В последните години ситуацията между България и Македония, вече Северна, не е била по-напрегната, отколкото е сега, а неприятна развръзка почти е настъпила. Нашата страна ще блокира възможността за преговори с Република Северна Македония по отношение на бъдещото ѝ членство в Европейския съюз. Решението на България е по-скоро логично и закономерно, но определено носи горчилка със себе си. А по-лошото е, че на този етап и за в бъдеще не се вижда как спорните въпроси между българската и северномакедонската страна ще бъдат преодолени.
По тази сложна и в голяма степен емоционална тема за всички ни, от ФАКТИ разговаряхме с историка от Института по балканистика при БАН - Кирил Илиев
- Г-н Илиев, обикновено генералният въпрос се задава на финала, но този път ще подходя различно. Трябва ли София да отстъпи пред Скопие, загърбвайки своите условия?
- Категорично не смятам. Трайното ми впечатление е, че Договорът за приятелство, добросъседство и сътрудничество между България и С. Македония остана в сферата на добрите пожелания между двете държави. Не виждам да има качествена промяна на инфраструктурата между двете държави. Няма изградено развитие или сътрудничество в сферата на спорта, културата или бизнеса. Нещо повече, в Скопие едностранно абдикираха от задължението си да се придържат към този договор, прекратявайки работата на съвместната мултидисциплинарна експертна комисия по историческите въпроси. Именно върху нея бе фокусирано медийното и обществено внимание. Личното ми мнение е, че това бе причината и за зародилото се недоверие от страна на София към Скопие. И не на последно място не съм убеден, че политически лидери, които подписват договор, но без желанието и амбицията да го спазват, са готови да водят своята държава към ЕС, защото не разбират базовите ценности, върху които се крепи този съюз.
- Считате ли, че ‘’медийната дипломация‘‘, която си спретват двете странни не е добър вариант, защото в случая се засилва напрежението у населението и в България, и в Северна Македония? А и се използва от ‘’доброжелатели‘‘.
- Разбира се, че не е добре, когато се нагнетява напрежение, но дотук се стигна, защото се получи едно надлъгване и игра на нерви между България и С. Македония. Смятам, че управляващото правителство в С. Македония до последния момент се надяваше, че България ще бъде подложена на натиск да отстъпи от своите позиции. Когато Заев и управляващата коалиция видяха, че това няма да се случи в "12 без 5" решиха да опитат да оправят нещата със спешни совалки до София и нова порция обещания. А заглавията за България и българите в медиите в Р. С. Македония не ме изненадват. Те не бяха по-различни и преди Заев, и преди Договора за приятелство и добросъседство.
- Допуска ли грешки българската страна в подхода си към С. Македония?
- Със сигурност. Наивно беше да смятаме, че СДСМ е имала готовност и желание да отговори положително на амбицията на България да се признае българската идентичност на възрожденците от Македония и героите от ВМОРО/ВМРО. Забравихме, че това е партията на титовите комунисти от македонския клон на ЮКП, върху която лежат тежки грехове спрямо България. Ако се бяхме научили да гледаме малко по-прагматично спрямо Македония, щяхме да заложим конкретни рамки в договора, които да обвържат С.Македония по-тясно с неговото изпълнение. Смятам и че историческата комисия започна работата си изключително фрагментирано и при всяка стъпка напред се правеха две назад. Като основа на работата на тази комисия трябваше да бъде заложено кои документи са били обект на манипулация и мистификация през годините.Това щеше да бъде ясен знак за желание и от двете страни за коректна работа. И щеше да покаже реално къде и кога е извършвана манипулация с историята.
- В предишни наши разговори Вие изразихте сериозен скепсис, що са касае до добронамереността и искреността на премиера на С. Македония - Зоран Заевски. А и към надеждността на президента на страната - Стево Пендаровски. Те, грубо казано, като че ли продължават да не гледат по-далеч от собствения си нос?
- Смятам, че те доста подцениха България и доста надцениха себе си. Мислеха си, че могат да симулират добросъседски отношения, но без реално да се придържат към фундамента на договора между двете държави от 2017 г. Този опит за правене на политика е много характерен за Балканите, но не съм сигурен, че подобно хитруване се гледа с добро око от останалите държави в ЕС. Сякаш не успяха да проумеят, че пътя на С. Македония към Европа минава през София, а не през Белград.
- В последните седмици, мисля, темата за личностите, общата история и езика мина на заден план, за сметка на честването на Тито и като цяло антибългарската политика, провеждана в Македония. Това добре ли е, ако, разбира се, сте съгласен с наблюденията ми?
- Антибългарската политика представлява фундамент и за двете големи партии - ДПМНЕ И СДСМ. Въпреки че следя медиите там от 10 години, такава антибългарска истерия не си спомням да е имало. Тази антибългарска омраза се пропагандира и от проправителствените медии, и от тези близки до опозицията. Това, за съжаление, импонира на голяма част от хората в С. Македония, защото силно политизираното общество в тази държава се идентифицира с тълкуванията на историята, които са останали от времето на Югославия.
- Доколко е фактор в момента руското и сръбското влияние в С. Македония?
- Трудно ми е да дам оценка, защото не разполагам с реална информация. В Македония се пресичат много интереси и със сигурност всички балкански държави следят внимателно ситуацията и се стараят да оказват влияние спрямо своите интереси. Това важи и за Русия, която традиционно е много силна на Балканите и в частност в Македония. Не съм сигурен до колко в момента Сърбия може да влияе в С. Македония, защото има много по-належащи и актуални проблеми, свързани с Косово и значително по-малък ресурс, откакто Сърбия бе сърцето на Югославия. И все пак смятам, че и политически силните на деня в Европа следят внимателно ситуацията с Македония. На Бисмарк принадлежат думите, че който контролира вардарската долина, той контролира и Балканите. Не подлагам думите му на съмнение.
- Как намирате поведението на европейските ни партньори в този труден казус, който имаме да разрешаваме?
- Не съм сигурен, че го разбират достатъчно добре и не съм сигурен, че разбират противоречията на Балканите като цяло.
- И последен въпрос. Разрешение на спора с настоящите правителства на двете страни или преговори, продължаващи с години очаквате?
- Очаквам период на конфронтация между двете държави, който трудно ще бъде разрешен в обозримо бъдеще.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 един от многото
Коментиран от #66
11:12 17.11.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 ГРАД КОЗЛОДУЙ
11:14 17.11.2020
5 ТаУмВзе
До коментар #1 от "ТаУмВзе":
Сините венци Харис ще Приложи принципът на Малцинствата бе! Терорът на малцинствените фракции.Коментиран от #8
11:15 17.11.2020
6 Да ги забавим докато се оправят
Коментиран от #92
11:21 17.11.2020
7 Хасан
Коментиран от #18, #24, #30, #48, #54, #72, #75
11:22 17.11.2020
8 ТаУмВзе
До коментар #5 от "ТаУмВзе":
Изобщо не е за маке бе! 3 морета като плацдарм Срещу Русия!11:22 17.11.2020
9 перо
11:23 17.11.2020
10 КОТарАК
Коментиран от #33
11:24 17.11.2020
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Stormtrooper
11:32 17.11.2020
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Щипянин
Да чуем и рекордьорът по преиначаване и премълчаване на истината северномакедонският академик Гане Тодоровски. Той е посветил своя доклад на двама колоси – Трайко Китанчев и Христо Матов. Като изтъква, че приносите, с които „Китанчев завинаги ще остане в историята на нашия език и нашата култура“ той цитира заглавието на научната му студия „За ударението върху думите в ресенския говор на западномакедонското наречие“. И докато академикът вярно цитира заглавието на труда, тактично пропуска началото на самия труд, а това начало не се вписва в македонистичната истерия, защото започва така:“Западномакедонското наречие е едно от най-оригиналните наречия на българския език. На това наречие говори една голяма част от българския народ…“ И по нататък:“…Независимо от това в него са се запазили от старобългарския език толкова хубави, чисто български думи и форми…“
Коментиран от #22
11:38 17.11.2020
15 Перо
11:40 17.11.2020
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 минчо
11:43 17.11.2020
18 😠😠😠😠😠
До коментар #7 от "Хасан":
Кво каза?11:44 17.11.2020
19 Бончо
11:44 17.11.2020
20 Жоро
До коментар #13 от "Руснак":
Не се излагайте с познания прочетени от историци-русофили. Тази глупост за тюркския ни произход е измислена от руския историк Татищев и подета от Дринов-руски професор, и местните "славяни"-майкопродавци - професорите Златарски, Ников, Мутафчиев и всички "наши" съвременни историци. Всъщност днешните българи и отцепилите се от тях македонци заради заповедите на Сталиновата Коминтерна са потомци на местните тракийски племена.Коментиран от #77
11:44 17.11.2020
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Перо
До коментар #14 от "Щипянин":
Нали Михайло Апостолски /Михаил Митев Апостолов/ е казал:”Немам доказ али тврдам”! Този начин на поведение е възприет от всички северно-македонски “академици” и “професори”.11:47 17.11.2020
23 Доктора
До коментар #13 от "Руснак":
По малко кафе днес. Ето вземи тия апове и ходи да спиш.11:47 17.11.2020
24 Ооооо Роме
До коментар #7 от "Хасан":
И ти се определяш за турчин ама не става! На Баба магарето и то се мисли за кон, ама с кобилата само катъри вадят!Коментиран от #102
11:47 17.11.2020
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 реалност
11:50 17.11.2020
28 Мимчят
11:50 17.11.2020
29 Македонец
Коментиран от #55
11:52 17.11.2020
30 Doni Brasko
До коментар #7 от "Хасан":
Ама никой не им го оспорва това. Всеки има право да си се чувства какъвто иска. Да не пипат историята, да не я подменят. Ние вече също не ги искаме. При тях проблемите са огромни и тепърва ще се задълбочават. Никой не иска нито да ги присъединява, нито да им пречи.11:53 17.11.2020
31 Димитър Благоев
Коментиран от #44, #46, #50, #67, #68, #81, #85, #103
11:54 17.11.2020
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Бат Мишо
До коментар #10 от "КОТарАК":
:Мерси за цитата - кажи откъде го взе на Хилми паша искам да прочета още от човекаКоментиран от #42
11:55 17.11.2020
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 ТаУмВзе
11:59 17.11.2020
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Жалко...
Коментиран от #104
12:02 17.11.2020
38 Do 13
Коментиран от #89
12:03 17.11.2020
39 Абсурден спор с РСМ
12:04 17.11.2020
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 БЮРМ/FYROM
12:05 17.11.2020
42 КОТарАК
До коментар #33 от "Бат Мишо":
bg.wikipedia.org/wiki/Хюсеин_Хилми_паша12:06 17.11.2020
43 Македонски космодрум
Коментиран от #64
12:09 17.11.2020
44 Doni Brasko
До коментар #31 от "Димитър Благоев":
Македония, както и България не изграждат никакви общества, защото те са части на един същи народ, който за съжаление е малък, но за сметка на това много прост народ. Аз съм българин, но в последно време все повече виждам пълната лумпенизация и деградация, стимулирана от управниците и това ме натъжава зверски. Младежта 90%мисли само за материалната част на живота. Разклатена е основата на семейните ценности, вярата в духовното, търсят се само бързи емоции. Все по-чувам от младежта думата "скучно ми е". Децата са очуждени. Не знаят да комуникират.Коментиран от #53
12:10 17.11.2020
45 А новините на турски кога ште ги спрът
Коментиран от #57, #63
12:15 17.11.2020
46 Перо
До коментар #31 от "Димитър Благоев":
Прост северно-“македонски” народ - слаба “държава”!12:18 17.11.2020
47 Просто
12:24 17.11.2020
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Яне
До коментар #31 от "Димитър Благоев":
Какво свободно общество, драги ? Иоан Владислав - племеник на Самуил казва в Битолския надпис, че е БЪЛГАРИН! Всички възрожденци се наричат БЪЛГАРИ- братя Миладинови, Григор Пърличев, Гоце Делчев и др. Дедовците ще ви питат как си променихте имената - на Зоран, Горан и т-н. Защо прекръстихте имената на дядовците си - от Милошев, на Милошески, от Боговоев на Богоейски, от Трайков на Трайковски, от Пендарев на Пендаровски!Срам и позор ! Никой не казва, че сърбите избиха всички истински българи край Вардар, а вие сега слушате сръбска , а не македонска народна музика. За какъв идентитет ми говорите ?
12:32 17.11.2020
51 Зайо Баев
12:34 17.11.2020
52 стоян
12:36 17.11.2020
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 ШОПА
До коментар #7 от "Хасан":
Асане, кой им пречи да се определят като.....северномакедонци (те не са македонци)? И на мен никой не ми пречи да се определям,като ШОП. Какъв е проблема?12:39 17.11.2020
55 Фильо Софа
До коментар #29 от "Македонец":
Няма по горчива и по злобна омраза от роднинската!12:40 17.11.2020
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Като
До коментар #45 от "А новините на турски кога ште ги спрът":
Се научиш да пишеш т.е. никога.12:52 17.11.2020
58 Тракия
До коментар #56 от "Ердоган":
Америка подготвя отделяне на европейската турска част и включване в ЕС за да спаси света от ер дог.12:54 17.11.2020
59 Причината
12:55 17.11.2020
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Жалковци
13:00 17.11.2020
62 А новините на турски кога ште ги спрат
13:16 17.11.2020
63 Турчин ти знаеш
До коментар #45 от "А новините на турски кога ште ги спрът":
Да четеш на български марш обратно вав Туркестан13:19 17.11.2020
64 Stormtrooper
До коментар #43 от "Македонски космодрум":
Защо да не сме промивани от детската градина? Промиваха ни мозъка с някакви братя славяни, които точно те създадоха македонска нация. А на по ранен етап, когато се обединява България, висшите руски офицери напускат Българската армия, а Сърбия ни напада. А случайно да знаеш, че тогава Имперска Русия е искала да си поделят България с Османската империя? Тогава само заради Османската империя не са ни разделили, което трябва да го помним и да сме им благодарни. Ние ли не сме с промити мозъци?13:39 17.11.2020
65 КАРЛИ
13:57 17.11.2020
66 Попов
До коментар #2 от "един от многото":
Ти пък знаеш. Аман от клавиатурни професори. И не се казва Бибитко, а Бойко Борисов, който е министър - председател на Република България. Трябва да имаш уважение към институциите на собствената си държава, стига тя да не е червената кочина със столица Москва.Коментиран от #80
14:06 17.11.2020
67 Хахаха
До коментар #31 от "Димитър Благоев":
Средновековни ще викаш на братята си и сестрите си там, във вашата измислена република!14:33 17.11.2020
68 Недей
До коментар #31 от "Димитър Благоев":
А български паспорт имаш ли, след като сме средновековни?14:34 17.11.2020
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 ОФце
15:21 17.11.2020
71 четящ
15:21 17.11.2020
72 cornholio
До коментар #7 от "Хасан":
А ей го и Хасан Хасановски.15:43 17.11.2020
73 Фдфдфзфзфдгзгзхзфгдф
19:52 17.11.2020
74 Ю Кортес
Така че,да им дадем време на сърбомакедонците да обмислят нещата.Ние не бързаме.
19:57 17.11.2020
75 Стоянов
До коментар #7 от "Хасан":
Е аз съм от Тракия, значи говоря тракийски? Та и те, като са от областта Македония затова ли говорят македонски? Смях!!!20:18 17.11.2020
76 Мемфис
Не предположиха до къде мощемда стигне подлостта, дирижирана от “Империята на злото”.
С кои ако не македонците сме по- близки и защо принуждавате обикновените хора от двете страни на границата да се псуват и да не се понасят?
20:25 17.11.2020
77 Сиси
До коментар #20 от "Жоро":
Живея в испания и виждам че българите сме близки до средиземноморските народи италианци,гърци,хървати сърби черногорци и са ни лъгали за славянското и да говориш един език с някои и да имаш същата религия незначи че руснаците са славяни и ние а те са угрофини и викинги а ние траки ,мизи илири меди серди одриси и така нататък .това с руснаците трябва да де разберем и да не лъжат че са от нашите земи и са заминсли на север и бкли траки това е нси новата им лъжа понеже виждат че трскииската култура е наи старата и искста да се прислсмчат км нея и да я откраднат като всичко до сегаКоментиран от #78, #79
20:26 17.11.2020
78 Чочо
До коментар #77 от "Сиси":
Отличен пост.Нека някой който вярва в славянския произход на българите да посети който и да е регионален исторически музей в България и да поиска от уредниците да му покажат един артефакт за славянско присъствие.Такъв няма.
Коментиран от #90
20:29 17.11.2020
79 Ю Кортес
До коментар #77 от "Сиси":
Съгласен съм.Езикът не е определящ за етноса.Ето,вие знаете,испанци и португалци говорят романски езици.Румънците също говорят език от романската група....обаче какво общо имат като етнос с например португалците20:33 17.11.2020
80 един от многото
До коментар #66 от "Попов":
Не мога да имам уважение към лъжци и крадци.20:46 17.11.2020
81 Полковник Дрангов
До коментар #31 от "Димитър Благоев":
Сус бе керата!:))20:59 17.11.2020
82 Крум
21:07 17.11.2020
83 Димитър Благоев
Коментиран от #87, #91
21:11 17.11.2020
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 ...
До коментар #31 от "Димитър Благоев":
Това на "северно-македонски" ли е !? :D21:22 17.11.2020
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 ...
До коментар #83 от "Димитър Благоев":
НИКОЙ В БЪЛГАРИЯ ВЕЧЕ НЕ ВИ ИСКА СЛЕД КАТО ПЛЮХТЕ НА ГРОБА НА ДЕСЕТКИ И СТОТИЦИ ХИЛЯДИ БЪЛГАРИ ПАДНАЛИ ЗА СВОБОДАТА НА ТАЯ ЗЕМЯ . КОЛКО СЪРБИ И ГЪРЦИ УМРЯХА ЗА МАКЕДОНЕЯ ? ВЪПРОСА Е РИТОРИЧЕН...21:25 17.11.2020
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 Народен
До коментар #38 от "Do 13":
Каква е разликата между българин и македонец - едни "ски"22:21 17.11.2020
90 popi
До коментар #78 от "Чочо":
Сиси = Чочо = соросоидна помивка!22:53 17.11.2020
91 Д. Петров
До коментар #83 от "Димитър Благоев":
Еми да са живи и здрави. Сега да гълтат!23:39 17.11.2020
92 Този коментар е премахнат от модератор.
93 Аз, врачанката
Македонец,искам само да ти кажа,че такава изкуствена държава,като Северна Македония няма в целият свят! Това готвърдя с чиста съвест,защото по майчина линия съм наполовина македонка. Родът на майка ми са бежанци от Егейска Македония и са се заселили в село Поленица,(на километър и половина от Сандански). Това,което наричат северно македонците,техен ,,книжовен,,език е диалектът,на който говореха моите вуйчовци-(Светла им памет),само че малко по-разбираем. И, що за държава е това,к която краде нашата история;нашите национални герои дали живота си за свободата на Македония. Гоце Делчев бил македонец-това едолна лъжа! И Гоце Делчев, Питу Гули,Тодор Александров,Яне Сандански,Мара Бунева и още много други герои са българи,които са родени в пределите на тогавашната Югозападна България и на всичкото отгоре си присвояват и делото на Светите братя Кирил и Методи,като ги наричат македонци и азбуката-тяхна македонска! Е,това ако не е наглост... здраве му кажи! Ами фолклора ни е един и същи;народните песни са едни същи. Биляна бели платно на Охридското езеро,но то по онези временна е било на територията на България,като и гр Охрид; гр Битола,та дори и,,столицата,, им Скопие. Това са били градове(задно със селата около тях) на територията на България,преди подписването на злополучният за България Ньойски договор.
Такава народност-говоря,като отделна Есеница няма! Това са хора с пропити мозъци, още от Титово време. Те нямат място в ЕС. Бълга
06:40 18.11.2020
94 Спокойно!
06:55 18.11.2020
95 Най-важното
писмени данни, след като толкова им трябва в ЕС?
07:18 18.11.2020
96 Ностра Дамус
07:24 18.11.2020
97 Браво!
07:44 18.11.2020
98 Българин
07:46 18.11.2020
99 Този коментар е премахнат от модератор.
100 Аз, врачанката
Нали знаете,че наще управници са големи нагаждачи. Но дано втози сллуччай са заели твърда позиция и мама да позволят на самозабравилите се българи от,,Северна Македония,, да влязат в ЕС.
Коментиран от #101
09:53 18.11.2020
101 Ташунко
До коментар #100 от "Аз, врачанката":
Бъркаш се! Доколкото си знам стоката "БГ-политици", всичко зависи от това колко дебели пликове с лилав пълнеж от по EUR500 ще даде Зайо на Боци и на БИЛЛА-войвода! Помни ми думата!13:12 18.11.2020
102 Зюмбул
До коментар #24 от "Ооооо Роме":
Хасо е чист ромеин!14:57 18.11.2020
103 Този коментар е премахнат от модератор.
104 Този коментар е премахнат от модератор.
105 Този коментар е премахнат от модератор.
106 Този коментар е премахнат от модератор.