Last news in Fakti

1 Април, 2011 11:08 2 409 4

Лабораторното слънце на Ford

  • технологии

С щракването на едно кочпе се включват 270 лампи с концентрирана и разсеяна светлина. Общата им мощност достига 6 000 вата. Добре дошли в Лабораторията за оценка на визуалната ефективност (VPEL, Visual Performance Evaluation Lab) в централата на Ford в Диърборн, Мичиган. Тук техническите специалисти на компанията експериментират с различни типове осветление. Апаратурата под купола с размерите на планетариум позволява да бъдат възпроизвеждани всякакви условия в зависимост от позицията на слънцето на небосвода. В лабораторията може да се имитира както избледняващата светлина на смрачаване, така и почти хоризонталните лъчи на изгрева. Когато се наложи, прожекторите се гасят и в помещението настъпва пълна тъмнина - точно както при движение по път в гъстозалесена местност нощем, където не достигат нито отблясъците от градското осветление, нито сиянието на Луната.

VPEL е в състояние да симулира съвсем точно условията във всички фази на движението на Земята в орбита около Слънцето
Благодарение на лабораторията инженерите на Ford си подсигуряват контролирана работна среда, в която да тестват как светлината въздейства върху автомобила от гледната точка на шофьора. Добре ли се виждат показателните уреди? Блести ли таблото? Отразяват ли слънчевите лъчи гладките повърхности? Как изглеждат тапицерията и материалите в интериора при промяна на интензитета на светлината и ъгъла, под който пада? Това са все въпроси, чиито отговори конструкторите получават в лабораторията.

“VPEL ни позволява да експериментираме с всякакви компоненти от интериора при различно светлинно натоварване - ясно небе, облачност, здрач, зора и т.н.”, разказва Махендра Дасанаяке, един от светлинните техници на Ford. “Задължително тестваме и вида на материалите под изкуствено осветление. В крайна сметка купувачът сяда в автомобила най-напред в изложбената зала на дилъра. В различни условия видът на салона се променя, а с него и нивото на визуалния комфорт. Ако искаме интериорът на колата да създава приятно усещане и уют, задължително трябва да тестваме “поведението” на материалите.”
Разбира се, инженерите в светлинната лаборатория съсредоточават вниманието си най-вече върху показателните уреди и осветлението в пътническия отсек. Всяка част от оформлението на салона се подлага на изпитания в широк диапазон от симулирани условия.

Повърхностите и материалите променят вида си под влиянието на всякакъв вид светлина - от естествен или изкуствен, вътрешен или външен източник.
В безоблачен летен ден, например, черната кожа на тапицерията понякога започва да сивее и цветът добива по-”опушен” оттенък, отколкото на свечеряване или в дъждовно време. Ако решат, че такъв ефект е неприемлив, стилистите на Ford могат да подберат друг оттенък на черното или различна текстура на кожата, за да неутрализират измененията във вида на цвета.

VPEL функционира от 2006 г. и оттогава насетне върши безценна работа за дизайнерския екип на американския производител, чиито специалисти се грижат за оформлението и разположението на всеки бутон, групирането на ограните за управление, дисплеите, климатиците, навигационните, озвучителните и развлекателните системи в автомобилитте на Ford.

Експериментите в всеки модел започват с паркирането му центъра на гигантския купол. Осветяват го четири огромни прожектора с мощност по 1 500 вата монтирани на подвижно стоманено рамо. Единият му край е фиксиран към покрива, а колелата в другия опират в пода. Разполагането им в специфични точки от полусферата, включително по-близо или далеч от ръба на “манежа”, и регулирането на силата на 270-те лампи по целия таван позволява симулация на осветеност от всеки момент от денонощието. За да се имитира и изучава ефектът от по-специфични метеорологични условия, се правят допълнителни настройки.

Лабораторията е позволила на инженерите на Ford да разработят последното поколение LED-показателни уреди и осветлението в салона на новите модели на компанията, както и да експериментират с правилното разположение, интензитета и цвета на осветителните тела. Преди да заработи VPEL, екипът осветителни експерти извършвал тестовете си “на крак”. Автомобилите просто били изкарвани по пътищата в търсене на различни метеорологични условия, а опитите с влиянието на светлината върху материалите от интериора отнемали цяла вечност. Откакто съществува лабораторията, техниците и дизайнерите вършат същата работа за несравнимо по-кратко време, а компонентите от интериора се избират в много по-ранен стадий от разработката на колата.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 user

    14 3 Отговор
    Ford са сериозни - правят вече здрави коли, вдигнаха си качеството и надеждността и то на много добра цена. Няколко служебни - вече над 130 К без никакви ремонти, не можахме да повярваме, ама е факт. А и четох някъде,че са единствената от американските, които не поискаха заем от правителството и единствената, на която и скочиха драстично продажбите. А и този Ford GT дето го направиха ... уникална кола. Ако трябва да избирам евтина немска - въобще няма да се замисля, предпочитам го пред Опел, а VW-то е цифромания.
  • 2 роро

    2 17 Отговор
    хахаха..който кара форд..е горд...а който продаде форд...два пъти по-горд...най-най-грозните..най-най-големите боклуци на автомобилостроенето..и преди...и сега...по-добре 30год жигулка..или лада...

    Коментиран от #3, #4

  • 3 автолюбител

    9 0 Отговор

    До коментар #2 от "роро":

    Това е просто една статия разкриваща процес от разработката на автомобил. Не мога да разбера злобари като теб които щъкат из мрежата и плюят всичко наред и така си хранят бедните душици. Сигурно ти се е случило нещо като малък, защото толкова злоба и омраза просто така никой не бълва. Като не ти харесва една марка недей да плюеш по нея, а си купи и се радвай на това което искаш.
    А това за жигулката ми намирисва на носталгия по соц-миналото. Карай си я и се погрижи за здравето си. Успех!
  • 4 tttttttttt

    1 0 Отговор

    До коментар #2 от "роро":

    kato si tap selqnin karai si ladite i jigulite pala4o