Last news in Fakti

31 Юли, 2013 12:02 4 025 3

Мисли в синьо

  • volkswagen-
  • up!-
  • тест-
  • метан

Тест на най-икономичното VW

Упреците, че с цените си продукцията на Volkswagen отдавна не отговаря на името на компанията, не са от вчера. Макар да бележи постоянен възход, германската компания действително се впусна в някои моделни авантюри, които са твърде далеч от концепцията за "народен автомобил". Обективната оценка на политиката на немците обаче изисква да им се признае, че винаги са предлагали возила, достъпни за почти всеки жител на цивилизованите държави.

 

Когато през 1946 г. започват продажбите на легендарния Käfer, цената му е 5 000 райхсмарки. Днес на Костенурката се гледа като на феномен, качил на колела цяла Германия и немалка част от останалия свят, а всъщност по сегашните стандарти с преизчисляване на инфлацията тя би струвала 17 000 евро. Не са нужни феноменални умения в алгебрата, за да се установи, че едно от най-пресните предложения в гамата на VW струва двойно по-евтино. Цените на градското мини Up! стартират от 16 910 лв.
Дребосъкът се произвежда в Словакия заедно с близнаците си SEAT Mii и Škoda Citigo. Наследява почти незабележимия като пазарни резултати Fox, но от Vokswagen имат далеч по-амбициозни планове за него. В сегмента има и по-евтини предложения, което е принудило немците да потърсят други козове от ръкава. Един от тях е версията EcoFuel с фабрична уредба на сгъстен природен газ, която има всички шансове да привлече интереса на българските купувачи. Струва доста повече от базовия Up! - 22 105 лв. с три и 22 905 лв. с пет врати, но при разход от 2.9 килограма метан на 100 км инвестицията обещава меко казано добра възръщаемост.
Най-малкият Volkswagen е изтърсак на дълга серия прототипи, с които германците бомбардират големите автосалони от Франкфурт 2007 насам.

Дизайнът
на градското мини е дело на Валтер де Силва и главния стилист на марката Клаус Бишоф, което обяснява далеч по-рафинираните и модерни форми в сравнение с невзрачния Fox. Подобно на всеки друг модел от този клас, Up! почти няма надвеси, което е изключително улесняващо в градски условия. С маневрирането обаче трябва да се внимава, защото предната броня е обкичена с прекалено дълга престилка. Решението е продиктувано от съображения за обтекаемостта на колата и снижаване на разхода на гориво, но неприятният звук от стърженето на пластмаса в цимент може да се чуе дори при паркиране срещу бордюри с височина далеч под средната. Up! компенсира такива дребни недостатъци с отлично проектирана аеродинамика, благодарение на която в купето остава приятно тихо дори при високи скорости.

Типично за Volkswagen в
 
салона
 
липсват артистични излишества, с каквито трупат точки някои от конкурентите. Единственото изключение е "кацналата" над централната конзола навигационна система. Дори и тя обаче не изглежда претруфено и съвсем в тевтонски стил има практична причина да се намира там. Може да се демонтира с едно движение на ръката, а когато е на мястото си, показва не само картата, а и друга полезна информация от бордовия компютър. В този сегмент, например, няма никак много модели с индикатор на температурата на охладителната течност. Повечето градски минита просто констатират прегряването със сигнална лампа, докато "навигацията" на Up! може да изведе точната температура на антифриза.
Логичното разположение на уредите и премислената ергономия трудно биха изненадали човек, който поне веднъж е карал Volkswagen. Макар и изненадващо просторен за кола с такива габарити обаче, интериорът на Up! си има и кусури. Декорацията на арматурното табло, която имитира пиано лак изглежда добре и вероятно излиза евтино, но се запрашава само за няколко часа, а лъскавата повърхност честно казано дразни периферното зрение. Поставката за чаша пък се намира някъде дълбоко под централната конзола и дори дългорък водач трябва да се наведе, за да я достигне.
Сред безспорните плюсове на вътрешното оформление си струва да бъдат отбелязани усещането за простор и простичък уют, очаквано високо качество на изработката и удачният подбор на материали. Седалките имат спортен фасон, но страничната поддръжка е слабо изразена и предполага повече комфорт, отколкото стабилизираща полза при влизане в завой. Както може да се предполага, багажникът първоначално предизвиква усмивка, но всъщност поема предостатъчно за кратко семейно пътуване извън града.

Всички модификации на Up! се оборудват с 1.0-литров трицилиндров
 
двигател
 
От Volkswagen планират изцяло електрическа версия до края на годината, но докато тя се появи, пък и след това - поне за българина, най-апетитното предложение в гамата ще си остане метановата модификация. На природен газ моторчето развива 68 к.с. и 90 Нм, които по каталог са достатъчни за максимална скорост 164 км/ч и ускорение до 100 за 16.3 секунди. На практика ситуацията не изглежда толкова оптимистично. За да се събуди, трицилиндровият агрегат трябва да бъде развъртян до над 3 000 об/мин, но дори и тогава стресиращите емоции при изпреварване са гарантирани. Разумно е такива маневри да се предприемат по нанадолнище или поне на равно, макар че при подобна кубатура това не изненадва. Up! все пак е проектиран главно за градска среда, където се чувства доста пò на място.
 
Тази анемия се отплаща с изключително нисък разход на гориво. По каталог вместимостта на 11-литровите бутилки за метан стига за изминаването на около 300 км с едно зареждане, но както при всеки автомобил с подобна горивна система по-дългите маршрути трябва да бъдат планирани. Метановият Up1! може да се зареди и с 10-ина литра бензин. Превключването между горивата става напълно автоматично. Електрониката сама отчита условията и решава на кое от двете да стартира двигателя. Уредът на арматурното табло е комбиниран и показва едновременно запаса в бутилките и резервоара.
 
Приятна изненада предизвикват
 
ходовите качества
 
на най-малкия Volkswagen. Возията не е толкова твърда, колкото може да се очаква, а поведението в завой е направо впечатляващо за кола с подобни размери и тегло. Немските инженери заслужават само похвали за баланса между комфорт, стабилност и управляемост, който са постигнали.
Близо 23-те хиляди лева за метановия Up! с пет врати изглеждат доста висока
 
цена
 
за автомобил от най-ниския клас. Простата сметка обаче показва, че 100 км пробег с градското мини на Volkswagen излизат около 6 лева. Тази цифра е добра отправна точка за изчисляване на бъдещите разходи и времето, за което може да се избие допълнителната инвестиция, без да се забравя, че става дума за немски автомобил с отлична изработка, лишен от кой знае какви технологични чудесии и потенциалните им ремонти.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Христо Шуманов

    2 0 Отговор
    От скоро имам метанов голф 3ка, не съм горд, но пътувам много и ми се налага... днеска извънградско сипах 11.5лева.... и направих 195км и ми свърши.... което е равно на статистиката на UP.... е да и в двата случая караш миксер ама за единя си дал 2к лева за другия 23..... с една дума НО ТАНКС
  • 2 EMSKI

    2 0 Отговор
    Този автомобил,с материалите по салона и мотора,би следвало да струва около 11-12 000 лв!!! Всичко друго "над" тази цена е инженерна мисъл и счетоводни разчети. Според мен,това е кола за студентки,рибари и .....знам ли за кви други
  • 3 skier

    1 0 Отговор
    Това си е типична градска кола за ходене на работа