Last news in Fakti

25 Март, 2011 11:59 34 726 55

Водород в бензиновия резервоар

  • технологии-
  • водород-
  • cella energy

Водородът отдавна се смята за идеалното гориво. При изгарянето му се отделя три пъти повече енергия, отколкото от аналогично количество бензин, а остатъчният продукт от процеса е абсолютно безвредна вода. Това обяснява защо опитите да се използва водород са връстници на самия двигател с вътрешно горене.

Наред с всички преимущества обаче, най-разпространеният химичен елемент в природата изправя инженерите пред непреодолими препятствия. Производството, безопасното съхранение и транспортирането му са изключително сложни.

Смесването на водород и кислород създава риск от взрив в много широк диапазон на концентрацията. Съвременните превозни средства, задвижвани от горивни клетки, са снабдени с резервоари под извънредно високо налягане или системи за дълбоко охлаждане, които не са никак подходящи за масово производство.

Британски учени от Rutherford Appleton Laboratory обаче твърдят, че са намерили начин да се справят с тези неудобства. Разработената за компанията Cella Energy система позволява съхраняването на водород с помощта на нанотехнологиите.

Горивото се капсулова в микроскопични мехурчета, които се държат като течност. Процесът се нарича електроспининг и представлява затваряне на комплексен химически хидрид в сфера от полимерни нишки с пореста обвивка. Скоростта на отдаване на водорода през нейните нано-отвори е много висока, което помага да се поддържа ниска температура. Самата сфера задържа всички вредни химикали, използвани в процеса.

Полимерната обвивка предпазва хидридите от кислород и вода, а това прави капсулования вътре водород напълно устойчив на външни влияния. Англичаните твърдят, че процесът на електроспининг е пределно прост и приложим за индустриални нужди. Нещо повече ¦ според Cella Energy новосъздаденото гориво може да се използва от обикновени двигатели с вътрешно горене без да се налагат каквито и да било модификации по конструкцията. Единствената доработка по автомобила е монтажът на специален резервоар, в който да се съхранява “течността” от хидридните наномехурчета. В него се създават условия за започване на процеса на отделяне на водорода от полимерните наносфери. Това става при температури под 80 градуса по Целзий.

От Cella Energy са убедени, че към момента системата им е напълно готова за експериментални проекти и демонстрация в лабораторни условия, но все още не е доразвита за търговски нужди. Освен това новото гориво има остатъчни продукти, методите за чието рециклиране все още са прекалено скъпи. За сметка на това британските учени са сметнали, че ако започне да се произвежда в индустриални количества, новото водородно гориво ще струва около 19 пенса за литър (43 ст.) без акциз и ДДС. Цената му в Англия би била изключително изгодна дори след облагането с държавни вземания - 60 пенса (1.35 лв.).

Авторите на революционното изобретение твърдят, че пълен резервоар от новото водородно гориво би стигнал за изминаването на 500-600 километра. Такъв пробег е  напълно съпоставим със съвременните бензинови двигатели и превъзхожда по автономия дори най-съвършените електромобили.

От Cella Energy закономерно отказват да съобщават повече подробности за технологията си. Ръководителят на проекта Стивън Бенингтън се ограничава с твърденията, че са изобретили “материали, способни да съхраняват водород”. Екипът от учени вече намери признание за постиженията си на международно ниво. Cella Energy получи наградата за нововъведения в областта на водородните технологии на Shell Springboard за 2011 г.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 No name

    92 5 Отговор
    Мисля си, че такива ,а и по-добри технологии има отдавна,но не са изгодни на петролните шейхове, и затова са скривани години наред...

    Коментиран от #5, #39

  • 2 АРСОВ

    69 1 Отговор
    КРАЙНО ВРЕМЕ Е ДА СЕ ПОМИСЛИ ЗА ДРУГИ РЕСУРСИ НА ЕНЕРГИЯ
  • 3 radko

    39 2 Отговор
    bravo hubavo sa go izmislili no tova s akciza ne mi haresva darjavite slagat raka na vsi4ko iznudvachi
  • 4 VW&Mercedes

    41 3 Отговор
    Edna tehnologiq nemoje da bude zadurjana vechno.Mina vremeto kogato razmenqha na tuzemcite stukalca za zlato.Prosto neshtata stavat bavno no shte se sluchat i otdaleche se vijda agonizirashtite petrolni debelaci koito nemogat da zadurjat progresa vechno.Petrol=kontrol tova e formulata i ako tq izchezne mnogo geopoliticheski karti shte se prekroqt nanovo.A i nemislq che edna jadna strana za vsqkukvi resursi kato China mojesh da i kajesh shte polzvash petrol ne vodorod.Na mestno nivo shte se radvam kradcite ot LUKOil da falirat.Postoqnno kazvat che cenata bila blizka do tazi na Austria obache tova ne e taka ,kogato benzindjiqta zapochne da vzima 1500EUR a na 500lv shte sum saglasen da plashtam na cenata na Austria.
  • 5 indieca

    37 1 Отговор

    До коментар #1 от "No name":

    Съгласен съм на 100%, специално с водород има експерименти сигурно от 30 години...
  • 6 naftaaa

    33 3 Отговор
    Да не мислите, че петролните гиганти ще допуснат товам да се случи....

    Коментиран от #7

  • 7 S.S.

    47 4 Отговор

    До коментар #6 от "naftaaa":

    Петролните компании от години изкупуват патентите за алтернативно гориво. Перфектния двигател е магнитния - безплатна енергия и 100% КПД. Хората желаещи да го разпрострянят умряха малко след като добиват популярност и някои умряха по мистериозни обстоятелства. Всички искат да сме зависими от гориво, ако не сме зависими няма да печелят на наш гръб!

    Коментиран от #9

  • 8 atom

    24 0 Отговор
    Браво, дано да го внедряд по-скоро. """""Смесването на водород и кислород създава риск от взрив в много широк диапазон на концентрацията""""""" какво ли ще стане при катастрофа и има изтичане???? Дано да не е водородна бомба :)))))
  • 9 scar

    29 0 Отговор

    До коментар #7 от "S.S.":

    Съгласен с теб. Транспортът почти не е претърпял прогрес от много десетилетия насам.
  • 10 *46*

    26 1 Отговор
    Какво още чакат, да стане 5 лева за литър ли?
  • 11 водороден атом

    14 2 Отговор
    Е това е добра новина! Облагодетелстваните от петрола ще го д...т :) Остава просто остатъчния материал вместо да изпада през ауспуха на улицата да се събира обратно в резервоар в колата...примерно
  • 12 Марин Христов

    19 1 Отговор
    http://vbox7.com/play:53834749
    Ето го вече измислено,пак въртят сучат и пак да ни продават и то ВОДА !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 13 ЗСИД

    36 7 Отговор
    НЕ СЕ ЗАБЛУЖДАВАЙТЕ КАКВОТО ГОРИВО ДА СЕ ИЗМИСЛИ КАТО СТАНЕ МАСОВО ЩЕ ПОСКЪПНЕ И ОБЛОЖИ С АКЦИЗ

    Коментиран от #14

  • 14 haha

    31 2 Отговор

    До коментар #13 от "ЗСИД":

    Приятелио, H2 е най-масовия газ на нашата планета, ако поскъпне то ще е много време след като си умрял примерно. :)
  • 15 rosko

    13 2 Отговор
    в някой държави водата е по-скъпа от горивата русия например
  • 16 mmmm

    10 13 Отговор
    MAZDA
  • 17 Тод

    26 4 Отговор
    Абе хора изтървали сме един велик ум заради КОМУНИСТИТЕ(също толкова умни като наследниците си), който е дал всичко това на света. И сега ни го продават обратно за пари!
  • 18 Mercedes-Benz

    46 6 Отговор
    Откога говоря,че това е бъдещето на автомобилите.Прилага се при всякакви коли стига да са с ДВГ,което не води до излишни разходи на собственика освен нов резервоар.Отделно е 100000% екологично чисто,пробега с един резервоар е по-голям от този на смотаните електрокари(хибриди).Изгарянето е по-бързо от бензина,което води до по-голяма мощност и ускорение на двигателя без да има доработки по него,а КПД-то е като на дизелов двигател. КАКВО ПО-ДОБРО ОТ ТОВА??? Нека всеки прочел статията да разпространи,за да видят хората,че има светлина в тунела и смешниците от петролните компании няма да лапат вечно пари от нас!!!

    Коментиран от #24

  • 19 нема да протестирам не ме убивайте

    11 30 Отговор
    нема да протестирам не ме убивайте
  • 20 Пловдив

    21 3 Отговор
    Рано или късно водородът ще стане най-масово гориво. Просто това е неизбежно за бензиновите двигатели,а дизеловите ще бъдат изместени от метановите.
  • 21 Гостенин

    14 5 Отговор
    Според мен това е чиста спекула. Просто изкуствено бавят нещата. То и за газта казваха че е бомба, после и за метана, после био горивата били кофти... То хубаво бензин ама свършва и ся дай цената да стане 1000000000 за литър...
  • 22 k

    3 4 Отговор
    http://www.led-osvetlenie.com/index.php?route=product/category&path=41_42
  • 23 silk

    20 4 Отговор
    Абе тия петролни шейхове що не го ду..т
  • 24 Фръцил

    19 4 Отговор

    До коментар #18 от "Mercedes-Benz":

    Уви, НЕ е бъдещето
    - Хаби се повече ток (или газ) само за "производството" на водород, отколкото би харчил един електромобил.
    - Като има много добро ускорение/КПД на водород дрън-дрън защо BMW Hydrogen 7 изкарва 200 и нещо коня от V12 (!) и вдига 100 за ~10 секунди :)
    - В каквито и наночастици да го набутат, нещо което избухва при контакт с кислород не става за масовия човек - ще го налее в туба, ще го сложи на слънце или до звънящ gsm, ще почне разпад на наногранулите и айде...За катастрофа и пожар да не говорим.
    - Водородните проекти засега са прах в очите-печелене на ценно време, през което се продава петрол. Така е още от времето на Буш - правим се че работим по ново задвижване.
    - Защо, мислиш, като дойде Обама сряза тия измислени водородни напъни и даде пари по програма "1 млн. електромобили до 2015г."?
    - Защо в Женева 2011 всичко е на ток?
    - Защо евреите, Израел, Шай Агаси+Шимон Перес+Карлос Гон (Project Better Place) вече МАХАТ петрола от страната, с ток, а не с водород - мислиш, че са тъпи ли? Или няма кой да ги светне? буахахахаха
    Виж:
    http://www.ted.com/talks/lang/eng/shai_agassi_on_electric_cars.html - има бг субтитри отдолу в падащ списък.
  • 25 PluginAmerica

    12 3 Отговор
    Ми мойта Tesla Roadster Sport минава 501 км с едно зареждане (документирано) в режим "Range" и за тия 1.35лв за литърче водород в Англия (у вас с акциза не се знае колко ше е)ако ги дам за ток минавам малко над 100км градско, а и си имам контакт вкъщи - глей само как седа и ги чакам да пуснат нещо на водород :D Oсвен тва колата прави 100 под 4 секунди в Performance mode и няма скорости. Консумативи не сменям щото няма :D
    В Германия А2-йката на Lekker мина 605км със средна скорост 90км/ч в края на октомври с включено парно през цялото време и като стигна в Берлин уредчето показваше 18% останал заряд! Праи сметка
  • 26 TESLA

    24 3 Отговор
    Когато се смесят водород и кислород по правилния начин се получава Браунов газ,който гори по начин, който може да ви вземе акъла ,,, технологиите с които колите могат да вървят без гориво съществуват от десетки години , но нали се сещате,че тези, които произвеждат колите държат и петролния бизнес,,,,, кво да ви кажа - Евреи
  • 27 1

    13 2 Отговор
    Все пак е хубаво да има алтернативи и на електромобилите. Ако различните видове технологий са в конкуренция помежду си, вероятно бъдещето ни ще е по-добро ....
    Разбира се изва проблема с монополистите и гиганстките финансови и имперски интереси на определени елменти, но може бистъпка по стъпка вървим към усъвршенстване и чиста планета ...
  • 28 ентусиаст

    5 3 Отговор
    Абе доста изчетох, ама някой от критиците не си дават сметка, че било то в дизел, или бензин(въобще петрол), основната единица е водород. Това е основният горим елемент, а въглерода изхвърча през ауспуха. Аз имам такъв генератор, и тези дни ще го монтирам. Минал е тестове, бях го свързал като мини-горелчица, контролирах пламъка.
    Колкото до електричките, мога да ви кажа, че специално за българската такава, батерията струва 18 000 лв., и живота й продължава до 300 000км. Ами то като ще давам толкова пари, по-добре да си карам на обикновен бенз;). Другото което е, че те се изработват, за да се лапат парици, а от водородната система, освен да ти вдигнат данъка на колата друго не се сещам, понеже няма как да те ограничат да отидеш до герена в двора си(примерно)
  • 29 Orm

    2 8 Отговор
    Не мога да се сетя за какво им е да съхраняват водород като може да съхраняват вода .........
  • 30 Sasho

    4 2 Отговор
    ne moje6 da se seti6 za6tototo si t1p i ne se se6ta6 4e ne e tolkova lesno da razbie6 vodnata molekula v kolata si ...
  • 31 към Orm

    4 1 Отговор
    за6тото ако съхраняваш вода водата не гори а гори само водорода,а зада разделиш водорода от водата се иска много енергия и не може да се направо това нещо ей така..всички освен теб знаем че водата е едно от най добре свъразния химичен елемент и зада се раздели е нужна мн енергия ..
  • 32 vvv

    2 1 Отговор
    bi li mi kazal ka si napravil generatora ili ot kade si go kupil
  • 33 Anonymous.

    23 4 Отговор
    Глупости на търкалета. Проблемите пред производството и съхранението на водорода са сериозни и икономически нерешими. Бъдещето е на метана. Тежките стоманени бутилки може да се заменят с такива от въглеродни нишки, а метан може да се добива и от пръдня.
  • 34 shell

    2 3 Отговор
    nqma problem....
  • 35 Rumen

    0 0 Отговор
    Super!!!Dano po skoro da stane tova....
  • 36 tehnik

    6 2 Отговор
    В BG вече се слагат водородни инсталации на автомобили с дизелови и бензинови двигатели, като ефективността при дизеловите е по-голяма.Така един автомобил с дизелов двигател 2000см3 харчи не 7-9л/100км, а само 3,1л/100км.Останалото е водород който се получава от горивна клетка монтирана в автомобила и захранвана от дестилирана вода от резервоар-като разхода е около 1л вода/200км.ФАНТАСТИЧНО НАЛИ!!! Но ако го видят Лукойл и хранениците му в Парламента ще ни вкарат в затвора.За тях не е изгодно автомобилите ни да харчат само 3л/100км.Който има въпроси да пише на адрес[email protected]
  • 37 borko

    2 1 Отговор
    BMW :)
  • 38 synlivko

    1 6 Отговор
    ei v toq vodorod nqma nikakyv smisyl
    pyrvo 4e ne pada koi znae kolko razhoda i vtoro ako karame samo n a 4ist vodorod do edna godina hvyrlqme motor za6toto vodoroda nqma nikvo smazvane i taka ili ina4e ve4e ima elktro avtomobili i mojem samo da se nqdavem profesora e napravil cenrovkata na hodata da vyrvi na vodorod

    Коментиран от #43

  • 39 mimi

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "No name":

    http://landaenergy.com/ tova e sajta, 4etete
  • 40 Васил

    0 0 Отговор
    synlivko много си необразован и ако държиш ще ти обясня защо :D
  • 41 електро

    15 3 Отговор
    Не ми харесва идеята за водород в ДВГ, защото всичко останало си остава същото. Бъдещето е на електромобилите!!!!!! Там има само един проблем - батерията и той е напълно решим технически, но за жалост не и политически! За сега!! Едно възможно решение е посочено в линк на коментар 24 -Фръцил, за което му благодаря. Хайде стига с тоя проклет ДВГ - жалък производител на топлина, триене и шум, а за да произведе тия ненужности му трябват още 5 пъти повече глупости - филтри, масла, свещи, ролки, ремъци, купища лагери и цялата абсурдна сложнотия, ограниченост (КПД) и поддръжка. За ДВГ има само едно разумно определение: Това е абсурдна машина, която още с първото си сработване се опитва да се саморазруши със серия от експлозии и накрая ВИНАГИ УСПЯВА!
  • 42 enosi

    1 2 Отговор
    tova mn mi haresa,nqkoi znae li kude moga da si napravq moqta kola taka,kude da si postavq vodorodna instalaciq
  • 43 BlackElf

    3 0 Отговор

    До коментар #38 от "synlivko":

    Абе ПИЧ!Като правиш такива изказвания , що не си пиеш хапчетата първо?Бензина ли ти смазва триещите елементи в Двигателя?Него ли сменяш на 10000 км.?По твоята логика всеки втори автомобил в БГ трябва да е сменил двигателя за 5 години поне 2 пъти-защото работи на метан или пропан-бутан!Аман от ламери.......
  • 44 хкраес

    1 1 Отговор
    бравооо АЙНЩАЙН , бравооо :) ти ме просветли просто относно абсурдноста на ДВГ. А ЕЛ. мотора е толкова просДДД 4е думи нямам , хи4 не загрява и има перфектното КПД , не се саморазрупшава с ъбсурдната сила на ел.магнити , няма лагери и скоростна кутия предполагам няма ( директно от мотора към гумата ) . Аааа казах ли 4е си ГЕНИЙЙЙЙ :)
  • 45 Петър

    1 4 Отговор
    Ето тук може да прочетете как сами да си направите водородна клетка:
    http://nrg.blog.bg/technology/2008/02/20/vodoroden-generator-avtomobil-na-voda-pone-otchasti.165465
  • 46 Петър

    1 5 Отговор
    Иначе наистина бъдещето е в електромобилите, защото при тях няма течности и газове и устройството им е по-просто. И двете технологии могат да използват енергия от вакуума и КПД-то да е над 100%. Тази от статията не е сред тях - тя е просто заместител на досегашните горива и определени фирми ще продължават да доят хората. Водородните клетки от моя линк и този на №39 са с КПД над 100%, а също така има и ел. устройства с такова КПД.

    Коментиран от #47

  • 47 Тесла

    7 2 Отговор

    До коментар #46 от "Петър":

    Петре, Петре, хапе те и теб коня май!КПД от 100% е нежъзможно, защото винаги има загуба на енергия (треинето при керамичните лагери е минимално, но все пак..) а КПД повече от 100% се нарича "Перпетум Мобиле", с една дума да извадиш от дадено устройство повече енергия отколкото си вложил.Не и в тази вселена приятелю!
  • 48 Тесла

    0 0 Отговор
    Иначе повечето нямат скоростни кутии.за всяко колело си има двигател.компютър регулира ожоротите за да се постигне ефекта както на скоростната кутия, така и на диференциала.по този начин се подпомага и спирането.За останалите аспекти си 100% прав.
  • 49 Кютуков

    0 1 Отговор
    Както миналото, така и бъдещето принадлежи на кракомобилите.
    Е може да се направи покрит веломобил за по-нежните и горивото е картофи. Казаха ви да садите картофи. Не се стягайте де, картофите се сеят, ама софийските селяни, които са трето поколение софиянци са позабравили тая проста истина.
  • 50 svetul4o

    6 1 Отговор
    Хора,това което тези "британски"учени твърдят , че са открили , ние БЪЛГАРИТЕ сме го патентовали.Най-лошото е,че този патент е направен не във Б-я а във Австралия и е продаден на ... КИТАЙ !!! Това сме ние Българите ! Аз лично знам къде във Варна слагат такова устройство и ще си сложа.Ако се проявите интерес пишете ми на i-mail [email protected] Успех на всички.
  • 51 Georgi

    0 0 Отговор
    Супер, вече има iPhone коментари...
  • 52 POPEYE

    0 2 Отговор
    Много сте учили в училище или после сте спряли да мислите повечето от коментиращите тук! За едно обаче сте прави - докато хората не са готови наистина за свободни източници на енергия, няма как да стане революцията. Тези марксистко-ленинистки постулати за запазването на енергията... и тях пак не ги разглеждате както трябва. Къде е проблема да извадиш повече енергия от колкото си вложил в една ОТВОРЕНА система, ако разглеждаш 'двигателя' като свързан към един електромагнитен квантов фон с постоянен потенциал?! Неща отдавна практически доказани!!!!!!!!! Айде отделете си колците от доматите и тогава пишете и мислете.
    Малко инфо за историята на водородния двигател по темата:
    http://www.alternativefuelsnow.com/vehicles/hydgen/history-of-hydroxy-gas
  • 53 Anonymous.

    0 0 Отговор
  • 54 Азимов

    1 0 Отговор
    Това е бъдещето!
  • 55 conko

    1 1 Отговор
    ISTINATA E 4E SEGA V MOMENTA NQMA PO EVTINO GORIVO OT PETROLA,CENATA NA PETROLA TRQBVA TRQBVA DA STANE NAD 250$ ZA BAREL ZA DA MOJE ELEKTROMOBILAT I VODORODNATA GORIVNA KLETKA DA BADAT KONKURENTNO SPOSOBNI,BEZ DA SE NALAGA DANAKOPLATCITE DA GI SUBSIDIRAT