Една от постоянните теми, която вълнува всеки шофьор в България, е цената на горивата. През 2025 година инфлационният натиск и геополитическите фактори продължават да оказват влияние върху цените на бензина и дизела на дребно, което прави поддържането на автомобил все по-скъпо.
Глобални фактори и тяхното отражение
Цените на петрола на световните пазари остават основен определящ фактор за стойността на горивата в България. Фактори като напрежението в Близкия изток, решенията на ОПЕК+ относно нивата на добив, както и състоянието на глобалната икономика, директно рефлектират върху цените на суровия петрол, а оттам и върху тези по българските бензиностанции. Дори и при временно стабилизиране на световните пазари, ефектът често се усеща със закъснение в България.
Данъци, акцизи и валутни курсове
Към международните цени се добавят и значителни местни компоненти. Акцизите и данък добавена стойност (ДДС) представляват голяма част от крайната цена, която плащат потребителите. Всяка промяна в тези ставки, макар и рядка, има директен и моментален ефект. Валутният курс на лева спрямо щатския долар (в който се търгува петролът) също играе роля – по-силен долар означава по-скъп петрол за България.
Влияние върху потребителите и бизнеса
Високите цени на горивата оказват значително влияние както върху домакинствата, така и върху бизнеса. За домакинствата това означава по-големи разходи за транспорт и по-малко средства за други нужди. За бизнеса, особено за транспортните и логистичните фирми, високите цени на горивата директно се отразяват на оперативните разходи, което може да доведе до повишаване на цените на стоките и услугите.
Прогнози и алтернативи
Анализаторите продължават да следят динамиката, но дългосрочни прогнози за значителен спад на цените остават несигурни поради нестабилната глобална обстановка. На този фон интересът към алтернативни горива като пропан-бутан (АГУ) и метан (CNG), както и към електрическите автомобили, продължава да расте. Въпреки по-високата първоначална инвестиция, те предлагат потенциал за значителни икономии от експлоатационни разходи в дългосрочен план.
Какви са вашите наблюдения относно краткосрочното бъдеще на цените на горивата в България, можете да споделите в коментарите
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #6, #13
10:29 23.06.2025
2 2,8 литра на 100км.
Коментиран от #4, #9
10:33 23.06.2025
3 инфлация няма,който не вярва питайте НСИ
10:37 23.06.2025
4 само яка инфлация ва оправя
До коментар #2 от "2,8 литра на 100км.":
Мести го обратно.Всички стоки се зареждат не на 3 литра на 100км.10:39 23.06.2025
5 Дали Правителството ще може да
10:46 23.06.2025
6 дедо..
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Я съм тираджийски и моию 20 годишен бенц с30 бага все с такава нафта-230 лошади и 540Нм а швабо го е sкопiл да не бега повече от 250 км/ч..а отзадзи как ръмжи,кога ода за вестници,целио квартал будим с него..10:54 23.06.2025
7 Руснаците продължават да ни
Коментиран от #8, #10, #14
10:55 23.06.2025
8 Тъй ви се пада
До коментар #7 от "Руснаците продължават да ни":
От много схеми се преибахте..Време е Русия да ви врътне кранчето особено в тая ситуация.10:58 23.06.2025
9 Намести си го
До коментар #2 от "2,8 литра на 100км.":
В магазина никой няма да те пита колко ти харчи колата. Моята е служебна и зареждам за сметка на фирмата, ама цената за мен и за теб ще е една и съща в магазина- висока.11:02 23.06.2025
10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #7 от "Руснаците продължават да ни":
Шел и ОМВ и те ли са на Лукоил❓Коментиран от #15
11:03 23.06.2025
11 коментар
11:11 23.06.2025
12 Мафията ГЕРБ,ДПС!
11:23 23.06.2025
13 ТОВА ...
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
КОЛКО ЛЕВРО Е....?11:25 23.06.2025
14 Този
До коментар #7 от "Руснаците продължават да ни":
Бако, Руския петрол го продаваха и за 40$ ама разликата до 80$ я прибират всички знаем кой, но за добро или зло домът му е от западната страна на черноморието... Ето ти още една тема за размисъл:... Акцизи, ДДС и екологични такси – Като част от Европейския съюз, държавата ни е длъжна да се съобразява с установените минимални прагове на акциза върху бензина (710 лв. на 1000 литра) и дизела (630 лв. на 1000 литра, 645 лв. от 2013 г.). Общо акцизите, данъците и екологичните такси формират 45% от цената на бензина и 41% от цената на дизела. От 1 януари 2012 година бе въведена нома задължителна 5% биосъставка в дизеловото гориво, а акцизът му се повиши с 2,5%. Нещо повече, тепърва се подготвя ново поетапно повишаване на минималните акцизни прагове на европейско ниво, така че те да отговарят на енергийното съдържание и вредата за околната среда от горивата. Това покачване ще удари директно по цената на горивото у нас, тъй като, както вече споменахме, акцизът в България се намира на установения в момента минимум. При цена на бензин А95 от 2,52 лв. за литър към 25 май 2012 г., акцизите, екологичните такси и ДДС формират общо 1,13 лв. от крайната цена на бензина и 1,06 лв. от крайната цена на дизела.13:28 23.06.2025
15 Ти нали не вярваш
До коментар #10 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
че омв си карат горивата от Австрия до тук.13:52 23.06.2025
16 Лъжете, лъжете и пак лъжете
18:48 23.06.2025