Автомобилното изложение в Париж през годините

Публикувана: 11 Октомври, 2008 13:00
0 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1745
ШРИФТ ПЕЧАТ

През 1894 г. около 20 коли се движат по прашните френски пътища. Тези странни и нови превозни средства за тогавашното време пораждат желанието да бъдат показани на възможно най-много хора. Изведнъж на традиционното изложение “Salon du Cycle” (Салон на велосипедите) в зала Ваграм се появява скромен щанд, предназначен за автомобили. Тази изява претърпява пълен крах, тъй като показаните коли са само две.

За първи път през 1896 г. в галерия “Rapp” е организирана изложба, посветена само на автомобилите. Представени са спортните коли, участвали през 1895 г. в ралито Париж-Бордо.

През 1898 г. Френският автомобилен клуб основава “Le Salon de l’automobile du cycle et des sports” (Салон на автомобила, велосипеда и спортовете). С това се поставя началото на автомобилното изложение с международно участие. Първото издание отваря врати през 1898 г. на открито в “Тюйлери”. Експонатите са разположени под импровизиран покрив в градината. Тестът за участие на автомобилите е да успеят да се придвижат на собствен ход от Версай до Париж. Тогавашният френски президент, който открива изложението, не се поколебава да изрази своя скептицизъм за бъдещето на моторните возила. Напуска салона, качвайки се на карета.

През 1899 г. моторното шоу се провежда на същото място със същия успех. Французите все още не се впечатляват от революционните технологии за тогавашното време - парен двигател, мотор с вътрешно горене или електрически агрегат.

От 1900 г. международното изложение започва да се разраства. Освен автомобили по щандовете се появяват всевъзможни части за всякакъв вид превозни средства - велосипеди, карети, юзди и пр. Със старта на новия век се дава начало на най-динамичната индустрия: през 1902 г. електрическото съпротивление и процесът на горене се внедряват в колите, през 1905 г. воланът се премества от дясно вляво (с изключение на Великобритания), през 1906 г. трансмисията с кардан измества по-старата техника, ползваща верига...

1907-а е годината, когато луксът за първи път намира приложение в автомобилната индустрия.

През 1908 г. Ford представя “Тенекиената Лизи”, с което се поставя началото на важен стадий в автомобилната индустрия на САЩ. Американците застъпват с нови и много смели решения: през 1911 г. - създават торпедото, през 1913 г. - показват на света електрическите лампи.

Първата световна война започва.

Автомобилите се насочват към фронта,

вместо към международните изложения. Renault превозва новобранците, с което съдейства за победата.

След Войната Great Pallace отваря отново врати, но губи голяма част от блясъка си. Автомобилите вече не са луксозни, а са предназначени за ежедневна употреба - следователно по-аскетични. Именно тогава Андре Ситроен произвежда първите серийни френски коли - Citroen тип “A”. Той осъзнава отлично, че американците дишат във врата на европейците.

По това време мощността на двигателите е 10 к.с. Моторното изложение през 1922 г. се провежда под мотото “Le Salon de 10H.P.”. Компании като Peugeot, Renault, Unio, Delahaye, Citroen присъстват, за да демонстрират своята сила. Citroen има заслугата за еманципацията в автомобилостроенето, създавайки модела “5 CV”, наречен още “le trefle”. Марката “заема” от американците стоманеното купе и го показва адаптирано към европейския вкус на изложението през 1924 г.

1924-та е годината, когато се откриват

качествата на рекламата.

Айфеловата кула е декорирана със светлини, символизиращи Citroen. Това е времето, когато Андре Ситроен се представя в света на градските автомобили, а Еторе Бугати в света на спортните коли. Следващите години Европа се “крайслеризира” заради успеха на 6-цилиндровия двигател, адаптиран от Renault, Peugeot, Citroen, Hotchkinss.

Периодът между 1931 г. и 1936 г. е богат с новъведения като независимо предно окачване, задвижване на предните колела, както и моделите Peugeot 201C и Citroen 10CV.

Въведена е аеродинамичната форма на купето.

Chrysler Airflow става образец за новата мода в дизайна на возилата. Моторното изложение през 1934 г. представя Peugeot 402, вдъхновен от американците.Последният автосалон преди Втората световна война се провежда през 1938 г. Публиката вижда Peugeot 202, Renault Suprastella, Bugatti T52, Citroen 15 Six.Няколко години след края на Втората световна война автомобилната индустрия продължава да обслужва нуждите на военните. Едва през 1948 г. светът вижда наистина нови модели като Renault 4CV, Panhard Dyna, Ford Vedete, Peugeot 205 и Citroen 2CV.

Great Pallace възвръща своя престиж и отново се използва по предназначение - за провеждане на автомобилни изложения. Големи имена като Bugatti, Delahaye, Dellage, Hotchkins, Talbot, Hispano-Suiza започват да изчезват - някои от тях се сливат с други, променят профила си или просто банкрутират.

Автомобилната индустрия в наши дни е налегната от други проблеми: петролна криза, сигурност, замърсяване на околната среда, компактни и семейни коли или икономични возила. Това са съвременните изисквания към колите на днешния ден.

Парижкото автомобилно изложение претърпява последната си метаморфоза и вече се нарича официално “Mondial de l’automobile”. Провежда се на всеки две години в “Порт дьо Версай”. Тазгодишният форум имаше честта да предложи на над 1 400 000 посетители 90 световни премиери, 500 марки от 30 страни.

Мария Минкова
Радослав Славчев
снимки: Винсент де Брабандере www.vdbphotos.be

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери
Бойко Борисов
Премиерът Бойко Борисов с тревожно предупреждение за ЕС
Неслучайно двете световни войни почват от Балканите"

Още бисери