Last news in Fakti

14 Декември, 2016 20:46 3 646 4

50% от горивата у нас са без платен акциз

  • горива-
  • контрабанда-
  • внос-
  • бензин-
  • дизел-
  • монопол

Хазната губи 1 млрд. от бензин и дизел

50% от горивата у нас са без платен акциз - 1

Всеки втори внесен литър гориво на българския пазар е без платен акциз. Увеличените данъци и сравнително постоянното потребление на горивата водят до разрастване на сивия сектор. Това коментираха от Българската петролна и газова асоциация (БПГА) при изслушването пред Временната анкетна комисия в парламента, която проверява обстоятелствата и фактите при търговията с горива. По данни на Министерството на финансите всеки трети литър газьол е без платени данъци.

Данните сочели, че 40% от горивата в България са от внос, а 60 на сто се произвеждат тук. Делът на вносителите в приходите от акцизи бил 20%, а не 40 на сто, какъвто е пазарният им дял. За сивия сектор говорели и приходите от ДДС от внос на горива.

За м.г. те били 293,7 млн. лева, а през 2014 г. - над 1,4 млрд. Златев цитира и данни на финансовото министерство, според които годишно загубите от несъбрани данъци заради сивия сектор в горивата възлизат на 1,2 млрд. лв. Според председателя на петролната асоциация системата на митниците БАЦИС за следене на акцизни стоки позволява манипулация и изтриване на данни от нея. Имало доклад на прокуратурата по сигнал на асоциацията за този проблем. Той бил секретен, но Златев предположи, че в него се потвърждават съмненията за манипулации.

Суровината, която рафинериите в страните от ЕС купуват, се купува на еднаква цена. Суровият петрол се котира на международните борси. Цената, по която се купува, е международна. Може да има разлика в дестинацията и транспорта. Това заяви пред депутатите генералният директор на "Лукойл Нефтохим Бургас"АД Валентин Златев. Той отрече да съществува картел на пазара на горивата.

В момента България била на второ място в ЕС по най-евтини горива. По-ниски с 4 ст. цените били само в Полша.

Приходите от акциз за 2015 г. били над 2,1 млрд., от които 57% се падали на "Лукойл", 23% идвали от други търговци и производители. Печалбата от продажбата на горива била 1%, каза още той. Това правело 2-3 ст. на литър.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ББор

    14 1 Отговор
    Като няма картел, защо цените на горивата са толкова високи и винаги еднакви на големите вериги????
  • 2 гост

    11 1 Отговор
    не се наядохте. Дано 100% от горивата да са без платен акциз. Колко пари взимат в Полша на месец , че се сравняваме с тях за цени на горивата.
  • 3 стратокастър

    2 0 Отговор
    Цените на горивата са по ниски само в Полша но каква е данъчната тежест в другите страни в Европа ? И защо Цените на горивата у нос са най-високи в сравнение с цяла Европа преди данъчно облагане?
  • 4 законен

    1 0 Отговор
    Естествено , ще говори за това което му изнася , а най-същественото , че производствената му цена е най-високата не само в Европа , ами сигурно в света , няма значение . А че половината и повече от вносителите са негови подставени фирми , с които си допълва далаверите и това няма значение . Бил внесъл данъци , а колко не е внесъл , а е трябвало и това няма значение .