Last news in Fakti

18 Април, 2022 14:56 29 615 43

Какво е "моторна спирачка" и как да прилагаме този метод правилно (ЧАСТ II - недостатъци)

  • моторна спирачка-
  • съвети

Те са свързани основно с безопасността

Какво е "моторна спирачка" и как да прилагаме този метод правилно (ЧАСТ II - недостатъци) - 1

ЧАСТ I - Предимства

Сред родните автомобилисти битува мнението, че моторната спирачка вреди на двигателя и трансмисията. Експертите обаче категорично не са съгласни с това твърдение. Недостатъци на този способ наистина могат да се намерят, но те са свързани повече с безопасността.

При спиране с двигателя спирачните светлини на автомобила не светват. Подобна маневра може да бъде изненада за другите участници в движението. Още един от недостатъците е свързан с неправилният избор на предавка и грубата работа с педала на съединителя. Особено при автомобил с предно предаване, има опасност от поднасяне и дори от завъртане около предната ос.

При грубо спиране с двигателя с грешен избор на предавка и рязко отпускане на съединителя, натоварванията върху задвижването на ангренажната предавка - ремък или верига - се увеличават значително. При неумело изпълнение те могат дори да се скъсат и в резултат на това да се стигне до скъпи ремонти на мотора.

Повишеният вакуум във всмукателния колектор по време на спиране с двигателя може да доведе до намаляване на налягането на уплътненията и засмукване на неотчетен въздух. Това е възможно само при двигатели, които вече са „уморени“ и изискват внимание.

Какво е "моторна спирачка" и как да прилагаме този метод правилно (ЧАСТ II - недостатъци)

За да не се стига до нежеланите последствия, описани по-горе ето и няколко съвета за това как да спирате с моторната спирачка. Алгоритъмът на действията по време на спиране с двигателя на кола с механична трансмисия е прост. Например виждате червен светофар пред вас на достатъчно разстояние. В този случай можете да освободите педала за газ и да продължите да се движите, докато скоростта на двигателя и скоростта на пътя ви позволят да превключите на по-ниска предавка. Предавките се превключват надолу стъпка по стъпка и скоростта на автомобила пада плавно. Ако е необходимо, колата може да бъде спряна напълно чрез натискане на педала на спирачката и натискане на съединителя.

Ще трябва обаче да действате различно при аварийно или спортно спиране. В този случай спирането на двигателя се комбинира с работата на спирачния педал - спирачната ефективност се увеличава до максимум, тъй като част от енергията гаси двигателя. При превключване на по ниска предавка, някои състезатели използват техника за изравняване на оборотите чрез контролирано подаване на газ. Това помага за по-леко превключване на по-ниска предавка и облекчава на напрежението върху синхронизатора и трансмисията, като в същото време предотвратява рязкото изместване на теглото на автомобила към предната ос и намалява вероятността от блокиране на колелата.

Моторна спирачка при автомобили с автоматична трансмисия

А ето и какво трябва да правим ако искаме да използваме моторната спирачка при автомобили с автоматична трансмисия. Моторното спиране е възможно и при превозни средства, оборудвани с автоматична скоростна кутия. По правило при автомобили с автоматик спирането на двигателя е по-малко ефективно, отколкото при моделите с механика, но също така може да се направи.

Когато свалите крака си от педала на газта, колата ще намали скоростта. Когато скоростта пада, електрониката самостоятелно ще избере подходящата предавка и ще превключи надолу в желаната последователност. С други думи при автоматик просто трябва да държите лоста в режим D и да отпуснете газта.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 23 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Име

    66 3 Отговор
    Много е добре да се използва моторната сипрачка, но правилно, както е описано в саттията и да не се допускат споменатите грешки. Поздравления за такива материали - младите шофьори дори не са чували за такъв метод и как да чуят, като в школите не ги учат. Те на какво ли ги учат де.

    Коментиран от #2

  • 2 Б А Й Х @ Й ‼️

    27 7 Отговор

    До коментар #1 от "Име":

    Защо автоматика да се оставя на "D" , когато може да се премине на режим за ръчна смяна на предавките (символа е в зависимост от кутията)‼️
    А какъв е ефекта на моторна спирачка за мотор 0,9-1,1 при слизане по Шипка или дори Витиня ❓
    Иначе, да . Добре е да има повече статии за обеазоване , ама не в стил "BG мама"‼️

    Коментиран от #42

  • 3 Гоуст

    26 3 Отговор
    При автоматичните трансмисии "буташ лоста" на по-ниска предавка, точно както се прави при механичните трансмисии.
  • 4 Хе хе

    14 39 Отговор
    Моторът като спирачка:

    Товари гумените зъбци на ангренажа в обратната посока - нали знаете, като късате тел без клещи как клатите. Подобно е.

    Товари и зъбците на скоростната по подобен начин.

    Буталата се движат от теглителна, а не от бутателна сила. В дългосрочна перспектива ще почне да ясде масло по-бързо.

    Докато не ми припуши лятото по слизанията от Беклемето, предпочитам само на накладки. 30 лв са и ги сменям за половин час.

    Е, знайте, че има и такъв начин за спиране, който няма нормална ръчна, а новите изгъзиви.
  • 5 Гоуст2

    24 13 Отговор
    ,,буташ,, колега ама ефекта не е същия като при механичната. Явно си доста младо перелчкенденце което кара само ,,автомат,, и много разбираот ,,бутане,, Както си го написал ,по скоро изглежда ,пе ти ,,буташ,, масло!!!! Съвет от дъртия да ти дам, пък ако искаш приеми ако не продължавай да си ,,буташ,, докат не се ,,бутнеш ,, някъде. С автоматик, когато знаеш какви са условията на пътното платно, и ти се наложи да ползваш моторната спирачка много внимавай. По добре предварително смени режима на работа на кутията и после си ,,бутай,, Не ползвай думата ,,бутам,, щот някъде яко ще ,,буташ,, ама цялата кола. Ползвай думата ,, преминаване на ниска предавка,, Така ше звучиш по компетентно . Ако не си мълчи-така пък ше изглеждаш по интелигентно!!!Лек и безавариен път!!!

    Коментиран от #15, #33

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Пилот на Ферари

    14 24 Отговор
    Бе то хубаво ама това важи в най голяма степен при автомобилите с карбуратори . Едно време се получаваше с Ладите и Фолксвагените с карбуратор / Голф 2 / . Я пробвайте сега по наклон да ползвате моторна спирачка , че и да превключвате . Да не говорим пък за скорости като 1 и 2 .

    При карбураторните автомобили правилото беше - с която скорост качваш наклота , с нея се спускаш обратно .

    Коментиран от #9

  • 8 Калмук

    3 27 Отговор
    А нещо за феродото на съединителя при моторна спирачка ?
  • 9 Психo от Курило

    19 3 Отговор

    До коментар #7 от "Пилот на Ферари":

    Малко не ми е ясно какво точно си написал, там нещо си карбуратор. Моторна спирачка в смисъл пестене на накладки е едно и моторна спирачка в смисъл спиране заради неизправност екстремно така да се каже е съвсем друго. Ако виждам от далече, че свети червено пускам газта и свалям най-много една надолу. Ако положението е " ...си е ма ма та", тогава 3-та и надолу (ако има време де) . При дизелите моторната е много по-ефективна.

    Коментиран от #12

  • 10 Моторна спирачка

    48 1 Отговор
    А реално моторна спирачка е съвсем друг тип допълнително ус-тво забавящо оборотите на двигателя ч/з накратко казано спиране на притока на гориво и потока изгорели газове с цел намаляване на честотата на въртене на коляновия вал и респективно водещо до намаляване на скоростта на дв-е в повечето случаи при спускане по наклон, който се използва основно при товарните автомобили/автобуси с дизелов ДВГ...
    Това за което се пише тук се нарича - използване на спирачната сила на двигателя....
  • 11 Спирачна сила на двигателя

    12 2 Отговор
    Отделен е въпроса, че дори и при предно/задно/4х4 задвижване при неправилно боравене и прекаляване с оборотите при сваляне на предавките в низходящ ред, хлъзгава настилка и рязко отпускане на педала на съдениеля без правилна преценка и изравняване на оборотите на предавателната кутия и двигателя (с т.нар. подаване на "междинна газ") се получават "камшици", завъртания и т.н. изпускания...да не говорим, че при "пренадъхване" съвсем спокойно може да се случи и на суха настилка...
    За автоматичните п.к. / съвременните механични п.к. с "роботизирано" управление (например ДСГ) може да се използва принудителното "сваляне" на предавки при наличието на ръчен режим и предварително избран такъв, но какво става ако кутията има т.нар. eco-roll режим и по съвет на автотите на статията я оставим на режим D и чакаме тя сама да си свали предавките???
  • 12 Пилот на Ферари

    5 12 Отговор

    До коментар #9 от "Психo от Курило":

    Когато си на път без наклон , така или иначе като си махнеш крака от газта автомобила намалява . Обаче при спускане по таклон нещата не са точно така със съвремените автомобили .

    Ако си карал автомобил с карбуратор от типа на Голф 2 тогава ще разбереш какво съм писал и какво е моторна спирачка .
    А иначе за това при някои от сегашните автомобили има асистент за спускане по наклон .

    Коментиран от #32

  • 13 Бре

    13 0 Отговор
    Чудо,нема го оня който под всека статия пише,че по тъпа не е чел.

    Коментиран от #35

  • 14 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    7 1 Отговор
    Необходимо е да знаете,че при ситуация в,която имате избор....Да счупите скоростната кутия или човек да ........ за предпочитане е двигателят!Младите шофьори би трябвало да не пускат на 4 или 5 та ,а на моторна 3та!
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Флинстоун

    12 5 Отговор
    Това е само за самосвали и автобуси, всички знаят че най-безопасно се спира с пети.
  • 18 Поредния

    15 2 Отговор
    В движение "първа и задна" не се включва! А при спиране само с педала на спирачките освен изпичането на накладки се КРИВЯТ и дискове. Всеки си избира начина на убиване "на скоростта."МАЙСТОРИ и РАЗБИРАЧИ" много.

    Коментиран от #19, #43

  • 19 Е да де

    5 14 Отговор

    До коментар #18 от "Поредния":

    Дискове лято не се кривят, освен ако ги не закалиш на автомивка веднага, щом си спуснал. За да е чиста и измита талигата. Или в някоя локва при дъжд. Консуматив са дисковете, заедно с накладките.

    Но и така да е, пристъргване 20 лв на диск, нов диск 60 лв масовка. А късан ангренаж - общо от 2000лв нагоре резултата.
  • 20 Поредния

    10 1 Отговор
    Не обичам да споря, нито да давам "акъл" щом не ми искат. Споделям опит от практиката си. Всеки сам избира как да "кара" и как да спира!

    Коментиран от #21

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Пабло

    19 0 Отговор
    "Във всмукателния колектор се получава силен вакуум, който потиска енергията на буталата" Това просто не е вярно! Спирачният момент се получава от налягането в цилиндрите на двигателя, който започва да работи като компресор.Дизеловият двигател като няма дроселова клапа,как става работата??!
  • 23 Трън

    5 3 Отговор
    Автора вероятно никога не е карал кола. 1. При автомобили с предно предаване при отпускане на газта може да се завъртим! Глупост. 2. Като върнеш газта на автоматик автомата включва скоростите нагоре, на надолу.
  • 24 3-фазния

    7 4 Отговор
    Законът забранява движение по инерция. Спуска се САМО на скорост:
    1. За да има обороти т.е. добро мазане в двигател + налягане в спирачки и хидравлика. Иначе на празни обороти при рязко спиране може да изгасне, да се втвърди спирачния педaл и да изчезне сервото на волана - става опасно!
    2. За да не прегреят спирачки и при внезапна нужда да ги няма.
    3. При инжекциона разходът по време на двигателна спирачка е 0. Спира притока на гориво при отпусната газ и високи обороти.

    МИНУС - при висок вакуум вкарва масло в горивната камера и почва да пуши. Затова минаваме на коли на ток - хем пълнят батерията при всяко спиране и спускане, хем отзад не прави облаци и не вони на гняс.

    Коментиран от #25, #34

  • 25 2-фазния

    6 2 Отговор

    До коментар #24 от "3-фазния":

    И от къде го вкарава това масло при технически изправен ДВГ с изнсоване на буталните пръстени в нормата???
    През клапаните ли? :))))
  • 26 авто

    4 4 Отговор
    Не бих казал,че по-тъпо нещо не съм чел,чел съм,но не бих съветвал никой,който не знае как и защо се прави това,да се обучава от такива статии.Те не се пишат от специалисти,а от журналисти,може би ползвали нечии компетентни съвети.Трансмисиите са доста видове,а не просто механични и автоматични и те реагират по различни начини,освен това има и доста електронни системи за подпомагане при спускане, изравняване на оборотите при смяна ,за контрол но тракцията други,които не биха били доволни от такава самодейност.Та с други думи ако не карате Москвич или Опел Кадет не си правете подобни експерименти.
  • 27 Ник

    5 2 Отговор
    Това е моя любима тема. Сегашния ми автомобил (мотора е HDI) го имам от 12 години и 140 000 км. Винаги съм го карал на моторна спирачка. Изключително ефективно нещо. Не само за икономия на гориво, но и много по спокойно и стабилно слизане по надолнищата. Комфорта от возенето е също по- висок, и за шофьора и за останалите в колата. През тези 12 години внимание: не съм сменял накладки. Не ми гори масло. Няма и симптоми от износване на съединителя. Наистина , важно е да е по- плавен прехода на скоростите и нямате никакви грижи! Така и се Елеминира вероятността задния да се натресе в колата ти.
  • 28 Ник

    2 2 Отговор
    Пропуснах да пиша, че колата ми е 20 годишна и на 340 000 км. по табло. Реално - никой не знае.
  • 29 Желев

    5 0 Отговор
    Гн. Славчев описва забавяне на скороста с помощта на двигателя, но това не е моторна спирачка! Моторните спирачки са няколко вида и най добре за тези който се интересуват е да напишат видове моторни спирачки в гоглето .

    Коментиран от #30

  • 30 Шофьорът

    3 0 Отговор

    До коментар #29 от "Желев":

    Много си прав. моторни спирачки имат само камионите . Ма кой да знае. Всеки се прави че разбира
  • 31 123

    5 0 Отговор
    Първо се спира с номера после бронята и радятора . И след това е мотора.
  • 32 До пилота

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "Пилот на Ферари":

    Това за което си споменал DAC (Downhill assist Control) е съвсем друго нещо. Използва се при заледен път, при спускане, с много ниска скорост. При автоматик автомобилите, за да можеш да включиш DAC, също така трябва да си на най-ниската "предавка" - "L".
  • 33 Гоуст

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "Гоуст2":

    Аман от отворени "разбирачи". Почти съм сигурен, че съм по-възрастен от теб. По-високо образован. Технически по-грамотен, и всичко по-....И да си знаеш и ТИ да не се излагаш- автоматичните трансмисии НЕЗАВИСИМО от вида им имат ограничаване( или принудително включване) на по-ниска предавка. И това ВИНАГИ става с "бутане" на скоростният лост или " перата" на волана.И ефекта е абсолютно същият като при механична трансмисия. А за "дърти" като тебе , които явно никога не са карали автомати, на съвременните коли не се "бута" селектора, а се върти.
  • 34 САП

    3 3 Отговор

    До коментар #24 от "3-фазния":

    "Законът забранява движение по инерция. Спуска се САМО на скорост:"

    Я дай кой закон го пише това.

    Коментиран от #36, #37

  • 35 Амо

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "Бре":

    Ето го бре,появи се под № 26. Нема да ти липсва.
  • 36 Шатун

    1 0 Отговор

    До коментар #34 от "САП":

    Явно не си чел закона.
  • 37 Жигле

    0 2 Отговор

    До коментар #34 от "САП":

    Вземи да прочетеш закона и ще видиш къде го пише.На много места по родните пътища имаше предупредителни табели с надпис, Да не се кара по инерция.Да се влючи подходящата предавка.

    Коментиран от #38

  • 38 Моско

    0 0 Отговор

    До коментар #37 от "Жигле":

    Е дай да видим къде в ЗДВП го пише де???
    Това беше препоръчително за по-старите генерации леки коли и особено за товарни/лекотоварни коли....
    При камиони/автобуси е съвсем различно и дори при такива с механични кутии не се прави, защото остават без мазане....да не говорим, че при спускане - "изпуснат" ли ги, може и да нямат "хващане" след това...
    По-скоро може да си виждал надписи "Продължително спускане по наклон - моля преминте на по-ниска предавка"...
    По твоята логика, повечето каращи по-съвременни МПС-та с автоматични / роботизирани кутии са в нарушение и то поставени в такова от самия производител на МПС-то, след като много от тях са с ф-ята Еко-Рол при движение по равен участък / спускане по наклон на предавка, без подаване на газ....

    Коментиран от #40

  • 39 Klasika

    1 0 Отговор
    Затова става задръстване при дъжд и сняг,защото 90 % от изпечените шофьори.....хи хи, не знаят и изобщо не са чували как да спират с двигател и изпадат в скрита шизофрения и маниакална неврозност и неконтролируем страх,уплах и паника ,защото на дъжд и сняг...- ни спирачка помага,ни газ и печенягите държат в тихо отчаяние кормилото,гледат да не изпаднат от пътя и се молят на арменския поп дъждът да спре...!?!? А иначе са най- големите Карачи,пиячи,биячи и "е...по",а? Големите мъже !?!,но нито могат да карат,нито имат акъл да се научат,а иначе гледат лошо и все мрънкат с черни вежди и голи глави и косми по брадата като на зло куче космите по....-червена точка!,и с черни широки дрехи като закачалки на гробари и се чудят защо жените им,пък и никоя жена не ги има за мъж!!!ама що?нали са с бради и голи глави и с дрехи като плашила?нали сме мъжкари?ха ха! Нито сте джентълмени,нито сте обект на желание с тесни и цветни дрехи,нито може да карате 90% !!!!от вас! Точка и край!.... Амин....
  • 40 Драган

    0 0 Отговор

    До коментар #38 от "Моско":

    Не съм прочел в ЗДВП да има написано да не се кара по инерция, но наистина има такива табели.
    Специално тази е на Айтоски проход в посока Айтос. Препоръката е главно поради продължителното спускане, което предстои.
    По този наклон се спускам с Фиат Пунто 1.1 бензин на 5 предавка без да натискам спирачка.
    Не съм си и помислял да изключвам от скорост, понеже колата ми е лека и по наклони бързо се ускорява.

    Коментиран от #41

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Кракра

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Б А Й Х @ Й ‼️":

    Едната ми кола е автоматик, но има възможност и за ръчна смяна на предавките.
    В книжката на колата изрично пише никога да не се ползва моторна спирачка с ръчно превключване на по-ниска предавка.
  • 43 Харпо

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "Поредния":

    В движение "първа и задна" не се включва.
    Така правеше оня големия "състезател" Илия Чубриков,като види,че губи.После се оправдава,че му се скапала колата.