ФАКТИ.БГ

Антикорупционният фонд иска от Сметната палата проекто-доклада за одит на „Автомагистрали“

Редица медийни публикации твърдят за злоупотреби от страна на дружеството

Публикувана: 14 Май, 2021 18:18
8 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1617
Антикорупционният фонд иска от Сметната палата проекто-доклада за одит на „Автомагистрали“
Снимка: БГНЕС
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.4 от 20 гласа.

Антикорупционният фонд изиска от Сметна палата проекто-доклада за одит на дружеството „Автомагистрали“ ЕАД по реда на Закона за достъп до обществена информация

От 2018 г. до сега Агенцията за пътна инфраструктура възлага директно на „Автомагистрали“ ЕАД обществени поръчки за строителство и поддръжка на пътища на стойност над 4,5 млрд лева при спорно прилагане на Закона за обществените поръчки. Редица медийни публикации твърдят за злоупотреби от страна на дружеството, сочат от Фонда. В контекста на високия обществен интерес и обема на изразходваните средства, АКФ изиска от Сметна палата по реда на Закона за достъп до обществена информация проекто-доклада за одит на дружеството, уточнява "Нова телевизия".

Напомняме фактологията по казуса. През последните две години на малкото доскоро държавно дружество "Автомагистрали" са възложени поръчки за строителство и поддръжка на пътища и магистрали за над 4.5 млрд.лв, а то от своя страна е превъзложило значителна част от изпълнението им на частни подизпълнители – познати големи имена в пътното строителство. Голяма част от сумите към "Автомагистрали" са платени като аванси през пандемичната 2020 г., когато публичните финанси бяха значително свити и пренасочени към здравеопазване и спасяване на фалиращия бизнес.

В края на 2018 г. правителството възложи строителството на 134 км от АМ "Хемус" за 1.34 млрд. лв. от бюджетния излишък на слабо известната дотогава държавна фирма "Автомагистрали" ЕАД, чиято основна дейност до момента е поддържане на магистралите – основно, когато по търговете липсват кандидати от частния сектор. Възлагането се случи чрез договор между АПИ и „Автомагистрали", които имат общ принципал - Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

От края на 2017 г. и до момента изпълнителен директор на "Автомагистрали" ЕАД е Стоян Фьодоров Беличев. Стоян Беличев няма квалификация и управленски опит за управление на инфраструктурни проекти, но е свързван с бизнеса на Гинка Върбакова, чието дружество „Риал Стейтс“ ЕООД получи през 2008 г. „подарък“ от Община Пазарджик – недвижими имоти на стойност 1,6 млрд. лв. за строителство на най-големия фотоволтаичен парк на Балканите, който така и не беше построен, но общината не си потърси дължимата неустойка от 1 млн. лв. Договорът с Община Пазарджик тогава е подписан лично от г-н Беличев.

Към края на 2020 г. публичното дружество "Автомагистрали" ЕАД вече има четири договора с държавата за общо 4.6 млрд. лв. - два за строителство на 220 км от АМ "Хемус“ на стойност 2.7 млрд. лв., един за укрепване на 74 свлачища на стойност 570 млн. лв.) и друг за разширение на 65 км от пътя Видин – Ботевград на стойност 1.1 млрд.лв.

Всички тези договори са сключени чрез т.нар. „вътрешно възлагане“ по реда на чл. 14, ал. 1, т. 6 от ЗОП, който допуска директно възлагане на поръчки на определена категория публични дружества, без прилагане на процедурите по ЗОП.

Подобно възлагане не е незаконно, стига изпълняващото публично дружество да има собствен капацитет за изпълнение на дейността и да не се налага да наема подизпълнители. В редица медийни публикации, обаче (Капитал, Биволъ) се твърди, че „Автомагистрали“ ЕАД не разполагат с достатъчно техника и човешки ресурси и наемат такива от частни компании, а също и че превъзлагат значителна част от дейностите. В редица случаи частните компании, с които се сключват договорите за наем на техника и служители или за доставки се избират по непубликувани критерии, напълно непрозрачно, без осигуряване на възможност за участие на конкурентни фирми и без контрол върху избора. Неспазването на принципите за конкуренция и прозрачност в крайна сметка е в ущърб на обществения интерес публичните средства да се харчат максимално ефективно и икономично, с оглед постигане на най-доброто качество на конкурентна пазарна цена.

Мистиката около „Автомагистрали“ ЕАД

От години самите договори на „Автомагистрали“ и това на кого и за какво плаща са тайна. Всеки опит на обществото и медиите да се снабдят с информация за тях удря на камък, като дружеството мотивира отказите с клаузи за конфиденциалност в договорите ѝ с частните фирми. Отделно, чрез анекси договорите ѝ с АПИ се променят исе предвижда авансово плащане –от 2018 г. досега „Автомагистрали“ е получила над 1 млрд. лв. аванси без да е завършила нито един обект. Освен това, около 1 млрд лв. са разпределени на над 460 частни с компании през последните две години.45 В началото на 2019 г. в отговор на питане на народен представител е публикувана таблична справка за договорите на дружеството с частни компании за периода 2016-2018 – включително за наем на техника от водещите строителни фирми в страната.

Видно от отговора на друго депутатско питане, към края на 2020 г. „Автомагистрали“ вече разполага с 381 служители на трудов договор.

Заради съмненията за заобикаляне на Закона за обществените поръчки, през декември 2020 г. 44-тото Народно събрание възложи на Сметната палата да извърши одит8 за съответствие и законосъобразност на поръчките към „Автомагистрали“ ЕАД за периода 2016-2020 г. Към момента проектът на одитния доклад е изготвен, но не е публикуван, тъй като тече процедура по размяна на становища след връчването му на изпълнителния директор на компанията Стоян Беличев.

Заради липсата на действащ парламент обаче докладът едва ли ще бъде връчен преди август 2021 г. Поради високия обществен интерес Антикорупционният фонд изиска по реда на Закона за достъп до обществена информация проекто-доклада. Ще ви информираме за развитието на случая.

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.4 от 20 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Анализатор
1 Отговор
Е дойде момента на истината и всички онези, които служиха послушно на хунтата, ще си платят, рано или късно.

Оценка:
-2 +38

Гнида
2 Отговор
Ей от тоя трън може да изскочи заек ! Всичко зависи от съда и прокуратурата ! Комисиите правят одит и при наличие на съмнения , прокуратурата трябва да си свърши работата !

Оценка:
-1 +31

св гъзис
3 Отговор
ава, вий пак ли са занимавати с пулитика, ва! я си глейти там риалитата и сериалите и ни са бъркайти, дет ни вий раута!
гулеми началници станахти, ва!

Оценка:
-10 +1

2323
4 Отговор
С триста служители, от които 150 администрация, няма как да си построил каквото и да е за 5милиарда. Отделно подизпълнителите не са отговорни за гаранцията, а Автомагистрали. Излиза, че се строи без обществена поръчка и без гаранция от свои хора, при 30% комисионна, ресто за Граб. Ама не били подизпълнители, а наемали хора и техника, което разбира се е незаконно. Хора от странична фирма могат да работят единствено като подизпълнител, а не като преотдаден работник. Лошото е, че за толкова пари все ще се разберат нещо

Оценка:
-1 +16

ТИMAДЖИЯ
5 Отговор
ТИМАДЖИЙСКИТЕ ДИРМИ СТРОЯТ МАГИСТРАЛИТЕ ?НИЩО НЯМА ДА НАПРАВИТЕ САМО ЛЪЖЕТЕ ЗА 32Г.НИКОЙ НЕ Е БАРНАЛ ТИМАДЖИИТЕ.ВСИЧКИ СТЕ В КЮПА.

Оценка:
-2 +8

зизи
6 Отговор
Магастрали са в БЕЛО , а вие си карайте колите по тази релефна карта на луната наречено БГ магистрали..

Оценка:
-1 +5

SAAB
7 Отговор
Работа ,работа ,работа ! |:)

Оценка:
-3 +0

Другия с коня
8 Отговор
Америка за България” е решила да подпомогне “гражданското общество и демократичните институции” у нас с предпоследния за 2016 г. грант. Сумата се отпуска на неизвестна до момента фондация, но носеща гръмкото название – “Антикорупционен фонд”. В пълно противоречие с възприетите от Фондация “Америка за България” и прилагани от другите й бенефициенти стандарти за публичност и отчетност, информация за “Антикорупционен фонд” не може да бъде открита през интернет-търсачки.

Фондацията няма дори сайт, на който да са видни – каква е дейността й; членовете на управляващите й органи; проектите, по които се работи; отчети за досегашната дейност. За разлика от всички други грантове, финансирани със средства на “Америка за България”, при този за “Антикорупционен фонд” липсват данни и за срока, в който парите следва да се усвоят. Фондация “Антикорупционен фонд” се оказва една “черна дупка”, в която потъва левовата равностойност на половин милион щатски долара.

Оценка:
-0 +5

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
ТОП 5