Last news in Fakti

13 Февруари, 2022 12:09 59 500

Избягвайте употребявани коли с тези "екстри" (ЧАСТ I)

  • употребявани автомобили-
  • екстри-
  • оборудване
Избягвайте употребявани коли с тези "екстри" (ЧАСТ I) - 1

Показваме ви един списък с екстри и допълнително оборудване, които в много от случаите вкарват автомобила в графата "непрепоръчителни" при повторна покупка. С други думи това са технически решения, които могат да усложнят живота на собственика на автомобил. Ето и кои са те.

Преселективни скоростни кутии

Избягвайте употребявани коли с тези "екстри" (ЧАСТ I)


Т.нар. преселективни трансмисии не харесват много българските условия. Концернът VAG стана пионер в в тези скоростни кутии, а първите опите винаги са трудни. На Volkswagen им отне почти шест години, за да се настроят прецизно тези кутии. Най-големите фенове на преселективните кутии са VAG и Ford. При Volkswagen такава кутия се нарича DSG (или S-tronic в случая на Audi). Първите шестстепенни DSG с потопен в масло съединител често бяха измъчвани от преждевременна повреда на мехатронния блок за управление.

При седемстепенната, така наречената "суха", DSG кутия, към мехатрониката бяха добавени проблеми с фрикционните съединители. Преждевременното износване на съединителя се наблюдава и при трансмисията Ford Powershift, макар и по-рядко, отколкото при DSG-тата. Интересното е, че проблемите се появяват след няколко години, точно когато колите идват у нас. Освен това такива трансмисии не обичат шофирането в натоварен трафик и още повече зимата, когато се случва редовно приплъзване. Тези трансмисиите обаче бяха усъвършенствани през годините.

Ако говорим за същия DSG - шестстепенната скоростна кутия беше основно модифицирана до 2010 г., след което нейната надеждност достигна ново ниво. „Сухият“ DSG със седем скорости също беше модернизиран (преработени бяха съставът на фрикционните съединители и видът на маслото) и от 2013 г. тази трансмисия ве е много по-надеждна. И все пак, когато избирате кола с преселективна кутия, си струва да проведете задълбочена диагностика - в противен случай ремонтът ще струва доста.

Корейците също се увлякоха с преселективни кутии - такива трансмисии, наречени DCT, се появиха на някои модели на Kia и Hyundai. Но тази трансмисия е твърде "млада", за да говорим за нейната надеждност.

Даунсайзинг двигатели

Избягвайте употребявани коли с тези "екстри" (ЧАСТ I)


Характерна особеност на последните години е появата на голям брой двигатели с малък работен обем, оборудвани с турбокомпресор. Малки двигатели с компресор се предлагат както в премиум марки, така и в много бюджетни автомобили. Например много модели на Ford, както и познатите Logan/Sandero. С такива двигатели се спестяват тегло, пространство, намалява се разходът на гориво. И това е грижа за околната среда. Но въпреки това тези агрегати са непрепоръчителни. В много случаи консумацията им не се различава много от апетита на атмосферни двигатели със същата мощност, но с по-голям обем.

Към това се добавя и не най-високата надеждност. Малките турбо двигатели, дори при идеални условия, рядко ще изминат повече от 250 хиляди километра. Разход на масло от един литър на 1000 км са често срещано явление. Директното впръскване на горивото пък поставя много високи изисквания към качеството на горивото. Минималното ниво на маслото веднага ще повлияе на ресурса на турбината.

С други думи, всяко най-малкото отклонение от внимателната експлоатация драстично намалява и без това малкия живот на двигателя. Това без да броим факта, че много двигатели имат редица собствени "детски болести". Като например проблеми с разтягането на веригата на двигатели от серия EA111 от същия Volkswagen. Излишно е да казваме, че съвременните турбо двигатели с директно впръскване неремонтопригодни, когато става дума за основен ремонт.

Дизели с помпа-дюза

Избягвайте употребявани коли с тези "екстри" (ЧАСТ I)


Дизелите със т.нар. система помпа-дюза са също толкова взискателни към горивото, колкото и техните колеги със системата Common Rail. Но един пиезо инжектор е два пъти по-скъп. Тези двигатели се ползват от VW, BMW и други, но масовото им производство спира някъде около 2010 година.

Като правило съвременните турбодизели са оборудвани със система за впръскване на Common Rail и по никакъв начин не отстъпват по надеждност (или дори обратно) на своите бензинови съвременници. Така че именно те са за предпочитане, ако сте се ориентирали към кола с дизелов мотор

Пневматично и хидропневматично окачване

Избягвайте употребявани коли с тези "екстри" (ЧАСТ I)


Въздушното окачване наистина не обича мръсотия, каквато има много по нашите пътища. Ако цилиндрите не са оборудвани със защитни капаци, пътният абразив бързо ще ги съсипе. Ремонтът вероятно ще струва много. Хидропневматичното окачване Hydractive е отличителен белег на Citroen още от легендарния DS. Возията с такова окачване е забележителна, но повредите не са рядкост, а ремонтите са много скъпи. Помпата също може да се повреди. При автомобили с голям пробег (над 150 хиляди км) през зимата се случва елементите на окачването просто да замръзнат и тялото остава в спуснато състояние, докато се загрее.

За да удължите живота на всяко въздушно окачване, е задължително да го миете редовно (ако можете да се доближите до него). И когато купувате, не пестете време и пари за диагностика. В противен случай ремонтът на "пневматиката" ще ви излезне солен.

ЧАСТ II



Свързани новини