Last news in Fakti

8 Октомври, 2015 17:57 1 649 4

Паркингът на Жандармерията е голям, но Конституцията дебне отвсякъде

  • паркингът-
  • жандармерията-
  • голям-
  • конституцията-
  • дебне-
  • гонки-
  • наказанията-
  • закона

Адвокати предупредиха по време на дискусия, че смъкването на табели също е проблем и не е решение

Идеята на премиера Бойко Борисов паркингът на Жандармерията да се напълни с "Ферари"-та и "Порше"-та на участници в гонки по пътищата, няма да се реализира. Това стана ясно по време на дискусия с експерти за законодателни промени срещу войната на пътя, организирана от в. "24 часа".

Преди седмица Борисов поиска спешни мерки с акцент срещу нелегалните гонки, като подчерта, че демокрацията явно не работи в сферата на движението по пътищата. Текстове вече са подготвени и дори са подписани от депутати, но дебатите тепърва предстоят.

На днешната дискусия зам.-министърът на правосъдието Петко Петков каза, че изтеглянето на коли с отнети номера на наказателен паркинг няма да се случи, съобщи Правен свят. Работната група, която изготвя законодателните промени е предложила компромисен вариант със свалянето на табелите на автомобили, което обаче не се бе харесало на Борисов, защото според него участниците в гонки ще карат и без табели.

Според зам.-министър Петков свалянето на табелите и дерегистрацията на автомобила за определен период означава, че той няма да бъде управляван през това време, а освен това ще бъде въведена и забрана за прехвърлянето му, което ще възпрепятства продажбите на такива коли. Идеята за криминализиране на гонките пък е това да стане с квалифициран текст за хулиганство в Наказателния кодекс.

Тези мерки обаче бяха разкритикувани от участващите в дискусията представители на адвокатурата - проф. д-р Иван Тодоров и Марин Марковски.

Иван Тодоров подчерта, че гонките са различни и има случаи, в които нарушението е единствено в превишаване на скоростта и това не може да се криминализира.

"Трудно ще се подведе и под хулиганство, защото тези участници го правят за собствено удоволствие, а не толкова да скандализират обществото. Ако ще се въвежда наказателна отговорност, трябва да е само за специфичен вид гонки", каза Тодоров и добави, че криминализирането принципно трябва да се избягва, защото и сега НК е пълен с излишни текстове, които трябва да отпаднат, за да могат МВР и прокуратурата да работят върху сериозни престъпления.

По думите му, неудачна е и идеята за сваляне на табелите на нарушители. За пример той даде ситуация, в която нарушение е извършено с краден автомобил, а със свалянето на табели ще бъде наказан не крадецът, а пострадалият веднъж вече собственик. Същото би се случило, ако се свалят табели на фирмена кола, която е била управлявана от един служител. "Фирмата остава без кола, която ѝ върши работа...Все пак тази икономика трябва да функционира. Някой, като е направил нещо, той трябва да понесе отговорност. Фирмата да понесе материална, бърза и ефективна отговорност, но свалянето на табелите и лишаването на възможността да ползваш колата си, по-скоро ще накаже останалите хора, които не са виновни", смята Иван Тодоров.

Адвокат Марковски пък влезе в спор със зам.-главния прокурор Борислав Сарафов, който подкрепя отнемането на колите. Според Марковски елемент на хулиганство може да има, само когато гонките са в населено място. Идеята за сваляне на табели пък е това да се случва и при неплатена глоба, като колата остава дерегистрирана до заплащане. Сваляне от регистрация за 1 месец е предложено и при превишаване на скоростта в населено място с над 50 км./ч.

"Не мога да приема разбирането, че трябва да се отнеме моторното превозно средство, това противоречи на конституционния принцип за право на собственост. Тази норма има пряко действие и всеки един такъв закон ще бъде отменен в КС. Отнемането на собствеността не може да бъде санкция, има достатъчно други механизми", каза Марковски.

Сарафов обаче опонира, че няма предложение за отнемане на коли, а за временното им спиране от движение. Спирането от движение за 1 година и отнемането на регистрационните табели не е лишаване от собственост, подчерта зам.-главният прокурор.

"Когато се свалят табелите за една година от човек, който е собственик, той се лишава от правото на собственост, защото той не може да употребява тази кола", продължи Марковски, на което Сарафов отвърна, че става дума за временно лишаване от владение, а не от собственост.

"Няма да споря, но ще Ви кажа, че когато се посегне на владението, което е част от собствеността, ти нарушаваш и правото на собственост. Ползване, владение и разпореждане – това определя собствеността. Нарушаването само на една от съставките води до нарушаване на правото на собственост", добави Марковски.

По отношение на бързото правосъдие в подобни случаи на нелегални гонки, зам.-министър Петков предложи да се помисли и за вариант, в който такъв тип дела се внасят по реда на Указа за борба с дребното хулиганство.

"Засяга се същият кръг обществени отношения и по указа наказанието се получава в рамките на 24 часа от момента, в който е задържано лицето. Така или иначе текстът, който се предлага за гонките е специален, спрямо другите. Вярно е, че МВР и Министерството на правосъдието като част от работната група предлагат това да бъде тежко престъпление, но в крайна сметка решението ще е на народните представители", каза Петков.

Всички участници в дискусията адмирираха предложението глобите да се увеличат и двойно, но при плащане до 14 дни да са наполовина.

В тази връзка проф. Иван Тодоров припомни, че жертвите на пътя са намалели с 40% в периода 2009-2012 г. Тогава се въведоха електронните фишове, камерите, а глобите се налагаха ефективно с възможност да се плащат в 70% размер при бързо плащане. "Неотменимост и бързина на санкцията, това е много по-ефективна мярка", каза Тодоров.

Той предложи и различен принцип за налагане на санкциите, който да не е обвързан с доходите, каквато идея се обсъжда, а да е процент от стойността на автомобила. По думите му, това е ефективен начин, който се прилага в много страни в света, включително много провинции в Германия. Според него най-полезно и ефективно е вземането на книжката, което да е съпътствано обаче и с вкарване в електронен регистър.

Адвокат Марковски пък разкритикува предложението да се наказва с глоба спирането в аварийна лента на магистралите. Вместо това той предложи да се криминализира карането в насрещното платно на магистрала или първокласен път.

"Това е много страшно и трябва да се наказва със затвор до 5 години по мое виждане, ако скоростта, с която се кара в насрещното платно е над разрешената", каза Марковски.

Отделно от дискусията председателят на правната комисия в парламента Данаил Кирилов обяви, че промените в Закона за движението по пътищата вече са подписани от депутатите в комисията, за да може да бъдат разгледани възможно най-бързо в пленарната зала. Правната комисия е подкрепила идеята за принудително снемане на регистрационни табели на автомобили, уточни Кирилов: 

Съкращаваме време, защото по стандартната процедура би следвало министрите да ги внесат в Министерския съвет, той да ги приеме и проектите да влязат като законопроекти на правителството. Подкрепяме като принудителна административна мярка снемане на регистрационните табели, тоест снемане от регистрация на МПС, това в минимална степен засяга собствеността, която се гарантира и от европейската харта и от Конституцията.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Георги

    0 0 Отговор
    Добре де как в Гърция е законно да спират коли от движение и да ти свалят табелите а тук всичко е противоконституционно. Явно трябва да се промени тази абсурдна конституция.
  • 2 Гост

    0 0 Отговор
    Не само в Гърция, а в почти цяла Европа. Не само се сваля табела, ми направо се взима автомобила и отива на търг след няколко дни.

    Коментиран от #3

  • 3 PlimP

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    2, не преувеличавай
  • 4 Гост

    0 0 Отговор
    Адвокатщината затри хиляди хора с лобистките си закони у нас!!!
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове