Last news in Fakti

21 Юни, 2020 12:00 3 646 12

Излезе официалният доклад за самолетната катастрофа до Оризаре

  • самолетна катастрофа-
  • оризари

Трагедията се разиграва по време на развлекателен полет, който се изпълнява като своеобразен поздрав към публиката на дрон състезание

На 20 април миналата година, малко след 10 часа, край пловдивското село Оризари се разбива самолет. Загиват двама души - 45-годишният пилот от Пловдив Стефан Василски, собственик на авиоклуб в Белозем, и 17-годишният Валентин Аламански от Чирпан, припомня "Трафикнюз". 

Как и защо се стигна до смъртта на младият мъж и опитния ас? Според оконачателният доклад на Специализирано звено за разследване на авиационни събития /СЗРАС/ не Стефан Василски, а непълнолетният Валентин Аламански е седял на лявата седалка на самолета - седалката на пилотиращия пилот, и въпреки, че е нямал права на пилот, именно той е пилотирал злощастният самолет. Наред с това самолетът е бил претоварен и при грешка на пилота лесно може да се стигне до разпадането във въздуха, което в крайна сметка се случи. 

Трагедията се разиграва по време на развлекателен полет, който се изпълнява като своеобразен поздрав към публиката на дрон състезание. До момента се вярваше, че пилот е Стефан, а на борда се качва Валентин, който мечтае да стане пилот и попивал знания от опитния ас. 

Дори наградата в състезанието с дронове била 15-минутен полет със злополучния самолет, но до там така и не се стига. Малкият собственоръчно сглобен от Стефан самолет излита от несертифицираната летателна площадка на Белозем. При изпълнение на маневра, крилото се чупи и пада на стадиона в Оризари, а машината се разбива в дигата на река Марица. Пилотът и неговия спътник загиват намясто.

Това беше публично оповестената информация в медиите. Товага проверката показва, че машината е минала технически преглед в края на миналата година, а за изясняване на причините за фаталният инцидент случаят се подхваща от СЗРАС. Вече е публикуван и официалният доклад за самолетната катастрофа, който показва, че има значителни отклонения с първоначалните опорни точки в ситуацията. 

Ето я и точната хронология на инцидента според официалните документи: 

На 20.04.2019 г. самолет ZODIAC СН 601, регистрационни знаци LZ-ASN, изпълнява демонстрационен полет над стадиона на село Оризари, област Пловдив, при откриване на състезание с радио-управляеми дронове. Около 10:11 h самолетът прелита в хоризонтален полет, на височина около 10 метра, над стадиона и започва набор на височина. Лявото полукрило се откъсва от тялото на самолета. В началото на стадиона самолетът е в хоризонтален полет и в момента, когато преминава в режим на набор на височина лявото полукрило се отделя от тялото на самолета и се удря във фанара. В резултат от удара фанарът се разрушава и разпръсква на малки парчета в цялата южна половина на стадиона. Отделилото се ляво полукрило пада на терена на стадиона. Самолетът се завърта наляво около надлъжната си ос, прелита към 100 метра, удря се в дървета и пада на десния бряг на река Марица. При удара в земната повърхност загиват двама души, намиращи се на борда. Самолетът е напълно разрушен. 

Данни от доклада хвърлят яснота върху неподозирани факти за последните минути от живота на двамата на борда. Оказва се, че в същия ден Стефан е дошъл на летателната площадка и е изпълнил първи полет сам. Не е имало проблем. При кацането си той е взел и Валентин, който обаче седнал на лявата седалка, асоциирана с пилотиране.  

"След кацането взема на борда пътник, които сяда на лява седалка, където обикновено е място за пилотиращия пилот или обучаем. Собственикът на самолета няма инструкторски права, но сяда на дясна седалка. Макар, че пътникът е под 18 години има не официална информация, че същият е обучаван за пилот и пилотира добре, като е пилотирал и ВС реализирало събитието. Самолетът излита с двете лица на борда по маршрут, чиято крайна цел е стадионът на село Оризари, община Родопи, област Пловдив", пише в доклада. 

Освен това при поддържането и контрола на летателната годност на самолета са допуснати отклонения от нормалните процедури. Така следващият открит сериозен проблем е, че самолетът е бил претоварен. Самолетът е категория експериментален-любителски построен и са му правени редица конструктивни изменения - едно от последните е било смяна на двигател, който позволява по-малка допустима маса.

Максималната излетна маса на самолета в съответствие със специално удостоверение за летателна годност №2479, издадено на 03.12.2018 г. е 450 kg. В съответствие с протокол за измерване на масата на самолета от 20.10.2018 г., масата на празния самолет е 243,2 kg. В момента на реализиране на събитието на борда е имало мъж с маса 130 kg и момче с маса 80 kg и гориво до 67 kg при излитането. При посочените условия излетната маса е 520,8 kg и според разследващите това е ясен знак, че самолетът е бил претоварен по време на полета.

Комисията разглежава три основни хипотези за разрушаването, като две от тях гласят "разрушението възниква като резултат от умора на материала в резултат от циклични натоварвания в условията на експлоатацията на самолета" и "разрушението е в резултат от корозирането на материалите от конструкцията на възела, тяхната носеща способност е намаляла и това е довело до разрушаване на възела при допустими експлоатационни натоварвания".

И двете хипотези са отхвърлени, а единствената, която в крайна сметка остава като заключение гласи, че разрушаването е предизвикано от прекомерно експлоатационно претоварване по време на полета. 

Ето я и официално приетата хипотеза за трагичната развръзка:

Комисията за разследване във връзка с безопасността приема като основна причина за реализиране на авиационното произшествие прекомерно експлоатационно претоварване, резултат от нарушаване на технологията на пилотиране на самолета при центровка, близка до пределно задната и нарушаване на правилата за провеждане на полетите на безопасни височини и над населени места от пилотиращия пилот. При започване на полета е нарушено едно от основните изисквания свързано с летателната годност на въздохоплавателното средство - превишена е максималната излетна маса поради голямата маса на двамата пилата. Превишеното тегло на пилотите изменя положението на центъра на тежестта на самолета и го нрави близък до пределно задната центровка. Полетни изпитания на самолета показват, че при заден център на тежестта усилията върху лоста за управление стават много малки. При такава ситуация лесно може да се предизвикат прекадено големи отклонения на кормилата, които могат да доведат до прекадено големи претоварвания, такива които превишават допустимите за конструкцията. Колкото по-малък е опита на пилота, толкова по-голяма е вероятността той да предизвика прекадено голямо отклонение на управляващите повърхности. На лявата пилотска седалка е седял пътникът, който е пилотирал и друг път този самолет, без да има съответните права. Самолетът прелита над стадиона на недопустимо малка височина и над обект, къдего се намират значителен брой хора, което е недопустимо от гледна точка на безопасността на полета. Тази ситуация неминуемо е свързана с повишено напрежение на лицето, което пилотира и е допустимо в момента, когато преминава от хоризонтален полет в набор на височина да е преизтеглил лоста за управление. Това преизтегляне, при скорости близки до максимално допустимата, вероятно е довело до превишаване на натоварването над допустимаго и разрушаване на възела на центроплана за закрепване на полукрилото. Проведеното изследване на ломовете в ЛИМК на БАН показва за наличие на пластична деформация в разрушените пластини. Такава пластична деформация възниква при надвишаване на максимално допустимото натоварване. 

От самолета не остава почти нищо. Загиват двама души без време.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 2 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    2 0 Отговор
    БОГ да ги прости
  • 2 СТОП

    10 0 Отговор
    инструкциите в авияцията са писани с кръв, защото някой е загинал като не ги е спазвал.
  • 3 До мара

    3 1 Отговор
    Последно 17 годишен непълнолетен и млад мъж едно и също ли е

    Коментиран от #12

  • 4 333

    1 0 Отговор
    Оризари или Оризаре?
    Кое от двете?
    Бог да прости загиналите.
  • 5 Жоро

    1 2 Отговор
    Една година мотаене егати експертите некадърни

    Коментиран от #7

  • 6 СЕЛЯНИН

    8 0 Отговор
    "момче" - 80 кг. и "възрастен" - 130 кг
    Те от отбора по сумо ли са?
  • 7 Не е боравене.

    3 0 Отговор

    До коментар #5 от "Жоро":

    Самолетните катастрофи обикновено са следствие от сложно стечение на обстоятелства, всяко от които само по себе си не води до фатален резултат. Да се открие съвкупността, довела до трагедията , е трудоемък и изискващ време процес. При непрецизно изясняване е възможно трагедията да се повтори. Затова в такива случаи - по-добре бавно, но с категоричен извод, отколкото прибързано, но с оставащи съмнения.
  • 8 Ynd

    0 0 Отговор
    Пилот от 130 кг и сам претоварва самолета.
  • 9 коментатор

    2 0 Отговор
    Ами много често съм наблюдавал как такива любители,собствници на малки самолетчета за да се изфукат пред публика на някое селско летище след нисък бръснещ полет теглят рязко лоста назад и преминават в стръмно изкачване, и посл няккъв завой през крило ! Е...
  • 10 Шаран БГ

    0 0 Отговор
    На № 4 " 333" ПК 4214 ОризарЕ общ Родопи област Провдив.
    ПК 8248 ОризарЕ общ Несебър област Бургас
    ПК 8893 ОризарИ общ Твърдица област Сливен
    При въздухоплаването / както и при водоплаването/ има стриктни правила, които човекът е създал, благодарение на многогодишен опит. Трябва да се спазват ! Както впрочем и при движението по пътищатата. Неспазването им често е с фатален край.
  • 11 ГОСТ

    2 0 Отговор
    Един пилот на пътнически А-320 беше дал на сина си да пилотира самолета......Резултата.....Самолета катастрофира над Сибир,няма оцелели.....
  • 12 дете до пенсия

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "До мара":

    Да! До пенсия ли мисиш, че ще е дете?
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове