Хостингът, на който fakti.bg разчита от 2011 г., вече е отворен и за твоя сайт! ›››

29 май 1876 г. Христо Ботев отвлича кораба „Радецки”

29 Май, 2017 07:30, обновена 20 Май, 2026 12:53 25 887 120

  • радецки-
  • кораб-
  • христо ботев-
  • отвлича-
  • априлско въстание-
  • чета

През 1918 г. параходът престава да се използва в Австрия, а през 1924г. е бракуван и след това унищожен

29 май 1876 г. Христо Ботев отвлича кораба „Радецки” - 1
Снимка: Архив

Денят е 29 май 1876 г. Австро – унгарският параход извършва своя редовен курс по р. Дунав. Корабът е пълен със стока, богати търговци и пътници. Около 12,30 часа три пъти изсвирва свирка. На палубата излезли Христо Ботев, Димитър Икономов и Никола Войновски, облечени в униформи. Те били въоръжени със сабя в дясната ръка и револвер в лявата.

Така известният български поет отвлича австрийския кораб „Радецки”.

След сигнала – 3 свирвания със свирка, настъпило голямо оживление.

Четниците се преоблекли за секунди в своите униформи

и захвърлили старите си дрехи.

Разбили сандъците и извадили оръжията. Превърнали се от обикновени пътници в армия. Войновски ги строил в две редици, а Ботев се изправил пред тях. Останалите пътници били затворени в първа и втора класа, за да не се допускат инциденти. Целият кораб бил под контрол, а капитанът нямал друг избор, освен да изпълни исканията на българските четници.

На 16 и 17 (28 и 29 нов стил) май 1876 г. Христо Ботев и „200 души български юнаци”, от различни румънски пристанища, се качват на борда на австрийския параход „Радецки”. Принуждават капитана Дагоберт Енглендер да спре близо до Козлодуй, където четата слиза и момчетата целуват „свещената земя на Майка България”. Оттам с усилен ход се отправят за Враца, но по пътя си не получават подкрепа.

Ботев не се смятал за постоянен войвода до слизането на Козлодуйския бряг. Той си мислел, че само е номиниран за такъв, и че четниците трябва да изберат кой ще ги предвожда. Първоначално четниците трябвало да бъдат ръководени от Панайот Хитов и Филип Тотю, но след като отказали да преминат Дунав, четите останали без главнокомандващ. Те се обединили, а Ботев бил назначен за главен войвода. След слизането на българския бряг, първото нещо, което четата трябвало да направи, било да избере водач.

Поетът бил избран единодушно.

На 18 май четниците приемат първото си продължително сражение на възвишението Милин камък. През същата нощ разкъсват обкръжението и се изтеглят в местността Веслец.. Правят неуспешни опити да се свържат с революционните дейци във Враца. Рано сутринта на 20 май четата заема позиции около трите върха Камарата, Купена и Околчица.

Водят сражение с редовна турска войска - срещу 205-мата са вдигнати на крак над 4000-а редовна и нередовна турска войска. Ботев, с ядрото на четата е под връх Камарата. Привечер, на 20 май (н. ст. 1 юни) 1876 г. след стихване на боя, в подножието на югоизточния склон на вр. Камарата, прострелян в сърцето загива гениалният поет и войвода Христо Ботев.

Капитанът Дагоберт Енглендер дава важни сведения за превземането на парахода в доклад до централния инспекторат във Виена, написан на 30-ти май, 1876г. От него става ясно, че „Радецки“ е нападнат на 29-ти май от въстаници, час след като е отплувал от пристанище Бекет.

Това се е случило в 12:30 часа.

Според капитана, никой не се е усъмнил в натоварените сандъци, понеже са отговаряли на условията. Той бил принуден от шестима въоръжени мъже да изслуша четниците. Капитанът симпатизира на четниците и дори след пристигането на парахода в град Видин, отказва да превози турската войска. След възгласите на четниците „Да живее капитанът“ и „Да живее Франц Йосиф“, Енглендер поклатил фуражката си и казал тихо „На добър час“.

Според разказите на капитана, Ботев му е направил много голямо впечатление. Той бил коректен и преди пристигането на българския бряг, го повикал да се увери, че товарът на кораба и касата са недокоснати. След като парахода дебаркирал, се чул силния глас на Ботев. Всички паднали на колене и целунали родната земя.

След тези събития, капитанът трябва да напише подробен доклад и да бъде преместен на работа в горната част на Дунав. Той отказва и молбата му е удовлетворена. Продължава да работи на „Радецки“, докато през 1885г. е назначен за началник бюро в плавателно отделение. Капитанът предава спомените си на Захари Стоянов през 1888г. През 1925г. той изпраща няколко много важни реликви за България – печата на парахода, оригиналния флаг с унгарски и австрийски герб, позволителното, копие от доклада, копие от Ботевото писмо до него на френски език и две дъски от борда на парахода. Всички тези предмети са предадени лично на Борис III от брата на Енглендер, който има едночасова среща с царя. На нея е присъствал и Кирил (брат на Ботев), който също е участвал в четата. Той праща подарък на капитана – портрет на Ботев.

По инициатива на Стоян Заимов през 1906г, се взима решение

да се изгради военно-исторически музей до Свищов по случай 30 години от освобождението. Идеята е, да се използва река Текир дере, която да стане Дунавски ръкав и мястото да се превърне във вечен пристан на „Радецки“. За тази цел трябвало парахода да бъде откупен от Първото императорско дунавско параходство във Виена. Свиква се народното събрание, за да се гласува предложението, отправено от Димитър Петков (министър председател). За нещастие, той е убит на булевард „Цар Освободител“ и идеята остава неосъществена и забравена.

През 1926г. отново се сформира комитет с името „Цар Освободител“, чиято цел е да се изпълни проекта. Тогава всички българи са призовани да помогнат, за да не се искат пари нито от царя – Борис III, нито от Народното събрание. Трябвало да се набавят 50 милиона лева, с които да се подпомогнат всички военно-исторически къщи, паметници, паркове, мавзолеи и музеи, издигнати от комитета „Цар Освободител“. След новината, че през 1927г. параходът ще бъде ремонтиран, се търси информация за състоянието му, чрез писмо, адресирано до цар Борис III. Свищовският комитет има за цел да ремонтира „Радецки“.

Истината е, че през 1918 г. параходът престава да се използва в Австрия, а

през 1924 г. е бракуван и след това унищожен.

Българската държава не предявява никакви претенции към него, въпреки, че той е от голямо историческо значение за страната ни. До това води бездействието на няколко правителства. За Австрия това е просто един кораб, който е изпълнил своето предназначение и вече не може да се използва.

Едва през 1960-та година, в България се подема инициатива за възстановяване на парахода. Събират се дарения от работници и ученици. Използва се парния влекач „Пловдив“ (строен в същата корабостроителница), на чиято база е построена реплика на „Радецки“. За целта са използвани стари чертежи и снимки. Йожеф Кирали също дава своя принос на 84 годишна възраст. Той е работел като бояджия на оригиналния параход и си спомня как е изглеждал.

Новият параход е открит тържествено по повод 90 годишнината от смъртта на войводата. Той акустира на козлодуйския бряг на 28 май 1966 г. Дълъг е 57.4 метра и е широк 17.5 метра.

Обявен е за музей и е включен в Стоте национални туристически обекта на България. На 4 септември същата година, пристига във Виена. Събитието е отразено от всички радиа, телевизии и вестници. След ремонт през 1988 г., оригиналният парен двигател е заменен с дизелов.

През 1973 г. при зимовката в Русенския лиман, „Радецки“ потъва след силен снеговалеж. Причината е в небрежността на екипажа. Параходът е изваден от български Варненски екип. На помощ идват румънски плаващ кран и съветски водолази.

Писмото на Христо Ботев до капитана и пътниците на парахода „Радецки“

Господин капитан!
Господа пътници!

Имам чест да ви обявя, че в тоя параход се намират български въстаници, на които имам чест да бъда войвода.
С цената на нашия добитък и на нашите земеделски сечива, с цената на големи усилия и с пожертвуване на нашите блага, най-после с цената на всичко, що е най-скъпо на тоя свят (без знанието и въпреки преследванията на властите в страната, чийто неутралитет ние уважихме), ние си доставихме това, което ни беше необходимо, за да се притечем на помощ на нашите въстанали братя, които се сражават тъй храбро под българския лъв за свободата и независимостта на нашето скъпо Отечество - България.
Ние молим Господа пасажерите никак да не се безпокоят и да останат спокойни. Колкото за вас, Господин Капитане, аз имам тежката длъжност да ви поканя да поставите парахода на мое разположение до самото ни слизане, като в същото време ви заявявам, че и най-малкото ваше съпротивление ще ме постави в печалната необходимост да употребя сила и въпреки волята ми да си отмъстя за отвратителната случка върху парахода "Германия" в Русчук през 1867.
И в единия, и в другия случай нашият глас за бой е следния:

Да живее България!
Да живее Франц Йосиф!
Да живее граф Андраши!
Да живее християнска Европа!


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 21 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Кибик

    55 2 Отговор
    Зад несъмнения героизъм и саможертва надничат няколко смущаващи факти. Оставяйки патоса настрана за миг отбелязваме, че четата се състои само от двеста души, професионален главнокомандващ няма, така че начело застава един поет, по пътя си четата не получава подкрепа от народонаселението, поредица от правителства не си мърдат пръста да запазят историческия кораб (явно няма аванта), един чужденец се погрижва за запазването на реликви, и т.н. Всеки народ си заслужава съдбата, а българският и досега чака някой да дойде и да го освободи.

    Коментиран от #8, #10, #32

  • 2 mediator37

    33 3 Отговор
    Благодаря на автора на статията В. Михайлов, научих доста нови неща.
    Само бих добавил следното. Българският народ е трудолюбив народ, ненадминат в земеделието. По него време в Европа е било въпрос на престиж да имаш градинар- българин, защото се е знаело кои са най-добрите производители на зеленчуци, плодове, цветя и всичко, което земята ражда. Ето защо , за да не будят съмнение, всички четници са били облечени като градинари, които в сандъците си носят сечива за градинарство и са ги товарели без никой да се усъмни.
    Това го пиша, защото напоследък от кои ли не смаяни държави, се наемат да ни учат на земеделие, овощарство и зеленчукопроизводството и се изкарват голяма работа.

    Коментиран от #7

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Български:Слаб 2

    45 5 Отговор
    НЕ "ОТВЛИЧА" А ПРЕВЗЕМА !!!

    Коментиран от #21, #41, #120

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Кокорчо Натопорчен

    24 4 Отговор

    До коментар #2 от "mediator37":

    През Османското управление българинът може и да е бил Копач, но сега качва турски домати с асансьора до осмия етаж на панелката в Люлин. Сега Българинът е Тарикат. Има Вишу. Купува апартаменти в строеж.

    Коментиран от #11, #36

  • 8 Бай Шиле

    20 5 Отговор

    До коментар #1 от "Кибик":

    Някой беше казал: Не народ, а мърша.

    Коментиран от #29

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Иван

    25 2 Отговор
    Ей затова, децата не им се учи история. Разни факти, исторически, се обясняват по различен начин в различните медта. Значи Ботев, за нас е герой, борил се за свободата ни, а за ония си е било криминално престъпление, пиратство. И всъщност е точно така. Между другото, чух едно момченце около 6-7 години да пита баща ди дали Ботев е терорист. Не чух какво му отговори баща му, беше млад човек с разни гущери-дракони татуировки. .. Но момчето е чуло тази дума от телевизия, други хора, та си имаше въпроса ...

    Коментиран от #26, #28

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Прометей

    19 7 Отговор

    До коментар #11 от "МЮМЮМ КЪРЖАЛИСКИЯ КМЕТ":

    Мда,
    Индианците си замениха земята за огледалца и мъниста,а ние за банани.
    Знам,по-младите ще кажат: ,, Ама имаме ,освен банани и интернет " ...Туй то...Как му се викаше на това? ,, Приоритети "

    Коментиран от #17

  • 16 Путин

    3 15 Отговор
    Пиенето му е дошло в повече!
  • 17 оня с коня

    9 3 Отговор

    До коментар #15 от "Прометей":

    Ако Вие сте си заменили земята за Банани,то Ние си я реституирахме/ макар и в орязан размер в Добруджа до 300 ДКА според закона/ и нямаме никакви оплаквания от Арендаторите относно Размера на рентата,която плащат като "по часовник".но да си продадете вие наследствената земя за да си купите с парите банани които да изядете за няколко дни...?!!
  • 18 666

    10 6 Отговор
    ОТ КОГО Е ИЗЯЛ КУРШУМА? ОТ СВОИТЕ СИ ЧЕТНИЦИ. БУМ В ЧЕЛОТО.

    Коментиран от #22

  • 19 Мнение

    10 1 Отговор
    Истината за Радецки е проста, но често се украсява.
    През 1876 г. Христо Ботев и неговата чета наистина заставят парахода да спре и слизат при Козлодуй, за да се включат в Априлското въстание. Това е реално, добре документирано събитие.
  • 20 ИМПЕРИАЛИСТ

    5 11 Отговор
    Кой внуши на един вестникарски редактор, журналист и гениален млад поет, че може да е командир на боен дивизион от 237 подготвени и добре въоръжени мъже? Какво е станало с градските крачета на "войводата", само след първите 6 /шест/ часа преход? Кой, кой подкокороса Ботйова, ЕТО ТОВА Е ВЪПРОСЪТ?
    Въоръжената борба си има своята техника и правила. Тя не е за САМОЗВАНЦИ, защото резултатите са трагични. Така се пръкват глупаци и самозванци с голями претенции, които мислят, че от всичко разбират и могат... т.е. КАЛИНКИ!
    Само след 6 /шест/ часов преход нежните крачета на Ботйов са се изранили от офицерските му ботуши и вместо тях, му омотали ходилата с парцали, дори и цървули е нямал. Това е голям принос за освобождението, нали?? Друг голям принос е , че са му избили четниците - ЦВЕТА НА БЪЛГАРСКАТА ЕМИГРАЦИЯ. Пример за обратното е войводата Филип Тотю и боят който води край с. Върбовка и съответния отзвук в Европа.
    Ботев в действителност е една трагична личност, а не героична и от това произлизат всичките му несполуки...

    Коментиран от #24, #39

  • 21 Тръмп

    6 1 Отговор

    До коментар #4 от "Български:Слаб 2":

    И аз така превзех Венецуела

    Коментиран от #40

  • 22 Истината е проста: не е ясно

    6 1 Отговор

    До коментар #18 от "666":

    Смъртта на Христо Ботев през 1876 г. при Ботевата чета остава неясна в детайлите.
    Известно е, че той загива по време на сраженията край Врачанския Балкан, но няма напълно сигурни данни кой точно го е прострелял или при какви точни обстоятелства. Затова около този момент има различни версии и много легенди.
    Истината е проста: Ботев загива в бой, а точният куршум и точният момент остават исторически неуточнени.

    Коментиран от #33

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Интерпретация

    12 4 Отговор

    До коментар #20 от "ИМПЕРИАЛИСТ":

    Смесваш факти с обиди и предположения.
    Игнорираш историческия контекст на Априлското въстание и недостига на ресурси.
    Представяш сложна военна ситуация като лична вина на един човек.
    Това не е неутрален исторически анализ, а твоя си лична оценка и полемика.
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 ПРИПОМНЯНЕ

    2 2 Отговор

    До коментар #13 от "Иван":

    Бойният дивизион, с всичките му организационни единици, включително и свещеник, е сериозна военна част и е можело да обърка много сметки на враговете ни. За съжаление, тази войскова част е била тотално неутрализирана с поставянето за командир на амбициозния и честолюбив военен лаик Ботйов. Набутването на Ботйов е с възможна цел да се провали освободителната кампания подета от Българите. Прочетете за чудесата които прявяват Българите под ръководството на командирите Хаджи Христо, Хаджи Стефко и др. за свободата на Гърция....
    Английския генерал Джокмъс: "Тези, които се бият за гръцката свобода не са моралии /жители на Морея - Пелопонес/, или гръковизантийци, а народ от по-твърдата албанска раса и от този на север. Под командата на Хаджи Христо конницата им е от българи. Едничката добра пехота се състои от сулиоти и от румелиоти, българи от Румелия." - това е по повод на Гръцкото освободително въстание - 1821 г.
    Гръцкия историк Трикупис пише:
    Водачите на двата враждуващи лагера всред гръцките въстаници вече се готвеха да се нападат. Изведнъж посред тях излязоха двама български воеводи Хаджи Христо с българска кавалерия и Хаджи Стефко от Охрид с българската пехота и държаха приблизително този език на безумците, които щяха да се изколят: – Ние преминахме планини и долини; ние и нашите другари дойдохме с вас да се сражаваме до вас за кръста и гръцкия народ; не ви искаме никакво право за своите заслуги, които вярваме сме допринесли, ... – Благодарение на ти

    Коментиран от #27

  • 27 ПРИПОМНЯНЕ

    4 1 Отговор

    До коментар #26 от "ПРИПОМНЯНЕ":

    ... – Благодарение на тия двама благородни души началниците на двата лагера, опомнени, се помириха, за да отблъснат веднъж опасността, която застрашаваше плодовете на толкова пролята кръв.
  • 28 Много просто

    9 3 Отговор

    До коментар #13 от "Иван":

    Ботев НЕ Е бил терорист, защото терористите действат срещу цивилни за сплашване, а Ботев е воювал срещу военни сили на империята, това е основната разлика, която го отделя от понятието "тероризъм".

    Коментиран от #50

  • 29 Уточнение

    6 1 Отговор

    До коментар #8 от "Бай Шиле":

    Ботев е писал в крайно емоционален, революционен стил, целта му е била да събуди хората, не да ги обижда буквално
    използва се силен език, за да провокира реакция. Фразата се използва, защото показва разочарование от пасивността на хората в периода на борбата за освобождение, а не защото буквално нарича народа „мърша“.
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Хай Дюти

    7 2 Отговор

    До коментар #1 от "Кибик":

    В планински и горски терен, най-ефективни са малки отряди от 10 до 50 човека. В този смисъл, 200 човека, с униформи и добре въоръжени, са представлявали доста голяма чета. Очевидно са разчитали на подкрепа от местното население, защото са имали доста повече оръжие, отколкото е било необходимо за 200 души.
  • 33 Боруна Лом

    3 3 Отговор

    До коментар #22 от "Истината е проста: не е ясно":

    Не е загинал в бой.Доказано е.Когато е разстрелян бойните действия са приключили.И двете страни са били в "почивка".Ботев е олеждал позициите,когато снайпериста османлия го е свалил с един изстрел или Приятелски огън от нашите нови натювци е взел живота му.

    Коментиран от #99

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Възмутен

    6 0 Отговор

    До коментар #7 от "Кокорчо Натопорчен":

    Смесваш исторически периоди, социални реалности и лични обиди към „днешния българин“. Внушаваш фалшив контраст: „потиснат, но чист мил българин“ в миналото, срещу „деградирал съвременен“. Историята не работи така. И в Османския период обществото е било сложно, с различни социални слоеве, възможности и ограничения, а днес хората също не са един типаж, който може да се обобщи с подигравателни етикети. Игнорираш реалната бедност, липсата на права и тежкия живот тогава. А съвременните проблеми не се решават с подигравки, а с разбиране на причините им.
    В крайна сметка коментарът ти не казва нищо дълбоко — само сменя едни клишета с други.
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Факт

    6 1 Отговор

    До коментар #20 от "ИМПЕРИАЛИСТ":

    Просто Филип Тотю и Панайот Хитов са поискали пари за да водят чета и идеалиста Ботев се е оказал в неподходящото време на неподходящо място.Неподготвен,без боен и ръководен опит,нещата са завършили трагично но логично.И с радостното предателство на алчните български овчари.

    Коментиран от #119

  • 40 „Превзема“ Радецки

    3 1 Отговор

    До коментар #21 от "Тръмп":

    Означава: поема контрол, обикновено в контекст на военна/революционна акция,
    звучи по-„военно“ и легитимно.
    Гледната точка е на революционната борба.
    „Превзема“ = военен/революционен тон.
  • 41 Даже не бих казала « превзема»

    6 1 Отговор

    До коментар #4 от "Български:Слаб 2":

    А отклонява кораба!
    Но в никакъв случай « непревзема».
    Поклон пред саможертвата на българските герои!

    Коментиран от #46, #51

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Ццц

    11 0 Отговор
    Днес момчетата на възрастта на Ботев тъкмо започват да се учат да си стягат багажа за морето без помощ от мама или баба, носят широки гащета като шалвари, но навити отдолу да им се видят глезените и умишлено заменят половината думи в изречението с английски, защото е модерно и така правят "ютубърите". Живеят в дэржава, която на книга доброволно си е дала малко от суверенитета, но на яве го е запазила, колкото да има собствен флаг пред кабинетите на началниците, но нямат нищо против и да не живеят в нея, стига да не се прИ...БЪт нещо.
  • 49 Историта е ясна

    3 0 Отговор
    Дядото на Джак Спароу v/s дядото на Томас Бекет.
    Печели Бекет.
  • 50 Боруна Лом

    3 1 Отговор

    До коментар #28 от "Много просто":

    Кораба "Радецки" да не е военен кораб?Това е цивилна барджа а пасажерите са цивилни.Така,че твърдението ти е невярно!

    Коментиран от #57

  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 БГ-СЛАБ:2

    2 1 Отговор
    П.О.Х.И.Щ.А.В.А-това е термина.
  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 Дада

    2 0 Отговор
    Дума:
    похищавам
    Речник на българския език
    похища̀вам — преходен глагол от несвършен вид
    същ. похища̀ване, ср.
  • 55 Пришелец

    4 0 Отговор
    Журналистиката поддържа митовете,въпреки фактите.
  • 56 оня с коня

    2 1 Отговор
    Кой въобще вярва на "Митове и Легенди"?Това е една украсена историйка,която знаем как приключва.

    Коментиран от #59

  • 57 провинциалист

    2 3 Отговор

    До коментар #50 от "Боруна Лом":

    Докато отговаряш на човека, прочете ли какво точно е написал - "терористите действат срещу цивилни за сплашване"?

    Коментиран от #60

  • 58 ПеПеде е Бето

    2 2 Отговор
    Каската е от първа необходимост при военни,пожарникари.барети или при обикновен зидар.Това е истината.Били са необорудвани.Без противогази,каски и манерки.Къде е инспекция по труда и синдикатите.Как са допуснали това безобразие.
  • 59 провинциалист

    1 1 Отговор

    До коментар #56 от "оня с коня":

    Митове и легенди са либерално-демократичните опорки. Ко прайм ся?

    Коментиран от #61

  • 60 Боруна Лом

    4 2 Отговор

    До коментар #57 от "провинциалист":

    Айде ти прочети точно какво е написал човека:Ботев НЕ Е бил терорист, защото терористите действат срещу цивилни за сплашване, а Ботев е воювал срещу военни сили на империята, това е основната разлика, която го отделя от понятието "тероризъм".

    Аз пък ти казвам,че пасажерите и екипажа не са военни сили и кораба не е военен.
    Какво точно не разбра?

    Коментиран от #64

  • 61 оня с коня

    3 1 Отговор

    До коментар #59 от "провинциалист":

    До колкото си спомням едно тиражирано изказване на Бойтьов е: "ВЯРВАМ в единний Комунистически строй".Това нито е опорка на либерало-демократите нито на брюселските ти нови шефове.Това са думи на "воеводата".
    И ко прайм ся?

    Коментиран от #65

  • 62 Асан Максудата

    3 1 Отговор
    С тая брада,въоръжен и похитява кораб.Какъв го квалифицирате тоя.
  • 63 Млад инфлуенсър

    3 2 Отговор
    Целия проблем на Ботев е,че са нямали Македонска наденица "Leki".Всичката тая вакханалия щеше да завърши мирно и тихо с барбекю на Козлодуйския бряг и нямаше да има жертви.Щеше да бъде документирано и пуснато в Тик-Ток.
  • 64 провинциалист

    2 1 Отговор

    До коментар #60 от "Боруна Лом":

    "Какво точно не разбра?" - защо се напъваш да оставиш впечетление, че искаш да кажеш, че Ботев е извършил терористичен акт срещу екипажа и пътниците.

    Коментиран от #66, #71

  • 65 провинциалист

    0 1 Отговор

    До коментар #61 от "оня с коня":

    "И ко прайм ся?" - донапъни се да си спомниш и откъде е цитатът и сподели тук, за да се успокоиш. Ако не помогне, иди да друснеш мръвки на някой прайд.

    Коментиран от #67

  • 66 Боруна Лом

    1 1 Отговор

    До коментар #64 от "провинциалист":

    Не се напъвам а за такива кръгли като теб го казвам директно.Точно такъв е акта.Сега разбра ли за трети път или пак не разбра.

    Коментиран от #68

  • 67 он с коня

    2 0 Отговор

    До коментар #65 от "провинциалист":

    На прайд ходят само Петроханци като теб.

    Коментиран от #69

  • 68 провинциалист

    2 0 Отговор

    До коментар #66 от "Боруна Лом":

    Пропусна да обясниш стокхолмския синдром на капитана.

    Коментиран от #74

  • 69 провинциалист

    0 1 Отговор

    До коментар #67 от "он с коня":

    Не може да не ми направи впечетление усещането ти за компетентност по отношение на прайдовете.
  • 70 Не отвлича, а превзема

    1 1 Отговор
    Спрете да омаскарявате националните ни герои

    Коментиран от #72, #76

  • 71 Мила ми Венето

    1 0 Отговор

    До коментар #64 от "провинциалист":

    Ще цитирам част от писмото на Ботев цитирано от Автора на статията:"Господин Капитане, аз имам тежката длъжност да ви поканя да поставите парахода на мое разположение до самото ни слизане, като в същото време ви заявявам, че и най-малкото ваше съпротивление ще ме постави в печалната необходимост да употребя сила и въпреки волята ми да си отмъстя за отвратителната случка върху парахода "Германия" в Русчук през 1867."

    Това изявление според всички квалификации на антитерористичните служби в целия "Свободен Свят" и "Колективния Запад" си е жив- те-РО -ризъм.Заплаха към длъжностно лице и пасажерите,които са цивилни лица за пряко използване на въоръжена сила в случай на неподчинение и закана за отмъщение за случката с кораба "Германия" в Русчук.
    Това не е гратисчия в Градския транспорт хванат от "контролата".Това са дегизирани,скрили оръжията си в сандъци и с напълно ясно съзнание какво правят хора.
    Е.Питам аз?!Какви са тези хора?!

    Коментиран от #73

  • 72 БГ-СЛАБ:2

    1 1 Отговор

    До коментар #70 от "Не отвлича, а превзема":

    Нито превзема,нито похищава.Думата е П.О.Х.И.Щ.А.В.А.
  • 73 провинциалист

    0 1 Отговор

    До коментар #71 от "Мила ми Венето":

    "Е.Питам аз?!Какви са тези хора?!" - явно са хора, които са били силно притеснени да не би корабът Радецки да пропусне редовната си спирка на къра до Козлодуй. Ако кротко бяха изчакали, щяха да си слязат там като всички останали пътници. Междувременно можеш да ми посочиш един пример в историята на тероризма, в който терористите възприемат делото си като "тежката длъжност", а вероятността да се наложи да приложат сила "ще ги постави в печалната необходимост".

    Коментиран от #75

  • 74 Боруна Лом

    1 0 Отговор

    До коментар #68 от "провинциалист":

    Намесваш термини,които доказано не познаваш и не знаеш смисъла и съдържанието им.Задай си въпроса:Що е то Стокхолмски синдром: Отговора е:

    "Стокхолмският синдром е психологически феномен, при който заложникът се привързва към похитителя си и изпитва съчувствие и симпатия към него, често до такава степен, че да го защитава и да се идентифицира с него. Тези чувства обикновено се считат за ирационални в светлината на опасността или риска, понесени от жертвите, които бъркат липсата на действителна злоупотреба от похитителите си с акт на доброта....."

    Говорим за заложник!Говорим за похитител!
    Как се нарича акт на лице в цял Свят,при който има наличие на "похитител" и "заложник"?!
    Нещо по въпроса......

    Коментиран от #79

  • 75 Мила ми Венето

    1 0 Отговор

    До коментар #73 от "провинциалист":

    В ситуация на "тежката длъжност" се поставят всички от И.Д.И.Л,които преди всяка своя акция правят изявлвние и го тиражират до определени институции,като изказват и определени искания.Нещо съвпадения ли откривам или автора на статията нещо се е объркал.
    Тази ситуация на "тежката длъжност" едни получават Свише от пророка си а други от шефовете си.

    Коментиран от #81

  • 76 оня с коня

    1 0 Отговор

    До коментар #70 от "Не отвлича, а превзема":

    Никой никъде не споменава за абордаж.Така,че превземане не е имало защото не е оказана съпротива.Пишеш глупости.
  • 77 НАЦИОНАЛИСТ

    3 0 Отговор
    ВЕЛИКИЯТ БОТЕВ ПЛУВА БУКВАЛНО СРЕЩУ ТЕЧЕНИЕТО( НА ЗАПАД ПО ДУНАВ),
    ТРЪГНАЛ ДА ОСВОБОЖДАВА Роб$ко пл€ м€ ОТ уФ$€ И Пр€дат€ли....!!!
    А ДН€$ потомцит€ НА т€зи киряк $т€фчовци $а Първи €вро-атлан тици, дж€н д€ ра$ти,
    д€мо кра ти, народни " $па$ит€ли"!
    ГОСПОД, ГОСПОД ДА НИ ПАЗИ ОТ Ч€РВ€НИ нато-П€ Д€ Р . $ТИ!

    Коментиран от #78

  • 78 Това е Истината

    3 0 Отговор

    До коментар #77 от "НАЦИОНАЛИСТ":

    Така е.ПеПеДерастията е толкова пагубна за България колкото и Герберастията.

    Коментиран от #82

  • 79 провинциалист

    1 1 Отговор

    До коментар #74 от "Боруна Лом":

    Отново хлъзгаш леко по допирателната, което се очакваше и няма да го правим на въпрос. Тезата ти, че Ботев е терорист, изисква обяснение за поведението на капитана - симпатизира на четниците, отказва да превози турската войска, мнооого години по-късно изпраща няколко много важни реликви за България. В светлината на твоята теза, няма какво друго освен Стокхолмски синдром да е. Но ти не го спомена. Другата възможност е да ти е грешна тезата.

    Коментиран от #83

  • 80 Не е Богоугодно

    1 1 Отговор
    "Изход 20:4"
    Да не си правиш кумир или: идол, образ на божество от камък, дърво или метал или каквото и да било подобие на нещо, което е на небето горе или което е на земята долу, или което е във водата или под земята!

    Коментиран от #100

  • 81 провинциалист

    3 1 Отговор

    До коментар #75 от "Мила ми Венето":

    С това сравнение ми казваш, че Ботев е тръгнал на джихад ли?

    Коментиран от #84, #88

  • 82 АНТИ-КОМУНИ$Т

    3 0 Отговор

    До коментар #78 от "Това е Истината":

    ЗА СЪЖАЛЕНИЕ НЕ СА САМО ШАРЛАТАНИТ€ ПП-ДБ!
    ПО-$ТРАШНО ОТ КОМУНИЗМА € ТОВА , КО€ТО ИДВА $Л€Д Н€ГО!
    Ч€РВ€НИТ€ К . п € л € т а разбойкУ (А Г € Н Т БУДАла) И ШТИРЛИЦ БО(га)ТАШ П€Д€рад€Ф $а ОТ МАЙКА €ДНА-БКП, А БАЩАТА -КД$!
    81г. Ч€РВ€НИ фат ма ци-Глу па ци СТИГАТ! СТИГАТ!
    СПЕШНО: АНТИ-КОМУНИ$ТИЧ€$КА РЕВОЛЮЦИЯ! НОВА КОНСТИТУЦИЯ!
    НОВ НАРОДЕН СЪД, фат ма ка ОСЪДЕН ПРЪВ!
    ЛУСТРАЦИЯ! ЛУСТРАЦИЯ!ДА СПАСИМ БЪЛГАРСКАТА НАЦИЯ!
    ГОСПОД , ГОСПОД ДА НИ ПАЗИ ОТ Ч€РВ€НИ нато-П€ Д€ Р . $ТИ!
  • 83 Боруна Лом

    2 1 Отговор

    До коментар #79 от "провинциалист":

    Тезата ми хич не е грешна защото Ти не можеш да обясниш защо използваш "Стокхолмския синдром"като твоя теза, при положение,че твърдиш /и то убедено/,че няма акт на тероризъм.При цитирания от теб синдром има "похитител" и "заложник" .Противоречиш си сам.
    Но съм съгласен с теб,че в една "демократична" държава всеки може да вярва във всичко,което пожелае.Даже и във вещици,духове и дядо Коледа.
    Така,че твое свещенно право е да вярваш в каквото щеш,но недей да изопачаваш Факта,че има похитен кораб на чужда държава със/или без/ използване на сила,макар и за определено време /до слизане някаъде на къра а не на Пристанище/,въвеждане в заблуда на Капитана,че това са градинари и т.нат.
    А самите последващи действия на Капитана /отказ да превози османските заптиета/ и да дари вещи са решение на самия капитан.Той е щял да откаже и да качи "четниците" ако не са го въвели в заблуждение и са били в униформите си и въоръжени.Така,че това не е "Стокхолмски синдром" защото според теб не е имало "похитител" и "заложник".

    Коментиран от #85

  • 84 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 85 провинциалист

    2 1 Отговор

    До коментар #83 от "Боруна Лом":

    Имаш ли кибрит?

    Коментиран от #86

  • 86 Боруна Лом

    1 2 Отговор

    До коментар #85 от "провинциалист":

    Искаш да се самозапалиш ли или да ти помогна?
  • 87 провинциалист

    0 0 Отговор

    До коментар #84 от "Мила ми Венето":

    Виж как започваш да се сещаш! Сега можеш да последваш съвета на кака си Красимира Хаджииванова, да си пуснеш "Бангаранга" и да си живееш живота.

    Коментиран от #89

  • 88 Мила ми Венето

    1 2 Отговор

    До коментар #81 от "провинциалист":

    То и тези дето взривиха влака на Гара Буново сега са патриоти за ДПС и имат чествания и паметници.Така,че зависи от гледната точка.Същото е и в Косово с "АОК".Дали е БРЦК или АОК има ли разлика?

    Коментиран от #90

  • 89 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 90 оня с коня

    1 3 Отговор

    До коментар #88 от "Мила ми Венето":

    Та като говорим за Армията за Освобождение на Косово си прав:
    След намесата на военновъздушните сили на НАТО в нейна подкрепа през 1999 година, АОК успява да постигне победа във войната и фактическата независимост на Косово. За много от албанците – особено тези в Косово, Армията за освобождение на Косово е движение за национално освобождение, но на ПРОВИНЦИАЛИСТА това не му е ясни или не му изнася.

    Коментиран от #92

  • 91 провинциалист

    1 2 Отговор

    До коментар #89 от "Мила ми Венето":

    Петроханска е концепцията, че Ботев е терорист.

    Коментиран от #93

  • 92 провинциалист

    2 0 Отговор

    До коментар #90 от "оня с коня":

    "Та като говорим за Армията за Освобождение на Косово" - но ние не говорим за Армията за Освобождение на Косово.

    Коментиран от #94

  • 93 Мила ми Венето

    1 2 Отговор

    До коментар #91 от "провинциалист":

    А какъв е?

    Коментиран от #97

  • 94 оня с коня

    1 1 Отговор

    До коментар #92 от "провинциалист":

    Да- говорим за БРЦК и въоръжено ОПГ завзело кораб на чужда Държава,с цел проникване на територията на друга Държава и постигане на своите цели.
    Аналогия с АОК?

    Коментиран от #96

  • 95 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 96 провинциалист

    0 1 Отговор

    До коментар #94 от "оня с коня":

    "въоръжено ОПГ, проникнало на територията на друга Държава за постигане на своите цели" - в контекста на разговора това може само да насочи към едни събития 5 века преди дискутираните.

    Коментиран от #102

  • 97 провинциалист

    2 1 Отговор

    До коментар #93 от "Мила ми Венето":

    Хрѝсто Бо̀тьов Петко̀в, известен като Хрѝсто Бо̀тев, е български революционер, поет и публицист от епохата на Българското възраждане. Национален герой на България.

    Коментиран от #103

  • 98 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 99 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 100 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 101 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 102 оня с коня

    1 0 Отговор

    До коментар #96 от "провинциалист":

    Пак си в заблуда.Дай да се върнем 681 като искаш да говорим за това.
    Просто си неук ПеПе-ДеБе петроханецо.

    Коментиран от #104

  • 103 Мила ми Венето

    1 1 Отговор

    До коментар #97 от "провинциалист":

    Те и Хашим Тачи,Агим Чеку,Рамуш Харадинай, Кадри Весели, Реджеп Селими и Якуп Красничиса са "герои" на Косово и "АОК".Проблема с тях е,че в Хага са на малко по-друго мнение.
  • 104 провинциалист

    3 0 Отговор

    До коментар #102 от "оня с коня":

    Подписан е мирен договор между Византия и България, по силата на който България придобива Дунавската равнина. Никаква връзка. Ходи да пасеш при коня.

    Коментиран от #105

  • 105 оня с коня

    1 0 Отговор

    До коментар #104 от "провинциалист":

    Зле си пич.Потърси услугите на д-р.Гълъбова.Коя година и след кои събития е подписан този договор?!Пак не си в час!
    Византийско-български мирен договор от 716 г. е сключен между България и Византия, вероятно като предварителна подготовка против предстоящото арабско нахлуване във Византия. Подписан е от Кормесий – син на управляващия български хан Тервел1 и от византийския император Теодосий III. В договора се фиксира границата между България и Византия в Тракия, като районът Загоре остава при българите, и се уреждат някои васални плащания, връщането на бегълци и търговски отношения.

    С подписването му настъпва период без военни действия между Византия и България, през който вероятно започва строителството на граничния вал Еркесия.

    Аз говоря за времето преди това от 681 до 716,но на теб ти е проблем мисленето.

    Коментиран от #108

  • 106 Мила ми Венето

    1 1 Отговор
    Заглавието на статията е: На 29 май 1876 г. Христо Ботев отвлича кораба „Радецки”!!!!!!!!
    Нещо неясно?
    Точно,кратко и ясно какво е сторено на тази дата и от кой!

    Коментиран от #110

  • 107 Боруна Лом

    1 0 Отговор
    Алоо прованса- търсиш ли още кибрит?

    Коментиран от #109

  • 108 провинциалист

    0 1 Отговор

    До коментар #105 от "оня с коня":

    "Аз говоря за времето преди това от 681 до 716,но на теб ти е проблем мисленето." - Ти говориш каквото ти дойде на устата. Проблемът ти се решава като отидеш при д-р Гълъбова да ти смени тревата на коня. Ако не помогне, опитай при д-р Гугуткова.

    Коментиран от #112

  • 109 провинциалист

    0 1 Отговор

    До коментар #107 от "Боруна Лом":

    Търсенето беше на отговор на въпроса дали ти имаш, ама то е ясно.
  • 110 провинциалист

    0 1 Отговор

    До коментар #106 от "Мила ми Венето":

    Ето ти и друго заглавие: "Как Христо Ботев успява да впечатли капитана на Радецки?" - актуално точка ком, 31 май 2024, 12:22 часа

    Коментиран от #111

  • 111 Мила ми Венето

    1 0 Отговор

    До коментар #110 от "провинциалист":

    Това твое заглавие не доказва,че не е терорист.

    Коментиран от #114

  • 112 Боруна Лом

    1 0 Отговор

    До коментар #108 от "провинциалист":

    Ти наистина си безнадежден случай.

    Коментиран от #115

  • 113 Пецата

    1 0 Отговор
    Тръгнал галфона с тумба келеши да прави революциа разбираш ли и турците ги опукали като пилци 🤣
  • 114 провинциалист

    0 1 Отговор

    До коментар #111 от "Мила ми Венето":

    То поначало заглавие в статия няма как да докаже каквото и да е. Да не се радвам обаче, че сме на едно мнение, че много бързо ще ме разочароваш.

    Коментиран от #116

  • 115 провинциалист

    0 1 Отговор

    До коментар #112 от "Боруна Лом":

    Каквото повикало - такова се обадило. Иначе, благодаря.
  • 116 оня с коня

    1 0 Отговор

    До коментар #114 от "провинциалист":

    То Вие ПеПе-ДеБе расите дето сте набори на новите пари сте нежни и обидчиви.Много лесно се разочаровате.Разбираемо е.Ни училищата Ви са училища....а и Казарма няма вече....Иначе сте мъже! Еле пък след една линия.....

    Коментиран от #117

  • 117 провинциалист

    1 0 Отговор

    До коментар #116 от "оня с коня":

    "оня с коня" отговаря на отговор на "Мила ми Венето". Явно д-р Гълъбова вече ти е сменила тревата на коня. Не работи. Бягай при д-р Гугуткова.

    Коментиран от #118

  • 118 оня с коня

    1 0 Отговор

    До коментар #117 от "провинциалист":

    Толкова си жалък и безсилен,че още няколко поста и ще се скриеш да ревеш.За това спирам.Само ще ти кажа,че от теб и поколението ти и чеп за зеле не става.Чао джен зи.
    P/S:И мога да отговарям на всеки писал тук.Както и те могат да отговарят на постовете ми.Много има да учиш......зелен си.Много зелен.
  • 119 ИМПЕРИАЛИСТ

    0 0 Отговор

    До коментар #39 от "Факт":

    Филип Тотю е поискал само 200 наполеона, защото е човек с огромен БОЕН опит и знае, че ще трябват и пари не само пушки и патрони, а когато четниците опичат и изяждат двете взети от българския овчар агнета без да ги заплатят, овчарят се вижда в чудо, защото агнетата не са негови, а на местния бей и за това идва да моли за пари, и на която молба "великият революционер и писател" възкликва театрално "...и АЗ СЪМ тръгнал да освобождавам този неблагодарен народ", вместо да му даде пари!
  • 120 филип Тотю

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Български:Слаб 2":

    След като убиха човека и поета,днес искат и терорист да го изкарат.Човека просто е платил на капитана да спре на избрано място за да слязат.Кораба спира,"градинарите"слизат и започва тяхната трагедия.Никой не ги очаква.Никой не ги посреща.Портите са залостени.Всичко сочи,че населението си живее и не желае революция,възстание и промяна.Смущаваща е и целта.Къде са отивали.Не е ли крайната цел Сърбия.Какво дирят в нищото,в планината?Кой луд с 200 алкохолизирани несретници ще сваля Падишаха?После му теглят куршума,разделят торбата с пари и се пръскат.Дори му събличат дрехите и го оставят чисто гол.Те това е.Един видет академик историк сподели отдевна.Историята е съвсем друга но никой до днес не се решава да напише истинската.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове