Почти е сигурно, че когато видите автомобил с огромни гуми, който безпроблемно може да премине през “девет планини в десета” си казвате: “Какво ли не правят хората в Америка”. Малко са обаче тези, които знаят, че в Русия огромните автомобили, наричани Big Foot се произвеждат от доста години. Най-активни в тази област са конструкторите от известния руски автомобилен завод АвтоВАЗ. В наши дни проектите са много, но изпълнението е едно. Нарича се с гръмкото име Лада Нива Big Foot Бронто.
В АвтоВаз идеите за супервсъдеход датират отпреди 15-20 години. През този дълъг период проекти за Big Foot-версии са предлагани от много дизайнери и конструктори. Всяка разработка отнема на съсздателите около три - четири години усилена работа. След като всичко е готово, конструкторите представят алтернативните идеи на шефовете. И всеки път следва едно и също - неодобрение. В крайна сметка Лада Нива Бронто пробива през тежката административна система и се появява с гръм и трясък на бял свят.
За разлика от американските си събратя, Бронто не е скъпа играчка, а практична машина предназначена за определени цели. Купето от Лада Нива е “качено” на новоразработено шаси. Окачването на супервсъдехода е ресорно, като са монтирани допълнителни амортисьори. Гумите и джантите са по-малки от тези на стандартния американски Big Food. Въпреки това по размери значително превъзхождат оригиналните гуми на Лада Нива. Те са свръх широкопрофилни (1200х600 х533 мм.). Купето на Бронто може да бъде с три или пет врати, в зависимост от предпочитанията на клиента.
На “мощната” тръбна рама е монтиран стандартен вазовски двигател и четиристепенна, механична скоростна кутия. Редукторът е двустепенен, напълно достатъчен за перфектна проходимост на Бронто. Споменах, че независимото окачване отстъпва място на ресорно. Въпреки че Бронто изглежда доста тромав, това всъщност не е така. Малкият двигател позволява на руския Big Foot да достига скорост до 70 км/ч. Всъщност, повече едва ли са необходими. Все пак това е кола за пресечена местност, а не за състезания. Много интересно е, че Бронто е и амфибия. Всъдеходът има възможност да плава във вода със скорост 5 км/ч. Задвижването във водни басейни, обаче не става посредством перка. То се осъществява от движението на огромните гуми, като грайферите загребват водата. За целта, колкото и странно да звучи, купето се затваря херметично.
Въпреки че каросерията е от Лада Нива, Бронто изглежда много по-елегантно от стандартната руска машина. Ефектни ролбари, монтирани пред решетката и фаровете, огромни гуми, допълнителни халогени на тавана придават на всъдехода съвършено различен вид. Интериорът на маниашкия автомобил, обаче не е променен. Това е и една от малкото слабости на руската кола с висока проходимост. Специалистите, обаче не приемат тази критика. Всъдеходът е предназначен главно за използване от геолози, планински спасители и хора работещи в “дивата природа” и много по-важно за тях е колата да е надеждна и с добра проходимост, отколкото комфортна.
В момента по безкрайната руска шир се движат около двеста всъдехода Бронто. В такава голяма серия не се произвежда нито един американски Big Foot. В България все още няма “Бронотзавър”, но ако се озовете в “братска” Русия и ви се отдаде възможност да се качите на Лада Нива Бронто, натискайте смело газта и не се притеснявайте - руският Big Foot ще мине през всички прегради изпречили се на пътя ви.
Радослав Славчев
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 мишо
13:48 24.12.2009
2 go6o karboratora
19:08 24.12.2009
3 ka4ak asan
12:14 29.12.2009
4 lada
23:53 01.01.2010
5 НеД
02:01 10.01.2010
6 eon
19:57 20.01.2010
7 kalacnika
20:00 20.01.2010
8 gfhjgfhg
18:59 27.01.2010
9 gipsi
15:25 31.01.2010
10 marto
11:54 10.03.2010
11 lubo
21:41 05.04.2010
12 ,,,,,,
02:25 16.06.2010
13 kristiqn
20:45 23.06.2010
14 vasil petrov
20:30 09.11.2010
15 uaz
22:41 27.12.2010
16 бай петър
15:28 10.03.2011
17 de4o
01:23 12.02.2012
18 FAKE
21:44 11.12.2016