Приключиха поредните преговори между синдикатите и ръководството на БДЖ. Засега стачката на железничарите няма да бъде прекратена. Днес е осмият ден от ефективния протест на служителите в БДЖ. От 8.00 до 16.00 часа ще бъдат спирани влаковете в страната. Протестът на синдикатите е срещу съкращаването на 138 влака по различни линии и уволнението на 2000 работници от дружеството.
Сред основните въпроси, по които се водиха разговори, е изпълнението на стачното споразумение от март 2011 г., както и рамките на Колективния трудов договор (КТД) от 2009 г. Предложението на ръководството е да се отхвърлят 16 точки от „Товарни превози” и 19 точки от „Пътнически превози”, които засягат заплащанията и защитата на синдикатите.
Ръководството на БДЖ предложи от намаленията в заплащанията на служителите да се създаде фонд. Средствата от този фонд ще бъдат заплатени като бонуси на служителите, които ги заслужават. Това ще бъде направено, когато дружеството бъде на нулева загуба.
Много важен елемент на това решение според ръководството е двете страни да разработят система от критерии, които ще определят кои служители ще заслужават бонусите. Според изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев „това ще им даде глътка въздух, за да завъртим колелото”.
Председателят на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров добави, че този фонд ще бъде заделен към стимулиране на по-високата производителност, тъй като сега заплатите са еднакви за всички служители, независимо кой колко работи.
Отговорът на Петър Бунев от Синдиката на железничарите беше – „приемаме нова система на заплащане, но до приемането запазваме статуквото. Няма как да бъде прието намалението на доходите на служителите”.
Владимиров предложи тази система на плащания да бъде разработена и приета от двете страни до 1 юли 2012 година, т.е. – след шест месеца и да влезе в сила от 1 юли. Синдикатите приеха с недоверие това предложение, тъй като обясниха, че и по-рано са им предлагали атрактивни предложния, но това не е било изпълнявано.
По време на преговорите възникна спор заради намерението на ръководството да намали възнаграждението за класа прослужено време от 1 % на 0,6%. С тази мярка според изпълнителния директор на дружеството Йордан Недев ще се спестят около 570 хиляди лева на месец или над 6 млн. лв. годишно. Спорът по този въпрос остава неизяснен.
Двете страни постигнаха споразумение за ваучерите за храна, които са на обща стойност 113 хиляди лева. Те ще бъдат изплатени до края на този месец. Работното облекло на железничарите също беше уредено. Те ще го получат след приключването на обществената поръчка, която вече е в ход.
Двете страни обсъдиха и въпроса за нощния труд. Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев предлага за тези, които са на нощни дежурства, но по време на дежурствата не се случва нищо, няма смисъл да се плаща заплатата плюс 25 % доплащане, както е по договора.
Засегнат е и проблемът за извънредния труд, който трябва да се плаща двойно. С това ръководството на БДЖ се съгласи, но проблемът остава, тъй като се измисля редовно извънреден труд, според ръководството. Уволнявайте тези, които злоупотребяват, предложиха синдикатите. Те казаха също, че ръководството продава влакове именно, за да реши проблема с извънредния труд, защото по друг начин не могат да го направят.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА