Напоследък световното търсене на суров петрол превишава предлагането и това е причината за покачването на цените. Наскоро обаче страните-членки на ОПЕК взеха решение за повишаване на добива, което се очаква да намали нарастването и дори да допринесе за спад на цените. Това не означава автоматично, че същото ще се случи на българския пазар на дребно, тъй като тук влияят допълнителни фактори, коментира Димитър Чобанов пред в. "Труд".
Какви са тенденциите на международните пазари?
През последните 5 години цените на суровия петрол на международните пазари се характеризират с големи колебания. През първата година от периода (май 2013 г. – август 2014 г.) те трайно са около или надвишават прага от 100 долара за барел. Най-високите стойности са достигнати през месеците август и септември 2013 г. и юни 2014 г., когато средно надхвърлят 108 долара за барел. След това обаче те рязко се понижават и в началото на 2015 г. са вече 47,11 долара. Така през 2015 г. цените спадат с 47,3% спрямо предходната година, а през 2016 г. следва нов спад – този път с 15,6% на годишна база.
Тенденцията се обръща в началото на 2016 г. След януари, когато се достига 5-годишно дъно от 29,78 долара за барел суров петрол, цените започват да се повишават. През 2017 г. средната цена нараства с 23,3% на годишна база. През първите 5 месеца на 2018 г., за които са налични данни, средната цена е с 28,8% по-висока на годишна база спрямо съответния период на 2017 г., а през месец май 2018 г. цената достига най-високата си стойност след ноември 2014 г. Така конюнктурата на международните пазари през последните месеци има принос за повишението на цените и на местния пазар на дребно.
През първите 5 месеца на 2018 г. обаче се наблюдава понижаване на производството от страните от ОПЕК, като съществен принос за това има Венецуела. Същевременно относително стабилното представяне на световната икономика запазва търсенето високо. В резултат от това се наблюдава покачване на цените на международните пазари през последните месеци. Така средната цена през май надвишава 73 долара за барел, което представлява нарастване с 20% спрямо цената през декември 2017 г.
През юни обаче членовете на ОПЕК се споразумяха за повишаване на добивите. Пазарните участници очакват нарастването да бъде с около 0,6 млн. барела на ден. Има индикации, че Саудитска Арабия и Русия ще увеличат производството си с приблизително 1 млн. барела на ден в опит да възстановят част от загубения си пазарен дял. Същевременно обаче тяхната цел е да поддържат пазарно равновесие, т.е. да не позволят цената на петрола да се понижи рязко. И двете икономики са силно зависими от приходите от суров петрол и природен газ. Например, в Саудитска Арабия през 2016 г. 42% от брутния вътрешен продукт, 87% от приходите в държавния бюджет и 90% от приходите от износ са от петролния сектор.
Един много важен фактор, който влияе върху търсенето на суров петрол в момента, е търговската война, която задейства президентът на САЩ – Доналд Тръмп. Митата върху вносни стоки от Китай, Европейския съюз, Канада и Мексико и реципрочните мерки от тяхна страна се очаква да забавят растежа на търговията и на световната икономика. Това ще повлияе негативно върху търсенето на суровини и горива и ще забави растежа на цените им. От друга страна проблемите във Венецуела и Иран ще въздействат отрицателно върху предлагането въпреки решението за по-големи добиви от ОПЕК.
Какво е състоянието на местния пазар на дребно в България
Динамиката на цените на дребно обаче не следва точно тази на суровината. Например, според данни на сайта fuelo.net през последните шест месеца средната цена на бензин А95 на дребно се повишава с 18 стотинки на литър, което в относително изражение е 8,7%. През същия период дизелът е поскъпнал с 20 стотинки на литър (9,6%), докато природният газ (пропан бутан) е поевтинял с 4 стотинки (-3,8%).
Разликата между цената на основната суровина и на крайните продукти зависи от множество фактори. Един от най-важните от тях, в случая на петрола, е данъчното облагане. При горивата се начислява данък върху добавената стойност, както при останалите потребителски стоки, но освен това и акциз. Конкретно за безоловния бензин неговият размер е 71 стотинки на литър. Така при цена на дребно 2,26 лв. за литър бензин А95 косвените данъци са почти 1,09 лв. на литър. Следователно 48% от цената на дребно на литър бензин се пада на данъците. При дизела акцизната ставка е 65 стотинки на литър. Така при цена на дребно 2,28 лв. за литър 1,03 лв. са за данъци, което означава, че над 45% от цената се формира от данъчните задължения към държавата. При природния газ ставката е 34 стотинки на литър. При цена на дребно от 1,02 лв. на литър ДДС и акцизът са 51 стотинки, т.е. 50% от цената се формира от данъците. Това означава, че всъщност при текущите цени приходите за бензиностанциите са съответно 1,17 лв. от литър бензин, 1,25 лв. от литър дизел и 0,51 лв. от литър пропан бутан, макар че потребителите плащат значително по-високи цени за литър.
Друг фактор, който текущо влияе върху цените на горивата, е сезонността при потреблението им. През лятото търсенето се увеличава във връзка с почивките, които изискват по-големи количества гориво за транспорт до желаните дестинации. Това води до временно покачване на цените.
Разбира се, една от основните движещи сили, както при мнозинството бизнеси, е наличието на конкурентен натиск. При доставката на горива на дребно Комисията за защита на конкуренцията имаше сериозни съмнения дали между част от по-големите играчи на пазара няма картелно споразумение. Тези съмнения се базираха на политиката на шест от най-големите вериги, които едновременно променяха цените и на практика ги поддържаха еднакви. КЗК изследва официално пазара от 2012 г., а от март до юни 2016 г. извършва конкретни процесуални действия.
Прегледът на цените на по-големите вериги в момента показва, че те се различават. Следователно поддържането на еднакви цени понастоящем не се практикува. Например, при бензин А95 разликите са около 7 стотинки на литър, т.е. около 3%. Това, което също така прави впечатление е, че най-високите цени се изискват от същите тези вериги. Един от аргументите в подкрепа на по-високите цени е, че качеството на горивата в тях е по-високо и се продава точно количеството, което се таксува. Това би означавало по-нисък разход на гориво на изминати 100 км от техните потребители. Такова твърдение обаче рядко намира потвърждение при официални проверки.
Като цяло тенденцията от началото на годината е бензинът и дизелът да поскъпват, докато цената на природния газ дори леко се понижава. Общото впечатление, което преобладава за българския пазар, е, че когато цената на суровия петрол се вдига на международните пазари, тук цената на горивата се повишава по-бързо, докато при спад на суровия петрол цените тук не се променят или се понижават в значително по-малка степен. Текущата ситуация засега не потвърждава тази хипотеза. Предполагаемият картел обаче би могъл да е факторът, който най-много допринася за това дългосрочно потребителите да плащат по-високи цени на горивата, отколкото при наличието на истинска конкуренция.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 1944
Коментиран от #4, #29
08:22 03.07.2018
2 Гост
Значи през 2015-2016 барел петрол е бил паднал с над 60%, но цените на горивата паднаха с около 25-30%. И после рафинерии и бензиностанции работели на загуба, а в джобовете не шефовете им милиарди милиарди.
Коментиран от #11, #14, #40
08:33 03.07.2018
3 Дрън дрън
08:35 03.07.2018
4 Антисоросоид
До коментар #1 от "1944":
На крива ракета и космоса и пречи. Вземи си сутрешната " доза" от " америка за бг" и се отпусни в нарко дрямка.08:36 03.07.2018
5 аутсорсинг
08:42 03.07.2018
6 Крадец
08:53 03.07.2018
7 СссереМ
Коментиран от #13, #15, #37
08:58 03.07.2018
8 qqqqqq
09:04 03.07.2018
9 Антон
Изводите за мозъчния капацитет на банквнския оставам на вас
09:07 03.07.2018
10 Иван
09:12 03.07.2018
11 Гост
До коментар #2 от "Гост":
Хм, това с търсенето и предлагането е спорно. Защото е логично и обратното - когато една стока е търсена, цената и да се повиши. А когато няма търсене - да падне ;) Пак финанси.09:23 03.07.2018
12 бай онзи
09:29 03.07.2018
13 куку руку ку
До коментар #7 от "СссереМ":
Kажи в коя европейска държава бензина е 2 евра?09:30 03.07.2018
14 CL500
До коментар #2 от "Гост":
И как го измисли това, че с голямото търсене, цената щяла да пада?!? Точно обратно е. Пускаш нещо на висока цена, тя възпира търсенето и те принуждава да свалиш цената. Ако има голямо търсене, значи можеш да си позволиш да вдигнеш цената, докато търсенето се урегулира в граници. Не е задължително, че с по-голямо производство може да се постигне по-ниска производствена цена (освен, ако не се купуват нови машини, роботи и т.н., т.е цялостно преструктуриране на производството). За производствената цена най-вече влияят цените на суровините, консумативите, ел. енергията, заплатите на работниците и т.н.А иначе нас тук винаги ни гърбят с оправданието, че се качва цената на горивата на световните борси, а ако цената там пада, нашите тогава говорят, че цените не могат да паднат, щото горивата са били зареждани по старите високи цени. Акцизът бая надува и той, сивият сектор при горивата е ОГРОМЕН.. Абе лашкат ни отвсякъде..
Коментиран от #50
09:35 03.07.2018
15 никой
До коментар #7 от "СссереМ":
и 10 евро да стане в бг пак ще си караме с утайки09:38 03.07.2018
16 Чудесно
09:47 03.07.2018
17 дръндрън
10:01 03.07.2018
18 Иванов
10:03 03.07.2018
19 Vera
Коментиран от #21
10:14 03.07.2018
20 Чичо
10:37 03.07.2018
21 ганьо чеха
До коментар #19 от "Vera":
Всички са хора на една партия - БКП.Явно дрогата, оръжието, помощите от ЕС, данъците и таксите не им стигат и искат да дерат още кожи.
Не е луд тоя, който яде баницата, щом могат ще ни обират, докато сме живи и им плащаме сметките.
Децата на дъртите комуняги са още по алчни и некадърни, нямат насита, да им приседнат дано ти пари.
10:45 03.07.2018
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Borislav Popov
Е те тук е заровено кучето ! Близо половината от цената са данъци !!! Държавата гушва една камара пари! В другата половина влиза цената на петрола , транспорта му до рафинериите , разходите за преработката , транспорта на горивата до бензиностанциите и чак тогава идват клиентите !
Държавата облага двойно една и съща стока! Защо е този акциз ? Горивата луксозна стока ли са или необходимост ?!!
10:53 03.07.2018
24 Ццц
11:12 03.07.2018
25 Гръъ
11:19 03.07.2018
26 filo
Коментиран от #28, #33
11:25 03.07.2018
27 Господин Циганин
11:29 03.07.2018
28 Идиота
До коментар #26 от "filo":
Въпроса е в принципа, а не в 10 или 20 стотинки! Аз зареждам 100 октана от румънската верига, там май е най-скъп. И няма да ме събори това поскъпване, ама ме нервАт, че ни правят на идиоти!11:32 03.07.2018
29 1984
До коментар #1 от "1944":
Няма никакво значение кой е производителят. Шел защо не продават по-евтино?! Също така явно няма никакво значение каква е цената на суровият петрол. Помним (а вие помните ли, използвате ли главите си?!) когато петролът беше достигнал 140-160$ за барел цените на бензина бяха 2.60 за литър. Помним, когато петролът беше паднал до 30-40$ за барел как цените на бензина не слязоха под 2 лева. Истината, която никое правителство не иска и няма да признае е, че цените на горивата се определят от тях (от правителството), а не от пазара, защото лукойл или който и да било не може да продава бензин без акциз, който се налага от правителството! Тъжната истина е, че около 75% от цената на хоривата отиват директно в хазната (у нас не се знае къде отиват обаче) под формата на акциз, лицензи, такси и ДДС, и най-"якото" е, че акцизът се облага с ДДС! Пък вие си продължавайте да не мислите с главите и и псувайте лукойл колкото щете!11:48 03.07.2018
30 onq s konq
11:58 03.07.2018
31 Лош материал
12:01 03.07.2018
32 Arsenal
12:27 03.07.2018
33 Borislav Popov
До коментар #26 от "filo":
Бе то тук 5-6 лева. На аптеката 5-6 лева. За тока още 5-6 лева. На магазина още 5-6 лева . За отопление още 5-6 лева/ там надценката е още по голяма/. Като теглиш чертата в края на месеца и ще се чудиш що не ти стига заплатата.12:48 03.07.2018
34 Герберастка България
Друг проблем на иначе качествената българска данъчна администрация е възможността тотално да се избегне плащането на данъци. НАП разследвали, разследвали и един път не доведоха разследванията до осъдителен за ощетителя на държавата финал. Застроиха Черноморието, покрай язовирите, вицове се носят за корупцията и на данъчни, и на митничари - осъдени няма! Знам какво ще кажеш - българският съд така е решил, той е независим. А Европа ни критикува точно заради съда и подкупната система...
Коментиран от #38
12:54 03.07.2018
35 Човек
Щом хората купуват ,значи цената не ги плаши...
С горивата е така. Цената расте ,защото търговците знаят ,че хората не могат да се лишат от колата си когато отиват на почивка. Всяко лято е така. Нищо ново под слънцето...
13:29 03.07.2018
36 КГБ НАВСЯКЪДЕ
14:04 03.07.2018
37 Фатих Мехмет
До коментар #7 от "СссереМ":
В момента в Германия бензина е около 1,45, а дизела 1,25 Евро.14:10 03.07.2018
38 onq s konq
До коментар #34 от "Герберастка България":
Твърдението ти че "турските шофьори/най-масовите/ се стремят да не зареждав в БГ" си е твоя теория,на която ще отговоря че едно е да се "стремиш" към нещо,друго е да го реализираш-достатйчно е да забележиш стълпотворението на турски гастарбайтери особено по празниците им.Със същия успех и не забелязваш РУМЪНСКАТА ВЪРВОЛИЦА за Гърция,като смея да твърдя че броя им надвишава доста българския по гръцките курорти.Ще успее ли румънецът с 1 резервоар да отиде и да се върне и от скъпия гръцки бензин ли ще зареди?А колко гърци в граничните райони зареждат и пазаруват в БГ защото им е по-изгодно?А за какъв проблем говориш относно "малкия капацитет" на пазара ни,след като 70% от износа ни е насочен към ОГРОМНИЯ ПАЗАР НА ЕС?Накрая смея да те уверя,че не доходите ни както твърдиш за особено ниски,А НЕДЕКЛАРИРАНИТЕ ТЪРГ ОБОРОТИ С ЦЕЛ ИЗБЯГВАНЕ НА ОБЛАГАНЕ И СИВАТА ИКОНОМИКА!14:23 03.07.2018
39 мехмет
Защо се косите ГА ЧЕ ВИ МИНЕ......
14:25 03.07.2018
40 Reptile
До коментар #2 от "Гост":
Научи се да смяташ! Ако почти 50% от цената е фиксирана от акциза, тогава на 60% спад на суровината отговаря точно 30% спад на крайната цена. ... та не става ясно от какво се учудваш ?! Парцели - бол, направи си бензиностанция, какво чакаш?!14:51 03.07.2018
41 vasik atanasova
ГОРИВАТА ГИ ДИГНАХА СЕГА ПАК
Е ТОВА Е КРАСОТА
15:41 03.07.2018
42 Гого
Коментиран от #55
18:55 03.07.2018
43 бат мишо
щото ще го залее и жълтите мамуни ще изадат сичко....
пред тес наще мангусти са като ЯЛОВИ....
кат учеф география бяха 800 мил, ся са 2 милярда
Ако нещо някой някак си не ги спре МА МН БЪРЗО , ще изпукат и хлебарките от глад от жълтата напаст- кучетата медузите и ся са вече в менюто
20:13 03.07.2018
44 БАЙ ГАН4О
20:26 03.07.2018
45 бат мишо
а единственото което моге да спре Китай е Русия и потресаващия и арсенал от химически биологически бактериологически климатични и т н оръжия . той затва и мирува иначе и се е метнал на врата кат за остров Даманский НА МИГА, а после на нас....
сички знаем че мобилизирана армията на китай е повече от ссички армии в света заедно
Ама нийй с завиден мазохисъм вадим тухли от червения бент който спира жълтата река да на удави
20:32 03.07.2018
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 stupid dog
22:26 03.07.2018
48 Да да
23:02 03.07.2018
49 Морук
23:29 03.07.2018
50 Гого
До коментар #14 от "CL500":
Според мен увеличаването на производството в краткосрочен план увеличава крайната цена на даден продукт заради капиталовложенията но в дългосрочен план сваля себестойността заради редица предимства които води след себе си. Това е попринцип. Пречупено през призмата на петролната индустрия означава че нефтохима няма да разшири производствения си капацитет защото това би струвало милиарди (и никъде не се говори подобно нещо), а просто ще работи на 100 процента, а недостига ще бъде компенсиран чрез внос, което раздвижва пазара ,защото го прави по конкурентен. Това значи по ниски цени. Но това е България и пазара тук ползва системата 4/2/4 вратаря играе без защита!23:31 03.07.2018
51 аз съм българче
08:36 04.07.2018
52 гост
09:26 04.07.2018
53 Велосипедото
Няма да пълня гушката на руския монопол
15:04 04.07.2018
54 Бг.реалност
Ба'а милко,ракийцата,салатката и дотам.
Да излезе навън и да насочи агресията си бългърска към когото трябва след 28-ем год.геноцид ?
Ааааа,не.
Ние такива неща не правим.Ние сме по
гей-парадите.
Ами тогава къде е проблема ?
Long live боко-диктатора.
Тепърва и по-лошо ще става.
18:23 04.07.2018
55 Бай Жожо
До коментар #42 от "Гого":
Аз само не разбрах, защо трябва да обиждаш африканците.... като ги сравняваш с нашата на подобие държава.19:50 11.07.2018