Водородът отдавна се смята за идеалното гориво. При изгарянето му се отделя три пъти повече енергия, отколкото от аналогично количество бензин, а остатъчният продукт от процеса е абсолютно безвредна вода. Това обяснява защо опитите да се използва водород са връстници на самия двигател с вътрешно горене.
Наред с всички преимущества обаче, най-разпространеният химичен елемент в природата изправя инженерите пред непреодолими препятствия. Производството, безопасното съхранение и транспортирането му са изключително сложни.
Смесването на водород и кислород създава риск от взрив в много широк диапазон на концентрацията. Съвременните превозни средства, задвижвани от горивни клетки, са снабдени с резервоари под извънредно високо налягане или системи за дълбоко охлаждане, които не са никак подходящи за масово производство.
Британски учени от Rutherford Appleton Laboratory обаче твърдят, че са намерили начин да се справят с тези неудобства. Разработената за компанията Cella Energy система позволява съхраняването на водород с помощта на нанотехнологиите.
Горивото се капсулова в микроскопични мехурчета, които се държат като течност. Процесът се нарича електроспининг и представлява затваряне на комплексен химически хидрид в сфера от полимерни нишки с пореста обвивка. Скоростта на отдаване на водорода през нейните нано-отвори е много висока, което помага да се поддържа ниска температура. Самата сфера задържа всички вредни химикали, използвани в процеса.
Полимерната обвивка предпазва хидридите от кислород и вода, а това прави капсулования вътре водород напълно устойчив на външни влияния. Англичаните твърдят, че процесът на електроспининг е пределно прост и приложим за индустриални нужди. Нещо повече ¦ според Cella Energy новосъздаденото гориво може да се използва от обикновени двигатели с вътрешно горене без да се налагат каквито и да било модификации по конструкцията. Единствената доработка по автомобила е монтажът на специален резервоар, в който да се съхранява “течността” от хидридните наномехурчета. В него се създават условия за започване на процеса на отделяне на водорода от полимерните наносфери. Това става при температури под 80 градуса по Целзий.
От Cella Energy са убедени, че към момента системата им е напълно готова за експериментални проекти и демонстрация в лабораторни условия, но все още не е доразвита за търговски нужди. Освен това новото гориво има остатъчни продукти, методите за чието рециклиране все още са прекалено скъпи. За сметка на това британските учени са сметнали, че ако започне да се произвежда в индустриални количества, новото водородно гориво ще струва около 19 пенса за литър (43 ст.) без акциз и ДДС. Цената му в Англия би била изключително изгодна дори след облагането с държавни вземания - 60 пенса (1.35 лв.).
Авторите на революционното изобретение твърдят, че пълен резервоар от новото водородно гориво би стигнал за изминаването на 500-600 километра. Такъв пробег е напълно съпоставим със съвременните бензинови двигатели и превъзхожда по автономия дори най-съвършените електромобили.
От Cella Energy закономерно отказват да съобщават повече подробности за технологията си. Ръководителят на проекта Стивън Бенингтън се ограничава с твърденията, че са изобретили “материали, способни да съхраняват водород”. Екипът от учени вече намери признание за постиженията си на международно ниво. Cella Energy получи наградата за нововъведения в областта на водородните технологии на Shell Springboard за 2011 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 No name
Коментиран от #5, #39
16:00 08.09.2011
2 АРСОВ
16:00 08.09.2011
3 radko
16:00 08.09.2011
4 VW&Mercedes
16:00 08.09.2011
5 indieca
До коментар #1 от "No name":
Съгласен съм на 100%, специално с водород има експерименти сигурно от 30 години...16:00 08.09.2011
6 naftaaa
Коментиран от #7
16:00 08.09.2011
7 S.S.
До коментар #6 от "naftaaa":
Петролните компании от години изкупуват патентите за алтернативно гориво. Перфектния двигател е магнитния - безплатна енергия и 100% КПД. Хората желаещи да го разпрострянят умряха малко след като добиват популярност и някои умряха по мистериозни обстоятелства. Всички искат да сме зависими от гориво, ако не сме зависими няма да печелят на наш гръб!Коментиран от #9
16:00 08.09.2011
8 atom
16:00 08.09.2011
9 scar
До коментар #7 от "S.S.":
Съгласен с теб. Транспортът почти не е претърпял прогрес от много десетилетия насам.16:00 08.09.2011
10 *46*
16:00 08.09.2011
11 водороден атом
16:00 08.09.2011
12 Марин Христов
Ето го вече измислено,пак въртят сучат и пак да ни продават и то ВОДА !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
16:00 08.09.2011
13 ЗСИД
Коментиран от #14
16:00 08.09.2011
14 haha
До коментар #13 от "ЗСИД":
Приятелио, H2 е най-масовия газ на нашата планета, ако поскъпне то ще е много време след като си умрял примерно. :)16:00 08.09.2011
15 rosko
16:00 08.09.2011
16 mmmm
16:00 08.09.2011
17 Тод
16:00 08.09.2011
18 Mercedes-Benz
Коментиран от #24
16:00 08.09.2011
19 нема да протестирам не ме убивайте
16:00 08.09.2011
20 Пловдив
16:00 08.09.2011
21 Гостенин
16:00 08.09.2011
22 k
16:00 08.09.2011
23 silk
16:00 08.09.2011
24 Фръцил
До коментар #18 от "Mercedes-Benz":
Уви, НЕ е бъдещето- Хаби се повече ток (или газ) само за "производството" на водород, отколкото би харчил един електромобил.
- Като има много добро ускорение/КПД на водород дрън-дрън защо BMW Hydrogen 7 изкарва 200 и нещо коня от V12 (!) и вдига 100 за ~10 секунди :)
- В каквито и наночастици да го набутат, нещо което избухва при контакт с кислород не става за масовия човек - ще го налее в туба, ще го сложи на слънце или до звънящ gsm, ще почне разпад на наногранулите и айде...За катастрофа и пожар да не говорим.
- Водородните проекти засега са прах в очите-печелене на ценно време, през което се продава петрол. Така е още от времето на Буш - правим се че работим по ново задвижване.
- Защо, мислиш, като дойде Обама сряза тия измислени водородни напъни и даде пари по програма "1 млн. електромобили до 2015г."?
- Защо в Женева 2011 всичко е на ток?
- Защо евреите, Израел, Шай Агаси+Шимон Перес+Карлос Гон (Project Better Place) вече МАХАТ петрола от страната, с ток, а не с водород - мислиш, че са тъпи ли? Или няма кой да ги светне? буахахахаха
Виж:
http://www.ted.com/talks/lang/eng/shai_agassi_on_electric_cars.html - има бг субтитри отдолу в падащ списък.
16:00 08.09.2011
25 PluginAmerica
В Германия А2-йката на Lekker мина 605км със средна скорост 90км/ч в края на октомври с включено парно през цялото време и като стигна в Берлин уредчето показваше 18% останал заряд! Праи сметка
16:00 08.09.2011
26 TESLA
16:00 08.09.2011
27 1
Разбира се изва проблема с монополистите и гиганстките финансови и имперски интереси на определени елменти, но може бистъпка по стъпка вървим към усъвршенстване и чиста планета ...
16:00 08.09.2011
28 ентусиаст
Колкото до електричките, мога да ви кажа, че специално за българската такава, батерията струва 18 000 лв., и живота й продължава до 300 000км. Ами то като ще давам толкова пари, по-добре да си карам на обикновен бенз;). Другото което е, че те се изработват, за да се лапат парици, а от водородната система, освен да ти вдигнат данъка на колата друго не се сещам, понеже няма как да те ограничат да отидеш до герена в двора си(примерно)
16:00 08.09.2011
29 Orm
16:00 08.09.2011
30 Sasho
16:00 08.09.2011
31 към Orm
16:00 08.09.2011
32 vvv
16:00 08.09.2011
33 Anonymous.
16:00 08.09.2011
34 shell
16:00 08.09.2011
35 Rumen
16:00 08.09.2011
36 tehnik
16:00 08.09.2011
37 borko
16:00 08.09.2011
38 synlivko
pyrvo 4e ne pada koi znae kolko razhoda i vtoro ako karame samo n a 4ist vodorod do edna godina hvyrlqme motor za6toto vodoroda nqma nikvo smazvane i taka ili ina4e ve4e ima elktro avtomobili i mojem samo da se nqdavem profesora e napravil cenrovkata na hodata da vyrvi na vodorod
Коментиран от #43
16:00 08.09.2011
39 mimi
До коментар #1 от "No name":
http://landaenergy.com/ tova e sajta, 4etete16:00 08.09.2011
40 Васил
16:00 08.09.2011
41 електро
16:00 08.09.2011
42 enosi
16:00 08.09.2011
43 BlackElf
До коментар #38 от "synlivko":
Абе ПИЧ!Като правиш такива изказвания , що не си пиеш хапчетата първо?Бензина ли ти смазва триещите елементи в Двигателя?Него ли сменяш на 10000 км.?По твоята логика всеки втори автомобил в БГ трябва да е сменил двигателя за 5 години поне 2 пъти-защото работи на метан или пропан-бутан!Аман от ламери.......16:00 08.09.2011
44 хкраес
16:00 08.09.2011
45 Петър
http://nrg.blog.bg/technology/2008/02/20/vodoroden-generator-avtomobil-na-voda-pone-otchasti.165465
16:00 08.09.2011
46 Петър
Коментиран от #47
16:00 08.09.2011
47 Тесла
До коментар #46 от "Петър":
Петре, Петре, хапе те и теб коня май!КПД от 100% е нежъзможно, защото винаги има загуба на енергия (треинето при керамичните лагери е минимално, но все пак..) а КПД повече от 100% се нарича "Перпетум Мобиле", с една дума да извадиш от дадено устройство повече енергия отколкото си вложил.Не и в тази вселена приятелю!16:00 08.09.2011
48 Тесла
16:00 08.09.2011
49 Кютуков
Е може да се направи покрит веломобил за по-нежните и горивото е картофи. Казаха ви да садите картофи. Не се стягайте де, картофите се сеят, ама софийските селяни, които са трето поколение софиянци са позабравили тая проста истина.
16:00 08.09.2011
50 svetul4o
16:00 08.09.2011
51 Georgi
16:00 08.09.2011
52 POPEYE
Малко инфо за историята на водородния двигател по темата:
http://www.alternativefuelsnow.com/vehicles/hydgen/history-of-hydroxy-gas
16:00 08.09.2011
53 Anonymous.
16:00 08.09.2011
54 Азимов
16:00 08.09.2011
55 conko
16:00 08.09.2011