Периодът от 2001 до 2003 г. бе свързан с доста нервно очакване за феновете на BMW. Външността на новата тогава 7-а серия Е65 хвърли меко казано в недоумение много от тях и опасенията, че същата дизайнерска съдба ще сполети "петицата", съвсем не бяха безпочвени. В Мюнхен бе настъпила ерата на смелия експериментатор Крис Бенгъл, който сякаш нямаше никакво намерение да се съобразява с традициите и предпочитанията на феновете. Когато Е60 най-сетне бе показан официално, страховете като че ли се сбъднаха. Дизайнът на колата бе толкова различен и странен, че почитателите на марката просто не знаеха как да го възприемат, а немалко директно започнаха да критикуват за отказа от визуална агресия, каквато автомобилите на BMW са притежавали винаги.
За разлика от "седмицата" обаче новият 5er някак успя промени вкусовете. Само няколко години по-късно баварецът започна да изглежда съвсем на място, за което, уви, Крис Бенгъл няма заслуга. Противно на широкоразпространеното схващане, външността на Е60 не е негово дело. Стилист на екстериора е италианецът Давиде Арканджели, бивш кадър на Pininfarina, който за съжаление умира от левкемия месеци преди моделът да стигне до конвейера. Именно на него "петицата" дължи характерната си физиономия и пропорции, които - макар и след време - започнаха да се харесват дори на най-отявлените противници на новия дизайнерски език на BMW.
Е60 наследи от предшественика си Е39 (1995-2003) доста висока летва за прескачане. Пета серия винаги е била еталон за спортен седан, а в условията на все по-изострена конкуренция между германските грандове новакът трябваше да покаже най-доброто от баварската школа. Седем години по-късно смело може да се твърди, че моделът оправда очакванията. Той бе по-изпипан, по-динамичен и по-вълнуващ от Е39. Освен това въведе нови стандарти в класа с електронната си система i-Drive (опростена версия на монтираната в "седмєцата"), активния круиз-контрол, прожекционния дисплей на предното стъкло, активната кормилна уредба и още куп нововъведения. Е60 бе и по-практичен. В интериора имаше повече място, а качеството на изработката бе оценено по достойнство още в колите от първите серии, което обикновено се случва рядко.
Продажбите на новата "петица" F10 започват съвсем скоро и на вторичния пазар ще се появават все повече употребявани екземпляри от старото поколение. В съчетание със стагнираните цени моментът изглежда подходящ за покупка на запазен Е60. Инвестицията обаче си остава значителна и мераклиите за расов "баварец" трябва да си направят добре сметката преди да пристъпят към покупка. Поддръжката на такава кола не е по джоба на всеки, а съвършени автомобили няма. Е60 също си има кусури, за които е хубаво да се знае.
Провокативният дизайн е едно, а качествата на
каросерията
- съвсем друго. В случая с "петицата" колебания по тях няма. Купето може да се похвали не само с изрядна сглобка, а и с безупречна антикорозионна обработка. Намесата на стилистите обаче се отразява на практичността и липсата на предпазни лайстни на вратите излиза солено при паркиране в прекалена близост до други коли. Видимостта също не е сред най-силните страни на модела. През септември 2004 г. пък Е60 изненадващо получи само три звезди в краш тестовете на EuroNCAP и едва една за безопасност при удар на пешеходец. BMW трябваше да промени конструкцията на кормилната колонка, нишите за краката, облицовката и бравите на вратите, еърбеговете и част от софтуера, но въпреки това моделът така и не се добра до максимума от 5 звезди. При оглед завължително трябва да се провери състоянието на ветроупорното стъкло. То представлява част от архитектурата на купето, което го подлага на сериозно натоварване. Самото стъкло е тънко и се пука лесно. Препатили собственици съветват да се поглежда и дъното на резервоара с течност за чистачките. Той се стеснява в долната си част, където се събира утайка. Място за движение на течността липсва, нечистотиите не се разнасят и помпата постепенно се запушва.
Е60 можеше да се поръча с невъобразимо количество екстри още от самото начало на продажбите. Това обаче съвсем не значи, че добре оборудваните екземпляри на вторичния пазар са в изобилие. Сред внесените от Западна Европа съвсем не са рядкост коли със съвсем базова екипировка, което не бива да се интерпретира непременно като недостатък. Сред познавачите на модела даже битува мнението, че обикновената текстилна тапицерия е по-приятна от велура и кожата. Броят на електронните помощници на борда пък е правопропорционален на възможните повреди. В сравнение със "седмєцата" дефектите са доста по-малко. Съвременната автомобилна електроника обаче си остава слабо звено в по-авангардните модели и "петицата" не прави изключение - щателната проверка на всички системи е абсолютно задължителна.
Ефектът на объркване, който предизвиква модификационната политика на BMW сред познавачите на марката, лесно се превръща в пълна паника сред обикновените купувачи, а небрежното отношение на собственика към поддръжката може да му излезе през носа. Силно непрепоръчителни са и експерименти с качеството на горивото, резултат от които са повредите на дюзите.
Чувствително място при всички дизели са клапите във всмукателните колектори, чиито задвижващи механизми са чупливи. За сметка на това от здравината на самите мотори и издръжливостта им не би могло да се иска повече. Изключително ласкави отзиви за издръжливостта и възможностите на дизеловите си "петици" дават полицейските служби в Германия и Великобритания.
По адрес на механичните
трансмисии
на Е60 могат за се чуят критики извъредно рядко. За сметка на това автоматиците заслужават специално внимание, особено когато са комплектовани с нафтов или голям бензинов мотор. Въртящият момент ги натоварва и повреди не са изключени. При немалко трилитрови дизели с 231 к.с. възниква тъп звук при преминаване от позиция P към R или N, което предвещава скорошен ремонт. Повечето автоматични скоростни кутии са запечатани "до живот" и според предписанията на BMW не се нуждаят от смяна на масло. Много от тях обаче започват да дефектират след 200-250 хил. км, а ремонтът може да струва колкото половината кола. За да се избегнат потенциални проблеми маслото на автоматиците трябва да се сменя на 100 000 км в достатъчно квалифициран сервиз. Добре е също така да се следи за нивото на работната течност в усилителя на волана. Отбелязани са случаи на течове от задното уплътнение рейката, които остават незабелязани.
Както при всяко друго по-ново BMW в български условия,
окачването
на Е60 излиза солено за поддръжка, но не защото не разполага с достатъчен ресурс, а тьй като резервните части са доста скъпи. Заради огромната мощност на двигателите този автомобил не се кара като на траурна процесия и ходовата част страда. Потенциалният собственик трябва да се примири и с преждевременното износване на гумите - отново по същата причина. Във всичко останало баварската "петица" изпълнява предназначението си с лихвите. На пазара просто няма по-"драйвърски" луксозен седан.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
BMW 5er (E60)
ИСТОРИЯ
Юли 2003 | Започват продажбите на новата пета серия на BMW. Гамата на Е60 включва модификациите 520i, 525i, 530i, 545i и 530d. |
Септември 2004 |
Дебютира версията комби с традиционното название Touring. Моторната палитра се обогатява с нови двигатели. Стартират продажбите на топверсията M5 с 10-цилиндров 5.0-литров двигател с мощност 507 к.с. |
Март 2005 |
Започва монтирането на модернизирани шестцилиндрови двигатели за версиите 523i, 525i и 530i. В списъка с опциите е включено двойно предаване xDrive. |
Септември 2005 | В продажба постъпват новите попълнения в гамата 520d, 540i и 550i. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) | 8 300 EUR |
Скоростна кутия (автоматична) | 6 500 EUR |
Динамо | 530 EUR |
Стартер | 460 EUR |
Водна помпа | 260 EUR |
Ауспух (без катализатор) | 560 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 260 EUR |
Накладки (предни дискови) | 150 EUR |
Фар (комплект) |
330 EUR |
Преден калник | 540 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел BMW 530d /218 к. с./, произведен през 2003 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ravn
15:49 08.09.2011
2 ravn
15:49 08.09.2011
3 XAXAXA
15:49 08.09.2011
4 m5
15:49 08.09.2011
5 Pe6o
15:49 08.09.2011
6 А6
15:49 08.09.2011
7 BMW fan
15:49 08.09.2011
8 lubomir v.tarnovo
15:49 08.09.2011
9 GT-R
15:49 08.09.2011
10 HONDA_FEN
15:49 08.09.2011
11 Чочко
15:49 08.09.2011
12 boko
15:49 08.09.2011
13 lubomir v.tarnovo
15:49 08.09.2011
14 lubomir v.tarnovo
15:49 08.09.2011
15 2
15:49 08.09.2011
16 FEN
15:49 08.09.2011
17 :)))
15:49 08.09.2011
18 bai mangal
15:49 08.09.2011
19 pimpas
15:49 08.09.2011
20 dtdim
15:49 08.09.2011
21 nikoo
15:49 08.09.2011
22 Bogi
15:49 08.09.2011
23 peters75
15:49 08.09.2011
24 Bogi
15:49 08.09.2011
25 m5
15:49 08.09.2011
26 RADO
15:49 08.09.2011
27 bmw3
15:49 08.09.2011
28 viva japan
15:49 08.09.2011
29 PETERS75
15:49 08.09.2011
30 RADO
15:49 08.09.2011
31 FEN
15:49 08.09.2011
32 bogi
15:49 08.09.2011
33 bogi
15:49 08.09.2011
34 BMW MANIQ
15:49 08.09.2011
35 plamen
15:49 08.09.2011
36 plamen_vn
15:49 08.09.2011
37 Алфа
15:49 08.09.2011
38 BMWpower
15:49 08.09.2011
39 Toshito
15:49 08.09.2011
40 ve4e zaklet fen
15:49 08.09.2011
41 dankata
15:49 08.09.2011
42 БМВ
20:33 16.04.2012
43 ELIN
13:41 16.02.2013
44 deniiiiiz
01:59 29.04.2013
45 Явор
сега си чакам двигател!!!
Ще я направя няма да я дам !
Разкошна кола е!!!
Пс: за блокажа съм си виновен аз !! Не чипосвайте колите..
00:43 18.10.2014
46 Герганов
10:54 19.06.2015
47 Mitaka drifta
08:30 09.06.2016
48 Mitaka drifta
08:31 09.06.2016
49 е60
21:14 19.12.2016