31 Март, 2007 19:15 7 960 0

Chevrolet Tahoe

  • chevrolet-
  • tahoe-
  • chevrolet tahoe

Покупката и експлоатацията на американски автомобил в европейски условия обикновено се смята за абсолютно неоправдана екстравагантност. Да се поддържа и изхранва чистокръвен “янки”, проектиран и произведен за безкрайните щатски магистрали и тамошните цени на горивата, действително не съвпада никак с представата за съобразителност и практичност. Това важи в най-висша степен за грамадните американски всъдеходи, в сравнение с които дори най-едрогабаритните европейски и японски конкуренти изглеждат като балерини до сумо-борци. Изключения от правилото все пак има. Макар и по-скоро скромен по отвъдокеанските стандарти, Jeep Grand Cherokee се продава доста добре на Стария континент. През 90-те обаче някои независими вносители опитаха късмета си с един значително по-тежкотоварен модел, познат от филмите преди всичко като любимец на американските специални служби. Продажбите на гигантския Chevrolet Tahoe в Европа не опровергаха прогнозите на скептиците. Моделът се смята за екзотика, с която някои надвили на масрафа си богаташи демонстрират благосъстояние и различен вкус. За всеобща изненада статистиките на техническите служби рисуват съвсем различна картина. Tahoe и близнака му GMC Yukon се оказват доста добра покупка. Малкото собственици на американския всъдеход в Европа се радват на рекордно нисък процент неизправности, лукс и комфорт на цени, които слагат конкуренцията в малкия джоб на GM.

Зачената още в края на 60-те години, пълноразмерната серия всъдеходи от фамилията Blazer може да се смята за олицетворение на автомобил, който по никакъв начин не отговаря на европейските изисквания. Тези возила винаги са били огромни, със семпъл дизайн и приемлива управляемост само на прав път. Построени на базата на пикапи, но с огромни двигатели, Blazer и компания са застрашени дори в Америка, когато настъпва петролната криза. Името Tahoe бе използвано за първи път през 1995 г., когато в GM взеха решение да отделят най-големия си всъдеход в различно моделно семейство. Това обаче не го променя по никакъв начин. Второто поколение на огромния Chevrolet, лансирано през 2000 г., има същата ръбата

каросерия

с габарити на малък параход, които превръщат паркирането в китайско мъчение. В практиката обаче този стоманен мастодонт се оказва доста по-оправдана покупка, отколкото може да се предположи на базата на наложилите се стереотипи. Долната част на купето е галванизирана, с изработката на толкова проста конструкция рядко възникват проблеми, а и с размерите все някога се свиква. Tahoe компенсира недостатъците си с изключително просторен

салон

който гарантира комфортно пътуване на седем човека. Образът на добродушен великан се допълва от архитектурата на интериора, в който всичко излъчва солидност и простовата сдържаност. Сглобката е качествена, по адрес на шумоизолацията не могат да се отправят забележки. В купето практически не могат да се чуят скърцащи и тракащи звуци. За оборудването пък е излишно да се говори. Американците поставят комфорта на пиедестал и в Tahoe глезотийки не липсват.

Неочаквано приятните изненади продължават и

под предния капак

Както се полага на един истински янки, там боботи класически V-образен осмак. Той носи марката Vortex и се предлага в общо четири версии. Стандартните модификации на Tahoe се екипират с 4.8- и 5.3-литрови агрегати с мощност 273-275 к.с. Кой знае защо по-малкият от тях не се внася официално в Европа. Да се попадне на останалите две чудовища също е практически изключено. 6.0- и особено 8.1-литровите мотори се монтират само по поръчка, което стеснява избора единствено до 5 300-кубиковата версия.

Разходът на гориво е първият въпрос, който консервативните европейци повдигат щом чуят комбинацията между “американски” и “V8”. “Не по-висок от този на Mercedes-Benz ML 500 или BMW X5 4.4i”, отговарят веднага почитателите на модела. Ако се кара спокойно, Tahoe се задоволява с около 16 литра на 100 км. Настъпен по-сериозно обаче, грамадният янки лесно се справя и с 25.

За подобна кубатура мощността от 273 к.с. не изглежда никак внушителна. Въртящият момент обаче достига 427 Нм, а пък и конските сили са увеличени на два пъти през 2002 и 2004 г. на 288 и 299 съответно. Благодарение на степента на сгъстяване от 9.5:1 този двигател никога не капризничи заради качеството на горивото и поглъща каквото му налеят. Не страда от никакви сериозни недостатъци и единственото, което може да притеснява основателно собственика, са смолистите отлагания на клапаните. В GM знаят за опасността от заклинване на клапана в леглото и потенциалната му среща с буталото. Като профилактика на заболяването дилърите на компанията предлагат специална промивка, която се налива в горивото на всяко пето зареждане. Полагайки елементарни грижи за поддръжката на автомобила, повечето собственици на модела отдавна са навъртели по 200-300 000 км без никакви оплаквания.

Сервизирането от своя страна не изисква почти никакви усилия. Смяната на масло се извършва по сигнал на бордовия компютър, но не по-рядко от всеки 12 500 км. Веднъж на 100 000 се обновяват всички ремъци на периферните възли и агрегати, а свещи - според конкретната ситуация. Всеядността на двигателя обаче не бива да се надценява. Съмнителният бензин трудно може да му навреди, но запушва ситната филтрираща мрежичка на бензиновата помпа, която е потопена в резервоара. Потокът на гориво се прекъсва и единственото решение е смяна на помпата. Някои по-самонадеяни собственици предприемат драстични стъпки като премахване на мрежичката, но зареждането в проверени бензиностанции си остава по-добрата алтернатива.

Съвсем в духа на американските традиции Tahoe се предлага с два вида задвижване. Вариантът със задно предаване изглежда напълно нелогичен за европееца, но той рядко дърпа ремарке до ранчото си. Версиите с четири задвижващи колела от своя страна разполагат с четиристепенна автоматична

трансмисия

с понижаваща предавка и блокаж на централния диференциал. Изключително удобна е за ползване, режимът 4WD Auto осигурява забележително сцепление на мокро, а в тежки условия понижаващата предавка с число 2.72 мобилизира направо плашещ запас от тяга. Ако се експлоатира в нормални работни режими, скоростната кутия обикновено надживява автомобила. Маслото се сменя на всеки 60 000 км и грижите се изчерпват с това. По-амбициозно шофиране в режим с двойно предаване, след около 70 000 км обикновено се налага подмяна на шарнирното съединение на предния карданен вал. Като цяло обаче силовото предаване разполага с изключителен ресурс и не бърка в джоба на собственика. Цените на резервните части също не са високи.

Напълно съпоставимо като запас от здравина и надеждност е

окачването

Твърде меко по европейските стандарти, то радва с плавния си ход и може да предизвика не особено приятен прилив на адреналин в по-напечена ситуация. Tahoe обаче определено не е създаден за гонки между светофарите. Въпреки могъщия си двигател, автомобилът предпочита по-скоро спокойния магистрален круиз или да бъде впрегнат в дърпането на тежка каравана или ремарке.

Големият всъдеход на Tahoe разбива и друг стереотип за американските автомобили – капризната

електрическа инсталация

Тя представлява типичен пример за съвременна шина за обмен на данни, която опасва цялата кола. Така се опростява диагностиката, но се ограничава силно вмешателството от страна на неквалифицирани специалисти. Могъщият янки не прощава никакви опити за монтиране на допълнително оборудване от ръцете на лаици.

Единственото подчертано слабо място на модела е многофункционалният превключвател на волана. При покупка непременно трябва да се провери дали работи задната чистачка. Ако има проблеми, със сигурност ще се наложи смяна на целия превключвател, чиято цена гони 300 евро. Още една особеност хвърля сянка върху иначе отличните експлоатационни показатели на Tahoe. Слабите къси светлини вероятно се дължат на различните стандарти в Америка и Европа, но така или иначе създават потенциална опасност. Повечето собственици просто ги сменят с ксенонови комплекти, които са несъмнен плюс при покупка на употребяван екземпляр. В същия ред на мисли, колите преди модернизацията от 2003 г. са за предпочитане, колкото и странно да звучи това. Тогава е изменен модулът с показателните уреди. Новият не позволява смяната на изгорели лампички и налага покупката на целия детайл с цена около 400 евро.

Противно на всякакви предубеждения, Chevrolet Tahoe всъщност се оказва не чак толкова безнадеждна алтернатива на пълноразмерните европейски и японски всъдеходи. Единствената му несъмнена непригодност е за експлоатацията в града, за който той никога не е бил проектиран. Американският гигант обаче разполага с проста и надеждна механика с огромен ресурс, лукс и комфорт, заради които почитателите му в Европа са готови да простят всички недостатъци. Освен всички качества, които притежава, употребяваният Tahoe струва поне 25% по-малко от средното за категорията.

Справка за модела
Chevrolet Tahoe
История
Януари 2000 Chevrolet представя второто поколение на Tahoe и еквивалента му GMC Yukon. Моделът се предлага с нови V-образни осемцилиндрови двигатели Vortec. По-малкият с обем 4.8 литра и 275 к.с. не се внася в Европа. 5.3-литровият развива мощност 273 к.с.
Ноември 2002 Мощността нараства на 288 к.с.
Май 2004 Ново увеличение на мощността до 299 к.с

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател
3 083 EUR
Скоростна кутия (автоматична)
1 989 EUR
Динамо
199 EUR
Стартер
112 EUR
Водна помпа
163 EUR
Ауспух (без катализатор)
460 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
150 EUR
Накладки (предни дискови)
77 EUR
Фар (комплект)
70 EUR
Калник
292 EUR

Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Chevrolet Tahoe 5.7 /273 к. с./, произведен 2000 г.



Chevrolet Tahoe
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Chevrolet Tahoe
Работен обем
4 807-5 967 куб. см
Мощност

273-305 к. с.

Максимална скорост
156-170 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.3-8.8 сек.
Ford Expedition
Работен обем
4 601-5 403 куб. см
Мощност

232-300 к. с.

Максимална скорост
160-180 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
11.0-10.0 сек.
Dodge Durango
Работен обем
4 701-5 895 куб. см
Мощност

236-250 к. с.

Максимална скорост
180 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
около 10.0 сек.
Toyota Sequoia
Работен обем
4 664 куб. см
Мощност

243 к. с.

Максимална скорост
175 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
9.5 сек.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА