7 Юли, 2016 20:35 3 382 8

Откъде идва загубата на летище „София”

  • летище-
  • софия-
  • щерионов-
  • загуба
Откъде идва загубата на летище „София” - 1
Снимка: М. Богданова ©

След като днес депутати от БСП поискаха Сметната палата да провери летище „София” поради наличието на загуби през всяка една от последните години, директорът на столичния аеропорт даде пресконферениция, на която подборно обясни

защо от 2009 г. насам дружеството е на загуба

и защо от 30 млн. лв. приходи преди 8 години, те са спаднали до 6 млн. лв. за 2015 г.

Финансовата структура на дружеството е по-различна от това на други фирми и се формира от две части. „Едната част са летищните такси, които са около 80 млн. лв., но те не формират печалба, т.е. те са разходно ориентирани. Определят се ежегодно по време на преговорите с авиокомпаниите, където ние защитаваме тези такси. И в зависимост от преговорите, съответно формираме летищните такси, но те не формират печалба. Летищните такси, публичните вземания, задълженията на „България ер” не формират печалба”, поясни Христо Щерионов, директор на летище „София”.

Печалбата се формира от търговската дейност, която включва: наземното обслужване, финансовите приходи (т.е. лихвите по депозитите), приходите от продажбите в магазините, съответно наеми, реклама.

Причината печалбата през 2008 г. да е 30 млн. лв е, че тогава е имало продажба на дълготраен материален актив – хангар №3 на Lufthansa Technic. „Реалната печалба на дружеството е 19 800 000 лв., като съответно продажбата е в размер на 10 412 000 лв.”, обясни Щерионов. С течение на годините обаче тя намалява, за да достигне до 6 млн. лв. през 2015 г., като причината е въвеждането на Директивата за отваряне на наземното обслужване на пазара. „Наземните оператори са много гъвкави и ни отнеха съществен дял от пазара. Наземното обслужване има два компонента – зареждане на горива, когато бяхме монополист формирахме много високи приходи от горива, но след навлизането на пазара, там също има трима оператори – летище „София”, Лукоил и OMV. При това положение имаме загуба на 95% на пазарния дял. При наземните оператори имаме 50% намаление на пазарния дял. От една страна, имаме намаление на пазарния дял, а от друга – намаление на пакета на цените на авиокомпаниите, които обслужваме. Т.е. ако, когато бяхме монополист, сме обслужвали на 830-900 EUR пакета на авиокомпаниите, то в момента сме на 300-320 EUR. Дефакто имаме три пъти намаляване на приходите на наземно обслужване, което се дължи на Европейската директива за отваряне на пазара”, поясни директорът на летище „София”.

Що се отнася до

обществените поръчки

то няма поръчка за пожарогасене. „Имаме две поръчки, които са абонаментно, техническо обслужване на поражоизвестяване и такова на пожарогасене. Това са две основни системи, които осигуряват пожарната безопасност на летище „София”. "Цифрите, които са подадени на господин Свиленски, не са верни. Двете поръчки са на стойност две по 64 000 лв. в рамките на една година. Те са нормативно определени. Поръчките за три години, сме ги спрели във връзка с указанията на Министерство на транспорта и сега се правят поръчки само за една година”, обясни Щерионов.

Относно поръчката за термопластичната боя, то боята се полага задължително от гл.т. на безопасност и на осигуряване нивото на обслужване на въздухоплавателни средства. „Тя е три пъти и половина по-скъпа от акрилната боя, но за сметка на това срокът й на годност е поне четири пъти по-дълъг. Нямаме повторение на поръчките, а имаме поддържане на летателната годност на летателното поле, което е задължение на летищния оператор”, допълни директорът на летище „София”.

Що се отнася до поръчката за миенето на фасадата, то се извършва от персонала на летището. „Това, което сме задължени е да направим абонаментно техническо обслужване на подназорното съоръжение за измиване на фасадите, така че понятието „миене на фасади 70 000 лв.” е абсолютно невярно. Абонаментно техническо обслужване за три години от 2015-2018 г. е в размер на 39 900 лв. Господата Свиленски, Бойчев и Гечев мисля, че са с недостатъчна информираност”, допълни Щерионов и уточни, че не се притеснява от проверка на Сметната палата.

Задълженията на „България ер”

Към момента са на стойност 47 239 220 лв. и са разделени на две части: дължими суми по задължения като търговец – ток, вода, наеми и дължими суми от публични вземания – държавни такси. Има погасителен план за покриване на задълженията до 2021 г., който се спазва.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 миене на фасади

    1 0 Отговор
    Идва от мераците на ТИМ-Варна!
    Почваме да четем историята на задълженията и разбираме, защо ще се продава на варненската мутро-мафиотска групировка! После палим цигара и цъкаме с език, докато си наливаме бирата...

    Може и да погледнем, колко строежа имат ТИМ - Варна в курортен комплекс "св.св. Константин и Елена" - смятаме парите от табелите и задължително снимаме срока на изпълнение, за да не стане като стадион "ДУпката" дето трябваше да е готов преди 4 години и някъде изтече милиард, обаче никой не знае къде...
  • 2 Димитър Иванов

    0 0 Отговор
    Ти изобщо направили си труда да прочетеш статията или просто по поръчка реши да се хванеш за едно изречение и да развиеш темата в съвсем различна посока. .аси тролщината, .аси чудото!
  • 3 MFM

    0 0 Отговор
    Проблемът на летището е свързан със задълженията към кувейтците. Което си е пряко следствие от некадърното управление на държавата и фалитът на КТБ... Затова и съм за концесия, колкото по-скоро, толкова по-добре за летището. Колкото до БГ Ер, те поне си плащат задълженията. Въобще темата за летището се превърна в гаргара за разни идиоти - което както и да го гледаш, си е доста жалко.
  • 4 ввв

    1 0 Отговор
    Няма второ летище в света ,като нашето което да е на загуба.Няма мистерия,всичко вероятно е кристално ясно,просто правещите одита не трябва да са "нашите" хора.

    Коментиран от #5

  • 5 Панайот

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "ввв":

    Едно на ръка кой прави одита, второ, че явно концесията е апетитна хапка и се разчиства конкуренцията 1 по 1. И треторо, че всички говорят по въпроса и никой не слуша, а така се създава една хууубава дезинформираност. Щерионов три пъти подчертава на пресконференцията едно конкретно нещо, а всички медии го пишат точно обратното, защото звучи по-добре в заглавията им... или пък по друга причина.
  • 6 пинокио

    0 0 Отговор
    Смешници .............
  • 7 Чужденец

    2 0 Отговор
    Недавно летал в одну из европейских стран из Софийского аэропорта. Так за всю ночь не было ни одного рейса. Как они могут заработать печальба в таких условиях?
  • 8 бббббб

    0 0 Отговор
    От, както Тиквоча е на власт всичко се краде.И тъй като вече няма кинти,ще го дадат на концесия ,за да откраднат и тез пари докато са на власт.