Днес подразделението BMW M е едно от най-успешните имена в автомобилната индустрия, но знаете ли, че всичко започва от Ford...
В края на 60-те години на миналия век на върха в автомобилните състезания е Ford. Тяхната агресивна политика по отношение на състезателните коли води до уникалните четири поредни победи в 24-те часа на Льо Ман, както и до успехи във Формула 1 с двигателя Cosworth DFVV8. Успехите за Ford са навсякъде - от Америка до Европа.
Въпросната кола Capri RS 2600, дебютирала през 1970 година, е дете на Йохан Нерпаш, който малко след това става ръководител на спортното подразделение на Ford в Кьолн. Преди това Нерпаш е пилот на Porsche и даже печели трето място в 24-те часа на Льо Ман. След успеха обаче той напуска моторните спортове, но остава в автомобилната индустрия.
Измененията, които Нерпаш прави по стандартния Ford Capri са уникални за онова време и превръщат колата в истински звяр на пистата. Двигателят получава още мощ за сметка на по-големи бутала (от 2.6 литра до 2.8 и впоследствие до 2.9), като наред с това се работи над олекотяване на каросерията. Стъклопластовите каросерийни панели, както и промененото окачване и спирачна система правят колата да тежи само 950 килограма, като в същото време мощността нараства до 280 конски сили. Така Ford Capri се оказва един от най-леките и същевременно най-мощни автомобили на стартовата решетка.
И успехите не закъсняват. Колата печели немския туринг шампионат, след което и европейския, като унищожава конкуренцията и в състезанията за издръжливост в Група 2. За да пусне обаче леката и мощна машина в състезания, на Нерпаш се налага да направи и цивилна версия, която да се произведе в тираж от минимум 1000 бройки. Така се ражда и култовото Capri RS 2600. Колата не е с пластмасови панели, липсват масивните брони, но си остава все така бърза. Интересът към нея е толкова голям, че от Ford произвеждат цели 3000 екземпляра.
В разгара на този опустошителен за BMW сезон обаче баварците отправят едно "неприлично" предложение на Нерпаш, който явно няма как да откаже и заедно с неговия технически директор Мартин Брайнгарт напускат Ford и започват работа в BMW. Този ход е изключително успешен за BMW, защото още през следващата 1973 година баварците печелят убедително шампионата. Това става благодарение на създаденото от Нерпаш BMW 3.0 CSL. Тази кола се явява силно модифицирана версия на 2800CS - автомобилът, който до преди година нямаше никакви шансове срещу Capri
Това са легендарни дни за туринг шампионатите и по-конкретно за Ford и BMW. Битките между двете марки са на живот и смърт, а техните автомобили са управлявани от легенди като Джеки Стюарт, Емерсън Фитипалди, Джоди Шектер, Джеймс Хънт, Ники Лауда и много други светила от Формула 1.Йохан Нерпаш
Нерпаш успява да издейства хомологация и на цивилната версия CSL. Автомобилът с гигантски спойлер обаче е изключително скъп за времето си. Той е оценен на 6899 британски лири, което по цена го приближава до колите Aston Martin. Цената на този "батмобил" превишава с 2.5 пъти тази на Jaguar E-Type с V12. Всичко това добре показва колко скъп е бил за BMW целия проект за надмощие над Ford.
За съжаление именно неговото "новородено" му изиграва лоша шега, защото той сключва договор за сътрудничество с Lamborghini, които по същото време банкрутират. Това отсрочва появата на М1, а когато колата е готова, състезателните правила са вече съвсем други. Автомобилът М1 на практика е със същия редови шестцилиндров мотор като този на 3.0 CSL. Нерпаш се опитва да убеди ръководството на BMW за разработка на нов V8, който впоследствие да се използва във Ф1, но този план не се харесва от ръководството на BMW. Задържането на М1 пък е основателна причина за шефовете на баварската компания да уволнят "бащата на М-ките".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Миташки
11:46 17.03.2016
2 Никой
11:55 17.03.2016
3 Караиванов
12:52 17.03.2016
4 Сиджимко
Коментиран от #11
13:13 17.03.2016
5 кроко
13:32 17.03.2016
6 FastDriver
13:35 17.03.2016
7 onq s konq
Коментиран от #9, #10, #12, #13, #17, #32, #49, #50, #51, #68
13:49 17.03.2016
8 давидя
13:53 17.03.2016
9 давидя
До коментар #7 от "onq s konq":
POKLON!!!111113:53 17.03.2016
10 кроко
До коментар #7 от "onq s konq":
Понеже си силно неграмотен, в написаното от теб има противеречия относно "догонванията", ама.... важното е да си вярваш!13:59 17.03.2016
11 968М
До коментар #4 от "Сиджимко":
когато едно БМВ изглежда добре а няма душа!14:16 17.03.2016
12 шруум гъбков
До коментар #7 от "onq s konq":
ти си пълен .......... ако си мислиш, че заради каруцата, която караш някой те бръсне за слива...14:25 17.03.2016
13 шруум гъбков
До коментар #7 от "onq s konq":
Да караш 25-годишно бмв и да се гордееш е същото като да ч.каш 70-годишна плеймейтка и да се хвалиш...Коментиран от #14
14:25 17.03.2016
14 Петко
До коментар #13 от "шруум гъбков":
Със сигурност е по добре от колкото да караш нова Дачия Задръстър!14:30 17.03.2016
15 Някой там
14:43 17.03.2016
16 Господин ГОСТ
15:04 17.03.2016
17 Гоуст
До коментар #7 от "onq s konq":
Ти си типичен представител на БМВ - неграмотен, надмененКоментиран от #23
15:09 17.03.2016
18 7777777
Коментиран от #20
15:29 17.03.2016
19 гост
15:47 17.03.2016
20 мдаа
До коментар #18 от "7777777":
още едно плямпало без книжка...мдааа те и автобусите и камионите стоят в гаражите през зиматаКоментиран от #27
15:55 17.03.2016
21 баттошо
Коментиран от #22
16:39 17.03.2016
22 давидя
До коментар #21 от "баттошо":
Ooo, баттошо ... NASTAXXNAXXXX!!!!111116:42 17.03.2016
23 Fake
До коментар #17 от "Гоуст":
Бате точно защото кара бмв ще му е трудно да те разбере....16:44 17.03.2016
24 Жокея
16:57 17.03.2016
25 Гоуст
17:01 17.03.2016
26 Stoich
17:10 17.03.2016
27 999
До коментар #20 от "мдаа":
Простотия и гол задник не можеш да скриеш така,че използвай истинското си име не се срамувай ние си те знаем. Хайде сега на паша.Коментиран от #28
18:05 17.03.2016
28 мдаа
До коментар #27 от "999":
Напротив моето момченце, и двете можеш да ги скриеш, ама не ти е изсъхнало млякото по устата за да знаеш как! Хайде сега стисни една-две пъпки, за да успокоиш пуб.-хормончетата си.Коментиран от #39
18:16 17.03.2016
29 бонзо
18:19 17.03.2016
30 Гошко
хахахахахаххахахаха
Айде очакваме на таз годишния събор на бееееееее ...мве най-бърза кола да е Таврия .... :D
18:22 17.03.2016
31 НЕ ГОРИ МАСЛО
Коментиран от #48
18:27 17.03.2016
32 Кобрата
До коментар #7 от "onq s konq":
така си е19:06 17.03.2016
33 Леле леле
19:09 17.03.2016
34 Някой
Коментиран от #35
19:33 17.03.2016
35 AMG
До коментар #34 от "Някой":
Смени си дилъра! Качвам си се на АМГ-то и ме боли за смешните ти бмвтаКоментиран от #38
19:53 17.03.2016
36 tost
20:25 17.03.2016
37 Роман Ценов
20:36 17.03.2016
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 999
До коментар #28 от "мдаа":
Поредното доказателство,че си много бос, цитирах ти народна поговорка но ти се изкара по голям и от народната мъдрост а това може да направи само доказан неграмотник.Що се отнася за "моето момче" и "пубертета" сигурно мога да ти бъда и баща но аз такива простотии не мога да сътворя. Събирай г......й дружината и отлитайте.Коментиран от #44
21:59 17.03.2016
40 Msux
Коментиран от #45
22:42 17.03.2016
41 Хикса
23:15 17.03.2016
42 Vasik Atanasova
Коментиран от #47
23:20 17.03.2016
43 GSI 16V
Браво.
01:35 18.03.2016
44 тъй
До коментар #39 от "999":
ей това че се обясняваш те прави пъпчив пубертет,.. малко мило момченце! Ти не разбра ли,че ние батковците пишем поговорките...ходи да сучеш и лягай....преди аз да съм го направил и станал татко ти....хахахаххаа малък симпатяга!Коментиран от #52
01:43 18.03.2016
45 МБоклук
До коментар #40 от "Msux":
Де бре?01:44 18.03.2016
46 МоТо
Моите почитания за тази така интересна статия,проверявам в момента дали не сте направили превод,но дори и да е така -пак много добро попадение -интересни моменти от Историята.интригуващи,браво!
Може да продължите да ни радвате с подобни "шукарни" истини за автомобилната спортна История!
07:27 18.03.2016
47 МоТо
До коментар #42 от "Vasik Atanasova":
Atanasova,Един път да сме на едмо мнение - очите ми останаха !
07:33 18.03.2016
48 МоТо
До коментар #31 от "НЕ ГОРИ МАСЛО":
Маниии..., с чугунения блок и чугунена глава,май така беше - стар предкамерен дизелак - вярвам ти - бяха малко тромави за моя вкус - карал съм една такава на познат,но такива "железни" дизелаци няма вече,има комън фейл!07:40 18.03.2016
49 МоТо
До коментар #7 от "onq s konq":
Кон,Караш ме да се смея доста,но поне си постоянен-"Завинаги БМВ!" На колко години си,не си длъжен да отговаряш , аз съм на 45- доста коли са минали през мен- вкючително и от любимата ти марка,има време ще разбереш че колата коята караш-това не е фактор с който да се олицетворяваш(амплоато ти)!
Постскриптум:
Не очаквай обаче да ти спирам или да "всяваш" респект у мен като минаваш с БМВ , ( :),още се смея!),карай с респект към всички ,тогава ще "тежиш" повече,това е моя съвет!
Няма да ти кажа какво карам (имам две - купени чисто нови),но късмет и човечност на пътя!
Коментиран от #53
08:19 18.03.2016
50
До коментар #7 от "onq s konq":
Кончев, купил си дизелов Форд с японско турбо......08:33 18.03.2016
51
До коментар #7 от "onq s konq":
......забравих италианската комън рейл система за впръскване........08:38 18.03.2016
52 999
До коментар #44 от "тъй":
Обяснителният режим го правиш ти а не аз. Що се отнася за писането то вие др...ш.....ците /батковци/ сте неграмотни и не може те да пишете,това го доказваш редовно.09:13 18.03.2016
53 CL 500
До коментар #49 от "МоТо":
МоТо, какво е туй бе човек; ...доста коли са минали през мен... ?!?Добре ли си сега? Предполагам всеки път си се възстановявал, не е шега да те блъскат толкова пъти. Надявам се не съдиш за даден автомобил само по начина как те е блъснал, т.е. минал през теб :-)
П.С. Пийс ;-) , просто ми стана смешно и не се стърпях ;-)
Коментиран от #54, #55
09:37 18.03.2016
54 тъй
До коментар #53 от "CL 500":
Ей сега вече ми харесваш! хахахааа10:11 18.03.2016
55 МоТо
До коментар #53 от "CL 500":
Виж ЦЛ,+ "тъй'"Остроумни" лигльовци като вас ,сори, но на такива "воните",съм виждал достатъчно в живота!
Да дойда да те напердаша !?убеден съм че ще мога ,не са ви научили на добри маниери в семейството ,за съжаление!
Коментиран от #56, #57
10:55 18.03.2016
56 тъй
До коментар #55 от "МоТо":
Леко бе човек, живота е красив! Толкова гняв не е на добре....кажи Омммммммммм...и дишай!11:05 18.03.2016
57 CL 500
До коментар #55 от "МоТо":
МоТо, стига бе, човеко! Усмихни се и недей да пердашиш хората. Нали знаеш, че характеристика на интелигентния човек е да може да се самоиронизира.Гледай весело и не се впрягай за глупости.
П.С. Ако съм те засегнал, сорри! Не предполагах, че ще се впрегнеш и ще пердашиш :-)
Коментиран от #59
11:17 18.03.2016
58 опсмопсус
Веднага си продайте кенефите, създадени не от инжинерна мисъл, а от завист!
Коментиран от #61, #62
21:56 18.03.2016
59 МоТо
До коментар #57 от "CL 500":
Чак пък гняв?!Винаги човек може да научи още нещо -например че плоските шеги не те правят да изглеждаш по-оригинален и не се наричат самоирония:)!
Добре - Пийс,бабо Пийс!
Коментиран от #60
21:58 18.03.2016
60 CL 500
До коментар #59 от "МоТо":
Надявах се ти да подходиш със самоирония към написаното от теб, а не да се впрягаш, не че аз съм бил самоироничен.22:05 18.03.2016
61 пой
До коментар #58 от "опсмопсус":
От къде разбираш толкова много, като нямаш кола?
09:35 19.03.2016
62 Трифонов
До коментар #58 от "опсмопсус":
Абсолютно нищо написано в тази статия няма връзка със заглавието й. Ей това е единнствено верният коментар на написаното, който си заслужава да бъде направен. Автомобилите и автомобилните компании не падат от небето. Тях ги правят хората. И точно както и във всяка друга сфера, така и в областта на автомобилостроенето, има ограничен брой гениални специалисти, които са познати на всички. Инженери, дизайнери, мениджъри и т.н. Те, както и всички ние, непрекъснато се стремят да си намерят по-добра работа - по-добре платена, с по-добри условия на труд, с по-добри переспективи за развитие и т.н. Ето защо тези хора непрекъснато сменят отборите. Абсолютно нищо общо няма Нерпаш с М дивизията. Просто в един определен момент талантът и способностите му са били забелязани и съответно заплатени по достойнство от БМВ. И както виждаме, в момента, в който компанията е преценила, че е взела всичко, което е могло да бъде взето от него, просто го е освободила. Направил е CSL и М1, като провалът от бизнес гледище именно на последното, е грандиозен. Успехът на една компания, в това число и на една автомобилна компания, се крие в способността на мениджърите, които я управляват, винаги да взимат правилните управленски решения, които да я държат на челни позиции в съответния бранш. Именно последното прави БМВ един от най-съществените автомобилни производители на всички времена. Сътресенията и проблемите през годините споходиха всички. Те се сливаха, поглъщаха и бяха погълнати. Други просто фалираха. БМВ продължава да бъде независима компания, която произвежда единствено и само премиум абтомобили. И от всички производители на такива на пазара, именно БМВ стои най-добре. Хората, които управляват тази компания са просто хора, които знаят какво правят... без съмнение по-добре от всички останали. Наемат, освобождават... както във всеки друг бизнес, така и в този - това са нормалните неща. Какви традиции и каква славна история си имал в миналото има значение САМО ако имаш бляскаво настояще, защото единствено на последното могат да се градят очакванията за бляскаво бъдеще. А това вдига цената на акциите и на компанията.P.S. И само последен щрих - Нерпаш е немски инженер, учил в Германия, работил в Германия... Изобщо възпитаник на немската школа и представител на немската инженерна мисъл. Т.е. много по-основателно би било изказването, че спортните успехи на Форд през 60-те години на ХХ в. се дължат на немската инженерна мисъл, а не на американската. Което, макар и вярно, вече изобщо не е важно. Защото, както казах по-горе, славното минало има значение само ако се радваш на славно настояще... А Форд днес просто нямат такова!
12:24 21.03.2016
63 шруум гъбков
11:31 04.03.2017
64 Стаматов
Абсолютно точен и верен коментар от човек запознат с моторспорта, подкрепям
13:58 04.03.2017
65 Друг Гост
23:16 16.05.2017
66 Гошо
21:13 16.02.2018
67 бравобе
18:23 02.08.2018
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Венци
За какво спорите за какво се нареждате...
Карал съм бмв сега карам форд...ми да ви кажа и двете коли си имат и + и -...
Важното е да се чувствате добре...
Естествено има знаечение и цената...но повярвайте не винаги тя определя качеството !
Вземете едно бмв 2010 и едно мондео 2010г.
Давам пример..направте една съпоставка , ако имате възможност покрайте едната после другата ?!?!?! После пак говорете !
И нека се научим да сме толерантни на пътя...а не
- Като изляза от пресечката с БМВ-то и всички ме чакат щото излъчвам респект !
И ако се нареди един фокос rs и трябва да си ходиш ;)
Всеки кара кола според нуждите , парите и предпочитанията си ;) всичко хубаво на всички :)
03:26 14.02.2020
70 Бмв фен
Как така решиха,че точно от форд идват м-ките.
Пълни глупусти
12:48 14.02.2020