Дълги години едно от най-големите предимства, с които се изтъквахме пред чуждестранните инвеститори, беше евтината работна ръка. Никой обаче не помисли какво ще се случи в момента, в който този ресурс се изчерпа. Като че ли на никой не му мина и през ум, че е възможна ситуация, в която да се наблюдава дефицит в тази сфера.
Дали в резултат на кризата или на войната в Украйна, която промени цялата икономическа политика на света, дефицитът не само на евтина, но на почти всякакъв вид работна ръка вече е факт.
Като резултат значителен брой от чуждестранните инвеститори, които поглеждат към България като място за правене на бизнес, уви се отказват. И основната причина за това не е, че държавата не им предоставя добри данъчни или други условия, а именно липсата дори на неквалифицирана работна ръка.
Как гледат на това синдикатите и какви са техните прогнози? Каква роля ще изиграе изкуственият интелект, който в последно време мощно се опитва да бъде приложен в почти всички сфери на дейност? Отговор на тези въпроси за ФАКТИ дава доктор Константин Тренчев – почетен председател на КТ „Подкрепа“.
Доктор Тренчев, България успя да „посее“ идеята за евтината работна ръка. Колко години ще „жънем“ негативите от нея?
Евтината работна ръка в България като концепция започва да изпитва много големи проблеми. Първо, защото се оказа, че дори не особено квалифицирани дейности, няма кой да ги извърши, а когато няма кой да ги извърши, ти си готов на този, който все още може да ги извърши, да му платиш колкото той иска. Това е пазар.
Уверявам ви, че един стругар може да направи пари повече от един депутат, просто защото стругари няма.
Евтината работна ръка, която отблъсна много хора от България и те заминаха на Запад, днес наблюдаваме, че започнаха да се връщат, защото и на Запад ситуацията се влоши. Според мен, като тенденция, тя ще продължава да се влошава, тъй като нашият пример за подражание (както беше Западът) отдавна не е пример за подражание. Оказа се, че зад тази прекрасна от едно време фасада, се крият много големи проблеми и че моделът е доста прогнил отвътре.
Да, сега го виждаме, защото може да ходим спокойно и да го видим, но по-рано не можехме и поради това едва ли не го бяхме обожествили. Но вече нещата се промениха.
Евтината работна ръка е нещо, което най-накрая пазарът ще определи, защото хората вече искат за труда си едно достойно възнаграждение.
Разбира се, тук и социалните системи са много намесени. Има неща, с които и аз не съм съгласен, защото има хора и поколения, които не искат да работят и държавата дава по нещо. Тя, за да даде на някой нещо, трябва да го вземе от друг. А тя го взема от данъците ни.
В България този проблем не е чак толкова изразен, колкото в една Западна Европа, където виждате, че държавите изхранват милиони бежанци, пришълци, които не само не искат да работят, не искат и да се интегрират и да спазват правилата в държавата гостоприемник, но в крайна сметка това е решение на самите държави. Те да си носят последиците. Но затова са и тези бунтове и стачки навън, които зачестяват.
Какво се случва с въвеждането на изкуствения интелект (AI)? Темата много се дискутира – едва ли не хората ще изчезнат. В същото време обаче се оказа, че на фирмите ще са им необходими доста средства, за да го внедрят
Аз повече работя в сферата на медицината и на физиката, но изкуственият интелект би следвало да облекчи производственият процес многократно, за съжаление за сметка на хората, които полагат труд. Той (AI) може да работи 24 часа, не изисква възнаграждение. Чели сме достатъчно подобни неща във фантастичните романи. Сега това полека-лека се сбъдва. Да – не е на това ниво все още, но се върви в тази посока.
Много хора „бият тревога“, че всъщност това е една голяма опасност, защото ще породи съпротива, поради факта, че много хора разчитат на двете си ръце, за да могат да оцелеят и те ще бъдат противници на това. Дори може да се стигне и до сблъсъци. Може би правилният подход е да се въвеждат умерено такива елементи, както беше с компютрите и други неща, с които се автоматизира производственият процес. Това е едно висше ниво.
Доколкото знам всяка държава има свое виждане за изкуствения интелект (AI). То не е всеобщо на този етап, но най-лошото му приложение е ако тръгне във военното дело, защото има доста идеи по този въпрос. А все пак той не е Божие творение, а човешко и той не може да бъде съвършен. Съвършено е само творението от Бог.
Така че предстои ни да видим какво ще стане. Ние винаги сме били на опашката, общо взето на цивилизацията, въпреки че има млади кадри, соросоиди и всякакви други, които повтарят като папагали, това което им се говори в Брюксел и Вашингтон. Но ние първо нямаме средствата за това, второ имаме много специалисти, но голяма част от тях работят за западни компании и изобщо България е един неатрактивен за тях пазар. А без такива хора не може да се говори за масово въвеждане на изкуствения интелект. Така че вероятно нещата ще дойдат отвън.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Трол
09:36 28.02.2024
3 Помощ 112
09:36 28.02.2024
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 дядо поп
Коментиран от #12
09:38 28.02.2024
6 Мъдрият
Това е и правилно, защото депутатът какво полезно за обществото прави - нищо? Даже тези сегашните направиха много вредни неща!
А стругарят произвежда продукция за благото на обществото - така, че е редно да взема повече пари от депутата!
09:38 28.02.2024
7 Чочо
Как ви идат такива смешки на ума!
09:39 28.02.2024
8 Да,да
09:53 28.02.2024
9 Гого
09:54 28.02.2024
10 Тренчев
Ах, гиди гушари маминии!
09:55 28.02.2024
11 Интересно
П.С.
И от къде $ за пури, доста скъпо удоволствие е.
Продължава да смучи някакси България.
Коментиран от #14
10:09 28.02.2024
12 Българин
До коментар #5 от "дядо поп":
Има доволно хора, които "висят край струга" и изкарват много прилични пари.Това с нямането на работа или с малкото пари го говорят хората които или ги мързи или не могат нищо, обикновено защото мислят, че с тарикатлъци по-добре ще им се получи и не са си давали зор да се научат на нищо смислено.
Коментиран от #19
10:10 28.02.2024
13 Реалния
Коментиран от #15
10:11 28.02.2024
14 Хммм
До коментар #11 от "Интересно":
Колко "скъпо удоволствие" е?Една кутия цигари струва колкото една или две пури (истински, макар и от ниския клас, който е в пъти по-качествен и от най-качествените цигари), а повечето пушещи пури не пушат повече от 1-2 на ден.
Коментиран от #24, #28, #29
10:13 28.02.2024
15 Българин
До коментар #13 от "Реалния":
Заплатите на депутатите не са "10 бона" а в чужбина оператор на цифрова СиЕнСи фреза ОПРЕДЕЛЕНО взема близо до тези пари. Ако е шеф на такова звено СЪС СИГУРНОСТ ги взема.Коментиран от #32
10:14 28.02.2024
16 Петкан
10:14 28.02.2024
17 Механик
И вероятно ти визираш само ЗАПЛАТАТА. А онова дето краде депутата не го слагаш в сметката.
А там разликата е мнооого голяма.
10:17 28.02.2024
18 Мдаааа
10:18 28.02.2024
19 Абе самоизтъкващия се, че си българин
До коментар #12 от "Българин":
Имаш чувснво на малоценност ли, че се пишеш българин а после плюеш българите, като описваш единични случаи. Като Васил Велев от АИКБ, българите били мързеливи, българския шивач изпълвал 1 единица а немския шивач 14 единици!?! А има ли немци шивачи или са от българия? Има други фактори преди човешкия.Коментиран от #21
10:23 28.02.2024
20 Един стругар не краде колкото депутата
10:25 28.02.2024
21 Българин
До коментар #19 от "Абе самоизтъкващия се, че си българин":
Никъде не съм писал, че "българите" са такива.Написал съм че хората които използват такава аргументация са такива. За щастие огромното мнозинство от българите не го виждат така и вместо да се оплакват се развиват и съответно получават. Даже ИЗРИЧНО съм го написал "Има доволно хора, които "висят край струга" и изкарват много прилични пари."
Откъде ти дойде наум, че на "българите" не им се работи или не искат да се развиват?
Коментиран от #25, #41
10:27 28.02.2024
22 архивар
10:30 28.02.2024
23 Логично
10:34 28.02.2024
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Аз съм на 46 години
10:48 28.02.2024
27 тиквенсониада
10:49 28.02.2024
28 Абе Хммм еФтиния
До коментар #14 от "Хммм":
Една евтината пура /не пурета/ струва 24лв 24×2×30=1440лв. Бая не е скъпо. А в щатите го умножи най-малко по 5.Коментиран от #34
10:51 28.02.2024
29 Грешна ти е сметачката
До коментар #14 от "Хммм":
Около 1500лв. на месец за пури нищожна сума ли е?10:54 28.02.2024
30 Тракиец
11:04 28.02.2024
31 фреза
11:11 28.02.2024
32 Сравняваш несравнимото
До коментар #15 от "Българин":
В чужбина ако един стругар взема 10к лева,това са 5к евро грубо.Да,де...ама чужбинския депутат взема поня 15к евро,разииш ли.В България един стругар взема максимум 4-5к лв и то в проспериращо предприятие,а депутат 10к лв.Тъй че не знам тоя използвач на демократичните промени от кой пръст си е изсмука тая информация!?Коментиран от #42
11:14 28.02.2024
33 Дрън, дрън, чи пляс!
11:31 28.02.2024
34 Хммм
До коментар #28 от "Абе Хммм еФтиния":
"Една евтината пура /не пурета/ струва 24лв"Явно нямаш представа за цената на тези артикули.
Няма такова нещо като "пурета". Всяко изделие, което се произвежда 100% от тютюн във формата на "цигара" е ПУРА.
Пурите имат различен размер, като някои погрешно наричат по-малките пури "пурети".
Желателно е да не се изказваш по въпроси, за които не знаеш почти нищо. Когато съм продавал и пушил пури вероятно ти си гледал по телевизията Васил Божков как го е правил.
11:45 28.02.2024
35 БОТУШ КАИШЕВ
13:26 28.02.2024
36 ТОЯ С ПОДКРЕПА ПРЕЗ 1990
13:41 28.02.2024
37 в социалните мрежи
14:04 28.02.2024
38 Бай Хуан
Имам познат няколко струга си купи , едвам си плаща тока , няма никакви поръчки ...
Незнам кой ги пише тез статии ама заслужава много яки ссексуални клетви от сръбски тип !
14:32 28.02.2024
39 ТАКА ЛИ ?
15:02 28.02.2024
40 Браво!
15:15 28.02.2024
41 Иванов
До коментар #21 от "Българин":
Мъжки..... ти или си някой чорбаджия кръвопиец и експлоататор или последните 35 години не си живял в България а в някакъв твой си измислен свят.15:30 28.02.2024
42 Иванов
До коментар #32 от "Сравняваш несравнимото":
Хах ................... какви 4-5 хиляди ве младеж ??? Един стругар със 7 ми разряд и 5-та група квалификация в провинцията и над 30 години стаж взима максимум 1800 - 1900 лева с нощния труд вътре и празнични и вредни и т.н.Да не ти говоря пък че след като отпадна категоризацията на труда при тях , то той трябва да бачка до 65 годишна възраст . За да вземе пенсия , ако доживее дотогава.........
15:37 28.02.2024
43 Любопитен
15:41 28.02.2024
44 И стругар съм и фрезист съм
16:12 28.02.2024
45 сидероДРОМОС
Коментиран от #49
18:57 28.02.2024
46 дебеЛ Лебед
19:00 28.02.2024
47 Станчо куфара
Коментиран от #48
19:10 28.02.2024
48 любител
До коментар #47 от "Станчо куфара":
прав си пич с тази разлика че стругаря както всичски бачкьори бачкат и са бедни а тези гадини от парламента цял ден лежът и крадът и са милионери- милиардери.19:27 28.02.2024
49 любител
До коментар #45 от "сидероДРОМОС":
веднага ти огтоварям всичките стругари в Б-г то само за едно чекмедже с кюлчета. хахаха19:30 28.02.2024
50 КРОКОДИЛА
22:55 28.02.2024
51 Възможностите на депутат?
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
О, те са НЕОГРАНИЧЕНИ! И баба Ванга не се е наемала да говори за техните неограничени възможности.23:57 28.02.2024
52 1122
18:35 29.02.2024
53 ебаси празнодумеца
На теория в нормална държава и световна икономика е редно един добър стругар да взима повече пари от депутат. На практика не е така.
Стругаря има много по сериозно образувание от един депутат учил глупости, като политика.
Тук се учи, Матемстика, Физика, Химия, Метрология, Електротехника, Механика, Динамика, Техническо чертане, Англииски или друг език, и малко счетоводство ако си си сам шеф.
Колко такива съществени науки се учат за политик!?
И имайте в предвид, че един CNC стругар или фрезист в повечето случаи въобще не може да замени стария универсален стругар, работещ на иниверсалните стругове и фрези. А универсалния с малко тренировки за 2-3дни ще замени CNC лигльото имитиращ стругар.
Да де ама универсалния стругарлък е мръсна, пипкава и трудоемка работа, за това майсторите са на изчезване вече.
Универсалния струг е майката на всички машини!!!
Изчезнат ли тези стругове и хората работещи на тях, ще сърбаме много лоша попара...
Аз самия имам 20тина универсални металорежещи машини. Работа има за целия китайски народ, винаги. Но това е неблагодарна работа и занаят. Гърбавее се от него и наистина едвам си плащаш сметките, осигуровките и данъците тук в България. Да не думаме за проверките и ядовете със всевъзможни чиновници плужеци паразитиращи на мои и ваш гръб.
21:10 29.02.2024
54 Коце Тренчев!! Говориш Глупости! Хубаво
07:11 02.03.2024
55 Тренчев, ти се Нагуши яко, с празни
07:14 02.03.2024
56 Този коментар е премахнат от модератор.