Last news in Fakti

28 Септември, 2021 12:00 8 046 38

Най-опасните неща, които НЕ трябва да правите по време на шофиране

  • шофиране-
  • забрана-
  • неправилни неща-
  • колан-
  • алкохол-
  • наркотици
Най-опасните неща, които НЕ трябва да правите по време на шофиране - 1
Снимки: Shutterstock

Свидетелство за управление на МПС е нещо, което по-голямата част от младежите придобиват още с навършването на 18-годишна възраст без реално да разбират колко отговорна и важна задача е то. Наред с младите шофьори, така и голяма част от тези с повече опит допускат умишлени или неумишлени грешки, които могат да доведат до инциденти във всеки един миг.

Именно затова ще ви представим няколко неща, които не трябва да правите по време на шофиране, а макар и анонимно, очакваме да си признаете колко от тях сте правили вие и дали си давате сметка за това колко опасни са те.

Употреба на алкохол или упойващи вещества

Започваме с една от най-често срещаните грешки при шофиране, а именно сядането зад волана след употреба на алкохол и или упойващи вещества. Твърдението, че „от две-три бири няма какво да стане“, всъщност може да се окаже фатално в някои ситуации и да ни предизвика редица главоболия, които лесно могат да бъдат избегнати.

Шофиране при умора

Изненадващо или не, умората също има голямо значение. Шофирането когато сте много изморени също не е препоръчително. Статистически данни показват, че шофиране след пет часа сън е също толкова опасно, колкото карането след употреба на алкохол.

Неправилната употреба или неслагането на колан

Неправилната употреба или неслагането на колан по време на шофиране. Освен, че ще ви докара проблеми с органите на реда, неправилното или въобще неслагането на колан по време на шофиране е грешка, която може да коства живота ви при катастрофа.

Най-опасните неща, които НЕ трябва да правите по време на шофиране

Използване на мобилен телефон или друго устройство

Смартфонът е неизменна част от ежедневието на повечето модерни хора и най-вероятно повечето от вас са се „хващали“, че го използват неправилно по време на шофиране. Прочитането на съобщение, изпращане на кратък отговор или дори набирането на телефонен номер отнема от вниманието ни, което само по себе си е опасно.

Шофиране с неизправен автомобил

Дори шофьорът да е в отлично състояние и да не прави изброените грешки по време на шофиране, то автомобилът също трябва да е в добро състояние, годно за условията на пътя. Игнорирането на проблеми или светещи лампи по таблото не вещае нищо добро.

Най-опасните неща, които НЕ трябва да правите по време на шофиране

Хранене по време на шофиране

Това най-вероятно не се смята за голям проблем от повечето хора, но хапването докато шофирате също може да донесе проблеми. Със сигурност отделяте поне едната си ръка от волана, а също така и част от вниманието си от пътя, докато хапвате иначе вкусен сандвич.

Шофиране с прекалено висока или прекалено ниска скорост

Несъобразената скорост е може би най-честата причина за катастрофите по българските пътища. Шофирането с прекалено висока скорост и неспазване на ограниченията е грешка, която всеки е правил, но както знаем това крие своите рискове. На обратния полюс, шофирането с прекалено ниска скорост е също толкова опасно, макар на пръв поглед да не изглежда така.

Най-опасните неща, които НЕ трябва да правите по време на шофиране

Качване на краката на таблото

Това не се отнася за шофьора, а по-скоро за пасажера до него, но качването на краката на таблото по време на движение е абсолютно недопустимо, колкото и удобно да изглежда. При инцидент шансът да направите фатално счупване е голям, без дори да споменаваме airbag-а, който се отваря точно под краката ви, когато те са на таблото.

Предоверяване на системите на автомобила

По-голямата част от новите автомобили вече разполагат с различни системи за контрол на скоростта, следене на дистанцията и дори почти автономни функции. Въпреки това, всички тези системи разчитат на технология, която както знаем все още не е безгрешна и може да ни подлъже. Колкото и удобни да са тези функции, то никога не трябва да им се доверяваме на 100%.

Очакваме да прочетем и вашите предложения за това какво не трябва да се прави по време на шофиране в коментарите.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Калмук

    38 3 Отговор
    Бих добавил високата музика - тотално те изключва от околните шумове и звуци.
  • 2 Преди някой да е умрял

    23 2 Отговор
    Предвид коментарите на пишещите тук, се вижда че въобще не познават системите за сигурност и са склонни да им се предоверяват. Незнайно защо си мислят, че могат да имат пълно доверие на адаптивният круиз контрол да спре, ако в лентата в която се движат по магистралата със 140 километра в час има спрял автомобил, независимо дали е на "буркан" или не и забиването в такъв обект е само патент на Тесла. На практика няма нито един асистент който да спре в такава ситуация, особено ако до преди малко пред вас се е движил друг автомобил и в последния момент заобиколи препятствието.

    Дръжте си очите отворени и не се предоверявайте на системите. 99% е сигурно, че ще се забиете в спрелия обект, защото при високи скорости, спрелите обекти се игнорират от системите за сигурност. Трябва при всяка новина за подобна катастрофа това да се набива в главите на читателите.
  • 3 шофера

    48 0 Отговор
    Най лошото е липсата на интелект на задкормилното устройство. Едно време имаше тестове и за категория "В".
    Сега куцо и сакато с основно образование и дори не можещо да се подписва - яхнало БМВ -то .
  • 4 Display

    27 0 Отговор
    За краката на таблото съм съгласен, като ги качат там и не мога да отлепя очи от тях.......разсейват ме........
  • 5 iDiot

    3 2 Отговор
    Статия от колега за колеги.
  • 6 Komapak

    33 1 Отговор
    Забелязах, че в статията са забравили ровенето в телевизора на централната конзола. Докато си намериш менюто и после подменюто та да си увеличиш топлината например. Колко е по-безопасно това от говоренето по телефон на спикър или през блутут на слушалки? Понеже е вграден в автомобила явно е безопасен, а??? 😀😀😀😀😀

    Коментиран от #10

  • 7 инспектор Дюдю

    24 1 Отговор
    Брaтятa cигaни ди дoтътрят дo 8 клac пoчти нacилa. Дacкaлитe им пишaт трoйки и им извинявaт oтcъcтвиятa мaкaр пo 3 мeceцa дa нe ca cтъпвaли в училищe. И нaкрaя o чудo - cигaнинa cи купил БМВ и фърчи кaтo Шумaхeр пo улицитe . Нa бeнзинocтaнциятa cпирa кaтo в бoкca нa Фoрмулa 1 зa зaрeждaнe и пocлe лудa нaдпрeвaрa за включвaнe в движeниeтo. A кaруцaтa нeрeдoвнa oт вcякъдe. Чудя ce кaк минaвaт прeглeд.
  • 8 премъдри

    20 1 Отговор
    най=големия проблем ни е, че сме нетолерантни на пътя. Ако приемем, че не сме сами и че другите имат същите права като нас, по пътищата че е много по-спокойно
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 А защо да не правиш същото?

    1 8 Отговор

    До коментар #6 от "Komapak":

    Както можеш да говориш на хендсфрито на телефона, по същия начин можеш да говориш и на автомобила. Както виждаш вместо да се ровиш по менютата или пък да въртиш копчета, като за да включиш да ти духа в краката задължително трябва да погледнеш на коя картинка си завъртял копчето, после да настройваш и температурата, като може да ти се наложи да включиш или изключиш и копчето на климатика, просто можеш да кажеш на автомобила "студено ми е на краката" без да отделяш очи от пътя и той да направи останалото. Изгледай клипа от третата минута и половина колко работи можеш да му кажеш без да ти се налага да отлепяш очите от пътя.

    Коментиран от #11, #35

  • 11 Жоре

    13 0 Отговор

    До коментар #10 от "А защо да не правиш същото?":

    Това само на рекламата си го виждал - нали ? Ама гласовото разпознаване разбира ли Български ? Или докато разбере за какво иде реч - ще те метне в някоя канавка.

    Коментиран от #14

  • 12 не трябва

    16 5 Отговор
    лятото да се шофира по чехли и джапанки.

    Коментиран от #13

  • 13 съгласен

    4 15 Отговор

    До коментар #12 от "не трябва":

    Разбира се брато. Трябва да се шофира с Кубинки или гумени ботуши. А пътниците с противогази .
  • 14 Не само съм го виждал

    1 10 Отговор

    До коментар #11 от "Жоре":

    Ежедневно го ползвам и в 95% от случаите ме разбира от първия път. Дори в момента диктувам това мнение на телефона, вместо да кълва по клавиатурата на компютъра или още по-зле по клавиатурата на телефона. Единствено пиша препинателните знаци и поправям някоя друга дума.

    А ако някое приложение не знае български, аз знам и английски, а досега не е имало приложение което да не разпознава английски. Дори моя английски с акцент. Тоест проблемът не е в автомобила или в гласовия асистент, ако ти не можеш да се оправиш с тях. Все едно слушам съседите преди няколко десетилетия, който нямало да се сменят москвича със западен автомобил, защото по тях имало много копчета и не могат да се оправят с чужди езици. Или от по-скоро, че никога няма да си купят смартфон, а ще си карат с телефона с копчета, защото копчетата винаги били на едно и също място

    Коментиран от #16, #25

  • 15 Въпрос

    2 13 Отговор
    Защо ниската скорост да е опасна колкото високата, като при първата излизаш от всякакъв удар, а при втората и да излезеш цял, вътрешните разкъсвания те пращат на оня свят след малко.

    Коментиран от #24

  • 16 Komapak

    6 1 Отговор

    До коментар #14 от "Не само съм го виждал":

    Съгласен ако нямаш френска кола. А пробвай да се разбереш с нея??? 😀Карам стар лексус suv и подобна опция не е предвидена. А как сладко франсетата говорят английски чак ме напушва смях понякога. Ако автомобила ти позволява гласово управление съм съгласен с теб, че в никакъв случай не пречи. Във всички останали случаи е предпоставка за катастрофа. Докато си ровиш по дисплея си изминал 100-200м без реален поглед на пътя и обстановката. Пак зависи много от шофьора, но като знам колко некадърници има на пътя си монтирах едни много сериозни ролбари на буса. Нищо че е незаконно😜 Няма, няма и някой шробва колко ми е здрав теглича...
  • 17 Komapak

    7 1 Отговор
    Реймънд Чандлър беше казал, че ако една шофира добре тя е мнного близо до съвършенството. С годините се убедих, че в пълна степен важи и за мъжете. Чиста статистика и нищо лично към управляващите бмв прим@ти...
  • 18 Допълвам

    6 0 Отговор
    Събличане или обличане на яке или жилетка докато шофирате...

    Коментиран от #20

  • 19 Мюмюн

    8 1 Отговор
    Ас права сичкуту туй-признавам чи ни сам убразцов шафиор. Утгоре на тува хокам, викам, кална устаналити очастници на патя чи зяпат кат утървани и ни мигачи, ни кулегиалнуст пруявяват. Но...саму идно нещу не правя докат карам, и то е че ни давам на мойто жина да гу ла.па и лигави докат шуфирам. То бива кеф, ама упасну си е-кат иди време за фърляне и ни пат са вижда, ни дарвета, ни нищу. Тай чи-ни са занимавайти сас туй, щот някуе дарво на патя ша ви познай и хелбете ша влизати у статистиката за птп по...неизвестни причини. Ана.дън.му?
  • 20 Komapak

    11 0 Отговор

    До коментар #18 от "Допълвам":

    То и да си спрял на място си е мисията невъзможна... Още едно допълнение. Не шофирайте след или по време на скандал с жена си. Маса глупости съм правил поради тази причина. Със сигурност е грешка на растежа, но никой не се е родил научен. Въпроса е че докато се научиш, понякога е прекалено късно.
  • 21 ПЕТКО

    4 0 Отговор
    Това с краката на таблото и гримирането е ХИТЪР СЕЛСКИ "трик". Показва не подозирани умения. Голям смях!
  • 22 така е

    9 2 Отговор
    Бг шофьорът не знае за какво е дистанцията. Кара близо до багажника на предния, както е гледал при ескортите и във филмите. Правилото за дясностоящ е абсолютно неприложимо и неизвестно. Моторите са с тотално предимство и трябва да бъдат пазени въпреки, че карат в постоянно нарушение-скорост ,предимство, изпреварване в лентата в която нагло върви автомобил, който забива спирачки и дава предимство на царя на пътя.Е има и много малко изключения.
  • 23 оня с коня

    1 1 Отговор
    Изброява Авторът куп неща които не прябва да се правят според него,но пропуска НАЙ-ВАЖНОТО- че Всяко нещо е добро,когато свършва добре!
  • 24 Защото

    7 1 Отговор

    До коментар #15 от "Въпрос":

    си причинител на ситуации за ПТП! Над 90% от ситуациите се предизвикват именно от някой движещ се с ниска скорост! Това трябва да го осъзнаете! Ниската и неравномерната скорост, предизвикващи колони зад вас, са враг номер 1! Имали колона зад теб, а пред теб никой, ти си изключително опасен и пречиш! Ако всеки се постарае да не пречи, ще намали ПТП в пъти! Ако има причина да се влачиш, може просто да отбиваш от време на време, за да не образуваш колони зад теб и да пречиш!
  • 25 Бай Шиле

    0 2 Отговор

    До коментар #14 от "Не само съм го виждал":

    Стига си се правил на интересен.
  • 26 Mecedes

    0 1 Отговор
    Да повечето хора който изминаваме по повече км в годината допускаме едни и сущи грешки.Играем игри на таблета докато шофираме или четем книга,судоку и т.н. но при 1 аварийна сутиация след 100-200 ракия с някоя биричка може и системата да не спре.

    Коментиран от #29

  • 27 Бай Шиле

    4 1 Отговор
    Една от грешките които аз допускам е,че се амбицирам да покажа на някой неизвестен шофьор,че съм по добър от него.Не го правете въпреки ,че в това има някакво удоволствие. Ако попаднете на равен или по добър и двамата ставате глупаци на пътя.

    Коментиран от #31, #36

  • 28 Бмв

    2 2 Отговор
    Най ме кефят селските пичове с пасатите и фордовете.Като ме видят с бмв то и все се напъват да ми се докажат колко им върви колата,но вдигат до 180-190км/ч и се отказват.

    Коментиран от #30, #32

  • 29 Komapak

    0 0 Отговор

    До коментар #26 от "Mecedes":

    Градско може би. Карам предимно огромни разстояния и тествам колко рок може да понесат колоните. Два пъти са отказвали 😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀
  • 30 Komapak

    2 0 Отговор

    До коментар #28 от "Бмв":

    Нищо лично но не си виждал сериозен шофьор със сериозна машина. Последно ме глобиха 600 евро защото мацките в колата ми се видяха "рибки" то пък след 50км се оказаха полицайки. Как да кажа..... Мацките бяха готини.... Заслужаваше си 😜
  • 31 Komapak

    1 1 Отговор

    До коментар #27 от "Бай Шиле":

    Да, но е забавно и интересно когато и двамата сте добри. Това важи само по завоите обаче където е важен мсйсторлъка . На магистрала по-добрата машина дърпа много бързо и след 300м губиш интерес. През 90те един реши, че е по-бърз от буса ми, който беше празен. На правата ме изчака и вдигна палец. Последно карах преди 10 мсеца бус пежо, чисто нов 165 коня. Ами.. Изтребител ако е празен. Говоря за максималния размер с огромно челно съпротивление. Имайте респект към останалите на пътя. Когато не бързам умишлено давам десен мигач и казвам, давай ти си. Някои благодарят с аварийки, други, не. Въпрос на разбирателство на шътя.
  • 32 А пък

    1 1 Отговор

    До коментар #28 от "Бмв":

    аз винаги се чудя, какво ли печели един комплексар, който си мисли, че марката кола, го прави някой, а се оказва пак никой!
  • 33 qwerty

    0 0 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Предоверяване на системите на автомобила - много правилно. Лятото някаква кака ударила отзад сестра ми във Варна с последен модел Мерцедес и треперейки и казала: Тя колата трябваше само да спре ама....
  • 34 Мустафа

    1 0 Отговор
    Допълвам - зяпане по чужди жени по време на шофиране !
  • 35 Boxer EZ 3.0

    2 0 Отговор

    До коментар #10 от "А защо да не правиш същото?":

    На старите коли, контролираш всичко без да отделяш поглед от пътя. Ръцете ти знаят къде са копчетата и даже на коя степен е включен вентилатора.
    Когато караш колата няколко години, я опознаваш и тя става като част от тебе.
    Контролът ти е пълен и реагираш инстинктивно, ако се наложи.
    Новите, като при всяка електроника, някой път работи, а някой път - не. И никой не може да ти каже защо.
    За туй предпочитам да карам стара, но позната кола, отколкото нова, дето не знам какво ще й щукне и кога!
  • 36 васик атанасова

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "Бай Шиле":

    ама ако ти се вържат
    има хора не се състезават а си карат нормлано
  • 37 Goji

    0 0 Отговор
    Телефонистите са най- опасни и най-масови (изключвам тия с над 2 промила и на ЛСД)
  • 38 Чужденец

    0 0 Отговор
    На мен ми е забавно как шофьорите в България постоянно имат "развалени" коли последен модел и са все на аварийни в дясна лента. Допълнително не се гледа масово маркировката или се опитва да се тарикатства като от лентата за ляв завой прашат на право. Липсва всякаква култура на пътя като цяло. Така че сума сумарум, най-опасното по време на шофиране е непознаването на правилника за движение по пътя от шофьорите и тарикатстването :)