След като нов автомобил излезе от автосалона, той веднага губи голям процент от цената си на дребно. Вярно е, че стойността на автомобила продължава да намалява с течение на времето, но някои марки се обезценяват повече от други. За да установят кои марки автомобили губят най-много стойност, автомобилните експерти от carVertical провеждат проучване и анализират над 72 милиона единици данни между 2019 и 2022 г. в Европа, САЩ и Австралия. Ето и основните открития:
Porsche най-добре задържа цената си
Porsche (-64,4%), Jeep (-84,4%) и MINI (-85,5%) са най-малко обезценяващите се 3 марки, като най-високата им стойност остава след изваждане на най-ниската пазарна стойност на автомобила от първоначалната му цена. Така например Porsche ще загуби само 64,4% от стойността си през годините, докато Lexus ще загуби 89,9% от стойността си.
„Макар и Porsche произвежда спортни автомобили, неговите модели са достатъчно практични и за ежедневно шофиране. 911 е вероятно един от най-емблематичните автомобили в историята, с огромна фен база. Нищо чудно, че търсенето му надминава предлагането. Автомобилите на Porsche са надеждни, издръжливи и имат отличителен вид, който привлича клиенти“, обяснява Матас Бузелис от carVertical.
Сред автомобилите с висока остатъчна стойност се появяват и по-традиционни марки като Hyundai и Toyota. Тези превозни средства са по-достъпни и обикновено предлагат по-ниски разходи за поддръжка, което повишава тяхното търсене сред купувачите на употребявани автомобили.
Докато някои първокласни марки като Jaguar, Land Rover и Lexus имат по-ниска тенденция към обезценяване, това не винаги е така.
Много първокласни марки автомобили губят повече стойност от по-евтините си варианти
Както показва графиката, най-обезценяващите се марки автомобили през годините са Chrysler, Audi и Seat. Например максималното обезценяване на нов Chrysler в крайна сметка ще падне до -96,8% (средно за 25 години), което го прави марката, която губи по-голямата част от стойността си на пазара. В интерес на истината, около половината от марките в грешния край на тази графика за обезценяване на автомобили са от премиум клас. Макар че потребителите обожават Infiniti, BMW и Volvo, тяхната стойност намалява значително с течение на времето.
За сравнение, автомобилите Toyota достигат най-ниската си стойност на възраст от 19 години, докато BMW достига до там на 21. При все това автомобилите Toyota губят около 88,7% от стойността си, докато BMW – 93,8%. Какви фактори довеждат до тези разлики?
„BMW и други марки луксозни автомобили обикновено имат функции и технологични подобрения, които купувачите на автомобили втора употреба не оценяват. Ако можете да си позволите ново BMW, Mercedes-Benz или Land Rover, вероятно искате пълните лукс и иновации, които можете да получите. Човек, търсещ употребяван автомобил, дава приоритет на цената и разходите за поддръжка спрямо всички ненужни функции. Ето защо употребяваната Toyota за много клиенти е по-привлекателна от BMW“, казва М. Бузелис.
Собствениците на Audi (-96,2%), Seat (-95,8%) и Skoda (-95%) също не трябва да очакват добра сделка при продажбата на старите си автомобили.
Използваните автомобили достигат най-ниската си стойност на различни етапи
Според изследователите от CarVertical средната възраст на най-обезценяващите се превозни средства е 20 – 23 години. Различните марки автомобили обаче достигат най-ниската си стойност на различни етапи.
Porsche и MINI струват най-малко, когато достигнат 15 години. След като достигнат този етап, стойността им започва да расте отново. Добре запазените модели може да са ценна инвестиция. Isuzu, Suzuki, Kia и Dacia са от противоположната страна на спектъра – достигат най-ниската си цена на 30-годишна възраст.
Ако даден модел се счита за рядък, стойността на автомобила може да нарасне значително с течение на времето. През 90-те BMW произвежда само 891 екземпляра от M5 E34 Touring. 20 от тях са имали специално име – Elekta – и са били създадени за италианския пазар. Задвижван от 3,8-литров двигател с мощност 335 к.с., този модел комби получава също и специални боя и интериорен стил. Да търсите използвана Elekta днес е като да търсите игла в купа сено. Автомобилните ентусиасти трябва да са готови да похарчат не по-малко от 100 000 долара, за да паркират един екземпляр в гаража си.
Докато обикновена кола вероятно ще се озове на сметището след 20 – 30 години, Porsche или Jaguar с документирана сервизна книжка и безупречна история може да стане още по-ценна с времето.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Тъп русофил
Коментиран от #2
12:17 19.06.2022
2 В грешка си
До коментар #1 от "Тъп русофил":
Най-малко се обезценяват електромобилите, защото няма как да се обезценят на 98%, при положение, че само батериите, които могат да се ползват за съхранение на енергия дори след края на живота на автомобила струват повече от двата процента остатъчна стойност на един автомобил с ДВГ.Дори само ценните метали в батериите ще струват повече, когато ги върнеш за рециклиране. Точно както в момента от катализатора взимаш повече пари, отколкото за двигателя и купето, като ги върнеш за скрап.
12:21 19.06.2022
3 Иво
Коментиран от #5
12:27 19.06.2022
4 Име
12:49 19.06.2022
5 Манев
До коментар #3 от "Иво":
Аз също карам 14 годишна японска кола.Даже виждам.че цената и леко се е повишила по автокъщите.Коментиран от #23
13:03 19.06.2022
6 Накрая
Коментиран от #7
13:22 19.06.2022
7 Не се бях замислил?
До коментар #6 от "Накрая":
Ако знаеш колко си прав! Електромобилите няма как да поевтинеят като нови много заради ценните метали в батерията.Това е притеснително, когато трябва да купиш първия си електромобил, но пък е успокоително, защото няма как да му падне цената много при продаване и купуване на следващия електромобил.
Коментиран от #8
14:35 19.06.2022
8 Продължение
До коментар #7 от "Не се бях замислил?":
И ето един мисловен експеримент.Ако един автомобил с ДВГ бъде купен за 100 хиляди лв, то след 21-24 години ще струва около 5000 лв ако е audi или BMW според статията.
За тези години ще са навъртели около 400 хиляди километра, което при (не) реален разход 10 на сто, ще се изразходили 40 хиляди литра гориво, което дори при пожелателна цена от 3,50 лв за литър за следващите години са 140 хиляди лв за гориво.
От друга страна, един електрически автомобил не само, че може да зарежда безплатно, но също така и да спестява пари от ток или направо да изкарва такива, като връща съхранената евтина енергия обратно в мрежата на по-висока цена.
Например да зареди в момента половината батерия за 5 лв и да я продаде довечера за 30лв.
4000 такива дни за двайсетина години ще върнат цялата инвестиция от 100 хиляди лв за автомобила плюс изминаване на 400 хиляди километра за 0 лв
срещу 250 000 лева за същия пробег с по-бавен и маломощен автомобил с ДВГ.
На кой ли от двата автомобила принадлежи бъдещето?
Коментиран от #9, #15
14:54 19.06.2022
9 КукуРуку вафла с шоколад
До коментар #8 от "Продължение":
Интересно ми е как така една кола ще ти изкарва пари като я заредиш с ток.. Але па,и как така ще връща тока в системата? И ако се замислиш,вече няма безплатни зарядни станции, или са доста малко. След години като преминат доста повече хора на електрички, как смяташ че цената им ще спадне? Цените за кв/ч ще бъдат като тези на горивото.Коментиран от #11
15:25 19.06.2022
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Ами просто е
До коментар #9 от "КукуРуку вафла с шоколад":
За всеки час от денонощието, цената на тока е различна. При подписване на договор с търговец на енергия се уточнява дали ще купуваш и продаваш енергията по предварително уточнени цени за по-голяма сигурност или ще рискуваш на пазарни цени, като търговеца си получава допълнителна твърда месечна такса за услугата.При втория вариант зареждаш на 11 стотинки в момента, а довечера връщаш същата тази енергия на цена близо 70 стотинки обратно в мрежата.
Тоест ако си заредил за 11 лв 100 киловатчаса, а довечера върнеш 50 от тях в мрежата за 35 лв, за утре ще имаш 50 киловатчаса за шофиране - напълно безплатно, защото ще си взел 35 лв обратно в сметката си. Тоест за утре ще имаш безплатно заредени 300 километра и 25 лв в джоба .
Доста по-различно е от ходенето да бензиностанцията за да заредиш 300 км и да извадиш 100 лв от джоба, нали?
А 300 километра се шофират за няколко дни, през които можеш да изкараш още няколко пъти по двайсетина лева да продължиш да имаш 300 заредени километра в батерията, а горивото за онези 100 лв само ще намалява и след няколко дни ще трябва да извадиш други 100 лв да допълниш!
Кой от двата автомобила мислиш, че ще се наложи на пазара по напълно пазарни принципи?
А дори не съм споменал за собствено производство на енергия, което също ще е масово.
Коментиран от #12
15:44 19.06.2022
12 един от стадото
До коментар #11 от "Ами просто е":
а стига бе. Ти ма шашна.. Има хора с калкулатора спат. Значи, караш и имат да ти дават. Нещо само за годините да не бъркаш. Че света вече два дена не един и същ..Коментиран от #13
16:13 19.06.2022
13 Нищо не бъркам
До коментар #12 от "един от стадото":
Това до "вчера" беше невъзможно:Енергийната борса в рамките на търговията в сегмент „пазар ден напред“ затвори при цена за базова енергия (1 – 24 часа) от 325.61 лв. за MWh с ден за доставка 19 юни 2022 г. и обем от 77 636.20 MWh, сочат данните от търговията. Това е понижение 16.7 % % спрямо стойността при затваряне на предишната търговия.
Най-ниската стойност е отчетена за 15 часа – 116 лв. за MWh (3180.5 MWh).
Най-високата цена на електроенергията, търгувана в сегмента „пазар ден напред“ е постигната за 21 часа – 696.69 лв. за MWh (3553.5 MWh).
Кой си е представял електрическа енергия с цена 70ст за киловатчас на едро без ДДС и преди такси за пренос и разпределение? Но е време да свикваме, че ще е така всеки път като се скрие слънцето. Едно време проклинахме възобновяемата енергия, че вдига цената на тока, а сега ще я благославяме че я сваля от 70 на 11 стотинки.
Защото е по-добре непостоянна енергия на 11 стотинки от време на време, отколкото сигурна енергия на 70 стотинки!
За щастие тези които имат батерии могат да я складират когато е на 11 стотинки, за да я ползват или продават когато стане на 70 стотинки 6 часа по-късно.
Коментиран от #16
16:26 19.06.2022
14 Гост
Коментиран от #17, #20
16:59 19.06.2022
15 Гост
До коментар #8 от "Продължение":
Тесларски мечти.Ще зареждаш,ще продаваш ток и този електромобил кога ще го караш,като е вързан все за контакта?Коментиран от #19
17:01 19.06.2022
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 карамЕл
До коментар #14 от "Гост":
Обади се в Revolt отдела в завода Northvolt Ett, да чуеш смях на шведски. Те суровините чупят рекорди по борсите, шведския гигазавод ги преработва на 95%, ти щом държиш И да им плащаш...18:01 19.06.2022
18 Психолог
До коментар #16 от "факт":
Който вика на другите обратни, тайно харесва мъже. В нашите среди го назоваваме с термина "проекция".В подземния паркинг имаме 3 двойни станции по 22kW и няколко служебни i3S (с раздутите калници), купени с пари от вашите глупости, но за сметка на това пък кефа е безплатен и безкраен :D
18:07 19.06.2022
19 Дрън-дрън
До коментар #15 от "Гост":
Кога ще го караш? В 15:00 когато тока е най-евтин или в 21 часа, когато токът е най-скъп? Обикновено в 15:00 часа автомобилът е пред офиса, а в 21 часа е в гаража.Да не говорим за баничарката на турбо, която е по негови думи кара само 40 дни в годината, а през останалите 325 дни стои в гаража и е естествено да изкарва някой лев и както си стои!
Статистически погледнато, над 95% от автомобилите в 90% от времето стоят паркирани някъде, включително и твоя автомобил!
19:14 19.06.2022
20 ДВГ илюзии
До коментар #14 от "Гост":
Това че ще платиш на някой да ти рециклира катализаторът е само твоя илюзия. В една батерия има много по-ценни материали отколкото в катализатор.А за негодна се води батерия, която е изгубила 80% от първоначалния си капацитет. Тоест за батерията на Тесла модел 3, която е с капацитет 80 киловатчаса, Това означава че когато падне под 64 киловатчаса, се води негодна за използване в електромобил, но пък е перфектна за съхранение на енергия. 64 киловатчаса стигат за около седмица на средностатистическо семейство.
Тоест още десетина години след електромобила, спокойно могат да съхраняват енергията генерирана през деня, когато тока е в излишък и най-евтин за използване или продажба вечерно време, когато е най-скъп, преди да бъдат ПРОДАДЕНИ за рециклиране.
Спокойно можеш да провериш, че модул от батерия за Тесла и в момента се продава около 1000 долара, а не се плаща за неговото рециклиране.
19:23 19.06.2022
21 така е
19:33 19.06.2022
22 Каква Калифорния бе пич
До коментар #16 от "факт":
Аз ти говоря за пазарната цена на тока в Европа България за ден 19-ти юни тоест днес.Както виждаш в 15:00 тока се е продавал за 11,6 стотинки за киловатчас, а след няколко часа в 21 часа токът ще струва 69,7 стотинки за киловатчас и ще бъдат платени точно по толкова от всяка една фирма, която е подписала договор за доставка на енергия по пазарни цени.
Както виждаш не ти говоря за някакви средни стойности за имагинерни периоди а ти говоря конкретно за цената на тока днес и в България. Цените се определят спрямо търсенето и предлагането за всеки час по отделно и се договорят 24 часа предварително. Тоест отсега се знае какви ще са цените за утре за всеки час по отделно.
Тесла има софтуер, който преглежда тези цени и прави анализ според който знае кога и колко от батерията може да зареди/разреди за да извлече максимална полза без да обърка нормалното потребление на енергия, като в същото време следи прогнозата за времето, за да знае кога да я запази при очакване на бури и евентуални прекъсвания на тока или пък продължително високи цени на тока. Това го има още днес, а кой знае колко ще се усъвършенства в бъдеще.
Говори се за 15-минутни интервали за промяна на цените за още по-добро балансиране на мрежата.
19:39 19.06.2022
23 Куку
До коментар #5 от "Манев":
Аз също карам японска кола, нова струвала 55 хил аз я купих за 23хил миналата година. За 5 години на половина цената, обаче сега ще я карам 5 години и пак ще я продам на цена около 20 хил. За това не си и купих нова кола....09:00 20.06.2022
24 Смех
15:30 20.06.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.