22 Април, 2019 12:42 3 751 6

Ето каква е причината за самолетната катастрофа край Оризари

  • самолет-
  • оризари

Загиналият Василски сам бил направил аероплана си

Ето каква е причината за самолетната катастрофа край Оризари - 1

Дефектни или стари болтове са възможната причина полукрилото на винтомоторния самолет да се откъсне по време на полет над стадиона в пловдивското село Оризари. Това е една от основните версии на разследващите за техническа неизправност на машината, пише "Монитор".

При фаталния полет на 20 април загинаха пилотът Стефан Василски, на 45 години, и пътникът с него - 18-годишният Валентин Аламански. Те излетели с лекия самолет от пистата на местния аероклуб в Белозем. Загиналият Василски е бил съсобственик на клуба и е бил лицензиран пилот на този клас самолети. Хората от Белозем твърдят, че той самият е направил аероплана си, доставен му като КИТ за сглобяване.

Причината полукрилото да се откъсне, може да бъде в стиковъчните болтове. Те са особено критични крепежни компоненти, свързващи полукрилото със силовата структура на фюзелажа. В повечето модели летателни апарати това закрепване редовно се инспектира, а при нальот от определен брой часове, се подменя, обясни специалист от военната авиация.

По думите му въпреки, че обикновено въпросните болтове имат вид на конвенционални крепежни елементи, които могат да се намерят във всяка железария, при ползването им в авиацията, се залага да имат специфични изисквания. Това означава, че трябва да имат определена якост, усилия на опън, на огъване и т.н., които са одобрени единствено и само от производителя на летателния апарат. В авиацията се ползват специфични сплави и често на болт със съвсем конвенционален вид цената е десетки или стотици пъти по-висока от тази на обикновения.

Авиоспециалистът уточнява, че всички тези неща са от компетентността на специално обучени техници и инженери. В леката авиация обаче не е ясно кой следи спазването на тези технически изисквания, какви са обратните връзки с производителя на машината и кой сертифицира техническата изправност на самолетите. Това, по думите му, са особено важни аспекти, когато летателният апарат е предвиден и за превозване на пътник или пътници.

Леките летателни апарати имат минимални изисквания към качеството на пистите, от които излитат и кацат. Дори да са спазени всички технически изисквания по обслужването, то повишените нива на вибрации от терена, вследствие на неравности, могат да бъдат причина за дефектиране на възлови компоненти в конструкцията. Ето защо се следи качеството и сертификацията и на площадките за излитане и кацане.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Фърчилов

    7 0 Отговор
    Тя като се обърне Къруцата......
  • 2 бръснаря

    3 0 Отговор
    в една железария има поне 4 вида болтове ,,като якост,,5,,,8,8,,,10,5и12,пък за самолети не се пазари от железария,но като няма контрол?

    Коментиран от #3

  • 3 авиоинженер

    2 1 Отговор

    До коментар #2 от "бръснаря":

    Не трябва да се доверявате на журналистите! Сега Ви казват това, което ще докара повече читатели в сайта. Истината е малко по различна:
    1-во . Самолетите тип "кит", на български "комплект, готов за сглобяване", се доставят с "ВСИЧКИ НЕОБХОДИМИ КОМПОНЕНТИ И КРЕПЕЖИ" за довършване на работата - сглобяване на летателния апарат. "НЯМА УВАЖАВАЩА СЕБЕ СИ ФИРМА НА ПАЗАРА, КОЯТО ДА НЕ КОМПЛЕКТОВА С ВСИЧКО НЕОБХОДИМО КИТ-А",
    2-ро . След сглобяването си, всички летателни апарати преминават "ЗАДЪЛЖИТЕЛНА" проверка - тест на летателната годност на машината. която се облита от летци-изпитатели, за да се сертифицира по летателна годност. И не се смейте, да наистина съществуват такива пилоти.
    Чак след това се допуща до изпълнение на полети.
    Мисля, че даже и не особено умните в сайта, вече ще внимават, какви глупости ръсят...!

    Коментиран от #5

  • 4 авиоинженер

    3 0 Отговор
    Лека му пръст на колегата! Само за починали българи и българки четем напоследък! К'во става с останалите "етноси"?!? ...
  • 5 Миризлив пор

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "авиоинженер":

    Егати човека дето си... вие авиоинженерите нямате сърце!!! Тъкмо някой разследващ реши да смете случая под килима, да обвини собственика че е бил дилетант и е икономисал и сам си е виновен и сега 6 месеца да си клати краката ходи на море и да взема немъчена заплата докато "разследва" и... се появява някой като теб да му каже че трябва да работи... Иначе след като хвърчилото е мое и сам ще си возя задника няма начин да сложа болтове от железарията няма значение какво са им щамповали на "главите".

    Коментиран от #6

  • 6 авиоинженер

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "Миризлив пор":

    Точно затова взимат заплата в София, под опеката на Министъра на транспорта са.
    Пък и на предната катастрофа на летище Приморско, достатъчно се пекоха на плажа...
    Сега сериозно - наистина може причината за повредата да е умора на материала, но трябва да си свършат работа, не да "философстват" тук разни...
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове