Last news in Fakti

4 Април, 2018 11:58 48 291 41

Как се взема книжка във Финландия

  • шофьорска книжка-
  • шофьорски курс-
  • свидетелство за правоуправление-
  • финландия

Мика Хакинен, Кими Райконен, Хейки Ковалайнен, Томи Макинен, Мика Сало... Списъкът може да бъде продължен с още много имена. Финландците определено ги бива зад волана. Катастрофите там обаче са в пъти по-малко, отколкото в съседна Русия - въпреки еднаквия климат. Защо е така?

80% от финландците на възраст над 15 години имат шофьорска книжка. През по-голяма част от годината по пътищата има сняг и лед, а никой не си прави труда да ги чисти до асфалт. Дори в такива условия обаче, които в други държави биха осигурили препитание на хиляди тенекеджии, катастрофите са рядкост.

Самите финландци смятат, че тайната се крие в системата за получаване на шофьорска книжка. Преди началото на обучението кандидатът трябва да си извади справка от семейния лекар и да подаде заявление в полицията. Следва проверка и ако бъде одобрен, получава разрешение за обучение със срок на валидност 1 година. Таксата варира между €1 800 и €2 600.

В автошкола може да се запише всеки навършил 15 години. На същата възраст може да получи книжка за управление на мотопед с максимална скорост 45 км/ч. Минималната възраст за мотоциклет е 16 г., но за голям мотор трябва да са навършени 18.

Обучението преминава в три етапа. Първият продължава два месеца. Курсът се състои от теория (20 часа) и практика (не по-малко от 20 часа). Още 20 часа е задължителната самоподготовка - на сайта на школата има задачи, които трябва да бъдат решени. Системата следи колко време губи курсистът за отговорите.

Едва след първия етап инструкторът преценява дали кандидатът може да бъде допуснат до изпит, който се полага в полицията. За листовки е предвиден половин час, а за кормуване - час и половина. Дори да успее от първи път обаче, бъдещият шофьор получава книжка само за срок от две години.

После идват следващите два етапа от обучението. Вторият е само практика. Кандидатът трябва не само да шофира, а и да си води електронен дневник, чийто читател е инструкторът. Ако той прецени, че курсистът е "узрял" достатъчно, отново го кани в школата, където го очакват още малко теория и един час градско шофиране.

Официално това се прави за "подобряване на навиците", но всъщност инструкторът трябва да се увери в уменията на възпитаника си. В този етап учителят посочва грешките и посочва на какво трябва да се обръща внимание. Ако всичко е наред, след известно време идва третият етап, по време на който се преподава задълбочена теория и се провежда двучасово кормуване с инструктора.

Последната фаза от обучението задължително преминава в зимни условия и включва екстремно шофиране на специален полигон. Лятото го заливат със смес от вода и масло, а зимата го превръщат в ледена пързалка. Такива полигони има във всеки финландски окръг, а в столицата Хелзинки са два.

Кандидатът получава свидетелство за правоуправление едва след успешното преминаване на трите етапа. Книжката важи до навършване на 70 години, след което валидността ѝ може да бъде продължена, но с някои ограничения.

Системата обаче има някои особености. Втарият и третият етап не приключват с вземането на изпита. След тях инструкторът решава дали кандидатът с временна книжка е готов да получи постоянна, или има още какво да учи. Цялото обучение може да трае от половин до 2 години.

Дори да е взел постоянна книжка, шофьорът трябва да кара изключително внимателно. За едно нарушение в рамките на 1 година или три в продължение на 2 години, в най-добрия случай получава отново временно свидетелство. Ако провиненията са повече, може въобще да забрави за постоянна книжка.

Процесът на отсяване е дълъг, скъп и суров. За сметка на това по финландските пътища е безопасно и никой не си позволява да "джигитства". А финландците обичат и знаят как да карат бързо...


Поставете оценка:
Оценка 3 от 2 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 хари

    104 126 Отговор
    Фютландия - депресия и силна храна деня трае по 5 часа , няма никакъв алкохол , високи данъци , никакви забавления , вечно студ и мраз. Най-хубавото е да печелиш в Фютландия и събото и неделя да прескачаш до Петербург и да харчиш на воля инъче си е безбожно тъпа държава.

    Коментиран от #14, #15, #18, #24, #35, #36

  • 2 Старопрестолна България

    194 23 Отговор
    Където има закон, има държава.
  • 3 Уоу!

    165 7 Отговор
    Е това е школа за шофьори! Отговорност, а не игра с парички.
    Любопитно ми е, как се взима професионална категория там?

    Коментиран от #23

  • 4 123

    137 2 Отговор
    За разлика от финландците тукашните искат ама не знаят как да карат бързо и безопасно, дори не се учат дори от собствените грешки.
  • 5 патриотъ

    126 8 Отговор
    Е,чак толкова строго у нас никога няма да стане,но не е лошо да вземем пример от тях.При нас подготовката на шофьорите е катастрофално ниска и негодна.Също образованието е важен фактор.Не може човек,който не може да си напише името,да притежава свидетелство за правоуправление на МПС.Трябва да се изкорени корупцията в полицията.
  • 6 Зрител

    125 35 Отговор
    Защо сравнявате с Русия! Пишете статия за българи! Напишете за нашите грешки, на нашата система! Защо все забърквате Русия във всека статия!? На хората им писва вече! Пишете статиите в градивен и анализаторски дух за нормални българи! Аз лично не съм виждал гражданин на РБ от по тъмния нюанс на кожата в учебен автомобил! Ето ви наша действителност!

    Коментиран от #10

  • 7 патриотъ

    52 31 Отговор
    Къде пак я сънуваш тая Русия?Тук става въпрос за Финландия,ако не бъркам.

    Коментиран от #25

  • 8 гост

    63 7 Отговор
    У нас понеже се минава с няколко часа теория и кормуване, 10мин изпит по празни пътища и резултатите ги виждате. На моят изпит категория А беше подигравка-другите участници се бутаха с крака и събаряха конусите, но взеха книжка; същото и за категория Ц, на изпита научих много повече отколкото на курса, който беше 6ч курмуване на зил; категория Б - 12 часа курмуване основно инструктура да си върши работа, веднъж извънградско и после на изпит, където имаше хора явяващи се за 12 път на листовки и не могат да ги минат, а като ги минат и излязат на пътя какво ще стане с такива слабоумни индивиди?. След това започваш да се учиш сам на пътя, но в много случаи това е съпътствано от рискови ситуации и имаш късмет ако се научиш преди да ти се случи лошото или да причиниш такова другиму.
  • 9 Багатур

    78 5 Отговор
    Ако тук се наложи такъв подбор, 99 % от циганите няма да видят книжки. Те и сега не знаят къде се карат шофьорски курсове, но с 1 800 евра могат да си купят 6 фалшиви свидетелства. Което не пречи на оня рошавия представител на автоинструкторите, да ходи по телевизиите и да раздава акъл !
  • 10 ванката

    38 13 Отговор

    До коментар #6 от "Зрител":

    за циганите си прав но статията е за финландия а не русия препоръчвам да се чете преди да се коментира
  • 11 Борис

    91 4 Отговор
    От това дето го прочетох разбрах едно,ако в момента проведат подобен опреснителен курс в България изгорехме поне 70% от шифиорите.😂😂
  • 12 Водач на МПС

    65 6 Отговор
    Интересно - А как се става инструктор във Финландия?
    "Обичат и знаят как да карат бързо" - знаят е ключовото! Противно на разпространената в България безумна мантра "скоростта убива", май проблема е в глупостта а не в скоростта. А глупост има най-вече в организацията ни - и на движение и на обучение и на контрол...
  • 13 PlimP

    30 2 Отговор
    четете добре и помнете, като падне сняг за 1-а седмица да не мрънкате, друг е въпросът че определено са се престарали
  • 14 аман вече

    19 9 Отговор

    До коментар #1 от "хари":

    В тая наша умна държава(каквото и да значи това определение) е пълно с такива безбожно като теб,които се изказват компетентно по всякакви теми.За това ние останалите,вкл. и аз глупавите можем да мечтаем за така добре развита система,ама както и да е.
  • 15 БСП фракция ЛЯВА РЕЗБА

    31 18 Отговор

    До коментар #1 от "хари":

    Абе клоун, специално за такива клепурковци ще цитираме: "В първата десетка на най-щастливите държави след Норвегия се подреждат Дания, Исландия, Швейцария,ФИНЛАНДИЯ, Холандия,Канада,Нова Зеландия, Австралия и Швеция."
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Данаил

    21 9 Отговор
    Каквито и строги и трудни изпити да има,който ще си стане шофьор,ще си стане.В интерес на истината се научаваш после.Със всичко е така.Та и за мен тия малко преувеличават.Новобранец на леда,какво ще направи,а?

    Коментиран от #19

  • 18 onq s konq

    39 21 Отговор

    До коментар #1 от "хари":

    АБСОЛЮТНО АДЕКВАТЕН ,ХАРИ!не съм бил във Финландия,НЯМА И ДА БЪДА,но техния живот няма НИЩО ОБЩО С НАШИЯ/ЮЖНЯШКИЯ/!"Високи данъци,скука,гаден до непоносимост климат".Е затва руските намлеци купуват имоти в РАЙСКА БЪЛГАРИЯ,за която русофилите се скъсват да крещят че е най-бедната в ЕС,но хитричко премълчават ЧЕ Е И НАЙ-ЕВТИНАТА ЗА ЖИВОТ!А истината си е пределно ясна ЕДИН ЧОВЕК ИЛИ СТАВА,ИЛИ НЕ СТАВА ЗА ШОФЬОР и никакви курсове не могат да компенсират ГЕННОТО МУ НЕУМЕНИЕ!
  • 19 Шип

    21 1 Отговор

    До коментар #17 от "Данаил":

    Статистиката им за ПТП го показва ясно.
  • 20 Ива

    32 5 Отговор
    Аз след като взех книжка, пожелание с инструктор, взех още 10 часа кормуване, защото сама прецених, че подготовката ми не беше достатъчна. Вече три години шофирам и нямам нито нито едно нарушение. Два пъти обаче ме удряха. Първият на светофар - шофьорът зад мен пишел sms, вторият на кръстовище -шофьорът зад мен не видял, че спирам за да дам предимство.

    Коментиран от #34

  • 21 Шаран БГ

    36 8 Отговор
    По горе сравняват Финландия с Русия поради еднаквост / почти/ на климата!
    Ние сме склонни да критикуваме ВСИЧКО - и по-хубаво от нашенското, и по-лошото / за последното вече е ясно/
    Че е отвратителна нашата система за подготовка на шофьори - спор няма.Статистиката е красноречива! И загинали, и контузени за цял живот - добре, че ламарините / и пластмасите/ не могат да говорят.
    У нас всичко ни е ЕВТИНО - дори и човешкия живот. Но не за самите нас, а за всички от ЕС.
    Като че ли подготовката на шофьорите беше на по-високо ниво преди 40-50 години!!?? Както имахме по-малко пътища и в пъти по-малко автомобили, като знам през какво"сито" преминавахме ние любителите...... За професионалистите казармата си беше висшата школа !!
    В РБ стават странни неща - водач убива на пътя полицай и след две седмици без книжка отново е на волана! Кой финландец,холандец, немец, испанец , чех, унгарец /да изброявам е безсмислено/ може да си позволи такова нещо
    И всеки гледа безучастно - него това не го засяга....... Съдът/Негово Величество Недосегаемия и Независим Български С Ъ Д / ще даде някакво смешно наказание........ И защо Манго да не кара като бесен по пътищата? Кой какво ще му направи? Безнаказаност и безотговорност - това е истината. Поне пет-шест човека са ми казвали - " Имам глоба, ама никой не ме търси и няма да я платя- минаха вече десетина години......"
    Какво е виновен правилника, закона в такъв случай?
    Ако знаеш, че" камшика ще плющи по гърба ти " п
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Отговор

    10 4 Отговор

    До коментар #3 от "Уоу!":

    За професионален шофьор курса трае 10 години.
  • 24 Владо

    24 7 Отговор

    До коментар #1 от "хари":

    Или да го кажем другояче, гроздето е кисело. Страна със закони, ред, дисциплина и образование. Няма да ги стигнем скоро с този манталитет...
  • 25 Зрител

    5 8 Отговор

    До коментар #7 от "патриотъ":

    На третия ред ...пак Русия ! Що коментирате без да четете статиите!

    Коментиран от #40

  • 26 Жеков

    14 8 Отговор
    И тук беше така през комунизма но сега е демокрация и мрем като мухите
  • 27 hmhmhm

    8 5 Отговор
    Не че нещо но ние живеем в 21 век. Какви тестове какво кормуване как ще карат бързо на лед. Трагедия първо колите почват сами да се движат така че дали можеш да караш имаш уменията или ги нямаш или си сляп няма значение. Колко бързо можеш да караш на лед ами то може ама само на право и много не е ясно и колко бързо щото имаше някаква статия дето 240км в америка е бързо ако за вас 40км са бързо това е друг въпрос
  • 28 hmhmhm

    6 15 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Лятото го заливат със смес от вода и масло, а зимата го превръщат в ледена пързалка. Е вие вярно ли заливате с масло пътя. Ако го заливате с прегоряло масло или не то Вие от Филандия сте за затвор и по ПРОСТ народ от вас НЯМА. Задръще си книжката

    Коментиран от #38

  • 29 Случайно ...

    12 4 Отговор
    ...забравиха да вметнат,че зимно време северните страни използват гуми с шипове. Съвсем мааалка подробност. И аз ще съм бърз с пигдек.

    Коментиран от #33

  • 30 hmhmhm

    5 5 Отговор
    Едва ли по спецификация гуми с шипове е разрешено да се карат повече от 100км/ч
  • 31 ВАГ

    10 5 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Катастрофите там обаче са в пъти по-малко, отколкото в съседна Русия - въпреки еднаквия климат.

    Във Финландия има ПРАВОСЪДИЕ ,в Русия има МАФИЯ ...там е разликата.
  • 32 даФИН

    8 4 Отговор
    хе-хееее най-накрая...колко пъти съм писал за тези неща тук, но всичко знаещите са ме застрелвали! Е, моята книжка(BCD) важи докато навърша 70г. (дай боже)....Познайте къде съм я карал?...към статията могат да се кажат още 1000 интересни неща, които се използват във Финландия!
  • 33 хае

    6 8 Отговор

    До коментар #29 от "Случайно ...":

    на сняг гуми с шипове не се използват...не ми се обеснява нещо, което трябваше да знаеш!
  • 34 Антон 1

    4 6 Отговор

    До коментар #20 от "Ива":

    Представим си как сте спрели,за да дадете предимство !
    Най-вероятно на два етапа .
    Е,винаги задния е виновен !
    Успех !

    Коментиран от #37

  • 35 Каккалюлю

    5 7 Отговор

    До коментар #1 от "хари":

    Малко тролче Хари, само да ти кажа, че срещу тях да тичаме пак не можем да ги стигнем в близките 500 години. Като манталитет, отговорност и базова интелигентност превъзхождат в пъти индивиди като теб. Да, данъците са големи но ако работиш не си беден за разлика от България или "Мадър Раша". Освен това, тук 2/3 от зимата се кара на ''черен лед'', та затова и шиповете както някои коментираха. Просто хората си карат с хубави гуми и си поддържат колите редовно и катастрофите наистина са рядкост. Туийт от полицията преди два дена: "Колите със летни гуми нямат работа на пътя!" Игнорирай това съобщение и просто се моли да не катастрофираш, че тогава ще работиш за полицията и застрахователите няколко години докато си изплатиш глобите и щетите :)
  • 36 Asdfghjk

    6 5 Отговор

    До коментар #1 от "хари":

    Много ги разбираш, дървена балканска проста глава. Върви да живееш в Русия ,кво чакаш? Там може и без книжйа да караш и някой ден ще те блъсне един такъв като тебе и ще приключи жалкия ти земен път.
  • 37 НАПРОТИВ ГУМИ С ШИПОВЕ СЕ ПОЛЗВАТ АЗ ЖИВ

    5 1 Отговор

    До коментар #34 от "Антон 1":

    Гуми с шипове се ползват във Финландия ад живея тук и всички спазват ограниченията за скорост

    Коментиран от #39

  • 38 gost

    4 0 Отговор

    До коментар #28 от "hmhmhm":

    Чети внимателно: "...на специални полигони..." ,а не не на пътя!
  • 39 тъйва

    3 1 Отговор

    До коментар #37 от "НАПРОТИВ ГУМИ С ШИПОВЕ СЕ ПОЛЗВАТ АЗ ЖИВ":

    да гуми с шипове се използват, но предимно по крайбрежните градове, навътре в страната климата и снега е различен от краибрежието и се задържа за по-дълго...там се кара предимно с зимни с мек грайфер
  • 40 Дида

    0 0 Отговор

    До коментар #25 от "Зрител":

    Щото в първия коментар сравняват с Русия. Кое не разбра? Статията е за Финландия, но хората се възмущават от сравнението във въпросния коментар.
  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.