Last news in Fakti

21 Януари, 2011 12:38 9 057 15

Jeep стана на 70

  • jeep-
  • 70 години

Едва ли има возило, което да олицетворява американската история по-ярко от Jeep. Дядото на всички всъдеходи е изминал дълъг път от бойните полета на Втората световна война до пясъчните дюни на Калифорния. Сегашният притежател на марката Chrysler отбеляза 70-годишнината й с пищна церемония по време на автосалона в Детройт.
Роден като военен автомобил, днес Jeep няма нищо общо с армията и обитава най-вече градовете. От възникването си марката сменя седем собственика, четири от които съдържат Chrysler в името си. Историята помни наистина култови и други, недотам удачни наследници на оригинала от 1941-ва. Всеки от тях обаче носи по нещо от неговата ДНК.

1941 Willys MA


През юли 1940 г. Военното командване на САЩ прави допитване до 135 автопроизводители за възможен заместител на допотопния Ford T, който по онова везме е основното возило в автопарка на армията. Основните спецификации, на които трябва да отговаря бъдещото возило, са тегло под 590 кг (1 300 фунта), двойно предаване с понижаваща предавка, товароносимост 272 кг (600 фунта) и междуосие до 190.5 см (75 инча).
Три компании - Willys, Ford и American Bantam - успяват да се вместят в кратките срокове, определени от военните, и да представят свой проект. Одобрение за производството на ограничени партиди получават и трите проезводителя. Повечето всъдеходи на Ford и American Bantam обаче са предоставени на руснаците и британците в рамките на договори за взаимопомощ, докато победителят в конкурса Willys MA остава за американската армия.

1943 Willys MB

През 1941-ва щатските военни решават, че един-единствен стандартизиран автомобил би бил най-ефективен във финансово отношение. Willys печели държавната поръчка, но във Ford не остават с празни ръце. Компанията е натоварена с производството на подобрена версия на MA. Именно MB се превръща в историческата икона, която се вижда на филмовите ленти от Втората световна война редом с генерал Айзенхауър и танковете M4 Sherman.
Инженерите на Ford са тези, които измислят как да се пести материал и средства с перфорирането на радиаторната решетка, макар че техният дизайн има 8 вместо култовите 6 "ребра". Легендарната решетка със седем процепа се появява чак след войната в цивилните версии на Jeep. От Willys я патентоват, за да си нямат съдебни разправии с Ford.
Юридическите спорове обаче не са избегнати. След войната Ford съди Willys за правата върху името Jeep. Според адвокатите то произлизало от армейската спецификация "GP" (General Purpose - универсално приложение). Ford губи делото, защото се оказва, че още през 1936 г. в популярната анимационна поредица за моряка Попай се появява герой с името Eugene the Jeep (Юджийн Джипа).

1945 Jeep Willys CJ-2A

В Willys първи си дават сметка, че за всъдехода MB може да се отвори и цивилен пазар след края на Втората световна война. Много фермери и жители на планински райони се нуждаят от возило с проходимостта и здравината на военния всъдеход. Първият цивилен Jeep разполага с чистачки на предното стъкло, врата на багажника, резервна гума и нови фарове. Добавена е абревиатурата CJ ("Civilian Jeep").
За сглобяването на първите партиди през 1945 г. са използвани много части отпреди края на вайната. Между 1944 и 1986 г. по света са произведени 1.2 млн. бройки CJ. Междувременно марката е продадена на Kaiser, а след това и на American Motors. Оригиналният Jeep и вариантите му обаче продължават да се продават с успех в продължение на 42 години, докато накрая е заменен от Wrangler.

1948 Jeepster

Предшественикът на съвременните SUV-ове Jeepster е дело на дизайнера Бруукс Стивънс. Предлага се само със задно задвижване и има малко допирни точки с проходимостта на CJ. Продажбите са разочароващи и моделът слиза от конвейера само след 2 години.


1954 Jeep CJ-5

Когато чуят името Jeep, повечето хора по света си представят CJ-5. Моделът се продава с огромен успех чак до 1983 г., макар да е базиран на военната модификация M38A1 от времената на Корейската война.
Kaiser монтира стария двигател на Willys до 1965 г., след което го заменя с 3.6-литров мотор, вариант на V-образния шестак на Biuck. През 1970 г. American Motors купува Jeep и започва да оборудва модела със собствени агрегати, включително и с 5.0-литровия V8, който използва за "мускулестите" си коли. Това налага удължаването на предния капак и калниците с 12.7 см (5 инча).
За дългия си производствен живот CJ-5 е произведен в над 603 000 бройки.


1957 Jeep FC-170

На базата на Jeep се произвеждат и камиони. Серията FC (от "Forward Control", термин, който описва конфигурация с кабина над двигателния отсек) носи характерната радиаторна решетка, но всъщност прилича на уголемен детски самосвал. Смята се за предтеча на японските товарни камионетки с подобна конструкция, които малко по-късно започват да продават Isuzu и Hino. Jeep FC е по-малък от трактор и може да се поръча с голямо разнообразие от каросерии от фургон до пожарна.


1963 Jeep Grand Wagoneer

Луксозният Grand Wagoneer е най-дълго произвежданият масов автомобил в Съединените щати. По време на 28-годишната си кариера претърпява само козметични изменения. Последният Grand Wagoneer слиза от поточната линия през 1991-ва. Оборудван е с карбураторен V8 на AMC.
В сравнение с всъдеходите от онези времена изглежда като истинско конте сред селяндури. Класическата комбинация включва хромирани дръжки на вратите, натурален дървен фурнир по страниците, червен кожен салон и плюшен килим на пода.

1976 Jeep CJ-7

По-дългото междуосие и по-четвъртитите врати са общо взето всички видими разлики между CJ-7 и предшественика му CJ-5. Инженерите на American Motors обаче правят и доста модификации по шасито, с които се подобрява управляемостта на всъдехода. Монтират се всевъзможни двигатели - от анемични четирицилиндрови моторчета до могъщия 5.0-литров V8. За износ започва оборудването дори с дизел на Isuzu. До 1986 г. са произведени 379 000 CJ-седмици.

1984 Jeep Cherokee

Cherokee е отроче от индустриалния брак между AMC и Renault. Днес почти никой не оспорва твърдението, че SUV-модата започна именно с този автомобил. Със самоносещата си каросерия, окачването Quadra-Link, компактните размери и ниско тегло, Cherokee става първият всъдеход, който се купува масово от почитатели на обикновени автомобили.
Моделът притежава съвсем прилична проходимост и едновременно с това може да се поръча с изключително богато оборудване. Толкова е популярен, че Chrysler се решава на освежаваща модернизация чак през 2001 г., доста след дебюта на Grand Cherokee, който по идея трябва да го замени.

1986 Jeep Wrangler

Почитателите на класическите цивилни джипове започват да се подиграват с модерния им наследник още с появата му през 1986-а. На присмех са подложени правоъгълните фарове на Wrangler, както и появата му сред аксесоарите на куклата Барби. Моделът обаче бързо се налага с по-комфортната си возия и привлекателния дизайн. Освен това проходимостта си остава на познатата висота, което го прави популярен сред офроудърите.

1996 Jeep Wranger

Десет години след дебюта си Wranger се цивилизова още повече. Носталгиците са доволни от завръщането на кръглите фарове, а градската младеж - от новото пружинно окачване. Серията TJ се оборудва с редовите 4.0-литрови шестцилиндрови мотори на AMC. Монтират се и четирицилиндрови агрегати - отначало с обем 2.5 литра, а по-късно с 2.4-литровия двигател от Chrysler/Dodge Neon.

2009 Jeep Compass

Подобно на идейния си предшественик Jeepster, Compass няма почти нищо общо с истинските Jeep-ове. Проектът стартира по времето на злополучния алианс DaimlerChrysler, предвижда само предно предаване за базовите модификации и платформа-донор, която споделят също Chrysler Sebring, Peugeot 4007 и Dodge Avenger.
Изглежда дори Compass-ът на тази рекламна снимка е затънал безнадеждно в пясъка, а следите пред него са от буксиращо возило.

2006 Jeep Commander

Критиците на модела изтъкват, че единственото му предназначение е да превозва двама души повече от Grand Cherokee, чиято платформа използва. Седемместният Commander изглежда наистина внушително, но мнозина се питат какво търси толкова много народ в един Jeep.

2011 Jeep Grand Cherokee

Последното поколение на някогашния любимец на мутрите в бившия соцлагер има претенциите да се бори за титлата "Най-добър всъдеход на пазара". Представлява еволюция на предишната генерация, която от своя страна наследи немалка част от конструкцията на Mercedes-Benz ML от годините на DaimlerChrysler.
Новото Grand Cherokee може да се поръча с пневматично окачване, система с режими за движение по различни настилки и един от най-изпипаните интериори, правени някога в Детройт.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Dimitar

    27 2 Отговор
    Ve4e imam nov ljubim Jeep-Grand Cherokee 2011-ta
  • 2 jeep

    17 2 Отговор
    Искам едно 1943 Willys MB
  • 3 жоро

    23 1 Отговор
    едно-1996 Jeep Wranger-няма да откажа!
    става и за града и за гората!
    само разхода ме мъчи!
  • 4 ra22b

    16 0 Отговор
    Wrangler 4.0 193 hp , Rubicon (inlove)
  • 5 maksito

    1 7 Отговор
    Jeep e kato na 70 az s1m na 80.
  • 6 G777

    11 11 Отговор
    MOMCHETA PRAVIAT PUT E MB G-CLASS
  • 7 vec

    1 9 Отговор
    Da Da gjdoto drug pat,Germancite go izmisljt oste 1939
  • 8 4x4

    5 5 Отговор
    pi4ove tova si ostava nai EVTINIQ jip s nai mnogo ekstri
  • 9 gaz 69

    1 11 Отговор
    mn tapi djipove.na sveta ima samo edin djip i toi e gaz
  • 10 яя

    8 3 Отговор
    jeep е марка.защо на газ и уаз казвате джип? НЕ Е ЛИ ПРАВИЛНО УАЗ С ВИСОКА ПРОХОДИМОСТ.
  • 11 pepi

    3 13 Отговор
    vie karali li ste wrangler izob6to,,palen bokuk,,visok razxod,,mn,mn tvardo oka4vane ,,6te ti izpadat plombite ,,dinstveno stava da pase6 ovcete s nego,,podarak za nqkoi ov4ar,,a za grand 4eroki,,po sme6en jeep ot tova nqma,,nai 4upiviqt jip v sveta
  • 12 Anonymous.

    3 1 Отговор
    spirame s jipovete do 1996 Jeep Wranger ot tam nadolo ne vijdam jipove a jipo podobni SUV giganti
  • 13 Plamen

    4 0 Отговор
    ami mom4eta ne si kopuvaite jeep s dvigatel na alfa i niama da se 4upi ima tolkova raznovidnosti na dvigateli ima dori i s na mercedes a i amerikanskite motori sa nepretenciozni i perfektni samo razhodat im e visok no ako niama6 pari da go kara6 ne si go kopuvai
  • 14 тго

    11 0 Отговор
    до#11 . Кое е трошливо бе аматьор, като не можеш и не знаеш как се поддържат високо проходими машини къде си тръгнал да даваш мнение. Това не ти е голф да му смениш ауспуха и стоповете и да си мислиш, че вече е готов за каране за вечни времена.
  • 15 майк

    27 0 Отговор
    Това е най-добрата марка за вседеходи. С истински Американски дух и усещане