Шофьорите ще плащат различни пътни такси за различните категории пътища от 2019 г., когато заработи тол системата. Това обясни председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов пред парламентарната комисия по регионално развитие. Тарифата още се пише. Преминаването по разбитите шосета ще е безплатно. Едва след като бъдат оправени, за тях ще се събират такси.
Всички тези уточнения обаче се отнасят само за тежките превозни средства, които от догодина вече ще плащат за изминати километри. За леките коли ще се запази винетката, която е пътен данък за определено време - за година или за по-малък срок. Основната разлика е, че от 1 януари 2019 г. винетката ще стане електронна и ще изчезнат хартиените стикери, които сега лепим по предните стъкла. Електронната тол система, която ще "брои" километрите на тировете и ще тарифира дължимите суми за изминато разстояние, ще отчита и дали преминаващите леки автомобили имат платена винетна такса, припомня в. „Сега“.
Така на практика само за тировете ще има прошка за осеяни с дупки и неравности шосета - до рехабилитирането на настилките. Останалите превозни средства ще плащат стандартната винетна такса - независимо дали ползват прясно асфалтирани магистрални участъци или си трошат МПС-тата само по междуградски и междуселски отсечки, напомнящи лунен пейзаж.
България ще е единствената държава в Европа, която въвежда тол система не само за магистрали, както е в другите страни, но и за обикновените републикански пътища. Предвидено е тол такси и винетки да се събират за поне 16 000 км мрежа, което е една трета от всички шосета в държавата. Пред депутатите от регионалната комисия шефът на АПИ попари надеждите, че обхватът ще бъде преразгледан и смален. Инж. Глосов обясни, че безплатни ще останат само републиканските пътища, които минават през населени места. Той обаче изненадващо съобщи, че е възможно и за тях да започнат да се събират такси. "Системата може да се надгради и при желание от общините и решение на Народното събрание законът може да се промени и да се облагат с такси и общински пътища, приходите от които ще отидат за поддръжката им. Общинската пътна мрежа е с дължина колкото републиканската и е в много лошо състояние", изтъкна шефът на пътната агенция .
СМЕТКИ
С въвеждането на тол системата ще се постигне по-справедливо таксуване - който руши асфалта повече, ще плаща по-скъпо, посочи инж. Дончо Атанасов от управата на пътната агенция, който доскоро бе неин шеф. Приходите от продажба на винетки за леки коли са 225 млн. лв. годишно, а от тежкотоварния трафик идват само 100 млн. лева - сега ще обърнем модела", обясни той и припомни, че според разчетите тол системата ще увеличи общите приходи на повече от 1 млрд. лв. годишно, когато заработи с пълния планиран обхват. Идеята на АПИ е 50% от постъпленията да отиват за поддръжка на съществуващата инфраструктура и 50% - за изграждане на нови шосета.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ванката
Коментиран от #3, #4
17:18 22.07.2018
2 Иванов
17:24 22.07.2018
3 неоплан
До коментар #1 от "ванката":
От тази статия рсзбираме, че докато не паднее атероид или атомна бомба над народните избранници, министрите от 70 г. насам, няма какво да се надяваме да се оправи за нас живота. Не може да мериш с двоен стандард закона и да е добре. Щом юосето е разбито, да се разстрелят усвояващите, които не са го направили качественно! Също и контрола над общественните поръчки! Мноцо се краде, лошо качествл, постоянно ни оскъпяват живота тия бандити и само мъки и загуби за нас. Не може по едно и също шосе, едните ЛМПС да плащат за дупките, а ТМПС да не плащат! Винету и законодателиге му в ЗАТВОРА! И всеки, като тях!17:35 22.07.2018
4 СтарТИРаджия
До коментар #1 от "ванката":
Статията е супер некомпетентно написана ли, представена ли! ТИР-овете, навсякъде където има тол с/ма плащат за магистрали, високоскоростни, първи, втори и част от трети клас пътища! А МПС до 3.5 тона заплащат винетки само за многолентови или двупосочни, но, голямо НО - транзитни, не преминаващи през населени места пътища! И друг виден пример, относно това, че тежките няма да плащаме за дупки: значи в момента си джиткате с колите по магистралата по Витиня, а имате ли представа в какво състояние е стария път, където сме навряни ние? Какъв наглец трябва да си, за да накараш някой да ти плаща за това подобие на път! Друго важно, при вероятна средна цена според мен от около 20 ст./км, един камион от Кап. Андреево до Видин ще плаща около 140 - 150 лв. в посока! Към Русе - 70 - 80 лв., поради малкия магистрален пробег. Мисля, че хич не е малко за стандартите ни. Пловдив - София вероятно ще е 40 - 50 лв. в посока и тук вече си е директно оскъпяване на превозите! Според мен използващите МПС до 3.5 тона трябва да се борим за правата си! Да отпадне заплащането на пътища извън многолентови и транзитни. Както е по цяла нормална Европа! Иначе започват да щавят яко тежките, а покрай тях типично по нашенски "горят" и останалите! И не на последно място, трябва да отпадне заплащането за околовръстните пътища на София и Пловдив специално, защото е най-малкото некоректно към местните и бизнеса по места. Никъде го няма това грабителско чудо! Касе и Ст. Загора м/у другото!Коментиран от #11
17:49 22.07.2018
5 БЕЛУЧИ РИВИЕРА
Коментиран от #6
18:58 22.07.2018
6 Дзоро
До коментар #5 от "БЕЛУЧИ РИВИЕРА":
Не е нужен потоп. Ще умрат и хората, растения, животни, покрай лошите момчета и момичета, които ни крадат и вредят. Потопа лесна рабога, за 3 часа и я няма свинщината на ДС мафията тук. Но как да се спасят добрите, момчета и момичета, растения, животни е загадка? Другия вариант е ледников период до минус 300 Келвина или Целзия, под нулата. Като ви изгладнеят задниците и на ченгетата и военните, сами ще разстрелят Бочко, Дилянчо, Кирилчо, Гоцко, СърГайчо, а вече и Сидерчо и хиляди каго тях. Това е и целта, но кученцата на хранилка да пазят крадците, не искат да се осъзнаят, че трябва да пазят не властта, ако е престъпна, а булгериън народ, от злините на престъпността и властта. Лесна работа е да се затрие кочината, наред с кученцата на мафията. Но как да се спасят добрите? Тях и Господ не ще да ги опази от лошите. Мисля да поспя за няколко месеца. Уморих се от зверове в тая кочина, от злото им. И когато се събудя към Коледа, дано кученцата да са прогледнали и пъхнали доживотно в затвора и Бочко и Дилянчо и Сталийски и хилядите съсипали българите от 72 г. насам. Иначе ще заспя завинаги и ще отлетя надалеч от кочината тук. Гади ми се вече и от политици, чиновници, ченгета пазещи злото, военни козируващи на враговете ни. Защо да стоя в тая враждебна среда?19:14 22.07.2018
7 АХАААА ПАК ОСТАЯМЕ ВРАТИЧКА В ЗАКОНА
Коментиран от #12
20:01 22.07.2018
8 пп76
15:17 23.07.2018
9 Колю
06:41 24.07.2018
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Гост
До коментар #4 от "СтарТИРаджия":
Мноого им се лапа на Божков Черепа на ПРАСЕТО и на МАФИОТСКОТО ЛОБИ в парламент и правителствоо не знам къде в ЕС има Такова ГЕПЕНЕЕ21:49 26.07.2018
12 нормално
До коментар #7 от "АХАААА ПАК ОСТАЯМЕ ВРАТИЧКА В ЗАКОНА":
Право куме в очи както се казва! За това е цялата работа! Няколко фирми с по стотици и хиляди камиони няма да плащат и това е , а обикновените хорица пак ще го духат.17:43 27.07.2018