Нефтените мечти на България са стари колкото комунистическия режим. Още от национализацията през 1947 г. икономиката зацикля и властта започва да търси някакъв чудодеен лек за решаване на стопанските проблеми. Една от възможностите е откриването на полезни изкопаеми и най-вече на петролни залежи. С тази цел режимът предприема няколко авантюри, една от които е разораването на либийките нефтени полета.
От 18 и 25 април 1979 г. министърът на металургията и минералните ресурси Стамен Стаменов посещава Либия и Мароко. След връщането си той рапортува на Тодор Живков, че е осигурил нужните на България три милиона тона нефт годишно, които руснаците вече отказват да ни доставят.
Нещо повече – проблемът е решен за десетилетия напред, защото е уговорено България и Либия да сключат договор за проучване, добив и продажба на петрол за срок от 25 г.
„Предложението е много изгодно за нашата страна и ще даде възможност за получаване на солидни валутни приходи“ твърди министърът. Политиците ни толкова бързат да не изпуснат добрата сделка, че действат светкавично. На 10 май валутната комисия при Политбюро на ЦК на БКП под председателството на Гриша Филипов приема предложението. На 1 октомври взема решение споразумението да се подпише от българска страна от ДСО „Булгаргеомин“, а на 25 декември 1979 г. правителството одобрява договора – още преди Националната нефтена компания на Либия да го е подписала.
На „Булгаргеомин“ се отпускат за оборудване 104 млн. долара, 3 млн. рубли и 14 млн. лв. от държавния бюджет. По-късно са дадени още 50,2 млн. валутни лева (валутният лев струвал 1,23 долара).
За тези осем месеца никой не си прави труда да отиде или да прати някого да огледа мястото на бъдещата концесия. Всъщност Муамар Кадафи надхитря „приятеля си“ Живков, като му предлага крайно неизгодни условия. На 2 април 1980 г. Георги Димов е изпратен като генерален директор на Българската нефтена компания в Либия и за първи път вижда договора.
Клаузите са ужасяващи за България
Страната ни трябва изцяло да финансира проучването на територия от около 25 000 квадратни километра в пустинята Сахара за добив на нефт и газ в две концесии – НС-100 в Гадамес и НС-101 в Мурзук, като направи минимум 18 сондажа. Всяко откритие трябва да се докаже от още два.
В случай че се открие промишлено количество нефт, инвестициите за добива, транспортирането и преработката му се делят поравно. Не и петролът обаче – 82% от него остава за Либия и само 18% за България.
Но и това не е всичко. Около 9000 кв. км от територията на концесията в Сахара е недостъпна и сондажите се ограничават само на останалата площ.
Две години по-късно американецът Арманд Хамър успява да договори подобна концесия у нас срещу 42 на сто от евентуалния бъдещ добив. Нашите политици вадят наивния аргумент: „Ама ние получаваме в Либия само 18 процента.“ Отговорът е – защо сте се съгласили?
Въпреки трудните условия през следващите седем години са направени общо 69 сондажа и са открити 20 находища на нефт и 5 на газ. Запасите в тях се оценяват на 30-40 млн. т петрол, от които на България по договор се падат 18%.
Излиза, че нашият дял ще покрие дефицита в енергийния ни баланс от 3 млн. т годишно само за две-три години. Още през 1984 г. в България някои специалисти предупреждават, че концесията е неизгодна за нас, но въпреки това през януари 1985 г. правителството на Гриша Филипов решава „да се продължават нефтените проучвателни работи и да се осигурят средства за 1985 г.“
Големият проблем е, че за да се получи това гориво, трябва да се изградят тръбопроводи – 420 км от крайбрежието до Гадамес и 1000 км до Мурзук, за които България трябва да поеме половината разходи. Те се оценяват на около 400 млн. долара, които страната просто няма.
През 1987 г. сондажите са прекратени. За тези седем години България похарчва около 140 млн. долара за оборудване и 20 млн. за труд. А Муамар Кадафи протака. Либийците трябва да одобрят оценката на запасите, но докладът на българските специалисти е връщан четири пъти за преработка.
Така идва 10 ноември 1989 г. и Тодор Живков е свален от власт. Андрей Луканов обявява концесията за негова авантюра, въпреки че и през 1979, и през 1985 г. самият Луканов е участвал във вземането на решенията…
С общи усилия няколко правителства успяват да заровят 160 млн. долара в пясъците на Сахара. Което е последната българска петролна авантюра. Засега.
Предпочетохме нищо вместо малко
Oт 1989 г. започват да се търсят възможности да си възстановим поне част от разходите. Няколко петролни компании се интересуват от българската концесия, но сделката трябва да се одобри от либийците.
В края на 1989 г. „Ласмо“ успява да спечели съгласието на Кадафи и предлага да купи правата ни за 200 млн. долара плюс 5% от добива на нефт. Договорът е много изгоден за България, но правителството не упълномощава човек, който да го подпише.
След „Ласмо“ започват преговори с „Репсол“, които също имат концесия за проучване в Либия. Компанията се отказва, когато договорът е съгласуван и се чака да дойде тяхна делегация за подписването му.
„Либия е несигурна страна и няколко концесии там ще бъдат голям риск за нас“ – обясняват от „Репсол“.
Появяват се нови кандидати, но всяка следваща оферта става по-неизгодна. По време на управлението на Любен Беров и Жан Виденов искат да купят либийската ни концесия канадци – отначало „Хъски“, а после „Канадиън оксидентъл“, но никой вече не предлага да ни възстанови изцяло направените разходи. През 2005 г. срокът на концесията изтече.
В Сахара остава и купеното оборудване:
„Не беше възможно да получим парите, които бяха вложени дотогава – казва Кольо Тонев, по онова време главен секретар на Комитета по геология. – И трите правителства отказаха да продадат правата ни, защото се бояха да не ги обвинят, че са сключили неизгодна сделка.“
Така политиците ни предпочетоха да не вземем нищо, вместо малко, и да хвърлят вината върху своите предшественици.
Автор: Крум Благов
Източник: "Спомени от Народната република"
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 СссереМ
Коментиран от #2, #13, #14, #19, #39, #168
23:04 28.04.2019
2 11ап
До коментар #1 от "СссереМ":
То иначе при другите,, некомунистически" правителства направо ,, цъфнахме и вързахме"Коментиран от #75
23:10 28.04.2019
3 КГБ Териер
Коментиран от #6, #12, #46, #47, #102
23:11 28.04.2019
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 СссереМ
До коментар #3 от "КГБ Териер":
СССР НИКОГА не ни е давал НИЩО безплатно,е освен малко повече радиация през 86-та.Коментиран от #10, #24
23:25 28.04.2019
7 Те затова
Няма случайни неща!
23:27 28.04.2019
8 КОНТРАТА
Коментиран от #59
23:29 28.04.2019
9 Пешо
Коментиран от #15
23:34 28.04.2019
10 Игор
До коментар #6 от "СссереМ":
Добре че беше СССР да ви купува цикнясалите зеленчуци и не удобните обувки и да ви дава сурвини иначе щяхте да сте с икономика на Демократична Република Конго, точно както и сега!Коментиран от #16, #31, #82, #95, #110
23:35 28.04.2019
11 Боко
Коментиран от #77
23:37 28.04.2019
12 Да да
До коментар #3 от "КГБ Териер":
Безплатно от СеСенаСРа сме получавали само братски потупвания зад врата! Ама после се взимали и за тях пари, нали са си мърдали ръката, демек са работили!23:39 28.04.2019
13 Комуниста
До коментар #1 от "СссереМ":
От къде 32 тона Злато бе Мунчо? 1944г.бяхте само с цървулите добре че БКП ви научи на работа и докара селяните в градовете та ви направиха граждани! А златото от 35 тона с което руснаците ви платиха Съединението на Турция ? 35 тона Злато от отказаните репарации!Коментиран от #27, #60
23:39 28.04.2019
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Да да
До коментар #10 от "Игор":
Преди СССР бяхме ПЕТА икономика в Европа. След СССР - 55,че няма други. Да ви пикам на услугата.Коментиран от #17, #146
23:41 28.04.2019
17 Игир
До коментар #16 от "Да да":
Смешник, 5 в мечтите на награмотниците след една световна и една Балканска дори не сте били на опашката в Европа! Разорена е била България 1944г.!икономиката се е свеждала до цехове за вълна кални пътища където е имало пътища са били от римско време и от турско! Ирали са земята с волски впрягове чети Гео Милев, Яворов, Вабцаров бе, за да се ограмотиш!Коментиран от #20, #66, #136
23:48 28.04.2019
18 filo
Коментиран от #138
23:49 28.04.2019
19 Рабад
До коментар #1 от "СссереМ":
Аааа Орешарски ли я окраде Цветан Василев друго каза затова гербераците уж изгубиха списъците с длъжниците КТБ зрее от 2009 г. просто узря 2013г.при Орешарски!23:55 28.04.2019
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 сори сорос
00:01 29.04.2019
22 неЕС
00:03 29.04.2019
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Тези тонове злато
До коментар #24 от "Sky-blue":
Русия не ги дава на Османската империя, те са и приспаднати от репарации които има да взема от нея.Коментиран от #88
00:32 29.04.2019
29 стоян георгиев
Коментиран от #33, #34, #36
01:32 29.04.2019
30 Диамантената ръка
02:25 29.04.2019
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Да се смея
По тъпи тролове няма икономиката по тошово време беше много добре имаше БДС произвеждаха се качествени продукти имаше и доста иновативни неща
Проблема идваше от големите разходи за армията и ограничения пазар
Стотици самолети хеликоптери десетки кораби хиляди танкове БТР МТЛБ БМП авто парк ПВО и почти 200хилядна воиска
Сега има 20самолета общо 10хеликоптера 5кораба и има няма 500 машини на пехотата
Със наща супер "икономика" едвам ги поддържат и армия да се събере на селски стадион
А вие говорите че сега сме били супер кретени
Коментиран от #100
02:58 29.04.2019
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Нерде Ямбол нерде Стамбул
До коментар #29 от "стоян георгиев":
Плазмодий - дори не можеш да направиш разлика между Икономическа Експанзия която тогава сме имали към други страни ,и такава Експанзия са могли да осъществяват само силни икономически държави ,към по-бедни и колониални територии. Е сега след 30 години ние сме обект на Икономическа Експанзия от други страни ,и сме се превърнали в класическа колония .Кога вече България ще има петролни дялове в нефтена държава-НИКОГдържава-НИКОГАКоментиран от #86
05:37 29.04.2019
35 любопитен
06:31 29.04.2019
36 Знаещ
До коментар #29 от "стоян георгиев":
Абе, ти не можеш да пишеш правилно, мнение изразяваш! Такааааа... през 1979 г. СССР спира доставката на нефт на цени под тези на борсата. Това се случва, защото ние вместо да го ползваме за нуждите си, го препродаваме на световните борси и подбиваме тяхната цена. Това не е без знанието на Брежнев, разбира се.Коментиран от #87
06:40 29.04.2019
37 Човек
Коментиран от #43, #90
06:58 29.04.2019
38 Здравомислещ
06:59 29.04.2019
39 КОРУПЦИЯ
До коментар #1 от "СссереМ":
В ГЕРБ СА НАЙ ГОЛЕМИТЕ КОМУНИСТИНЕ ГЛАСУВАЙТЕ ЗА БОРИСОВ БЪЛГАРОУБИЕЦА И БОЙКОДОГАНОВАТА МАФИЯ
07:02 29.04.2019
40 Преброяване на бесните язовци
До коментар #23 от "КГБ Териер":
Аха значи имало свръхпроизводство и за това имало режим на тока? А АЕЦ Белене ни трябвал, за да поеме липсите? Правилно ли съм те разбрал? 😂😂😂😂Коментиран от #45, #61, #172
07:22 29.04.2019
41 Разсмиваш ме
До коментар #25 от "Голем смях":
Ни наистина си Голем смях.В България наистина имаше голямо производство
Машиностроителни текстилни химически и много други заводи.Бяхме близо 9 милиона
Всички работоспособни работех
Сега има няма около 300-400 хиляди заети шофьори сервитьори
камериерки На днешната икономика и трябва само ток за лампите.Да е светло.
07:25 29.04.2019
42 дневалния
07:28 29.04.2019
43 СссереМ
До коментар #37 от "Човек":
С тая разлика че сега държавата не е пред фалит и БВП при баце е 102 млрд.,НАЙ-високия БВП в цялата история на България.Коментиран от #50
07:38 29.04.2019
44 Панов
Коментиран от #55
07:42 29.04.2019
45 Наблюдател
До коментар #40 от "Преброяване на бесните язовци":
Прочел си ама не си разбрал.Балканкар през 1992 е произвел мотокара с номер 1 200 000 един милион и двеста хиляди.През 2017
са произвели 242бр.Пак в Пловдив
в Тексилният завод Марица работеха 1500 тъкачния стана и произвеждаха милиони метри плат.Изнасяха го в над 100 страни.
Е трябвало е малко повече ток за тия неща.
Коментиран от #48, #53
07:43 29.04.2019
46 Кики
До коментар #3 от "КГБ Териер":
Мислите си, че са били безплатни. Няма безплатен обяд, драги!07:46 29.04.2019
47 Кики
До коментар #3 от "КГБ Териер":
Мислите си, че са били безплатни. Няма безплатен обяд, драги!07:46 29.04.2019
48 Преброяване на бесните язовци
До коментар #45 от "Наблюдател":
Къде го чукаш, къде се пука. 😂07:55 29.04.2019
49 Ю Кортес
Коментиран от #51, #54, #65, #84
08:00 29.04.2019
50 Мошенгии
До коментар #43 от "СссереМ":
Човешкият фактор е пред фалит, всички тия милиарди са остъргани от гърба на народа ,и изкуствено завишени , с мошенгии, да не се увеличава задлъжнялостта в проценти към БВП ,и Полша прави същите мошенгии, и другите бивш соц, с това се покрива европейска директива.08:00 29.04.2019
51 Панов
До коментар #49 от "Ю Кортес":
Луканов за това и обяви мораториум по лихвите и плащанията на външния дълг.това беше официалното обявяване на фалит на държавата.08:02 29.04.2019
52 Камен Серафимов
08:05 29.04.2019
53 Начо
До коментар #45 от "Наблюдател":
Те и Москвич произвеждаха с милиони ама фалираха и сега в рашастан любят само тойота и германско.никой не сте да чуе за москвичКоментиран от #71
08:05 29.04.2019
54 Напълно съм съгласен с теб
До коментар #49 от "Ю Кортес":
Значи по тази логика сме получавали заплати с равностойността на 4-5 000лева при мизерни цени на ток данъци комунални услуги ,и сме имали да получаваме кредити към арабски страни в размер 60 000 000 000 долара ,и заводи и инфраструктура която ми е трудно да изчисля и напиша.Коментиран от #56
08:06 29.04.2019
55 Притча
До коментар #44 от "Панов":
Е как да бъдат оправдани бъдещите кражби ,които трябваше настъпят ,при последващата смяна на собствеността.Тези които крадяха най-много ,точно те застъпваха тази теза.08:11 29.04.2019
56 Ю Кортес
До коментар #54 от "Напълно съм съгласен с теб":
При сметки по изкуствен курс лев долар.реалноста я знаят хората преживели кошмара а не хлапацитеКоментиран от #94
08:15 29.04.2019
57 Серсемина
08:21 29.04.2019
58 Румен Радев
До коментар #4 от "дада":
Яж ми лайното бе комунистКоментиран от #62
08:24 29.04.2019
59 Роко
До коментар #8 от "КОНТРАТА":
А къде са документите доказващи безплатните или поне евтините доставки на петрол от СССР? Каква по хубава реклама за БСП преди избори от тези документи (вижте колко сме били умни взимали сме от любимите ни руснаци петрол без пари). Само че такива документи няма защото такива доставки никога не е имало.Коментиран от #64
08:27 29.04.2019
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Хитлер
До коментар #40 от "Преброяване на бесните язовци":
Защо насила се правиш на малоумен🤔, дори и децата знаеха че през бесовите години на режима на тока, тоз същият се продаваш и се продължава да се изнася за Турция и Гърция. Правилният въпрос е, къде потънаха тези пари.Коментиран от #97
08:49 29.04.2019
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Ачо
08:58 29.04.2019
64 Гост
До коментар #59 от "Роко":
Разбира се че имаше такава квота петрол, някои страни , като Беларус и до сега имат такава квота. Не виждам какъв е проблема с тези квоти евтин петрол, това е част от договорките в СИВ. Русия ни крепеше по време на комунизма, както сега ЕС, изнасяхме основно оръжие, по съветски технологии и преработвахме техен петрол, това беше основата на икономиката през 70-те. Всеки който е учил стопанска история го знае, а това колко развита е бъгарската икономика преди 44 е фантазия, бедна аграрна страна, със слаба индустрия и това е чак до 60-те.09:01 29.04.2019
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Хитлер
До коментар #17 от "Игир":
Еи, руска подлог, неграмотни, що цитираш тези русофил нещастни. Чувал ли си изобщо За златният лев, самолетно строенето в Ловеч, производството на селскостопанска техника в Пловдив, да не ти говоря за машиностроенето. Много си тъп и прост, нямало пътища. Всичките тез проходи кой ги е правил бре нищожиство. А селскостопанските кооперативни кои ги е създал и до развили селското стопанство. Да орали са на ръка само наи изостаналите селяндури неграмотни. Аман от прости хора като вас в таз Държава.Коментиран от #70
09:09 29.04.2019
67 месара
09:20 29.04.2019
68 Били
Защо тогава нямаме нормален транспорт, качествени продукти по магазините, защо имаме висока престъпност, неграмотници, които пишат с грешки, бездомници, хора, ровещи по кофите, защо?
09:22 29.04.2019
69 Голям Слон
Коментиран от #72
09:24 29.04.2019
70 веселяк
До коментар #66 от "Хитлер":
Само си прочети "словоблудството":...самолетно строенето...09:34 29.04.2019
71 Наблюдател
До коментар #53 от "Начо":
Точно спомена Тойота .Примера ти е ИДЕАЛЕН.Топ 3 в световен мащаб бяха КЛАРК ТОЙОТА И БАЛКАНКАР.Коментиран от #76
09:34 29.04.2019
72 Гост
До коментар #69 от "Голям Слон":
Цялата картина е , че приходите във валута на РБ са по малки от разходите през осемдесетте, имаме отрицателен баланс. С разпада на СИВ, където отива 80% от износа нещата придобива катастрофални размери. Истината е че икономиката не вървеше. А против русия нямам нишо против, стига да е взаимо изгодно и за двете страни, АЕЦ Белене обаче показа че това не е така.Коментиран от #73
09:39 29.04.2019
73 Голям Слон
До коментар #72 от "Гост":
А сега е точно обратното, нали? :-) Да не забравяме, че няма икономика, която се стреми към бюджетен излишък. Идеалният вариант е приходи да са равни на разходи. Понякога даже умишлено се върви към дефицит. Недей сравнява семейния бюджет с държавния. Нямат нищо общо. СИВ било лошо значи, а ЕС е добро. 10-та дупка на кавала си бяхме, 10-та си останахме. Както се и предполагаше, покрай членството няколко стотин души станаха мегабогати, а другите си тънат в мизерия. В Габрово искат 108% увеличение на парното. Говорим за екология, а успоредно с това ТЕЦ Марица бълва скъп ток с много вредни емисии. България се обезлюдява. Народът оглупява. Циганите превземат отвътре страната... Но както винаги Русия ни е виновна за всичко. Нали така ни наредиха големите...Коментиран от #74
09:45 29.04.2019
74 Гост
До коментар #73 от "Голям Слон":
Не става дума за бюджет и бюджетен излишък, а за баланс по текущата сметка, валутата която влиза и излиза от икономиката. Парите които България дава за внос на машини и технологии от запада, са повече от изнесената във валута придукция. Дават се и милиарди за инвестиции в тртият свят, както става ясно от статията. СИВ не е лош за България, напротив, много е важно да се помни историята и това което се случи със страната с разпада на СИВ, зада не се повтори и с ЕС.10:15 29.04.2019
75 Факти
До коментар #2 от "11ап":
Че то от 1944 та други освен комунисти и ченгета не са ни управлявали.Коментиран от #80
10:20 29.04.2019
76 Анонимен
До коментар #71 от "Наблюдател":
Не забравяй, че Балканкар изнасяше основно продукцията си за СССР и в по-малка степен за другите страни от СИВ. Тази специализация ни е дадена на политическо ниво в СИВ. Износа извън соц лагера е доста малък под 5% от производството. Не забравяи и евтините суровини, метали за пеоизводството им. През 60-те качеството на продукцията може и да е било добро, но с технологичното изоставане на соц лагера през осемдесете те вече са морално остарели. Балканкар освен това имаше и сигурен вътрешен пазар, автобуси, и дори велосипеди.10:36 29.04.2019
77 стоян
До коментар #11 от "Боко":
До 11 ком- Ти па откъде знаеш =можеш ли да докажеш бе комунисче , или пак лъжи и пропаганда10:41 29.04.2019
78 незнайко
10:44 29.04.2019
79 Чавдар войвода
10:49 29.04.2019
80 От Пирдоп
До коментар #75 от "Факти":
,,Комунистически " с етикет ,,ДЕМОКРАТИ"!10:56 29.04.2019
81 Диди
11:00 29.04.2019
82 Феликс Дзерж
До коментар #10 от "Игор":
Трябваше повече да се учите от българските другари. Не да се гушкате със селския живков. Тогава и на двата народа можеше да ни се размине горбачов. Малко хора във вашата империя са ни разбирали, може би един от най-разбиращите е Сталин.11:01 29.04.2019
83 стоян георгиев
До коментар #33 от "От кои":
баи ти тошо ненормалника го махна горбачов с помоща на съветските патриоти у нас .еи с тия като теб.дето много харесвате уазки,панелики и режима на тока!!!смях!11:04 29.04.2019
84 Иво
До коментар #49 от "Ю Кортес":
Не се правете на икономисти,.Външният ни дълг 89 е 9милярда,от които заеми поне за 6, остават още 3 милиарда,срещу тях само Козлодуй,ги оправдава дори остава и излишък,всичко останало построено е в пъти повече отколкото можем да постройм за 400 години сега/ако ще стройм защото 30 години само крадем и рушим/ По вепроса с БВП 89 и Сега 2019 пак сте смишни ако нещо е струвало 1 лев а сега 100 неозначава че сега произвеждаме повече пак произвеждаме 1 броикаКоментиран от #93
11:06 29.04.2019
85 Иво
11:06 29.04.2019
86 стоян георгиев
До коментар #34 от "Нерде Ямбол нерде Стамбул":
икономическа експанзия сме имали????хахахахаха хохох !!!!с празни магазини и дванаисе часа липса на ток!!!тва ли ни бе експанзията бе красавец?та в либия бедните камилари живееха два пъти по-добре?или си забравил къв зор и връзки бяха да идеш в либия при ония африкански маимуни?икономическа експанзия експанзия не се прави като подаряваш 150 милиона долара от мизерните български валутни резерви.експанзия се прави като дадеш 100 милиона ,а вземеш 100 милиарда!!!11:08 29.04.2019
87 стоян георгиев
До коментар #36 от "Знаещ":
и като ни спират нефта решаваме да идем в либия да добиваме????тва само оня от правец може да го измисли,а само индианците тук може да го повярват.кадафи ни обра като кучета ,а накрая заключи и медицинските ни сестри ,но пенсионерите тук още плачете как го утрепаха като куче.реално запада отмъсти на тоя либииски камилар и за нанесените на нас поразии.същото стана и с другия дето ни прецака ,а именно садам.може да поревете и за него ,щото и там другаря живков осъществи икономическа експанзия както писа един умен другар в дискусията,демек подари му една шапка спестени български парици,които вместо да идат за пътища и канализации отидоха да правим арабите комунисти .11:13 29.04.2019
88 Яверт
До коментар #28 от "Тези тонове злато":
Каква е разликата11:15 29.04.2019
89 Наблодател
11:15 29.04.2019
90 Усмивката
До коментар #37 от "Човек":
От Армазкая....шшшшшт ...тайна11:22 29.04.2019
91 Филип
До коментар #23 от "КГБ Териер":
Имаше режим на тока не само заради свръх производството но и защото изнасяхме ток, всичко останало е вярно което си написал11:30 29.04.2019
92 Филип
До коментар #23 от "КГБ Териер":
Имаше режим на тока не само заради свръх производството но и защото изнасяхме ток, всичко останало е вярно което си написал11:31 29.04.2019
93 322
До коментар #84 от "Иво":
Защо не построиха метро, автомагистрала " Тракия", при положение, че имаше и строителни войски? Самите управляващи от това време, осъзнаваха колко сме изостанали и колко некачествена продукция имаме, а сега се мъчим да ги опровергаем.Коментиран от #151
11:32 29.04.2019
94 Роден 1972год.
До коментар #56 от "Ю Кортес":
Кошмарът ми започна 1990г.Коментиран от #98
11:34 29.04.2019
95 Ккк
До коментар #10 от "Игор":
Ако не бяха комунистическите говеда 44год.сега България щеше да бъде друга.Коментиран от #96
11:38 29.04.2019
96 If, If, if
До коментар #95 от "Ккк":
Ако не беше създадена тази идеологив Англия сега нямаше да има комунисти
Коментиран от #101
11:59 29.04.2019
97 Преброяване на бесните язовци
До коментар #61 от "Хитлер":
Защото за да се разбереш с руските отрепки, трябва да паднеш на нивото им. :)12:00 29.04.2019
98 322
До коментар #94 от "Роден 1972год.":
Ако ДС и номенклатурчиците не си бяха присвоили държавата, нямаше да ти започне кошмара. Но, това, което, беше държавно си го присвоиха и стана частно. Това са капиталистите в момента и всички партий произхождат от тях - и леви и десни! Проблема ни е в етнопсихологията - винаги сме тачели айдуци, партизани и разбойници. А, от тях какво може да очакваме?12:02 29.04.2019
99 Бат Мишо
Коментиран от #106, #107, #139
12:04 29.04.2019
100 Госта
До коментар #32 от "Да се смея":
Смей се,иди се посмей във Венецуела и Сев.Корея малоумнико12:06 29.04.2019
101 Evren
До коментар #96 от "If, If, if":
Англия не е завладяна от комунизма.Коментиран от #147
12:06 29.04.2019
102 Софиянец
До коментар #3 от "КГБ Териер":
Глупости безплатни били. На ниски цени, да ама не и безплатни. А нашите стоки там продавахме също на ниски цени.12:07 29.04.2019
103 Бат Мишо
12:17 29.04.2019
104 Бат Мишо
Коментиран от #108, #111
12:29 29.04.2019
105 Бат Мишо
12:38 29.04.2019
106 Evren
До коментар #99 от "Бат Мишо":
Причината да фалира СССР е не рентабилното, некачествено производство ( с което е на постоянна загуба) и липсата на високи технологий. Лош стопанин! На ратаите за които пишеш, крепостните селяни не могат да им стъпят на малкият пръст. Като сме били на първо място (което пишеш с главна буква, за разлика от Ботев и Левски) по болници, за това ли трябваше да се носи уиски на специялисти лекари?12:42 29.04.2019
107 Този коментар е премахнат от модератор.
108 Анонимен
До коментар #104 от "Бат Мишо":
Да живеем в мизерия днес за да не дойдат руснаците идазаживеем в мизерия, нещо не схващам какъв е изборът. Мизерия с/у мизерия. Русия е държава с много нисък стандарт на живот, няма възможност за инвестиции и внедряване на технологии, просто няма какво да ни даде, не че имам нещо против руснаците и по надолу го написах. Турция е сред победените страни през втоирата световна, няма как да влезе в България. Интересите на гърция много добре съвпадат с тези на САЩ и Великобритания, и те мнго добре се възползват от това.Коментиран от #148, #154
12:47 29.04.2019
109 Доналт Тръмп
До коментар #23 от "КГБ Териер":
И наши хора застанаха на входа и изхода на предприятията ,и им еб..а майката и в един момент се събудиха капиталисти ,спечелили от всеобщия труд и овчедушие на народа .Мирния преход ,мирните протести са наш патент ,те ни изядоха главите ,за да се нагушат някой ама яко и на воля.12:48 29.04.2019
110 Този коментар е премахнат от модератор.
111 Evren
До коментар #104 от "Бат Мишо":
Ти нямаш абсолютно никаква връзка с действителноста!12:49 29.04.2019
112 Бат Мишо
Коментиран от #116, #141
12:52 29.04.2019
113 Анонимен
Коментиран от #174
12:54 29.04.2019
114 Бат Мишо
Коментиран от #123
13:01 29.04.2019
115 Бат Мишо
ако ми обясниш кък се стига от Москва до Берлин С ОТБРАНА кък се превзема Корея Сирия Виетнам Венецуела Никарагуа КУБА С ОТБРАНА ще ти дам 5 бона .... ама обяснявай бавно кът за прост чиляк кът мене
Коментиран от #120
13:06 29.04.2019
116 Гост
До коментар #112 от "Бат Мишо":
Ей, ти бил ли си роден преди 89, разбира се че се носеше уски на лекарите и бонбони имаше един лаф,, бонбони не пиеме,, Никой не е искал но ако искаш да ти свършат работа трябваше да занесеш. Ако тогава по границата не стояха въоръжени момчета а ДС не разказваше играта на роднините на невъзвращенците, един един кадърен човек нямаше да остане в страната, комунизмът се крепеше на това, че страната беше затвор който не можеше да напуснеш. Заплатите бяха мизерни, всичко което не се произвеждаше в страната беше недостъпно, скъпо или и двете. За торба цимент ти трябваха връзки, щото нямаше. Крал съм плочки от тротоарите да си сложа пред къщи, щото нямаше. Заплатите в Франция бяха 5 пъти по високиот нашите, бил съм на обяна на опит и знам.13:13 29.04.2019
117 Джорджо
Коментиран от #142
13:16 29.04.2019
118 Бат Мишо
Коментиран от #128
13:16 29.04.2019
119 Бат Мишо
13:19 29.04.2019
120 Анонимен
До коментар #115 от "Бат Мишо":
Това с Берлин е било преди 60г, и най развитите страни в света са им били съюзници. За останалите страни обаче си прав, там Русия/СССР подкрепя местни сили. Имаш предвид че местните, български русофили ще завземат страната а Русия ще ги подкрепи, точно от там идва омразата към русофилите в България, че са готови по заповед данаправят всичко.13:22 29.04.2019
121 Бат Мишо
13:25 29.04.2019
122 Бат Мишо
13:28 29.04.2019
123 Този коментар е премахнат от модератор.
124 човека с каскета
13:29 29.04.2019
125 Бат Мишо
13:34 29.04.2019
126 Бат Мишо
13:40 29.04.2019
127 Спокойно
13:40 29.04.2019
128 Evren
До коментар #118 от "Бат Мишо":
Коментирай неща, които поне малко разбираш! Това дали ще си неутрален, не зависи от теб, а дали великите сили ще го допуснат. А, това, че Турция щяла да завладява България след ВСВ (евентуално) е най-голямата простотия която написа.Коментиран от #173
14:01 29.04.2019
129 Бат Мишо
Коментиран от #150
14:08 29.04.2019
130 Бат Мишо
Коментиран от #132
14:12 29.04.2019
131 Бат Мишо
14:16 29.04.2019
132 Citizen X
До коментар #130 от "Бат Мишо":
Пий си водката и ти и не пиши глупости.14:20 29.04.2019
133 Бат Мишо
Коментиран от #134
14:23 29.04.2019
134 Гад
До коментар #133 от "Бат Мишо":
Както казах, тъпо парче си Мише. Не ти се отдава да мислиш и анализираш, не се напъвай излишно. Сипи си там една пърцуца и си трай.14:29 29.04.2019
135 Citizen X
14:29 29.04.2019
136 истината
До коментар #17 от "Игир":
Че то в милата ви Русия и сега сте така.14:32 29.04.2019
137 Бат Мишо
Коментиран от #140
14:32 29.04.2019
138 Е , НАЛИ ..
До коментар #18 от "filo":
БОКО СЕДЕШЕ ВСЕ ЗАД НЕГО И СЕ УЧЕШЕ , РЕЗУЛТАТИТЕ СА НАЛИЦЕ...!14:52 29.04.2019
139 истината
До коментар #99 от "Бат Мишо":
Хапчетата бай Миша.Хапчетата.Пак си ги объркал.14:53 29.04.2019
140 стоян георгиев
До коментар #137 от "Бат Мишо":
в кои три воини е участвал дядо ти бе мише?14:54 29.04.2019
141 истината
До коментар #112 от "Бат Мишо":
Бай Миша,ясно е ,че са ти оперирали главата,а май операцията е неуспешна.Защото не си дал уиски.15:00 29.04.2019
142 истината
До коментар #117 от "Джорджо":
Реституцията е да ти върнат нещо,което са ти откраднали крадливите комунисти.По-лесно е да откраднеш нещо ,отколкото да го построиш.Коментиран от #155
15:04 29.04.2019
143 Бат Мишо
пиеше вино с медник 10 литра и пушеше цигари дебели колкото пръста му свити във вестник.....кои са войните НЯМА ДА ТИ КАЖА щот нито с демократи нито с комунисти разговарям....Полка му е влязъл ПЪРВИ в Тутракан със команда САБИ ВЪН ИЗКОЛЕТЕ ГИ ДО КРАК при превъзхождащи сили на отбраняващите и падналите са продължавали да лазят къв врага със сабя между зъбите или да викат УРА ..... И НАРИЧАШЕ ТОВА МАЛКА ВОЙНА
Коментиран от #170
15:12 29.04.2019
144 Бат Мишо
15:17 29.04.2019
145 Бат Мишо
15:24 29.04.2019
146 Този коментар е премахнат от модератор.
147 If, If, if
До коментар #101 от "Evren":
Ми направи си извода защо.А ти си вече роб любимец който гледа господаря с влажен поглед. Може да ти е странно, но най много беди за България са дошли от Англия. Англия е била против въобще да бъде създаденаБългария
17:13 29.04.2019
148 Да бе
До коментар #108 от "Анонимен":
През ВСВ Турция е неотрална. Нас ни смятат за загубила въпреки военното ни участие във втора фаза17:21 29.04.2019
149 Ицо
17:25 29.04.2019
150 Доктор Ох Боли
До коментар #129 от "Бат Мишо":
.... хахахах...... Ай Христос Воскресе!... стиа с тея руснаци уе... хахаха.... разсипаха цяла източна Европа.... като след война у мирно време е след 1990.... :-(.... пътищата са като след бомбардировка.... хахаха...... У Югославия след войната нема ткива дупки... хахаха.... Куба... от рай - пустиня.....хахах.... Украйна бега от Русия... като... като..... БМВ по немски магистрали.... разбириши... хахахаха.....аааа.... заробиха собствения си народ..... ама тва е друга тема..... относно някъв неутралитет... хаха...... и ... по темата..... Такова малоумни примери има много... Няма как да не те заболи сърцето като го прочетеш..... доколкото знам и в Ирак има и там някви много милиони.... абееее......17:37 29.04.2019
151 Кико
До коментар #93 от "322":
И ти говориш глупости като твоят кумир Боко за кръговата елипса във Варна -"то ако беше лесно и комунистите щяха да го построят". Най-трудните участъци през планините от магистралите "Тракия" и "Хемус" бяха построени през татово време. Сега Боко строи, с изключение на тунелите на "Струма", в равнините и то много по- скъпо. Като как си я представяш ти цената от един милиярд и триста милиона на новата отсечка от 100 км на магистрала Хемус ?Коментиран от #152, #156
17:42 29.04.2019
152 Доктор Ох Боли
До коментар #151 от "Кико":
.... хахахах.... ти пак ли си с мъжки ник...... и нимои са усиетиш чи са излагаш.... Хемус са строи 30години... от комунистите....хахаха....Коментиран от #153
17:47 29.04.2019
153 Бат Ваню
До коментар #152 от "Доктор Ох Боли":
.... Тракия.... хахаха17:48 29.04.2019
154 Този коментар е премахнат от модератор.
155 Да истина
До коментар #142 от "истината":
Само дето сега каквото откраднаха никои на никого няма да върне.18:00 29.04.2019
156 322
До коментар #151 от "Кико":
Не съм фен само на Боко, а на всички червенушки. Всички- и леви десни са били с червени биберони.18:01 29.04.2019
157 Този коментар е премахнат от модератор.
158 322
До коментар #154 от "Хрис":
Турция ВСВ печели неутралитет. Първата световна, когато още е Османска империя сме съюзници.18:06 29.04.2019
159 Доктор Ох Боли
Коментиран от #160
18:25 29.04.2019
160 Доктор Ох Боли
До коментар #159 от "Доктор Ох Боли":
..... дет се вика може и Библията да минете.... хахаха..... Що пък не? а?.... хахаха... и така.....Коментиран от #161
18:29 29.04.2019
161 322
До коментар #160 от "Доктор Ох Боли":
Понеже споменаваш учебници от училище, пише ли там- от колко племенни групи е съставен българският народ?Коментиран от #162
18:43 29.04.2019
162 Доктор Ох Боли
До коментар #161 от "322":
...Турци нема.... хахахах.....Коментиран от #163
18:55 29.04.2019
163 322
До коментар #162 от "Доктор Ох Боли":
Въпроса не е какви няма. Питам те, защото освен за българи и славяни се съмнявам да пише за авари, кумани и печенеги., които също са част от българската народност.19:06 29.04.2019
164 ТОЧКАТА
Коментиран от #165
20:33 29.04.2019
165 Доктор Ох Боли
До коментар #164 от "ТОЧКАТА":
е..... къде са теа милиарди уе.... хахах... .и то доларе.... хахаха.... Що не плащаше с рубли?.... Тва неква перверзия у русофилите..... тоя лошия запад с тва сладко евро и долари... хахахах..... Е как така става?...20:53 29.04.2019
166 Инкогнито
Коментиран от #167
21:04 29.04.2019
167 Доктор Ох Боли
До коментар #166 от "Инкогнито":
.. .хахаха... мацко тва са съветски методи.... тъпи но послушни.... една къща три поколения.... хахаха... да строят...... и така....21:18 29.04.2019
168 българин
До коментар #1 от "СссереМ":
Не знам колко и дали са харизали злато на Москва,но с днешното харизване на канадската компания,която добива българско злато от Челопеч и за нас остават "трохите",тези 32 тона са една капка от сегашния грабеж,който се прави!!!Коментиран от #169
21:29 29.04.2019
169 Доктор Ох Боли
До коментар #168 от "българин":
... 32 тона злато ле?... хахахах.............21:36 29.04.2019
170 стоян георгиев
До коментар #143 от "Бат Мишо":
хахаха мише,мише.попрекалил си с водката.та дядо ти ако наистина е умрял на 104 години пак не му стигат за да е бил на три воини.може да е бил наи-много на две.едната през 1916 другата през 1945.тва са простите сметки.само че не се връзва историята ти щото през 45 е бил близо петдесет годишен и ако е бил политически негоден едва ли са го взели в първа българска армия за да участва в българския етап на втората световна.единствената възможност е било да бъде част от българската армия сблъскала се с група армии е/елада/,които са се изтегляли в средата на септември 1944 година през македония ,но тва са кратки сражения без особено военно стратегическо значение.та както писах независимо колко е пил и пушил е нямало как да участва в три воини!смях!01:23 30.04.2019
171 1944
05:07 30.04.2019
172 Този коментар е премахнат от модератор.
173 Крали Марко
До коментар #128 от "Evren":
Ти да не си еврен ходжа та се надуваш като пуяк ? Я млък!00:14 01.05.2019
174 Крали Марко
До коментар #113 от "Анонимен":
Извинявай ,но кога те пуснаха на свобода?00:24 01.05.2019