Last news in Fakti

27 Април, 2018 15:13 10 558 3

Системата в ДАИ предразполага размяна на "подаръци"

  • даи-
  • атанас желязков-
  • корупция-
  • рекет

Бившият шеф на ДАИ-Бургас Атанас Желязков с коментар по темата

От края на януари Атанас Желязков вече не е шеф на ДАИ-Бургас. Това е възможно, защото в договора му е записано, че може да се прекрати преди изтичането на една година от назначението му. В този период той се води на изпитателен срок. Бившият кмет на Ахтопол изкара на поста година. На мястото на Атанас Желязков е назначен Красимир Георгиев, главен инспектор в автомобилната инспекция. Ето какво сподели Атанас Желязков пред "Дир" за проблемите в ДАИ.

- Г-н Желязков, ставаме свидетели на пореден арест на ваши колеги в системата на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ). Сега акцията е в Благоевград... Били сме свидетели и на други акции. Защо се стига до това?

- Стига се до това, защото има нежелание да се оправи системата. Говоря ясно. Системата не работи. Просто има хора, които нямат интерес системата да се променя. Това е основният проблем. Въпросните хора печелят от това.

- Какво имате предвид, когато казвате, че системата не работи?

- Вади се пред хората и обществото една суха статистика, която не е отговаря на истината. Вади се от ръководството един отчет, в който се хвърлят едни числа за свършена работа. Примерно, че са съставени много актове и това се отчита като свършена работа. Това се представя пред обществото, но се спестява факта, че примерно над 90% от тях са паднали в съда. Просто се хвърля една статистика. От изпълнителния директор на агенцията се предоставя една статистика на министъра, той я съобщава и така. Просто една суха статистика.

- А реално какво се случва?

- Реално имаме смачкан бизнес. Всичко в момента е така позиционирано, че няма как да правиш честен бизнес в сферата на превозните услуги. Нещата, цялата система, те карат да бъдеш извън правилата, за да правиш бизнес. Реално ти трябва да правиш нарушения, за да съществуваш. Когато правиш нарушения, пък се създава идеалната среда да търсиш начин да ги оправяш тези нарушения. И така се стига неминуемо до т.н. "подаръци". Системата те кара. Тя те бута към това.

- И тук, образно казано, идва ролята на служителите на ДАИ, които...

- Които влизат в различен работен режим. Няма как да се вкарат всички колеги под един знаменател, но се случва така, че някъде вървят "подаръци". Пак казвам, че системата е такава, че предполага да се разменят "подаръци". И явно има изкушения. И така се стига до един тънък момент, в който започват да се правят компромиси. Има и друго. Когато се правят проверки на фирми, то има фирми, на които се правят регулярни такива, а на други не се правят. Това дали е нормално? Просто се създават условия не за лоялна конкуренция, а за избирателна такава. Инспекторите знаят какви са правилата. И друго. Защо говорим, че има фирми нарушители. Ами, просто е - защото ние им предлагаме такива условия. Ето пример. В последно време все повече се говори за нерегламентиран превоз на пътници. А защо това го има? Защото няма контрол. Един пътник, който пътува от точка А до точка Б, не е длъжен да знае дали шофьорът има редовен пътен лист, дали е спал, дали е почивал според правилата, дали му е изряден автобусът. Той плаща за услугата. И когато се появи някой, който му предлага по-ниска цена за услугата, но без да е изряден, защото не е направил нещата според закона, понякога човекът му се доверява. И когато хванем някой нарушител, какво правим. Глобяваме шофьора, а не фирмата. Ако се направи справка, ще се види, че има фирми без нарушения, но има и такива, които имат много нарушения, но продължават работа. Защо? Интересен въпрос. Просто правилата не са еднакви за всички. Същото е и с пунктовете за технически преглед. Едни инвестират в оборудване и персонал, а до тях се появи някакъв, който само подбива цената. И реакция на контролните органи няма.

- Вие бяхте директор на ДАИ Бургас. Не ви беше подновен договорът, защото в него има клауза за 1 година изпитателен срок. Каква е спецификата на работата на ДАИ Бургас. При вас основния проблем с претоварването на камионите ли е...?

- Проблемът с претоварването не е само за Бургас. Той е общонационален. Вижте, нещата стоят така. Ако един камион не претовари, той не може да си изкара нормата и да си изплати курса. Това е така, защото цените за транспорт са много занижени. И при много занижена цена, за да може да се рентира даден курс, камионът качва повече товар, за да спести. Ако всички камиони спрат да претоварват, това автоматично ще вдигне цената на километър. Това не е добре за бизнеса, защото качва цената. Нещата са навързани. Проблемът с претоварването е комплексен. И идва от товарителницата. Там камионът качва повече, а после при доставката вече се обявява реалният товар, защото така излиза сметката. Претоварването обаче води до по-голяма амортизация, до рушене на инфраструктурата и т.н. Но фирмите го правят. Този проблем е характерен, както казах, за цялата страна, но лятото е по-засилен по морските градове. Тук говоря и за Бургас. И смея да твърдя, че за годината, в която управлявах ДАИ Бургас, претоварването намаля драстично. Водих разговори и с кметската управа в града и получих подкрепата им да се справим с проблема. Като казвам, че драстично намаля, разбирайте от 100% падна на 20%. Сега отново е 1000%. И в ДАИ София има много документи по темата. Ако ви е интересно, изискайте ги. Там нагледно ще се види какво сме свършили. Колкото до моя казус с освобождението, за мен то е лишено от логика, но е факт. В тази една година, в която бях на работа, аз смених двама изпълнителни директори. И реално вторият директор, с когото работих 5 месеца, прецени, че аз не ставам за тази работа. Ще се върна на думите ми по-горе, че за тази година аз намалих претоварването от 100% на 20%.

- Това определено означава, че сте засегнали интереси...

- Аз засегнах интереси на хора в София, които събират едни "подаръци". Това направих. Иначе имам и информация от превозвачите, за които това е добре. Те са съгласни с нормалната работа, а не с претоварването. Превозвачите са вдигнали цената, увеличили са курсовете и са увеличила работата. Бизнесът е доволен, защото работи по правилата. Реално става така, че няма нарушители, а имаме доволен бизнес.

- Ако мога само да допълня и освободен служител... Ако следваме хронологията...

- Да, приемам закачката. Но явно някой не иска да има редовен бизнес, а иска да има нарушения, за да има и "подаръци". В редовния бизнес "подаръци" няма. А в момента ситуацията е пак такава, че има претоварване и "подаръци". Има много служби, които могат и имат компетенцията да спрат това, но не го правят. Ще дам и друг пример. По мое време в област Бургас няма как да минеш на преглед колата си, ако не покажеш бележка за платен данък. Това бе спуснато до пунктовете. След това справка в общините показа, че има увеличение на плащането на данъци на коли в пъти. Затворих и три пункта за технически преглед на камиони, които не работиха по правилата. В цялата област има около 65 пункта за преглед на коли, като само около 25 от тях си вършат работата както трябва. Това нещо съм го описал в доклади до ръководството. Има ги в ДАИ.

- А реакция има ли...?

- Реакцията беше освободен служител в края на януари, като ми бе обяснено, че не мога да се справям с дейността на дирекцията. Като нормален човек приех нещата. Да, те са според закона. И си тръгнах. Нито смятам да се сърдя, нито да водя дела и т.н.

- По време на работата ви оказван ли ви е натиск да проверите или респективно не проверите обект, фирма, камион и т.н.?

- В прав текст не. Но съм получавал обаждания по време на проверка с думите "... мислиш ли, че това е правилно...", "... да не направим някой гаф...". Това какво е? Коментар просто...

- На това има ли реакция ваша към ръководството?

- Никога не ми е казвано в прав текст. Как да се обоснова? Как да докажа? И реално аз трябва да се оплача на ръководството. А откъде идва това? Нали от техните среди идва. Без доказателство, без нищо. Как да покажа, че съм прав. Системата в това отношение е смазана. И просто искам да завърша с няколко предложения. Системата може да бъде променена, ако има желание. Първо да се вдигнат заплатите, за да станат служителите по-мотивирани. Стъпката е задължителна и може да стане по няколко начина. Дали ще се определи процент на брой актове, или на свършена работа - няма значение. Има как да се вдигне заплащането. Има много примери в Европа в това отношения. Просто се събира една експертна група и решава. Ако има желание, пак казвам. Друго задължително условие е прозрачни конкурси. Сега в конкурса при подбор на служители участват юрист и човек от личен състав. Те изобщо не разбират от спецификата на работата. И това е правилният момент да се вкарват наши и ваши хора. Може външни експерти да са в комисията, хора от бранша. Хора от техническите университети може да са в комисията. Така подборът ще стане по-качествен, защото хората ще знаят за какво става въпрос. В момента конкурсите за законни, но не са прозрачни.

Калин Каменов, Dir.bg


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ДАЙ НА ТИ

    7 0 Отговор
    ДАЙ трябва да се закрие и да се открие нова агенция НА ТИ. Толкова е ясно.
  • 2 Даяджия

    5 0 Отговор
    Тази организация ДАЙ е за закриване!

    Има си КАТ

    Коментиран от #3

  • 3 Който е в същото положение

    4 1 Отговор

    До коментар #2 от "Даяджия":

    Прав си, само дето и КАТ (а и цялото МВР) е за закриване
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове