroёn Evasion и FIAT Ulysse. За задвижване се предлагат бензинови двигатели с обем два литра, атмосферно или принудително пълнене и мощност 121 и 147 к.с.
Февруари 1995 Моторната гама се разширява с 1.9-литров турбодизел с мощност 90 к.с.
Май 1995 Стартират продажбите на четвъртия модел от семейството - Lancia Z (Zeta), оборудвана единствено с топмотора със 147 к.с.
Юни 1996 Започва екипирането с 2.1-литров турбодизел с мощност 109 к.с.
Октомври 1998 Модернизирани са всички модели от серията U60. Мощността на двулитровия двигател с атмосферно пълнене се увеличава на 132 к.с.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
4 000 EUR
Скоростна кутия (5-степенна механична)
2 000 EUR
Динамо
315 EUR
Стартер
275 EUR
Водна помпа
50 EUR
Ауспух (пълен комплект, без катализатор)
625 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
125 EUR
Накладки (предни дискови)
80 EUR
Фар (комплект)
115 EUR
Преден калник
85 EUR
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Peugeot 806 SR /121 к. с./, произведен 1994 г.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 milen

    1 1 Отговор
    Благодаря за статията! Хареса ми!На професионално ниво е.
  • 2 миро

    3 0 Отговор
    страшни ванчета
  • 3 Росен Желев

    0 0 Отговор
    страхотна статия , благодаря . бях се замисли за ланцията сега вече няма какво да мисля тя ще бъде :)
  • 4 Димитър

    0 0 Отговор
    Имам си едно фиатче 2,1 TDI от серията еврован и всичко написано в статията е вярно.Стабилни автомобили са (мое мнение).