Какво се случва с инфлацията и с цените на горивата в България

23 Юни, 2025 10:15 3 524 16

  • горива-
  • цени-
  • инфрация-
  • българия

Предизвикателството продължава и през 2025-а

Какво се случва с инфлацията и с цените на горивата в България - 1
Снимка: Shutterstock

Една от постоянните теми, която вълнува всеки шофьор в България, е цената на горивата. През 2025 година инфлационният натиск и геополитическите фактори продължават да оказват влияние върху цените на бензина и дизела на дребно, което прави поддържането на автомобил все по-скъпо.

Глобални фактори и тяхното отражение

Цените на петрола на световните пазари остават основен определящ фактор за стойността на горивата в България. Фактори като напрежението в Близкия изток, решенията на ОПЕК+ относно нивата на добив, както и състоянието на глобалната икономика, директно рефлектират върху цените на суровия петрол, а оттам и върху тези по българските бензиностанции. Дори и при временно стабилизиране на световните пазари, ефектът често се усеща със закъснение в България.

Данъци, акцизи и валутни курсове

Към международните цени се добавят и значителни местни компоненти. Акцизите и данък добавена стойност (ДДС) представляват голяма част от крайната цена, която плащат потребителите. Всяка промяна в тези ставки, макар и рядка, има директен и моментален ефект. Валутният курс на лева спрямо щатския долар (в който се търгува петролът) също играе роля – по-силен долар означава по-скъп петрол за България.

Влияние върху потребителите и бизнеса

Високите цени на горивата оказват значително влияние както върху домакинствата, така и върху бизнеса. За домакинствата това означава по-големи разходи за транспорт и по-малко средства за други нужди. За бизнеса, особено за транспортните и логистичните фирми, високите цени на горивата директно се отразяват на оперативните разходи, което може да доведе до повишаване на цените на стоките и услугите.

Прогнози и алтернативи

Анализаторите продължават да следят динамиката, но дългосрочни прогнози за значителен спад на цените остават несигурни поради нестабилната глобална обстановка. На този фон интересът към алтернативни горива като пропан-бутан (АГУ) и метан (CNG), както и към електрическите автомобили, продължава да расте. Въпреки по-високата първоначална инвестиция, те предлагат потенциал за значителни икономии от експлоатационни разходи в дългосрочен план.

Какви са вашите наблюдения относно краткосрочното бъдеще на цените на горивата в България, можете да споделите в коментарите


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    17 11 Отговор
    5 лв литър бензин и всичко нагоре.

    Коментиран от #6, #13

  • 2 2,8 литра на 100км.

    2 15 Отговор
    Местя го!

    Коментиран от #4, #9

  • 3 инфлация няма,който не вярва питайте НСИ

    29 5 Отговор
    Всичко е точно.Готови сме за самоунищожението еврозона.Сектата еврозона ви чака с резерва ви от 80млрд евро и 40 тона злато.Много сте готини и кротички....
  • 4 само яка инфлация ва оправя

    15 2 Отговор

    До коментар #2 от "2,8 литра на 100км.":

    Мести го обратно.Всички стоки се зареждат не на 3 литра на 100км.
  • 5 Дали Правителството ще може да

    6 0 Отговор
    извърви пътят от глобалният до глобеният фактор?
  • 6 дедо..

    9 1 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Я съм тираджийски и моию 20 годишен бенц с30 бага все с такава нафта-230 лошади и 540Нм а швабо го е sкопiл да не бега повече от 250 км/ч..а отзадзи как ръмжи,кога ода за вестници,целио квартал будим с него..
  • 7 Руснаците продължават да ни

    6 14 Отговор
    продават най-скъпото гориво през лукойл

    Коментиран от #8, #10, #14

  • 8 Тъй ви се пада

    13 4 Отговор

    До коментар #7 от "Руснаците продължават да ни":

    От много схеми се преибахте..Време е Русия да ви врътне кранчето особено в тая ситуация.
  • 9 Намести си го

    15 0 Отговор

    До коментар #2 от "2,8 литра на 100км.":

    В магазина никой няма да те пита колко ти харчи колата. Моята е служебна и зареждам за сметка на фирмата, ама цената за мен и за теб ще е една и съща в магазина- висока.
  • 10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    9 1 Отговор

    До коментар #7 от "Руснаците продължават да ни":

    Шел и ОМВ и те ли са на Лукоил❓

    Коментиран от #15

  • 11 коментар

    3 0 Отговор
    Ами случва се това, което се случва със всички цени, повишение и толкоз.А при положение, че войната между Израел и Иран продължи, ще има и още по-драстични увеличения!
  • 12 Мафията ГЕРБ,ДПС!

    5 0 Отговор
    В територията се краде!
  • 13 ТОВА ...

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    КОЛКО ЛЕВРО Е....?
  • 14 Този

    4 0 Отговор

    До коментар #7 от "Руснаците продължават да ни":

    Бако, Руския петрол го продаваха и за 40$ ама разликата до 80$ я прибират всички знаем кой, но за добро или зло домът му е от западната страна на черноморието... Ето ти още една тема за размисъл:... Акцизи, ДДС и екологични такси – Като част от Европейския съюз, държавата ни е длъжна да се съобразява с установените минимални прагове на акциза върху бензина (710 лв. на 1000 литра) и дизела (630 лв. на 1000 литра, 645 лв. от 2013 г.). Общо акцизите, данъците и екологичните такси формират 45% от цената на бензина и 41% от цената на дизела. От 1 януари 2012 година бе въведена нома задължителна 5% биосъставка в дизеловото гориво, а акцизът му се повиши с 2,5%. Нещо повече, тепърва се подготвя ново поетапно повишаване на минималните акцизни прагове на европейско ниво, така че те да отговарят на енергийното съдържание и вредата за околната среда от горивата. Това покачване ще удари директно по цената на горивото у нас, тъй като, както вече споменахме, акцизът в България се намира на установения в момента минимум. При цена на бензин А95 от 2,52 лв. за литър към 25 май 2012 г., акцизите, екологичните такси и ДДС формират общо 1,13 лв. от крайната цена на бензина и 1,06 лв. от крайната цена на дизела.
  • 15 Ти нали не вярваш

    4 0 Отговор

    До коментар #10 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    че омв си карат горивата от Австрия до тук.
  • 16 Лъжете, лъжете и пак лъжете

    1 0 Отговор
    Цените са нагоре, инфлация няма, ДДС върху брашното, но цените не са се променили съществено! Пародия сте