Омбудманът не трябва да въвежда в заблуда хората, това заяви по „Дарик“ регионалният министър Лиляна Павлова по повод идеята на обществения защитник Мая Манолова за въвеждането на евтина еднодневна винетка.
Понастоящем винетката е ценна книга, която трябва да бъде залепена на колата, за да могат органите на реда да упражняват контрол, напомни регионалният министър. Павлова обясни, че в страните, където е въведена винетна система за ползване на пътищата, еднодневен стикер няма. Причините за това са редица, включително икономически, сред които е ефективността на база разхода за отпечатване.
"Това, което тя каза може би недоразбрала от системата, но ние ще и го разясним и заедно ще намерим най-доброто решение, е, че ние вече сме взели решение, променихме закона за въвеждането на електронни винетки и тол система", каза Павлова. Тя допълни, че това ще се случи най-късно до две години, като амбицията е да се осъществи и по-рано.
Ще се въведе електронна винетка за автомобилите, а големите камиони ще плащат за изминат път с тол такса, като това ще може да става с SMS, онлайн и така нататък.
С този ход ще се решат два много важни проблема, отчете Павлова. Когато се въведе електронна винетка, всеки ще може онлайн да си купува стикер и ще се отчита в система. С въвеждането на електронната винетка годишният стикер вече няма да важи за период от една календарна година, а за период от 12 месеца, стана ясно от думите на регионалния министър.
Очакванията са електронните винетки да влязат в приложение през 2018 г., като в момента екипа на междуведомствената група работи за разработване на документацията за търга за избор на фирма, която да внедри системата.
По думите й новите цени на винетките ще осигурят повече средства за ремонт и даде за пример, че всеки ден има запитвания от кметове и депутати за ремонт на пътища от всички краища на страната, което няма как да стане без средства. По думите й реално повишението е от около 2 лв. на месец, което прави винетката не най-скъпия фактор, за да може да се движи една кола, паралелно с другите административни разходи и консумативи.
Въпреки интензивните валежи в цялата страна на места от сняг, на места от дъжд няма, затворени пътища.
Павлова обясни, че освен затворените за целия зимен сезон пътища от републиканската мрежа, всички останали са отворени, обработени и проходими при зимни условия. През изминалата нощ в Ситуационният център на Агенция „Пътна инфраструктура“ не са получавани сигнали за проблеми на пътя. Павлова предупреди, че по-тежката обстановка предстои, защото още днес следобед, се очаква усилване на снеговалежа, а там, където сега вали дъжд, ще се обърне в сняг и ще вали интензивно до края на деня. Очакват се и сериозни заледявания, поради драстичното падане на температурите в понеделник и вторник. По думите й при тези ниски температури няма да действа солта, с която се обработват пътищата, затова ще бъде използван калциев бихлорид, който действа при температури под минус 10 градуса, особено в градовете, в които има градски транспорт, най-натоварените пътища и автомагистралите. По-ниския клас пътища ще се обработват основно с пясък. Министърът апелира водачите да са изключително внимателни предвид усложнената метеорологична обстановка и да не тръгват на път без зимни гуми и вериги със себе си.
Павлова бе категорична, че стандартите за почистване на пътищата у нас са като европейските. „Нормите, които ползваме са различни за различните класове пътища, но хората трябва да знаят, че когато вали сняг пътищата няма как да са на асфалт, те се почистват основно до 2-3 часа след спиране на снеговалежа“, обясни тя и подчерта, че проблемите идват именно от желанието на повечето шофьори да пътуват по черен асфалт при обилен валеж, но това е много скъпо удоволствие, при което напрактика пари отиват в канала. Регионалният министър отбеляза, че съгласно изискванията при обилни валежи пътищата трябва да се затварят, докато не се почистят, но за да не затрудняват гражданите, особено през почивните дни, е хвърлен сериозен ресурс. „За три дни по празниците около нова година изразходихме толкова материали, колкото за един месец, което оскъпява значително“, даде пример Павлова. По думите й годишно за зимно поддържане на републиканските пътища се изразходват около 60 млн.лв., а заедно с почистването на общинските пътища и улици сумата набъбва в пъти, защото градското поддържане е много по-скъпо. „Ето защо трябва да се постига най-сериозния ефект по отношение на цена-качество“, апелира още министърът. Тя допълни, че използваните химикали са изключително ефективни при борбата със снега и леда, но повреждат сериозно пътищата, особено тези, които са правени преди 20 години. „Химикалите не вредят на магистралите, защото те са построени по новите стандарт с полимер модифициран асфалт, който има за цел да реагира на сериозните температурни амплитуди. Стария път обаче се скапва и това значи още хиляди лева за ремонт на пролет“, обясни тя. По думите й затова е нужно да се търси баланс, защото към сметката за зимно поддържане се прибавят и сумите за ремонт след това. Според Павлова новата концепция към която трябва да се премине е със средствата от винетки да се извършват цялостни ремонти и асфалтиране на лошите участъци, а не закърпване на дупките всяка година, защото това е само частично решение за кратък срок.
Павлова каза още, че снега не изненадва институциите, а изненадва ТИР-овете, които най-често блокират пътищата и пречат за тяхното почистване. Обикновено това са чужди превозвачи, но има и българи, които не спазват ограниченията и създават проблеми. „По време на влошената обстановка от падналия сняг в началото на годината имахме само две критични ситуации и двете породени от неподготвени водачи, които блокираха пътища и спряха почистването. Имаме глобени шофьори и фирми на товарни автомобили, заради неспазени ограничения. Глобяваме обаче и поддържащи фирми“, даде пример тя. Павлова заяви, че при влошаване на обстановката ще се предприема затваряне на пътища за почистването им. Ограниченията ще се налагат обикновено за 2-3 часа, най-вече за високопланински проходи и области в които има поледици.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството избори и приоритетните обекти, по които ще се работи през тази година. Завършването на Лот 3 на АМ „Струма“, стартиране на строителството на 60 км от АМ „Хемус“ между Ябланица и разклона за Плевен и Ловеч, завършване на връзката между Западната дъга и Северната скоростна тангента, изграждането на връзката София- Калотина, обхода на Димово и Бяла, уширението на Казичане и довършването на Южната дъга при Горубляне са сред най-важните проекти, за които се работи и се търси финансиране. Уширението на пътя Бургас- Слънчев бряг с обходите на Бургас и Поморие също е приоритетен обект, където се разчита и на съдействие от общините за отчуждителните процедури, които са изключително скъпи.
Лиляна Павлова заяви още, че с огромен интерес продължава и Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради. По нея до момента са одобрени близо 2000 сгради в цялата страна.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Емил
Коментиран от #5
11:40 16.01.2016
2 Иван
11:51 16.01.2016
3 1234
Коментиран от #8
11:51 16.01.2016
4 раптър
11:58 16.01.2016
5 незнайко
До коментар #1 от "Емил":
Защо наистина трябва да се лепи на стъклото. Аз като имам две лични коли, как да ги карам едновремено, не мога, но трябва да си купувам 2 винетки. Данъка за колите е ясен. Ако в даден момент някой ми кара една от колите, тогава няистина трябва да има винетка. Това си е направо изнудване.12:00 16.01.2016
6 Morgoth
Въпреки това в повечето страни, вкючително и в Швейцария винетката все още си стои на стъклото.
12:19 16.01.2016
7 раптър
12:22 16.01.2016
8 Morgoth
До коментар #3 от "1234":
Защото държават ни е малка и се прекосява с едно пълнене на резервоара. Ако данъка се вкара в горивото, както е в Германия на бързо ще се окажем пропускани при зареждане. Така държавата не само няма да събере данъка от преминаващите, но и ще се прости с ДДС и акциз от техните горива - налози значително надвишаващи пътния надък.12:25 16.01.2016
9 ББ
13:49 16.01.2016
10 гостЪ
16:06 16.01.2016
11 onq s konq
Коментиран от #15, #16
16:24 16.01.2016
12 не не не
тази жена не я одобрявам за министър-вън
16:43 16.01.2016
13 Чачук
16:47 16.01.2016
14 Опел
16:55 16.01.2016
15 коня на оня
До коментар #11 от "onq s konq":
Я иди да повозиш на коня тая хххххх . Нали сте една стока, може и винетка да ти подари и хонорара за троленето да ти вдигне ...18:07 16.01.2016
16 555
До коментар #11 от "onq s konq":
Такова червиво правителство не сме имали досега18:09 16.01.2016
17 onq s konq
18:22 16.01.2016
18 зума
18:52 16.01.2016
19 рес еоод
19:34 16.01.2016
20 svinja
20:26 16.01.2016
21 dran
21:21 16.01.2016
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 SEYHAN CREW
МИНАВАТ ВСЯКАКВИ ГРАНИЦИ, ВРЕМЕ Е ДА СЕ МАХА ТАЯ !!
23:35 16.01.2016