За китайските схеми със застраховки за изкуствено надуване на продажбите на автомобили

30 Юли, 2025 11:40 2 270 12

  • китай-
  • схеми-
  • нови автомобили

Тази практика позволява на производителите да отчитат продажби по-рано

За китайските схеми със застраховки за изкуствено надуване на продажбите на автомобили - 1
Снимка: Shutterstock

В конкурентния китайски автомобилен пазар, особено в сектора на електрическите превозни средства, някои автопроизводители и дилъри са въвлечени в практики за изкуствено надуване на продажбите. Според чуждестранни източници, като "Ройтерс" и "Иншурънс Бизнес Мегъзин", компании като Zeekr и Neta (марка на Zhejiang Hozon New Energy Automobile) са използвали схеми, при които автомобили се застраховат, преди да бъдат реално продадени на крайни клиенти.

Тази практика позволява на производителите да отчитат продажби по-рано и да изпълняват месечни и тримесечни цели, дори ако превозните средства все още не са достигнали до купувачи или се намират в складове и шоуруми. В китайската автомобилна индустрия тези автомобили често се наричат "употребявани автомобили с нулев пробег".

Подробности за схемата:

Ранно застраховане: Компаниите уреждат застраховки за автомобилите, преди те да бъдат физически продадени. Това им дава възможност да регистрират колите като продадени в системите си, за да покрият зададени цели.

"Употребявани автомобили с нулев пробег": Автомобилите, които са отчетени като продадени преди да достигнат до купувач, се наричат така. Тази практика е резултат от ожесточената конкуренция и продължителната ценова война на най-големия автомобилен пазар в света, засегнат от хронично свръхпроизводство.

Случаи с Neta и Zeekr:

Neta е застраховала предварително над 64 000 превозни средства между януари 2023 г. и март 2024 г. Това представлява повече от половината от официално обявените им продажби за този период.

Zeekr, премиум електрическа марка под Geely Auto, е прилагала подобна практика в град Сямън. Застрахователните данни показват рязко увеличение на продажбите през декември миналагта година – 2 737 автомобила са били отчетени като продадени, което е над 14 пъти повече от месечната им средна стойност.

Реакции и последици:

Разкритията предизвикаха загриженост в Пекин. Китайски държавни медии вече са обърнали внимание на проблема, като са интервюирали купувачи на Zeekr, които са установили, че колите им вече са имали застрахователни полици преди продажбата. Някои от тези купувачи са били отказани за възстановяване на суми, чувствайки се измамени.

Zeekr заяви в изявление, че предварително застрахованите превозни средства са били предназначени за изложбени цели и остават "легално нови" при продажбата. Компанията е стартирала вътрешен преглед.

Дилъри, говорили анонимно, са заявили, че са били инструктирани от Neta да третират предварително застрахованите автомобили като продадени. На клиентите е било обяснявано, че застраховките им са започнали по-рано и ще трябва да бъдат подновени по-скоро. Много от тези автомобили остават непродадени на склад.

Купувачи изразяват недоволство, тъй като са установили, че техните задължителни застраховки за движение са били на месеци, когато са закупили автомобила, което ограничава покритието и правото на обезщетения.

Тази практика подчертава натиска върху китайските автомобилни производители да показват високи темпове на растеж в свръхконкурентна среда, но същевременно повдига въпроси относно прозрачността и етичността на тези бизнес модели.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Абе

    4 2 Отговор
    Знаеше се ,че има някакъв номер на китайката
  • 2 Техно

    6 4 Отговор
    Освен че лъжат в статистиката съм убеден че използват непазарни методи (като принуда и забрана за покупка на двг коли на обикновенни клетници) за да си продават електрическията отпадък. Така е комунистическа схема.

    Коментиран от #5, #6

  • 3 Анонимен

    3 4 Отговор
    Ако знаете една нова кола какво преживява, докато стигне до крайния клиент...
    Първо излиза от завода, после се товари на камиони или влакове до пристанище, после на кораб,в някои случаи се разтоварват да престоят 6 месеца и после пак обратно. Има такива които са на откритата палуба и ги залива морска вода от пръските на вълните. През цялото време се карат, като за последно с пълна газ. Това е което аз съм виждал,а какво още им се случва, никой не знае.
  • 4 Е ии

    1 0 Отговор
    Какво ме интерисува какво се случва с китайския шрот
  • 5 Фон дер Миндер

    6 1 Отговор

    До коментар #2 от "Техно":

    Прав си , ЕС наистина замириса на комунизъм. А и с тая комсомолска секретарка най-отгоре...
  • 6 Така е

    4 3 Отговор

    До коментар #2 от "Техно":

    Затова В статията се казва че клетите жертви на комунизма съдят комунистите за измама. Само си представи по време на бай Тошо да съдиш комунистите. Но всъщност на промити мозъци на които се някоя партия им е виновна за всичко, няма как да обясниш каквото и да било.

    За да заобикалят пазарните принципи, очевидно има пазарни правила в Китай. Но за разлика от Европа и Брюксел, няма само санкции и наказания, А има и стимули. Както за клиентите така и за производителите. Кога ще ги стигнем китайците, които си подкрепят индустрията, а Европа съсипва своята.
  • 7 тъй шъй

    3 1 Отговор
    Този изроден социализъм по китайски, не ги ли наказва спекулантите. Или само лозунги и вярност в светлото бъдеще. Ще им дойде скоро и техния 10 ноември.
  • 8 Турбо

    2 3 Отговор
    Някога купували ли сте нова кола?Не ви ли е ясно,че застраховката тече от момента на сключването?На 12 декември 2024 година взех на лизинг нова кола на 17 км със застраховка сключена на същия ден.Дали щях да платя застраховка сключена преди 6 месеца?

    Коментиран от #9

  • 9 Нямаше

    2 2 Отговор

    До коментар #8 от "Турбо":

    Нямаше да платиш застраховка с включена преди шест месеца, защото щеше да е платена и щеше да ползваш останалите шест месеца безплатно. Ето ти още един бонус към така или иначе ниската цена, на която са ти дали автомобила който шест месеца стои в шоурума и трябва да разкарат, за да дойде следващата порция която ще стои половин година с платена застраховка, за да изглежда продадена.

    Тоест клиентът си получава и бонус от цялата тази измама. А тази измама става само първия път, защото не можеш да трупаш нови количества, преди да продадеш старите. В общи линии трупат в края на годината за да изглежда добре статистиката, а после ги продават цяла година

    Коментиран от #10, #11, #12

  • 10 Турбо

    2 2 Отговор

    До коментар #9 от "Нямаше":

    Ясно,не си купувал никога нова кола! Да ти се обяснява няма смисъл.
  • 11 анонимен

    1 2 Отговор

    До коментар #9 от "Нямаше":

    Застраховка без реален клиент,дилъра няма как да сключи.Защо му е застраховка, когато автомобила е в шоурума.Текста изглежда преведен машинно с Гугъл транслейд и нещо се губи смисъла.
  • 12 Хаха

    2 1 Отговор

    До коментар #9 от "Нямаше":

    Надявай се коньо за зелена трева.Нядявай се на безплатна застраховка от дилъра.Безплатната застраховка през първата година,се разпределя върху следващите Безплатен обяд няма,само сиренцето в капана за мишки.