Цените на застраховките "Гражданска отговорност" и "Автокаско" трябва да бъдат различни за внимателните шофьори и за нарушителите. За това работи междуведомствена група с участието на експерти от Гаранционния фонд и Комисията за финансов надзор, съобщава БНТ. Те са избрали консултант, който да определи критериите, по които ще се изчисляват застраховките. Готови ли са обаче тези критерии и ще може ли шофьорите да се възползват от преференциалните цени от началото на следващата година? За изграждането на системата бонус-малус се говори не от години, а от десетилетия у нас. За съжаление ще продължи да се говори и през 2018 г.
Все още консултантите по проекта не са представили критерии за формирането на системата, те имат срок да го направят до средата на декември. Това обясни шефът на Гаранциония фонд Борислав Михайлов. След като консултантите предложат своите критерии за намаление и или увеличение на застраховките, междуведомствената група трябва да ги одобри и да ги включи в нова наредба, която да бъде издадена от Министерството на финансите. В този период се предвижда и време за обществено обсъждане. Това на практика означава, че е невъзможно въвеждането на системата от Нова година и отново изрядните шофьори няма да бъдат стимулирани.
Според изчисленията на застрахователите, след въвеждането на системата бонус-малус, невнимателните шофьори би трябвало да плащат с до 150% по-високи застраховки, а изрядните с до 20-25 на сто по-ниски от стандартните. Според КАТ, сред основните критерии трябва да бъде карането с превишена скорост, неспазването на пътни знаци и т.н.
Това, което прави впечатление е, че от Гаранционния фонд дават сигнали, че новата система няма да следва всъщност самите шофьори, а техните автомобили. Тоест различният размер на застраховките ще се формира от претърпени пътни инциденти на колата и предизвиканите с нея. Срещу това от години протестират от асоциации на хора пострадали от пътно-транспортни произшествия.
Припомняме, че системата бонус-малус има за цел да намали щетите и самите пътни инциденти. Тя се прилага в много страни. Едно от условията за успешната работа е да има свързаност между информационните системи на застрахователите, гаранционния фонд и КАТ. През миналата година Комисията за финансов надзор издаде наредба, която позволява свързването на системите и то вече е осъществено частично. Без връзка помежду си досега застрахователите разчитаха на информация на шофьорите, а както знаете, никой не би искал да си признае, че предизвиква катастрофи с невнимателното си поведение.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кирязов
18:54 12.11.2017
2 Гост
19:17 12.11.2017
3 Morgoth
19:43 12.11.2017
4 ДДД
когато не му се налага да кара
20:26 12.11.2017
5 jambazina
Такова мазало ще направят че свят ще ни се извие за пореден път.
20:46 12.11.2017
6 Я. Петров
22:19 12.11.2017
7 175лв
22:25 12.11.2017
8 стар
23:07 12.11.2017
9 Някой
Как така ще следва автомобила. Например, един човек няма инциденти 10 години и сменя колата. Купува нова, блъскана и плаща повече. Къде е логиката в това ? А този който се блъскал получава отстъпка ???
Такива системи вече са измислени отдавна в други държави, просто да го копират. Толкова ли е сложно ? Уж се водят образовани, шефове с големи заплати.
Коментиран от #10
00:28 13.11.2017
10 Гост
До коментар #9 от "Някой":
Да, но там хората имат информационни системи. При нас, както пише в статията, тя е "частично" направена! При нас всичко е "частично" - правено - недоправено! И не мога да разбера, поради каква причина, освен мързел и безхаберие, няма воля да се създадат РЕАЛНИ условия за намаляване на катастрофите! Уж никой няма интерес от много катастрофи, а в същото време нищо РЕАЛНО не се прави. Не броя козметичните и неефективни промени в ЗДП, които се правят едва ли не ежемесечно! Бас държа, че сме постигнали рекорд на Гинес, за най-често променян закон за единица време!12:42 13.11.2017
11 ЯК КАРАЧ
19:38 13.11.2017
12 Голям прос
20:25 13.11.2017
13 Сталин
21:25 13.11.2017
14 Uflaf
07:46 14.11.2017
15 иван
10:23 26.12.2017