Работодатели призоваха премиерът да се намеси в спора между тях и държавата относно промените в Наредба Н-18, касаеща касовите апарати. Ръководството на Българската стопанска камара (БСК) излезе с писмо до Бойко Борисов, внесено днес в деловодствата на Министерски съвет, Министерство на финансите и НАП. От БСК посочват, че преговорите с НАП, след срещата на 26 февруари при премиера по същия въпрос, не са довели до удовлетворителен за бизнеса резултат.
"Не са създадени съответните работни групи и практически не се работи в посока на каквито и да било промени. Не се реализира постигнатият ангажимент в срока до 30 септември т.г. да бъдат решени същностните различия. Удължаването на част от сроковете по Наредбата, без това да е придружено с промени по същество, само отлага хаоса с няколко месеца“, предупреждават от стопанската камара.
Ето и пълният текст на писмото:
"УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ, В продължение на срещата, проведена на 26.02.2019 г. по Ваша покана, с настоящото Ви информирам, че координираните и представлявани от Българската стопанска камара браншови организации:
1. Участваха активно във всички експертни срещи с ръководството на Националната агенция за приходите (НАП);
2. Внесоха пакет конкретни предложения за промени в Наредба Н-18, в рамките на срока за обществено консултиране;
3. Предложиха на НАП преработка на Наредба Н-18 в шест основни направления:
1). Картови плащания и електронни платежни системи;
2). Електронни фискални бележки и електронни фискални документи;ю
3). Електронни системи с фискална памет – ЕСФП;
4). Дублираща функционалност / Ясно определяне на границата къде завършва СУПТО и започва софтуер за управление на бизнеса (дублиране на данни);
5). Незаконосъобразни текстове, свръхрегулация и контрол за достъп до данни, събирани по наредба Н-18;
6). Оперативни въпроси, вкл. запечатване на обекти.
4. Настояха:
1). Да се изготви график на преговорите по шестте тематични направления;
2). Преговорите по всяко от направленията да приключват с двустранен протокол, който да включва конкретните договорености;
3). Двустранните протоколи да бъдат оповестявани публично
5. Ангажираха се:
1). По всяко от тематичните направления да представят конкретни промени в текстовете от Наредбата (редакция на съществуващи и/или добавяне на липсващи);
2). Да излъчат представители за участие в преговорите по отделните направления.
За съжаление, партньорското поведение от страна на бизнеса не беше оценено от страна на НАП и към настоящия момент:
1. Липсва разбиране от страна на НАП за работа по посочените по-горе шест стратегически направления за промени в Наредба Н-18, респективно – не са създадени съответните работни групи и практически не се работи в посока на каквито и да било промени. Не се реализира постигнатият ангажимент в срока до 30 септември т.г. да бъдат решени същностните различия. Удължаването на част от сроковете по Наредбата, без това да е придружено с промени по същество, само отлага хаоса с няколко месеца! Това по никакъв начин не кореспондира с декларираната от страна на НАП и МФ пред Вас готовност за диалог.
2. Бяха възприети незначителни и малобройни предложения на бизнеса, без съществен принос към преодоляването на глобалните дефекти в Наредбата;
3. Въпреки многократните ни настоявания, протоколите от проведените срещи с отделните организации не са публични и няма достъп до тях;
4. Продължаваме да очакваме отговор на над 60 наши предложения, официално представени в хода на общественото обсъждане и публикувани на сайта за обществени консултации. Промените в Наредба Н-18 от есента на миналата година не целят изсветляване на икономиката и гарантиране на добра бизнес среда, а по-скоро генерират обществено напрежение, при това в година на европейски и местни избори. Не трябва българският бизнес да бъде поставян в ролята на заложник на политически интереси. Икономическа стабилност няма нужда от актове, които влошават бизнес средата.
Чрез подобни действия (публикуване на неясни текстове, предвиждане на необосновано кратки и неизпълними срокове, обнародване на промени на промените в последния момент) се създава огромно напрежение, несигурност и дори гняв сред бизнеса и гражданите, а това подкопава граденото с години доверие към администрацията. Наредбата има пряко въздействие върху цялото общество. Бизнесът ще плати пет пъти по-висока цена за прилагане на новите изисквания на Наредбата от предварителната оценка на въздействието й. Това ще се отрази и върху стойността на стоките и услугите за крайните потребители. Обръщам се към Вас с очакването да упражните необходимия институционален контрол и в оптимално кратки срокове натрупаните проблеми да бъдат преодолени.
Убеден съм, че от бързите и ефективни решения зависи запазването на икономическата и фискална стабилност в страната.
С УВАЖЕНИЕ, РАДОСВЕТ РАДЕВ
Председател на УС на БСК“
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Tiffff
Коментиран от #3, #20
19:17 01.04.2019
2 Ernesto Guevara
19:17 01.04.2019
3 тоя с магарето
До коментар #1 от "Tiffff":
Касовите апарати трябва да се сменят, НАП трябва да увеличи проверките и да завиши наказанията при неиздаване на ФУ. Но трябва да се спре лицензирането на софтуерите, това е безумие и никъде го НЯМА. Някой, не се знае кой преценява дали софтуера отговаря на неясни и разтегливи критерии на една зле написана наредба. Хиляди бизнес практики приравнени от НАП до бизнес процес в кръчма или магазин на дребно. Това е проблема.Коментиран от #5, #18
20:05 01.04.2019
4 Мдааа
Коментиран от #16
20:13 01.04.2019
5 Bingo
До коментар #3 от "тоя с магарето":
И защо трябва да се сменят касовите апарати, че нещо не ми става ясно? Аз ако не искам да пусна касов бон дали ще е нов или стар какво значение има.Коментиран от #6, #8
20:54 01.04.2019
6 ха ха ха
До коментар #5 от "Bingo":
Защото наш човек ги е закупил изгодно и трябва да ги пласира. После по скалата ще има отчитане. Трябва ляб да са иде.21:00 01.04.2019
7 Националист
21:09 01.04.2019
8 Да да
До коментар #5 от "Bingo":
Защото сегашните хем издават касова бележкахем крият оборот. Най-вече тези които са вързани към компютър.21:12 01.04.2019
9 звеновод
Коментиран от #11
21:20 01.04.2019
10 Бойко Борисов
21:43 01.04.2019
11 ЗВЕРОБОЙ
До коментар #9 от "звеновод":
МИ ТО И ВОДОМЕРИТЕ НА ПЕТ ГОДИНИ НА ЗАДЪЛЖАВАТ ОТ ВИК ДА СИ ГИ СМЕНЯМЕ НИЩО ЧЕ В ГАРАЖА МИ Е ВАВЪРТЯЛ 15 КУБИКА И СИ Е ЧИСТО НОВ.По ТАА ЛОГИКА И ПОРИТИЦИТЕ НА ПЕТ ГОДИНИ ТРЯА ДА СА ЧИСТО НОВИ ЧИ НАКРАЯ ДА ДОЙДЕ РЕДА И НА НЯКОЙ ОТ НАС ТУКА.......22:17 01.04.2019
12 Боклуци
22:19 01.04.2019
13 .....
22:29 01.04.2019
14 Ernesto Guevara
23:00 01.04.2019
15 бутон тотал
00:12 02.04.2019
16 Mmm
До коментар #4 от "Мдааа":
Ама ти по рождение ли си толкова прост или с годините се усъвършенства...00:44 02.04.2019
17 Светлонодец
Има причина за НАП да е тъп, но упорит. С тази наредба се създават нови олехархични фирми със щедро финансиране от бизнеса, вследствие на изисквания на Наредба и огромни санкции на НАП. Тези фирми ще са в финансови отношения с ръководството на НАП и ще имат огромна база данни за търговците, регулацията е огромна и в дъното си е користна. Плот заченат в порок.
Протоколите за които се говори в писмото са двустранни, Камерата има екземпляр, да изнесе тези протоколи. Истината за НАП ще лъсне, трябва да се иска оставки на това ръководството на НАП, на изпълнителния директор, на заместници, на директори и началници на отдели. Ако това ръководството остане, простотиите които ражда са безумни и постоянни.
07:02 02.04.2019
18 Светлоносец
До коментар #3 от "тоя с магарето":
Проблема не е Наредбата, Наредбата е следствие, проблема е ръководството на НАП, докато не се реши проблема, ще сме свидетели на подобни непрекъснато. Да започнем от там че това е Наредба, а не закон, приема се от МФ, а не от НС. Тази наредба по своето съдържание е прекомерен контрол и регулация, несъвместим с пазарни взаимоотношения и бизнес среда, лицензиране на софтуер с контрол над всички, а не само на проверяващите обекти, потъпкване на каквато и да е търговска тайна, със събиране безконтролно огромен обем информация в тази институция, всеки търговец следва да извърши огромен разход, за сладко време като плати на малък брой субекти посочени от НАП , и не на последно място контролните органи извършвали проверките са новоназначени служители неразбиращи данъчната материя с прекомерни възможностти за санкции, като запечатването на търговски обекти е всемогъща власт над проверявания обект, водеща до фалит вследствие от една данъчна проверка.07:59 02.04.2019
19 гост
00:58 03.04.2019
20 ttТТТТТТ
До коментар #1 от "Tiffff":
Ти си лесен. Сменил си само апарата и готово.Аз досега използвах чудесна безплатна програмка за издаване на фактури. Сега заради СУПТО-то трябва да правя SQL сървър -само за обучението ми искат 800 лв за 4 часа.
Целият разход ще излезе 3000 лв. Гръм да ги убие !
09:54 04.04.2019