Сред родните автомобилисти битува мнението, че моторната спирачка вреди на двигателя и трансмисията. Експертите обаче категорично не са съгласни с това твърдение. Недостатъци на този способ наистина могат да се намерят, но те са свързани повече с безопасността.
При спиране с двигателя спирачните светлини на автомобила не светват. Подобна маневра може да бъде изненада за другите участници в движението. Още един от недостатъците е свързан с неправилният избор на предавка и грубата работа с педала на съединителя. Особено при автомобил с предно предаване, има опасност от поднасяне и дори от завъртане около предната ос.
При грубо спиране с двигателя с грешен избор на предавка и рязко отпускане на съединителя, натоварванията върху задвижването на ангренажната предавка - ремък или верига - се увеличават значително. При неумело изпълнение те могат дори да се скъсат и в резултат на това да се стигне до скъпи ремонти на мотора.
Повишеният вакуум във всмукателния колектор по време на спиране с двигателя може да доведе до намаляване на налягането на уплътненията и засмукване на неотчетен въздух. Това е възможно само при двигатели, които вече са „уморени“ и изискват внимание.
За да не се стига до нежеланите последствия, описани по-горе ето и няколко съвета за това как да спирате с моторната спирачка. Алгоритъмът на действията по време на спиране с двигателя на кола с механична трансмисия е прост. Например виждате червен светофар пред вас на достатъчно разстояние. В този случай можете да освободите педала за газ и да продължите да се движите, докато скоростта на двигателя и скоростта на пътя ви позволят да превключите на по-ниска предавка. Предавките се превключват надолу стъпка по стъпка и скоростта на автомобила пада плавно. Ако е необходимо, колата може да бъде спряна напълно чрез натискане на педала на спирачката и натискане на съединителя.
Ще трябва обаче да действате различно при аварийно или спортно спиране. В този случай спирането на двигателя се комбинира с работата на спирачния педал - спирачната ефективност се увеличава до максимум, тъй като част от енергията гаси двигателя. При превключване на по ниска предавка, някои състезатели използват техника за изравняване на оборотите чрез контролирано подаване на газ. Това помага за по-леко превключване на по-ниска предавка и облекчава на напрежението върху синхронизатора и трансмисията, като в същото време предотвратява рязкото изместване на теглото на автомобила към предната ос и намалява вероятността от блокиране на колелата.
Моторна спирачка при автомобили с автоматична трансмисия
А ето и какво трябва да правим ако искаме да използваме моторната спирачка при автомобили с автоматична трансмисия. Моторното спиране е възможно и при превозни средства, оборудвани с автоматична скоростна кутия. По правило при автомобили с автоматик спирането на двигателя е по-малко ефективно, отколкото при моделите с механика, но също така може да се направи.
Когато свалите крака си от педала на газта, колата ще намали скоростта. Когато скоростта пада, електрониката самостоятелно ще избере подходящата предавка и ще превключи надолу в желаната последователност. С други думи при автоматик просто трябва да държите лоста в режим D и да отпуснете газта.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Име
Коментиран от #2
15:03 18.04.2022
2 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #1 от "Име":
Защо автоматика да се оставя на "D" , когато може да се премине на режим за ръчна смяна на предавките (символа е в зависимост от кутията)‼️А какъв е ефекта на моторна спирачка за мотор 0,9-1,1 при слизане по Шипка или дори Витиня ❓
Иначе, да . Добре е да има повече статии за обеазоване , ама не в стил "BG мама"‼️
Коментиран от #42
15:12 18.04.2022
3 Гоуст
15:13 18.04.2022
4 Хе хе
Товари гумените зъбци на ангренажа в обратната посока - нали знаете, като късате тел без клещи как клатите. Подобно е.
Товари и зъбците на скоростната по подобен начин.
Буталата се движат от теглителна, а не от бутателна сила. В дългосрочна перспектива ще почне да ясде масло по-бързо.
Докато не ми припуши лятото по слизанията от Беклемето, предпочитам само на накладки. 30 лв са и ги сменям за половин час.
Е, знайте, че има и такъв начин за спиране, който няма нормална ръчна, а новите изгъзиви.
15:16 18.04.2022
5 Гоуст2
Коментиран от #15, #33
15:21 18.04.2022
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Пилот на Ферари
При карбураторните автомобили правилото беше - с която скорост качваш наклота , с нея се спускаш обратно .
Коментиран от #9
15:29 18.04.2022
8 Калмук
15:33 18.04.2022
9 Психo от Курило
До коментар #7 от "Пилот на Ферари":
Малко не ми е ясно какво точно си написал, там нещо си карбуратор. Моторна спирачка в смисъл пестене на накладки е едно и моторна спирачка в смисъл спиране заради неизправност екстремно така да се каже е съвсем друго. Ако виждам от далече, че свети червено пускам газта и свалям най-много една надолу. Ако положението е " ...си е ма ма та", тогава 3-та и надолу (ако има време де) . При дизелите моторната е много по-ефективна.Коментиран от #12
15:42 18.04.2022
10 Моторна спирачка
Това за което се пише тук се нарича - използване на спирачната сила на двигателя....
16:03 18.04.2022
11 Спирачна сила на двигателя
За автоматичните п.к. / съвременните механични п.к. с "роботизирано" управление (например ДСГ) може да се използва принудителното "сваляне" на предавки при наличието на ръчен режим и предварително избран такъв, но какво става ако кутията има т.нар. eco-roll режим и по съвет на автотите на статията я оставим на режим D и чакаме тя сама да си свали предавките???
16:11 18.04.2022
12 Пилот на Ферари
До коментар #9 от "Психo от Курило":
Когато си на път без наклон , така или иначе като си махнеш крака от газта автомобила намалява . Обаче при спускане по таклон нещата не са точно така със съвремените автомобили .Ако си карал автомобил с карбуратор от типа на Голф 2 тогава ще разбереш какво съм писал и какво е моторна спирачка .
А иначе за това при някои от сегашните автомобили има асистент за спускане по наклон .
Коментиран от #32
16:33 18.04.2022
13 Бре
Коментиран от #35
16:35 18.04.2022
14 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
16:40 18.04.2022
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Флинстоун
18:48 18.04.2022
18 Поредния
Коментиран от #19, #43
20:00 18.04.2022
19 Е да де
До коментар #18 от "Поредния":
Дискове лято не се кривят, освен ако ги не закалиш на автомивка веднага, щом си спуснал. За да е чиста и измита талигата. Или в някоя локва при дъжд. Консуматив са дисковете, заедно с накладките.Но и така да е, пристъргване 20 лв на диск, нов диск 60 лв масовка. А късан ангренаж - общо от 2000лв нагоре резултата.
20:07 18.04.2022
20 Поредния
Коментиран от #21
20:16 18.04.2022
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Пабло
21:00 18.04.2022
23 Трън
07:50 19.04.2022
24 3-фазния
1. За да има обороти т.е. добро мазане в двигател + налягане в спирачки и хидравлика. Иначе на празни обороти при рязко спиране може да изгасне, да се втвърди спирачния педaл и да изчезне сервото на волана - става опасно!
2. За да не прегреят спирачки и при внезапна нужда да ги няма.
3. При инжекциона разходът по време на двигателна спирачка е 0. Спира притока на гориво при отпусната газ и високи обороти.
МИНУС - при висок вакуум вкарва масло в горивната камера и почва да пуши. Затова минаваме на коли на ток - хем пълнят батерията при всяко спиране и спускане, хем отзад не прави облаци и не вони на гняс.
Коментиран от #25, #34
10:50 19.04.2022
25 2-фазния
До коментар #24 от "3-фазния":
И от къде го вкарава това масло при технически изправен ДВГ с изнсоване на буталните пръстени в нормата???През клапаните ли? :))))
13:14 19.04.2022
26 авто
15:00 19.04.2022
27 Ник
18:44 19.04.2022
28 Ник
18:49 19.04.2022
29 Желев
Коментиран от #30
22:24 19.04.2022
30 Шофьорът
До коментар #29 от "Желев":
Много си прав. моторни спирачки имат само камионите . Ма кой да знае. Всеки се прави че разбира23:10 19.04.2022
31 123
23:51 19.04.2022
32 До пилота
До коментар #12 от "Пилот на Ферари":
Това за което си споменал DAC (Downhill assist Control) е съвсем друго нещо. Използва се при заледен път, при спускане, с много ниска скорост. При автоматик автомобилите, за да можеш да включиш DAC, също така трябва да си на най-ниската "предавка" - "L".00:20 20.04.2022
33 Гоуст
До коментар #5 от "Гоуст2":
Аман от отворени "разбирачи". Почти съм сигурен, че съм по-възрастен от теб. По-високо образован. Технически по-грамотен, и всичко по-....И да си знаеш и ТИ да не се излагаш- автоматичните трансмисии НЕЗАВИСИМО от вида им имат ограничаване( или принудително включване) на по-ниска предавка. И това ВИНАГИ става с "бутане" на скоростният лост или " перата" на волана.И ефекта е абсолютно същият като при механична трансмисия. А за "дърти" като тебе , които явно никога не са карали автомати, на съвременните коли не се "бута" селектора, а се върти.04:42 20.04.2022
34 САП
До коментар #24 от "3-фазния":
"Законът забранява движение по инерция. Спуска се САМО на скорост:"Я дай кой закон го пише това.
Коментиран от #36, #37
09:19 20.04.2022
35 Амо
До коментар #13 от "Бре":
Ето го бре,появи се под № 26. Нема да ти липсва.11:30 20.04.2022
36 Шатун
До коментар #34 от "САП":
Явно не си чел закона.11:32 20.04.2022
37 Жигле
До коментар #34 от "САП":
Вземи да прочетеш закона и ще видиш къде го пише.На много места по родните пътища имаше предупредителни табели с надпис, Да не се кара по инерция.Да се влючи подходящата предавка.Коментиран от #38
11:38 20.04.2022
38 Моско
До коментар #37 от "Жигле":
Е дай да видим къде в ЗДВП го пише де???Това беше препоръчително за по-старите генерации леки коли и особено за товарни/лекотоварни коли....
При камиони/автобуси е съвсем различно и дори при такива с механични кутии не се прави, защото остават без мазане....да не говорим, че при спускане - "изпуснат" ли ги, може и да нямат "хващане" след това...
По-скоро може да си виждал надписи "Продължително спускане по наклон - моля преминте на по-ниска предавка"...
По твоята логика, повечето каращи по-съвременни МПС-та с автоматични / роботизирани кутии са в нарушение и то поставени в такова от самия производител на МПС-то, след като много от тях са с ф-ята Еко-Рол при движение по равен участък / спускане по наклон на предавка, без подаване на газ....
Коментиран от #40
13:14 20.04.2022
39 Klasika
18:25 20.04.2022
40 Драган
До коментар #38 от "Моско":
Не съм прочел в ЗДВП да има написано да не се кара по инерция, но наистина има такива табели.Специално тази е на Айтоски проход в посока Айтос. Препоръката е главно поради продължителното спускане, което предстои.
По този наклон се спускам с Фиат Пунто 1.1 бензин на 5 предавка без да натискам спирачка.
Не съм си и помислял да изключвам от скорост, понеже колата ми е лека и по наклони бързо се ускорява.
Коментиран от #41
08:49 21.04.2022
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Кракра
До коментар #2 от "Б А Й Х @ Й ‼️":
Едната ми кола е автоматик, но има възможност и за ръчна смяна на предавките.В книжката на колата изрично пише никога да не се ползва моторна спирачка с ръчно превключване на по-ниска предавка.
22:48 29.04.2022
43 Харпо
До коментар #18 от "Поредния":
В движение "първа и задна" не се включва.Така правеше оня големия "състезател" Илия Чубриков,като види,че губи.После се оправдава,че му се скапала колата.
22:17 07.05.2022