Особености на съветското плагиатство

Публикувана: 4 Февруари, 2013 12:17
165 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 33248
Особености на съветското плагиатство
ШРИФТ ПЕЧАТ

Автомобилостроенето в Съветския съюз разчита на лицензи от самото си създаване. Някои от най-успешните руски модели от ГАЗ-АА до ВАЗ-2101 са просто ребрандирани чуждестранни разработки. Много по-често обаче копирането се оказва нерегламентирано. Порталът www.copypast.ru прави обзор на някои от най-безсрамно изплагиатстваните идеи в дизайна и конструкцията на съветските автомобили.

ГАЗ М-20

"Победа" се смята за една от най-оригиналните и красиви коли в СССР. Първите екземпляри ГАЗ М-20 слизат от конвейера на 28 юли 1946 г. Оборудвани са с карбураторен двигател с обем 2.12 литра и мощност 50 к.с. Според официалната версия дизайнът е дело на художника В. Самойлов, който създава каросерия тих фастбек или аероседан по последна американска мода отпреди Втората световна война.

При проектирането на шасито и силовата конструкция на "Победа" са използвани елементи от конструкцията на Opel Kapitaеn от 1939 г. От него е взето и предното окачване, а скоростната кутия е от ГАЗ-М1, тоест от Ford. Доста детайли са изкопирани от Willys. Към средата на 50-те години обаче агрегатната част е доста назад от световните стандарти.

За времето си купето се смята за връх в дизайна. Дълго време в СССР циркулира версията, че ГАЗ М-20 едва ли не е първият автомобил с прибрани в каросерията колела. Доколко това отговаря на истината, всеки може да прецени сам по снимките.

Москвич-402

Предшественикът на Москвич-402 се сглобява от края на 1946 г. под индекса 400/ 401 на производствени мощности, получени от СССР по силата на определените след края на войната репарации, които Германия дължи на победителите. Автомобилът е пълно копие на Opel Kadett K38, проектиран в средата на 30-те и качен на конвейера през 1937 г.

Когато руснаците решават да го модернизират, отново прибягват до чуждестранна помощ. Закупени са италианските FIAT 1100 (1953-1962) и Lancia Aurelia (1950-1958), френските Simca Aronde (1951-1964) и Citroen 2CV (1948-1990), английските Hillman Minx (1948-1956), Ford Consul (1951-1956) и Jovett Javelin (1947-1953) и немския Ford Taunus 12M (1952—1962). Част от тях са запечатани на съвместна снимка със серийния Москвич 402 по време на изпитателен пробег.

Нито един западните автомобили не е изкопиран в чист вид. Изучаването на конструкцията и дизайна им обаче помага много на съветските инженери в избора на технически и стилистични варианти за новия Москвич. Традицията се запазва и в следващите години - например при модела 408.

Кулминацията на "навика" да се използват чужди идеи е достигната с Москвич 2141. За да "ускорят" разработката на новата кола с предно предаване, руснаците вземат за образец Simca-1307/1308, спечелил европейския конкурс за "Автомобил на годината" през 1976 г. По онова време неговата конструкция с предно предаване, напречен двигател и практична каросерия хечбек с пет врати се смята за изключително модерна.

В АЗЛК обаче внасят някои рационализации. Вместо напречно, двигателят е разположен надлъжно, което пък налага съвсем различна конструкция на трансмисията. Изменения са направени и по шасито.

ГАЗ-21

Дълги години на никого не му хрумва да търси първообраз на един от най-култовите и обичани съветски автомобили Волга. Руснаците са убедени, че тя е оригинална "родна" разработка. Днес обаче само сляп човек няма да открие сходствата между ГАЗ-21 и Ford Mainline от 1952-ра. В архивите дори има снимки на американския оригинал по московските улици.

Вдъхновение за дизайна на Волга обаче е черпено не само от Mainline.

ГАЗ-24

Ford дава доста идеи и при създаването на новото поколение Волга. От Falcon, модел 1962-ра, е прекопирана дори трапецовидната издатина на предния капак.

ГА3-13

На 16 януари 1959 г. започва серийното производство на Чайка, съветска лимузина от висш клас, вдъхновена от "детройтския барок" от 50-те. ГА3-13 се оборудва с 5.5-литров V8 със 195 к.с., има X-образна рама и автоматична трансмисия. Вози седем пътници, не харчи много по тогавашните стандарти и дава повод за гордост на целия руски народ.

По онова време обаче няма как да стане ясно, че предницата е безочливо копие на Packard Patrician и Caribbean. Американската марка не за пръв път радва съветските големци. По ирония на съдбата Packard, от чиито модели са плагиатствани ЗИС-110 и ЗИЛ-111, фалира през 1958 г.

Разбира се, копирането на чужди разработки съвсем не е "специалитет" само на ГАЗ и Москвич. Историята на ЗАЗ-965 е отдавна известна, а всички знаят, че дизайнът на наследника му 968 е вдъхновен от NSU и Chevrolet. Интересно е докъде ще стигнат китайците, които днес вървят по същия път.


Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери
Теменужка Петкова
Министърът на енергетиката Теменужка Петкова в изказване пред Глобалния форум на жените лидери:
Присъствието на жена в енергетиката се отрази в опита ми да „подредя къщата“ на българската енергетика да има някакъв ред и мисля, че този ред дава резултати."

Още бисери