15 Ноември, 2022 16:57 3 601 5

От БАСКОМ искат иновации и съдържание, вместо ремонти и техника за STEM училищата

  • баском-
  • иновации-
  • stem училища-
  • stem

Приравняването на образователната среда с образователната инфраструктура представлява подмяна на концепцията за STEM образование

От БАСКОМ искат иновации и съдържание, вместо ремонти и техника за STEM училищата - 1
Снимка: БГНЕС

В становище до служебния вицепремиер по управление на европейските средства, до служебния министър на образованието и науката и до председателя на Комисията по образование и наука в 48-то Народно събрание, Българската асоциация на софтуерните компании - БАСКОМ изразява редица препоръки, свързани с планираните промени в инвестициите за STEM в Националния план за възстановяване и устойчивост.

БАСКОМ обединява над 150 компании и организации от софтуерния сектор в България и от години е ангажирана с проблемите на образованието. Нейни експерти участваха активно в първата Национална програма „Изграждане на училищна STEM среда“ през 2021 г., като възможност чрез нея да се засили интересът на учениците към изучаването на точни науки, както и да се развият умения и компетенции, необходими за успешната им професионална реализация.

От БАСКОМ напомнят, че едно от забележителните качества на Националната програма е интегрирането на всички важни компоненти за развиване на STEM обучението в едно: дизайн на нова училищна среда, технологии, интегрирано учебно съдържание, обучения на учители и нови лидерски роли, свързани с училищните STEM центрове.

В становището си от БАСКОМ настояват да се запази интегрираният подход при финансиране на дейностите, свързани с изграждане на инфраструктура от една страна, и обученията и подготовката на преподаватели, от друга. В противен случай се създават предпоставки да не настъпи съществена промяна в качеството на образование и вместо това, училищата да потънат в проблеми, свързани с поддръжка на големи количества дигитални устройства или такива, чиито технически параметри не отговарят на реалните нужди на образователния процес. Проблеми ще възникнат и с обученията на преподаватели, които нямат общо с целите, заложени от училището при кандидатстване за изграждане на STEM център, с липсата на дългосрочна стратегия за осигуряване на консумативи за техниката, както и проблеми, свързани със сроковете и отчитането на проекта.

„Така заложеното в Концепцията приравняване на образователната среда с образователната инфраструктура представлява подмяна на концепцията за STEM образование, което трябваше като идея да създаде началната екосистема за иновации чрез ново съдържание, нови модели на преподаване и изцяло нова концепция за учебна среда. Понастоящем всичко това е сведено до строително-ремонтни дейности и закупуване на техника“, пишат в становището си БАСКОМ.

Асоциацията настоява още бенефициенти по програмата, касаеща всякакви STEM инвестиции, да не са общините, а училищата. „Смислено е всяко училище да изработва отделна концепция за STEM, според нуждите и профила си“, пише още в Становището на БАСКОМ.

За да се постигнат по-добри резултати в кратки срокове, от БАСКОМ отправят няколко препоръки:

Училищата сами да изготвят цялостна концепция за своите STEM центрове, да избират и планират подходящите за своя екип обучения, като се отдели процент от текущия бюджет, заложен в Националния план за възстановяване и устойчивост, за осигуряване на съдържание и обучение на преподаватели, заедно с концепцията за изграждане на средата и избора на оборудване.

Относно хардуера и доставката на техника да се въведе „опционален“, а не „задължителен“ характер на спецификациите, а те да се отворят, за да поддържат различни хардуерни и софтуерни решения. Училищата да могат да избират инвестицията в екрани, компютърни устройства или комбинация от тях, спрямо нивото си на готовност и целите си.

Да се създаде експертна група, която да подпомага Министерството на образованието и науката в цялостната реализация и комуникация по STEM програмата.

От БАСКОМ припомнят, че не бива да се пропуска уникалния шанс да се изгради приобщаващо и модерно образование, поощряващо младите хора да се занимават с наука и да бъдат конкурентни в технологичните индустрии с добавена стойност. За тази цел е важно да се създаде образователна среда от ново поколение, обслужваща съвсем нова парадигма на мислене, подготвени учители, подходящо учебно съдържание и педагогически инструментариум.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 2 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 честен ционист

    0 1 Отговор
    Всеки даскал скот се сдобил с ThinkPad за по 5 бона без дори и да знае, че не се изключва от копчето.
  • 2 уaйтнoйз

    3 0 Отговор
    требват говорещи глави с немски в кол центровете... индийците искат пара, а тука са високоплатени на 2 бона хаха
  • 3 Тоя СТЕМ

    6 0 Отговор
    е вятър и мъгла - димна завеса за поредната далавера на близки до правителството фирми.
  • 4 Далаверата

    2 0 Отговор
    От строителните ремонти и техника най-лесно и бързо се взимат комисионни. На времето какво му беше на образованието ? Технически училища, центрове по техническо и научно творчество на младежта. Имаше курсове в училищата по различни практични дисциплини – фотография, дърводелство, електроника .... Състезания в различни области и т.н. Тия сега взели да копират от САЩ разни програми ...
  • 5 Грозд-ан

    0 0 Отговор
    Да перефразирам един стар виц: Ами защото са калинки, сър!
    Знаят само от гипсокартон и стиропор как да крадат и всичко бутат натам.