Инициативен комитет за защита на потребителите започва кампания срещу нелоялни колекторски фирми.
След като всички преживяхме през 90-те години: рекетът, който се превърна в национален спорт; масовата приватизация, където масово всички „инвестирахме“; банковите фалити, където едни хора просто откраднаха едни пари, днес отново сме на крачка от тези отминали времена. И понеже всички си спомняме как мутрите се превърнаха в „застрахователи“, решихме да поемем инициативата преди да е станало прекалено късно. Обединихме се около идеята да учредим „Инициативен комитет за защита на потребителите“, чиято основна цел е да се бори с нелоялните практики и способи, с които боравят компаниите за събиране на дългове - т.н. колекторските фирми. Всеки, който споделя нашата кауза и тревоги, е добре дошъл да се включи тази инициатива.
Ние, гражданите на Република България, сме изправени пред непрекъснати предизвикателства и изпитания заради неработещи закони или защото Народното събрание, Омбудсмана, изпълнителната власт, просто отказват сами да си свършат работата като приемат качествени и работещи закони. Наш дълг е постоянно да се борим за правото си на справедливост и защита като изискваме от институциите да си свършат работата.
Миналият четвъртък от Асоциацията на колекторските агенции в България, в която не членуват всички труженици на тази професия, обявиха, че за една година двойно са се увеличили длъжниците им. Днес те са близо 2 милиона случая на граждани с просрочени кредити и сметки, които са лишени от всякакви инструменти на защита и регулация на взаимоотношенията им с тези фирми. Смущаващ е фактът, че към нерегламентираните услуги на тези фирми вече прибягват банкови институции, доставчици на вода, ток и парно. При това, както от самата асоциация се похвалиха, вече им се прехвърлят вземания в резултат на забавяне на плащане за 2 месеца. Няма прозрачен начин, който да определя начислените от колекторските фирми суми над главницата, а това е достатъчна предпоставка за злоупотреби. За пример даваме действителен случай, при който дълг от 100 лева към мобилен оператор, след прехвърлянето му към колекторска фирма набъбна до 247 лева.
Никоя институция, включително Комисията за защита на потребителите, няма достатъчно инструменти и ресурси да извършва мониторинг и контрол над дейността на събирачите на дългове. Междуфирмените задължения, стана ясно от данните изнесени от същата асоциация, все по-често се възлагат за събиране на колекторските фирми. Това занапред ще създаде сериозно напрежение и влошаване на бизнес средата у нас, която търпи непрекъснати негативи заради корупционните практики, с които страната ни е известна – вътре и навън. Сега редом до корупцията гордо ще застанат и събирачите на дългове. Затова се питаме колко банди на Квиц-овци трябва да бъдат хванати, за да се вземат мерки?
Инициативният комитет за защита на потребителите започва национална кампания за сигнали срещу колекторските фирми, която ще се проведе основно в социалните мрежи. Призоваваме всеки гражданин пострадал от телефонния терор, подвеждаща информация при уреждане на дълга, физически тормоз и други форми на натиск да ни изпрати своя случай на имейл: [email protected].
С уважение,
Пейо Майорски
Председател на Инициативен комитет за защита на потребителите
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА