ВСС предлага диалог на изпълнителната и законодателната власт като работещ формат за решения за съдебната реформа и доброто управление на бюджета на съдебната власт.
Това се казва в писмо на ВСС до финансовия министър Владислав Горанов по повод спора за заплатите в съдебната система.
В писмото се посочва, че Висшият съдебен съвет спазва фискалната дисциплина и стандартите за независимост на съдебната власт, гарантирани с Конституцията на Република България и Закона за съдебната власт.
Факти.бг припомня, че след като на 17 септември съветът взе решение за увеличение на възнагражденията с 12%, финансовият министър Владислав Горанов в писмо до ВСС заплаши със законодателни промени за начина на формиране на заплатите в системата, за парите за облекло и обезщетенията при пенсиониране и напускане. След това председателите на ВКС и ВАС и главният прокурор се срещнаха с Горанов. На среща обаче спорещите страни не постигнаха съгласие по отношение на бюджета за 2016 г., в който трябва да бъде заложени средства за гласуваното от ВСС увеличение на заплатите.
В писмото на ВСС се посочва, че единственият вариант за увеличение на работните заплати на магистратите е от реализираните икономии във фонд „работна заплата”, което е в рамките на утвърдения бюджет на съдебната власт за 2015 г. и не засяга останалите разходи по бюджета за 2015 г.
„По тази причина Висшият съдебен съвет с решение по протокол № 47 от 17.09.2015 г. утвърди промени в Таблица I на ВСС и Класификатора на длъжностите в администрацията. Това решение е в съответствие с изискванията на чл.218 и чл.341 ал.1 от ЗСВ и Висшият съдебен съвет не намира основания за неговата отмяна.
В управленската програма на правителството за периода 2014-2018г. и в приетата от Народното събрание Актуализирана стратегия за продължаване на реформата в съдебната система, запазването на върховенството на закона е сред основните приоритети”, се посочва още в писмото на ВСС.
„Висшият съдебен съвет активно и последователно работи за разумно управление на човешките ресурси, включително чрез прекрояване на съдебната карта като: на 06.02.2014г., прие решение и от 1 април 2014г. закри две от съществуващите пет военни съдилища (Военен съд Плевен и Военен съд Варна); на 11.12.2014г. прие Правила за измерване на натовареността на прокуратурите и на индивидуалната натовареност на всеки прокурор и следовател и норма за натовареност, които се прилагат от 1 януари 2015 г. в прокуратурите; на 15.07.2015г. прие доклад за значението на районните съдилища в структурата на съдебната система и критериите за промяна в съдебната карта на районните съдилища, като на 15.10.2015 г. предстои обсъждането на доклад за значението на районните прокуратури в структурата на съдебната система и критериите за промени в териториалната им структура; определи срок до 30.11.2015г. за обсъждане на конкретни предложения за промени в съдебната карта на районните съдилища и районните прокуратури; оптимизира щата на съдебната администрация в страната; използва законовите механизми за оптимално разпределение на магистрати от по-ниско към по-високо натоварени органи на съдебната власт.
При изпълнение на правомощията му, съгласно Закона за публичните финанси, министърът на финансите контролира изпълнението на централния бюджет за съответната година, включително с действията по събираемостта и попълването му. Размерът на несъбраните от НАП вземания в бюджета на съдебната власт многократно надхвърля сумата, необходима за прилагане на разпоредбата чл.218 от ЗСВ. За периода от 2005 - 10.03.2015 г. несъбраните вземания са в размер на 746.6 млн.лв., а само по актове предявени през 2014 г. от НАП, те са в размер на около 35 млн.лв.
Несъбирането им е отказ на държавата да изпълнява функциите си по обезпечаване бюджета на съдебната власт и лишава Висшия съдебен съвет от възможността да намери вътрешни резерви за изпълнение на законоустановените си правомощия”, посочват още магистратите.
„Дебатът, свързан с решението на Висшия съдебен съвет от 17.09.2015 г. създава неправилно обществено усещане, че съдебната власт не разполага с независимост при вземане на решения за разпореждане със самостоятелния си бюджет, а е поставена в зависимост от дискреционните решения на изпълнителната власт”, посочват от ВСС.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА