Last news in Fakti

15 Септември, 2001 00:00 3 571 1

Сделано in Russia

  • lada-
  • lada roadster

С разпадането на Великата Съветска Социалистическа Империя много хора отправиха взор към най-крупния производител на “източни” возила - гигантът АвтоВаз. Малцина вярвяха, че след краха на плановата икономика, руският концерн ще успее някога да се оттърси от носталгията по изгубените сигурни пазари. Някои пък стигнаха и по-далеч, предвещавайки скорошния крах на мастодонта. Времето обаче опроверга скептиците, тъй като братушките не само оцеляха, но в последно време правят и сериозни опити да загърбят скучното минало на автомобилите с емблемата на Lada.

Последното смело начинание на концерна се нарича Lada Roadster, а срокът, в който е изработен прототипът, би изумил всеки, запознат с прословутата руска “тромавост”. Точно осем месеца са необходими на Сергей Нужни и неговия екип да завършат студията, като при това работят с твърде оскъден бюджет и в отсъствие на необходимите материали. Всъщност задачата поставена им от фирменото ръководство е да създадат компактен роудстър на базата на поостарелия прототип ВАЗ-1119 “Калина”.

Първоначално разработването на проекта започва с уточняването на техническите подробности. Именно тогава става ясно, че при спортиста базата трябва да бъде намалена до 150 мм. В основни линии са скицирани оборудването и външния вид на новака. За да спестят време и средства руснаците се отказват от изработката на предварителен макет и пристъпват директно към работа “на място”. В крайна сметка по този начин те получават не безполезен прототип, а реална и “жизнена” студия.

Доста от компонентите в руския спортист са заимствани и от други колеги. Панелният прибор е познат на широката публика от “обзавеждането” на ВАЗ-1118. Оформлението на предното стъкло пък се родее с дизайна на това при ВАЗ-2110. Специфичната конструкция на вратите пък има доста сходства с тези при Alfa Romeo GTV.

Първоначално дизайнът на Lada Roadster е предвиден като почти точно копие на “Калина”, но тогава се вижда, че скоростният автомобил започва да прилича повече на малолитражно корейско возило. Тогава екипът получава разрешение да избере желания от него външен вид за роудстъра. Именно така се ражда скосената задница и “плоската” предна част, като в общи линии руснаците съумяват да придадат на своята разработка необходимата доза агресия и очарование.

Теглото на руснака също е прилично - 900 килограма. Под предния капак пък е разположен двулитров мотор, познат на повечето от ВАЗ-21203. Двигателят гарантира мощност от 106 конски сили. Стрелката на скоростомера достига високи за руските стандарти стойности, но едва ли ще бъде в състояние да впечатли широката публика. Максималната скорост остава в границите на скромните за съвременната автоиндустрия 200 км/ч. Ускорението от 0 до 100 км/ч пък отнема девет секунди.

Основният чар на роудстъра остава скриването и изваждането на твърдия покрив - технология явно копирана от возилата с емблемата на Mercedes. Като цяло обаче техническото оборудване на спортната студия си остава стандартно. Ка­то за руски автомобил.

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 az

    7 0 Отговор
    браво,руснаците напредват.Бързо и славно!!!