Безславният край на даунсайзинга потвърди отколешната шофьорска аксиома, че нищо не може да замени кубатурата. Евтините горива постепенно връщат на мода големите двигатели, но работните обеми надали ще достигнат някогашните си стойности. Това са някои от най-внушителните мотори, монтирани на леки коли.
Oldsmobile Toronado
С обем от 455 кубически инча (7.5 литра) Oldsmobile 455 може да служи като добър ориентир за кубатурата на американските двигатели през 60-те години на миналия век. Мощността от 290 до 370 к.с. изобщо не пречи да бъде монтиран на модел с предно предаване като Toronado.
Pontiac Firebird Trans Am
Работният обем е същият като в Olds-а, но диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата са различни. Използва се между 1970 и 1976 г., а мощността варира от 290 до 370 коня.
Lincoln Continental
462 CID MEL V8 е един от най-големите двигатели, с които Ford оборудва леките си автомобили. 7.57-литровият исполин се монтира на флагмана Lincoln Continental от 1968 г., когато развива 340 к.с. и 658 Нм.
Rolls-Royce Phantom I
Между двете световни войни съчетанието между огромна кубатура и относително малък брой цилиндри се среща често. Първият Phantom на Rolls-Royce, например, има 7.7-литров редови шестак. От модела са произведени 3 512 екземпляра, оборудвани с три- или четиристепенни механични трансмисии.
Cadillac Series 75
Преди Втората световна война Cadillac произвежда 16-цилиндрови чудовища, но дори те не могат да се мерят със 7.7-литровия V8, който в зависимост от модификацията бълва от 205 до 375 расови кончета. Когато ОПЕК предизвиква петролната криза, старият великан е пратен в пенсия, но преди това се монтира на почти всички големи седани, купета и кабриолети на марката между 1968 и 1974 г.
Bugatti Chiron
8.0 литра, 1 500 к.с., четири турбокомпресора, 10 радиатора и 16 бутала. За шедьовъра под задния капак на Bugatti са изписани тонове мастило.
Chevrolet Suburban
Големият всъдеход на Chevrolet е един от малкото леки автомобили, оборудвани с L18 Vortec 496. Мощността от 225-340 к.с. може да изглежда смехотворна за работен обем от 8.1 литра. Този двигател обаче е проектиран съвместно с GM Performance със съвсем точно определен спектър от предназначения. Резултатът е максимален въртящ момент до 746 Нм от почти празни обороти.
Cadillac Eldorado
В началото на 70-те General Motors започва да монтира на култовото Eldorado един по-специален V8. Цифровият индекс в името на Cadillac 500 обозначава работния обем в кубически инчове или 8.2 литра в разбираеми за европееца мерки. В зависимост от степента на форсиране този мутант развива между 190 и 400 к.с., предавани на предния мост. GM произвежда и по-големи мотори. Chevrolet 502 и 572 (8.2 и 9.4 литра) обаче се продават само за следзаводска доработка на специални автомобили.
SRT Viper GTS
Звукът от атмосферния V10 на Viper не може да се обърка с нищо друго. Противно на всякаква логика кубатурата на американската суперкола не намаляваше, а се увеличаваше с годините и в четвъртото поколение на модела достигна 8.4 литра. В прощалното издание на "пепелянката" развива 640 к.с. и за съжаление на маниаците може би няма да се завърне никога повече.
Weineck Cobra
Този автомобил съществува само в 15 екземпляра, но въпреки всички условности може да се нарече сериен. В леката като перце каросерия на Shelby Cobra е монтиран 12.9-литров V8 с 1 100 коня, които я катапултират от 0 до 100 за по-малко от 3 секунди и максимална скорост над 400 км/ч.
Peerless 6-60
Редови шестцилиндров двигател с мощност 60 к.с. надали би впечатлил някого, но само докато не стане дума за работния обем от 13.5 литра. Така въоръжен, Peerless 6-60 вдига 110 км/ч. През 1912 година!
Benz 82-200
По-голям от двигателя на този Benz е само исполинският 28-литров мотор на FIAT S76, наричан "Звяра от Торино". Италианският рекордьор обаче съществува в една-единствена бройка, докато 82-200 си е сериен автомобил. Четирицилиндровият му агрегат има ходов обем 21.5 литра и развива 200 к.с. Годината отново е 1912-а, а цената - 36 000 райхсмарки.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 хаха
С тези думи автора дали е имал предвид някой марки продаващи коли само в Европа??
Щото в САЩ, Канада, Австралия или чаршафосаните камилари никога не са карали коли с двигатели 1.1 или 1.3 нали
Коментиран от #2
14:36 04.07.2017
2 Нафарфорий
До коментар #1 от "хаха":
Според мен единственото място на даунсайзинга е в състезанията.Кола особено нова с повече от 100к.с. НА литър след изтичането на гаранцията трябва да се продаде на некоя псевдомутра от България!
Коментиран от #12
14:41 04.07.2017
3 ЛУД ИДИОТ
15:11 04.07.2017
4 doktors
Коментиран от #5, #6, #8, #14
16:34 04.07.2017
5 bavareca
До коментар #4 от "doktors":
Не е като ем петичката21:18 04.07.2017
6 ККК
До коментар #4 от "doktors":
Не им е нужно, кефят се, до колкото знам, повече на здравина, използваемост, гладкост на работата и евентуално на въртящ момент. Законите за емисии след 1971 също спъват потенциала на повечето им големи двигатвли. Железни блокове, 2 клапана на цилиндър, голям ход на буталото, повдигачи вместо модерните газоразпределителни механизми също не позволяват големи крайни цифри. Кот такоа.22:24 04.07.2017
7 Ироничен
09:25 05.07.2017
8 инженер по транспортна техника
До коментар #4 от "doktors":
Американските мотори са правени така по две причини. Първата- до 1995 нямаше безоловен бензин, а за да се създаде бензин с високо октаново число трябваше да се ползва силен антидетонатор- оловен тетраетил. Това отравя всичко живо, което вдишва такива изгорели газове и въпреки общественото мнение - в България през комунистическо време имаше страшно много случаи на онкологични заболявания заради това. Няма да забравя анекдота по този повод, разказван ни от един наш преподавател в ТУ-ВАРНА- "Никой не може да ни обвини за високо съдържание на олово в бензина, защото никъде не съществуват норми колко трябва да бъде то"- а на практика норми няма, защото и най-нищожните количества са фатални за всеки жив организъм....Американците се имат за вип-хората на планетата, затова тяхната доктрина е- не е важен разхода, важно е здравето на народа.... Затова тогава правеха само коли за нискооктанов бензин без олово. Втората причина е, че такъв вид мотори са силно разтоварени термично и механически и на практиа са вечни- с огромен ресурс. А това също е било тогава цел от висок приоритет. Единственият минус на тази тяхна концепция е страшно високият разход на гориво вследствие голямо тегло и неефективен неоптимизиран горивен процес в цилиндрите. Но това за тях никога не е било проблем, и сега не е. Затова те са причина за над 40% от производството на СО2 в световен мащаб, след тях са Китайците. И продължават да си следват неотменно идеалите, а ние тук се правим на европ
21:00 05.07.2017
9 инженер по транспортна техника
21:01 05.07.2017
10 комент
03:42 06.07.2017
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 propov
До коментар #2 от "Нафарфорий":
ми те тез малки турбинирани моторчета не са и икономични даже.смисъл имат само за служебен автомобил. висок разход, скъпа потдръжка(консумативи)...поредната еко - политическа пръдня на евро лигочите.16:46 12.07.2017
13 фитски гигант
А повечето автобуси имат 10-12л. двигатели, някои големи туристически към 15.
19:10 21.01.2019
14 Кадилака
До коментар #4 от "doktors":
Заради Много по-ниската компресия заради петролната криза.19:52 16.03.2021