Last news in Fakti

24 Март, 2001 00:00 7 656 4

Renault Laguna

  • renault-
  • laguna

Когато през 1993 г. Renault обяви решението си да замени R21 с нов модел от компактния сегмент на средния клас, никой не очакваше какъв радикален ход ще предприемат французите. Появилата се през Март 1993-а Laguna се различаваше коренно от предшественика си не само като форми и съдържание, а дори и по отношение на името. За пръв път от 50-те години насам (с изключение на Fuego от 1980-а) Режията се отказваше от номерата като названия на модели. Дизайнът на наследника пък сякаш нарочно нямаше нищо общо със създадените от Джорджето Джуджаро форми на R21. Галите имаха нужда от пробив в този сегмент, какъвто колебливите продажби на 21-ицата не можеха да им осигурят.

Новият модел до голяма степен оправда очакванията. Той дори бе спряган като един от най-сериозните кандидати за титлата “Автомобил на годината” и макар да не я спечели, завладя стабилни позиции на западноевропейските пазари. Renault се реши да лансира заместник едва през миналата година, при това със същото име и след съвсем предпазлива работа на дизайнерите.

Французите са известни със странните си стилови хрумвания. Renault е сред първите, които предлагат каросерия хечбек в средния клас (R16) - традиция, в която се вписва и Laguna.

Въпреки безспорните достойнства на модела като красиво и практично купе, широка гама от сполучливи двигатели и богато оборудване обаче, той остава типичен французин с присъщите му недостатъци. Едно от най-слабите места е ауспухната система. Макар състоянието є да зависи много от режимите на експлоатация, задното гърне рядко има дълъг живот. След пробег 30-40 хил. км по него вече се забелязват следи от ръжда, която не подлежи на отстраняване. Най-податлива е заварката с тръбата в предната част на гърнето. Неприятности създават и чистачките. Случва се да се износят шлицовете на задвижващия механизъм и сглобките превъртат.

При някои модификации равнището на шума е необяснимо високо както от двигателния отсек, така и при движение с по-висока скорост. Декоративният капак на багажника също потропва и с времето започва да губи еластичността си. Стъклото на багажника е залепено за рамката и представлява част от скелета на задната врата. Демонтирането му е възможно само с чук или едро паве. Това усложнява замяната му, защото уплътнението е със сложен “лабиринтов” профил и обичайните техники рядко вършат работа.

Към френските сюрпризи следва да се отнесе и склонността на капачката на резервоара да замръзва в студени зимни утрини. Прилагането на сила в такива случаи е крайно непрепоръчително.
До 1998 г. Laguna се оборудва с три бензинови (1.8, 2.0 и 3.0 литра) и един дизелов двигател в атмосферен и турбовариант. Всички са известни с механичната си здравина и издръжливост. Оптимални за каросерията са двулитровият бензинов мотор и турбодизелът. Подобно на много други модели на фирмата от близкото минало, често се наблюдават течове на масло от двигателя, главно в областта на закрепяне на картера към блока. Присъщи са на всички агрегати и са приети едва ли не за нормално явление. Шегобийците дори отбелязват, че щом има какво да тече, значи моторът има още живот.

Щекерите на кабелите на свещите при бензиновите модификации често се зацапват, което затруднява запалването и покачва разхода на гориво. При автомобилите с трилитров V6 е възможен теч на антифриз в областта на водната помпа. В такъв случай е най-добре първо да се огледат трите тръбички, отвеждащи охладителната течност от нея. Нерядко заради големите температурни натоварвания средната от тях е започнала да корозира и пропуска антифриз.

Топагрегатът има и друга особеност. Ангренажният ремък се сменя на 100 хил. км както при останалите мотори. Ролката на обтегача е голяма, а лагерът й - малък. Ето защо се препоръчва замяната му заедно с ремъка.
Двулитровият двигател не е така капризен, но експлоатацията му също си има особеност. При използване на газ се наблюдава сериозен нагар върху изпускателните клапани. Първия признак за предстояща беля са неравномерните обороти на празен ход при работа на бензин, докато на газ са стабилни.

Любителите на димящите гуми ще трябва да се примирят с факта, че постоянното рязко ускоряване от място в завой третата опора на двигателя често се амортизира безвъзвратно. “Офроудърите” пък трябва да знаят, че картерът се намира прекалено ниско и се нуждае от допълнителна защита.

От скоростните кутии, с които се комплектова Laguna, специално внимание изисква само автоматът. Не е зле нивото на маслото в него да се проверява при работещ двигател на не повече от 10 хил. км. и да се сменя на 60 хил. Приказките, че е предвидено да издържа “до живот”, са чиста проба алабализми.

Задното окачване на модела се е превърнало в еталон за здравина. За жалост това не може да се каже за предното. Основните проблеми са свързани с шарнирите на стабилизаторите. С особена издръжливост не могат да се похвалят и амортисьорите. Максималният им пробег в родни условия рядко надхвърля 80 хил. км.
Подобно на всеки “французин”, Laguna поднася на собственика си немалко “електрически” сюрпризи.

Най-големи неприятности може да докара алтернаторът. Освен входящите и изходните проводници, които не правят добър контакт, проблеми има и в самата механика на детайла. От него следва и главоболия с електронния блок. Конструктивен недостатък е и “пречупващият” се кабел към задната пета врата, в резултат на който нагревателите на стъклото често не работят.

Изредените проблеми едва ли ще стреснат особено почитателите на френската автомобилна кухня. Въпреки дребните недостатъци, Renault Laguna остава добър вариант за покупка на кола от компактния среден клас - комфортна, красива и добре измислена. Към тези плюсове трябва да се прибави и сравнително евтината поддръжка на модела.

За никой що-годе запознат с цените на автомобилите-втора ръка няма да изненада, че Laguna е по-евтина от средното за класа. Екземплярите в идеално състяние излизат между 500 и 1 000 марки по-малко от нормалната за категорията стойност.

За разлика от повечето си сънародници обаче, наследникът на R21 пази цена добре. Употребяван хечбек на възраст 5-7 години от модификацията 1.8 RT например губи процент-два по-малко от средностатистическия представител на категорията в лицето на девет други модела.
Учудващо добри показатели на обезценяване демострира Laguna и в сравнение с всеки от конкурентите поотделно. Фрeнският хечбек не само оставя далеч назад земляка си Citroёn Xantia и голяма част от останалите европейски модели, а и се бори успешно с японците.

Много специалисти определят комбито Grandtour като най-изгодно капиталовложение в гамата на Laguna. Въпреки бунгалоподобния си дизайн, универсалът пази цена по-добре от хечбека и в комбинация с двулитров двигател се превръща в почти идеален семеен автомобил. Комбитата имат и друго предимство. Собствениците им обикновено са улегнали и спокойно хора, което е предпоставка за слаба амортизация и сериозно отношение към поддръжката на колата.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 qwerty

    1 0 Отговор
    Кви марки бе, коя година сме, да не съм в Матрицата?
  • 2 steve

    0 0 Отговор
    ами виж годината на статията...бре
  • 3 Laguna

    3 0 Отговор
    Ne znam tozi gospodin Dimitrov ot kyde izmisli podobna inforamciq za Laguna. Kato pritejatel na Laguna ot 8 godini ne sym sreshtnal nikakyw problem s alternatora. Po- skoro doide wremeto na akumulatora za smqna. Nikakyw problem sys zadnite reotani I konstruktiwniq mehanizym. Zadnoto mi gyrne oshte e zdrawo I nqma izgledi da go smenqm skoro. Nikakwi problemi s chistachkite. Absurt e da srawnqwa frenski awtomobil s qponski… Bungalopodobniq dizajn na kombito moje bi e obqsnen ot prednaznachenieto mu I e mnogo po- praktichno ot drugi marki. Pyk I horata, koito iskat krasota , a ne praktichnost edwa li shte si kupqt kombi.
    Edinstweniqt problem kojto do momenta sym imal e swetwaneto na lampa Serviz, prichinena ot razwiwaneto na masata….
  • 4 todor

    0 1 Отговор
    a we 4oweka dobra statiq e nameril ne6ata sa to4no kakto gi kazva, samo edno ne spomenava ima li serviz v bulgariq kadeto da mogat da mi napravqt kolata da ne gori kato kamion(v nai-dobriq slu4ai 15-16 na 100 gradsko)