Първата половина на 2025 г. донесе смесени сигнали за пазара на горива в България, като предварителните данни показват нюансирана картина на потреблението на бензиностанциите. Анализите, базирани на данни от Националния статистически институт (НСИ) и индустриални източници, сочат лек спад в общите количества реализирани горива, но с известни различия между отделните видове.
Тенденции при основните горива:
Бензин: Продажбите на бензин продължават тенденцията си на спад, наблюдавана през последните години. За периода януари-юни 2025 г. е отчетено намаление от около 3-5% спрямо същия период на предходната година. Този спад може да се дължи на няколко фактора, включително продължаващото обновяване на автопарка с по-икономични и електрически превозни средства, както и потенциалното намаляване на пътуванията с лични автомобили за сметка на градския транспорт или споделеното пътуване.
Дизел: При дизела ситуацията е по-стабилна, но също показва леко понижение. Данните сочат спад от приблизително 1-2%. Дизеловото гориво е основно за товарния транспорт, селското стопанство и голяма част от обществения транспорт, което го прави по-устойчиво на рязък спад. Влияние тук оказват общото икономическо състояние и активността на тези сектори.
Пропан-бутан (LPG): Продажбите на пропан-бутан отбелязват минимален спад или стагнация, в рамките на +/- 1%. Въпреки че LPG остава по-икономичен вариант за много шофьори, намаляващият брой нови инсталации и увеличената конкуренция от електромобилите вероятно ограничават ръста му.
Метан (CNG): Метанът продължава да има нисък пазарен дял в общото потребление, но при него се наблюдава относителна стабилност или лек ръст в определени региони, свързани с градски автопарк и специализиран транспорт. Точните данни са по-трудни за обобщаване поради по-малкия брой станции.
Основни причини за наблюдаваните тенденции:
Инфлация и покупателна способност: Въпреки че цените на горивата в България останаха сравнително стабилни през първата половина на годината, общата инфлация и намаляващата покупателна способност на домакинствата оказват влияние върху дискреционните пътувания.
Развитие на електромобилността: Увеличеното навлизане на електрически автомобили, макар и все още с малък дял, постепенно започва да оказва влияние върху потреблението на традиционни горива.
"Работа от вкъщи" и хибридни режими: Запазването на хибридни или изцяло дистанционни режими на работа в някои сектори също допринася за намаляване на ежедневните пътувания и съответно – на потреблението на горива.
Енергийна ефективност на автомобилите: Новите автомобили са по-икономични, което означава, че за изминаване на същото разстояние е необходимо по-малко гориво.
Митата върху вноса на руски петрол: Въпреки че вносът на руски петрол постепенно намалява съгласно санкциите и България търси алтернативни източници, това не е довело до резки ценови шокове през първата половина на 2025 г., които да предизвикат драстични промени в потреблението. Влиянието върху цените и наличностите ще бъде по-видимо във втората половина на годината и през 2026 г.
Като цяло, продажбите на горива на бензиностанциите в България през първата половина на 2025 г. показват тенденция на лек спад, особено при бензина. Дизелът запазва по-голяма устойчивост, докато алтернативните горива остават с ограничен, но стабилен пазарен дял. Пазарът на горива остава динамичен и ще продължи да бъде повлиян от икономическите условия, екологичните политики и технологичното развитие в автомобилната индустрия. Очаква се втората половина на годината да даде по-ясна картина за цялостната тенденция.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Любопитен
Коментиран от #3, #4
13:42 16.07.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Анонимен
Коментиран от #8
14:24 16.07.2025
8 Кой плаща?
До коментар #7 от "Анонимен":
И каква според тебе е целта на тази статия, за да има смисъл от плащане? Статията ти казва че българинът обеднява. Как пък успя да свържеш това с реклама на електромобили?" Като нямат пари за хляб, да ядат пасти"?
Коментиран от #11
15:02 16.07.2025
9 Никой
15:07 16.07.2025
10 Счетоводител
15:22 16.07.2025
11 Счетоводител
До коментар #8 от "Кой плаща?":
...... и как от статията установихте, че българския народ обеднява. Твърди се, че цените са по ниски с 3-5 % за бензина и приблизително еднакви за останалите горива.Коментиран от #13
15:23 16.07.2025
12 демократ
15:33 16.07.2025
13 Пенсията,
До коментар #11 от "Счетоводител":
Още не е преполовен месещи .. и свърши! Сам са храна! За гориво няма! Какъв счетоводител си? На Материални сметка, не бих ти дал, да осчетоводяваш!21:10 16.07.2025
14 МУТРОЛИБЕРАЛ
23:24 16.07.2025
15 Шаран БГ
ДИСКРЕЦИОННИТЕ ПЪТУВАНИЯ !? С пътуванията съм наясно. Прилагателното що означава ???
Коментиран от #16
10:01 17.07.2025
16 Абе
До коментар #15 от "Шаран БГ":
Ба ли го.10:20 17.07.2025
17 ВИЕТНАМЕЦ
ИМАТЕ ЛИ БЕНДЗИН
ИМАМЕ БЕНЗИН
А ИМАТЕ ЛИ ПЕЗПЛАТУН БЕНДЗИН
КАК БЕЗПЛАТЕН БЕ ТАКЪВ НЕМА
КАК ТУКА ПИСЕ ААА БЕЗУЛОВЕН БЕЗУЛОВЕН
ВСТИЧКО ТОВА МИ Е У ГЪДО ТВА У ГЛАВАТА
АТ МНОГУ БЪРКА ГЛАВАТА С ГЪДО МНОГО БЪРКА
А КАК МОГА ДА СТИГНА ДУ ВАРНА
Е ВАРНА Е НА МАЙКА СИ У П...А
МАЙКАТА ПУ...ТА ТУКА ТРЕБЕ ПИСЕ
ДАВА ГАЗ ПО МАГИСТРАЛАТА И СПИРА ГО КАТАДЖИЯ
ДОКУМЕНТИ ЗА ПРОВЕРКА
ЕТИТИ ДУКОМЕТЕТИ ЗА ПРУФЕРКА ТОДИ МЕРЦЕДЕС Е МОЙ
АТ РАБОТИ НА ИЛИЕНТИ
СТИГА ПЛЯМПА БЕ СТИГА ПЛЯМПА Я КАЖИ ЗА КЪДЕ СИ ТРЪГНАЛ
АТ ОТИВА НА МАЙКА ТИ У П...А .
20:09 17.07.2025